Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

  1. #1
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 426
    Medlem#
    6988

    Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Edit: Även OG9-3 har B2x5 motorn och då är guiden i valda delar applicerbar som inspiration
    /Moderator
    Tänkte göra en snabb guide hur man tar ner och rengör sitt oljetråg.

    Kom gärna med synpunkter och idéer!

    Ordlista:

    • AV = Avlastningsventil/dumpventil
      Insugsrör = rör mellan LMM och turbon
      LMM = LuftMasseMätare (Sitter bakom höger framlykta)
      Värmesköld = Avleder värme från turbon och grenrör
      Tråg/Oljetråg = Håller motoroljan och filtrerar den genom en oljesil
      Downpipe = Delen av avgasröret mellan turbo och katalysator
      Torpedvägg = Väggen mellan motorrum och kupé
      Flänstätning = Tätningsmassa mellan tråg och motorblock



    Bra att ha:

    • Olja + filter
      Invändig motortvätt
      Spärrnyckel med 8 + 10 + 11 +13mm hylsor
      Fast nyckel 13mm
      Ny oljesil (Saab Art.nr.: 55557225 alt. 9186156)
      Nya o-ringar till sil (Saab Art.nr.: 9138009, 1st) och o-ring block/oljefilterhus (Saab Art.nr.: 9137993, 2st)
      Flänstätning (Saab Art.nr.: 90297970)

      Från annan tråd:
      Tätning 55557240
      Tätning främre 55557231
      O-ring pickup 9138009
      O-ring tryckrör 2st 9137993
      ev. en renoveringssats till oljepumpen och ev. en OEM slavcylinder


    Innan du börjar!

    • Ta bort säkringen till kylfläktarna så att det inte sker en olycka!

      Låt motorn svalna innan arbete påbörjas!



    För att få ut så mycket skräp ur motorn som möjligt hällde jag i en burk av CRC:s Motor Flush (41-CR2045 på mekonomen).
    Häll i oljepåfyllningen och kör på tomgång i 10-15 minuter.

    Upp med bilen och av med oljepluggen + oljefilter, samla upp oljan i något kärl.
    Oljepluggen sitter på baksidan av tråget och filtret på framsidan.

    Alla bilder finns här: https://goo.gl/photos/ANmehkPW7T7w5cJJ9

    IMG_1536.jpg

    Öppna huven, mellan motorn och kylaren sitter det ett bypass-rör och en värmesköld.
    Bypass-röret är det rör mellan insugsröret på ena sidan till avlastningsventilen på andra sidan, under röret sitter värmeskölden som ska avleda värme från turbon och grenrör.

    IMG_1539.jpg

    Bypass-röret sitter med en 10mm skruv på insugsröret och med en slangklämma på AV.
    Sedan sitter värmeskölden med en 13mm längre ner mot kylaren.
    Sedan sitter skölden med klämmor mot grenrörsbultarna, det är bara att dra av skölden.

    IMG_1540.jpg

    Följ grenröret ner till turbon och downpipen på turbons högra sida.
    Downpipen sitter fast i turbon med tre muttrar, 2 i överkant och en i underkant.
    Skruva bort de två övre med 13mm hylsa/fast nyckel.

    IMG_1541.jpg

    Sonden på downpipen är lambdasonden, följ kabeln och koppla bort sonden.
    Kontakten sitter mellan motorn och torpedväggen.

    OBS! Din bil kan ha två lambdasonder, koppla loss bägge.
    Se till att kablen/kablarna har fritt neråt så de inte sitter fast när du tar ner downpipen.

    IMG_1548.jpg

    <Inte nödvändigt, men kan vara till fördel>
    Dela avgasröret på mitten under bilen.

    Titta nu under motorn, följ avgasröret upp mot turbon.
    Undertill sitter den sista muttern till downpipen.
    Skruva loss denna och håll emot så att avgasröret inte trillar ned.

    IMG_1547.jpg

    Ta bort plastskyddet under motorn på högersidan.
    Detta sitter med ett antal 8mm-skruvar under bilen, samt en 8mm i högra hjulhuset.



    Borta och nu kommer man åt alla bultar till tråget!
    Ta nu även bort de 2 bultar som håller skyddsplåten till växellådan.
    Växellådan är överst i mitten på bilden. (nr.7 på ritningen en bit ner)
    Denna behövs ta bort för att komma åt 2-3 bultar till tråget.

    IMG_1552.jpg

    Tre - Fyra av bultarna till tråget kommer man enklast åt från höger hjulhus.
    Sitter en bult längst till höger på tråget i bilden, men den kommer man åt underifrån med en spärrnyckel.
    Samtliga bultar till tråget är 13mm.



    Nu kan man ta bort samtliga bultar på tråget.
    Det är många bultar, så börja inte dra i tråget fören du är säker på att alla är borta.



    När alla bultar är borta är det dags att ta ner tråget.
    Jag fick ner mitt utan större problem, men man kan behöva lirka ner det, så subframen sitter under en del av tråget.

    Tråget är nu nere och man kan passa på att inspektera upp i motorn.
    Min var roligt nog ren. (Hur ren en motorn nu kan vara på insidan)

    IMG_1554.jpg

    Ett styck oljetråg.
    Relativt rent enligt mig.
    Här sitter ett skvalpskydd över silen.
    Det tas bort genom att ta bort fyra torx-bultar.

    IMG_1557.jpg

    Skvalpskyddet av och silen blottad.
    Jag själv blev chockad av hur rent det var trots en 13 år gammal bil med beryktade oljeproblem och 22.400 mil på mätaren.



    Ta bort silen genom att lossa 2 ytterligare torx-bultar och dra silen åt sidan, den sitter bara intryckt med en o-ring, så den lossnar.

    Rengör nu tråget med bromsvätska, diesel eller liknande.
    Låt tråget torka ordentligt, eller gör som jag och blås tråget torrt med kompressor.
    Skrapa anläggningsytan med en skrapa för att få bort den gamla flänstätningen, både från tråget och motorblocket.

    IMG_1561.jpg

    Rengör silen med nål och diesel, eller som jag, köp en ny.
    Silen behöver en ny o-ring som oljas in med motorolja innan den sätts på silen och trycks in in tråget.
    Det är den större ringen av de tre.

    IMG_1563.jpg
    IMG_1562.jpg


    Skruva fast silen i det nytvättade tråget.

    IMG_1564.jpg

    Rengör skvalpskyddet och skruva fast.

    IMG_1565.jpg

    Medan man redan har tråget nere är det bra idé att byta två o-ringar till.
    Kolla upp i motorn, där sitter ett rör som går mellan fram- och baksida på insidan av motorn.
    Dra detta rör neråt i bakkant, när det lossnat, dra bakåt och ta ut röret.
    Det sitter bara med o-ringar, så inget som behöver skruvas.
    Ta bort de gamla o-ringarna , olja in de nya.
    Blås gärna rent röret med kompressor.
    Montera i motorn i omvänd ordning.

    IMG_1566.jpg

    Applicera nu en 2mm tjock sträng av flänstätning runt hela tråget, försök att göra en lång sträng så det blir så jämt som möjligt.

    IMG_1568.jpg

    Upp med tråget (kan behövas kofot mellan tråg och växellåda) och montera ihop allt.
    Dra bultarna jämt runt om tråget.

    På med nytt oljefilter och fyll på motorolja.
    Starta och låt gå på tomgång en liten stund.
    Kör en runda och kontrollera att det inte läcker.

    Win!
    Ursäkta den ev. skånskan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av SirMacke den 2019-08-14 klockan 12:35. Anledning: Kompletterat med Saab Art.nr, Kommentar om OG9-3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    220

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Härligt att du fick klart den

    Köpte du en ny pickup?
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  3. #3
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 426
    Medlem#
    6988

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Härligt att du fick klart den

    Köpte du en ny pickup?
    Om du menar sil, så japp.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    188

    Re: Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Härligt att du fick klart den

    Köpte du en ny pickup?
    Om du menar sil, så japp.
    Vad kostade den?
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  5. #5
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 426
    Medlem#
    6988

    Re: Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke

    Om du menar sil, så japp.
    Vad kostade den?
    Nu köpte jag den via en kontakt på en verkstad, men betalade 210:- för den.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    303

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    sabbar man inte flänstätningen om man ska hålla på o lirka o bända med kofot??

    har läst en guide att man ska hissa motorn några centimeter för att undvika lirkandet ,,,
    men vart man ska placera domkraften förstog jag inte då guiden var på engelska
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  7. #7
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 426
    Medlem#
    6988

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    sabbar man inte flänstätningen om man ska hålla på o lirka o bända med kofot??

    har läst en guide att man ska hissa motorn några centimeter för att undvika lirkandet ,,,
    men vart man ska placera domkraften förstog jag inte då guiden var på engelska
    Beror på, jag kontrollerade tätningen innan jag började skruva, min hade klarat sig.
    Man kan nog höja motorn lite för att undvika det.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    303

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    vilka skruvar var svårast att nå till oljetråget??
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  9. #9
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 426
    Medlem#
    6988

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    vilka skruvar var svårast att nå till oljetråget??
    Sitter en bult precis mellan tråg och ramen, på bilens högersida.
    Höger framkant på tråget som var aningen jobbig.

    Samt 3 bultar som man når lättast genom höger hjulhus.
    Ingen var riktigt jobbig, bara klurig hur man kom åt dem.

    Om du kollar på min bild från hjulhuset så sitter där ytterligare en bult längre in till höger.
    (Syns inte i bild).

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    303

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    går det att använda vilken flänstätning som helst, bara det är flänstätning lixom??

    tänkte på biltemas 69:-,, billig jämfört med speedparts 399:-
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  11. #11
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 426
    Medlem#
    6988

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    går det att använda vilken flänstätning som helst, bara det är flänstätning lixom??

    tänkte på biltemas 69:-,, billig jämfört med speedparts 399:-
    Ingen aning faktiskt.
    Jag använde GM:s egna.
    Men det ska sitta länge på en viktig del av motorn, så jag skulle inte snåla.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    338

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Bör kanske klistras i FAQ?
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Medlem#
    8666

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Jag plockade isär 5tefan's oljetråg och märkte att torxskruvarna satt med gänglåsning, gjorde det även det i ditt oljetråg? Ursäkta en dum fråga

  14. #14

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Det finns en speciell flänstätning som skall användas. Den från sp och gm är rätt. Det som är grejen med dem är att de härdar anaerobt. Det betyder att den tätning som sitter mellan 2 ytor som är hårt åtdragna härdar, men det som trycks ut på sidorna ej härdar. Det som inte härdar sköljs så småningom bort. Använder man silikonbaserade grejer lossnar det överflödiga och sätter sig i oljepickupens sil med mera.

    Jag lyfte motorn i högerkant med biltemas lyftbalk, och torrövade med tråget några gånger, för att vara säker på att jag skulle få in det utan att sabba strängen med flänstätning. Motorfästet måste såklart lossas på höger sida före lyft.

  15. #15

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Ett tillägg. Det finns diagram från locktite som visar hur styrka ökar med härdtid för flänstätningen. Framgår tydligt att det bästa är att vänta med att starta motorn x-antal timmar. Ju längre desto bättre.

    Tror inte locktite a. La. Gänglåsning behövs på skruvarna till tråget. Däremot drog jag det på alla skruvar inuti tråget. Trist om pickupen skakar loss liksom...

  16. #16

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Härligt med dessa guider. Kommer komma väl till pass när jag skall städa motorn.

    Tack än en gång.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    Saab 9-5 2,0t Vector Sportcombi
    Modellår 2002
    Motor: B205E
    Chassinummer: YS3EF55

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    303

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Plockade äntligen ner tråget,,

    såhär såg det ut,,




    Sen har jag en annan fråga, skulle lossa silen, men den satt så inn i helvette, så jag tog i som fan och ryckte ut den,, och tror att jag träffade nån kant med silen så att maskorna/filter delen böjt sig innåt, ska maskorna vara innåt böjt? som på bilden,,

    Gäller en 9-5 2.0t -00

  18. #18
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 043
    Medlem#
    3183

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Lugna puckar - nätet ska vara innåt
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    303

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    tack för svaret
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    416

    Re: Guide: Rengöra tråg 9-5 (B2X5)

    Gjorde rent mitt tråg häromdagen men gick inte lika lätt som på beskrivningen..
    När man släpper på motorfästet så åker motorn ner och vilar delvis på tråget. ja fick ta domkraften och träbit på veven http://img685.imageshack.us/img685/4636/img1552d.jpg och pumpa upp några cm.. men gick ändå inte fattades några mm för att få ner tråget så fick ta tvingen och dra motorn i sidled åt vänster några mm sen vart det lätt
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

Liknande ämnen

  1. Ta ner tråg B235E, ngt att tänka på?
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 15:53
  2. Pajjat vevlager 9-5, 2002 års modell. Ta ner tråg?
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 07:38
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 11:41
  4. Hittade ventilknaster i tråg, hjälp
    Av Xonia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 20:13
  5. Lacka bröstkåpor, tråg m.m....
    Av Hosiman i forum Utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •