Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Laddtrycksmätare 9-5, vart sno laddtryck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49

    Laddtrycksmätare 9-5, vart sno laddtryck?

    Har letat runt på forumet, men har bara hittat beskrivningar på vart man ska klippa slangen på 900 och og9-3. Vart har ni där ute snott laddtrycket ifrån?

    Nån som har nåt tips? Jag misstänker att man ser när man väl börjar leta, men jag sitter vid datorn på jobbet och kommer inte åt bilen just nu, så jag tänkte att man kan lika gärna fråga så går de kanske fortare när man väl står där ute under huven.

    Mvh// Chrille

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Hej du!
    Jag har precis satt in mätare, ska ut och ta ett par bilder åt dig!

    Så, vid dumpen, sitter framför motorn, ta från den lilla slangen till höger.


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Underbart. Jag monterade min mätare jag med, det enda som är kvar är att koppla in trycket. Va in och kollade på din garaget-sida. Vart har du köpt din mätarhållare? Själv har jag köpt biltemas för en mätare som jag har kapat, värmt, böjt, knackat, kapat lite mer och till sist klätt med tyg från ett sönderkapat innertak så att det är samma nyans som resten av stolpen. Kan försöka lägga upp bild på de sen med

  4. #4

  5. #5
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Underbart. Jag monterade min mätare jag med, det enda som är kvar är att koppla in trycket. Va in och kollade på din garaget-sida. Vart har du köpt din mätarhållare? Själv har jag köpt biltemas för en mätare som jag har kapat, värmt, böjt, knackat, kapat lite mer och till sist klätt med tyg från ett sönderkapat innertak så att det är samma nyans som resten av stolpen. Kan försöka lägga upp bild på de sen med
    Jag tog både mätare och hus från speedparts.
    Svindyrt mätarhus men men.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Underbart. Jag monterade min mätare jag med, det enda som är kvar är att koppla in trycket. Va in och kollade på din garaget-sida. Vart har du köpt din mätarhållare? Själv har jag köpt biltemas för en mätare som jag har kapat, värmt, böjt, knackat, kapat lite mer och till sist klätt med tyg från ett sönderkapat innertak så att det är samma nyans som resten av stolpen. Kan försöka lägga upp bild på de sen med
    Jag tog både mätare och hus från speedparts.
    Svindyrt mätarhus men men.
    Jag köpte biltemas mätarhus för 99:- och en BlackPanel-Mätare från KL-racing för 220:- + att jag fick ge typ 100 spänn för en ny a-stolpe och lite extratyg från skroten, så typ 420 spänn för allting monterat och klart och klätt så de i princip ser ut som det är fabriksmonterat, bortsett från färgen på belysningen kanske, men den ska bytas till saab-grön vid tillfälle.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    För att laddtrycksmätaren skall fungera som geneme man vill så ska den EJ kopplas in på vacuumslangen till AV´n Följ tact´s länk...För att få "rätt" vacuum och laddtryck inkopplas slangen på "trädet" (nr 7) på insuget!





    /M

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    För att laddtrycksmätaren skall fungera som geneme man vill så ska den EJ kopplas in på vacuumslangen till AV´n Följ tact´s länk...För att få "rätt" vacuum och laddtryck inkopplas slangen på "trädet" (nr 7) på insuget!





    /M
    Jag skulle tro de jag med. Kommer nog koppla på den övre slangen på trädet precis som i beskrivningen i länken.

  9. #9
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    För att laddtrycksmätaren skall fungera som geneme man vill så ska den EJ kopplas in på vacuumslangen till AV´n Följ tact´s länk...För att få "rätt" vacuum och laddtryck inkopplas slangen på "trädet" (nr 7) på insuget!





    /M
    Har testat koppla den där nu, och samma tryck som på den andra slangen..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Blev de samma tryck på tomgång eller provkörde du och såg att de blev samma tryck över hela registret?

  11. #11
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Blev de samma tryck på tomgång eller provkörde du och såg att de blev samma tryck över hela registret?
    Jag testade i samtliga växlar..

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Blev de samma tryck på tomgång eller provkörde du och såg att de blev samma tryck över hela registret?
    Jag testade i samtliga växlar..
    Ok...
    Jag va ut på lunchen och monterade klart allting på min. Drog slangen till övre slangen på "trädet" och monterade ett till T-kors, alltså precis som i beskrivningen, och det verkar funka klockrent. Mätaren svarar snabbt och verkar visa korrekta värden. Kommer nog en bild på det färdiga resultatet med inom kort.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Har min också på AV kanske inte är något att rekomendera för en som ska sätta dit sin, men värdena verkar överensstämma. Enda saken jag märkt blivit knas är när man startar upp bilen på tomgång då den står på noll, men efter ett tryck på gasen under tomgång faller den ner till sitt rätta värde. Så dina värden blir "läsbara" men kanske inte ´lika exakta som på bränslenippeln.

    MvH
    -FaeN

  14. #14
    Har hört att man ska sätta mätaren på BTR.

    Är "trädet" och btr samma sak?
    Mvh /Anders

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Har hört att man ska sätta mätaren på BTR.

    Är "trädet" och btr samma sak?
    Mvh /Anders
    Det går en slang infrån BTRen och en till spjällhuset i det trädet så det är vilket som.

  16. #16
    ja ok då spelar det ju ingen roll. tack!!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Ett par bilder på min installation finns i den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Saken är ju den att du har en magnetventil emellan insug och AV för att kunna styra bypassen vid t.ex "cruise control" körning. Som ngn nämnde tidigare i tråden så visar det inte alltid rätt. Om man vill ansluta sin laddtrycksmätare korrekt så ska den kopplas in på BTR/trädet, punkt



  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Quinna
    Ett par bilder på min installation finns i den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    ser bra ut
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Om man vill ansluta sin laddtrycksmätare korrekt så ska den kopplas in på BTR/trädet, punkt




    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 00:48
  2. Vart kopplar jag in mitt T-kors till min laddtrycksmätare!
    Av bennsaj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 19:43
  3. vart justerar man laddtryck på OG 900 T8?!
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 21:16
  4. knacksensorn sitter vart? laddtryck...
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 17:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •