Ja då har jag efter mycket tänkande beslutat att avsluta mitt första 9000 projekt (http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=156670).
Under projektets gång har jag insett att jag nog ville ha en lite annorlunda bil.......
Lite diskretare(montecarlogul är inte direkt diskret ), bekvämare(A-C är inte dummt), lite mer "puts" bil, O en Aero är ALLTID en Aero.
Så de senaste månaderna har det varigt mycket letande på internet efter ett lämpligt objekt att bygga på. Var i från början inne på en Ng900 med Aero/Viggenpaket, men kärleken till 9000 är STOR, så till slut föll valet på en 9000. Trodde dock inte att man skulle få tag på en Aero för de pengar jag tänkte lägga på en "ny" projekt bil. Men helt plötsligt fanns den där!!
En Lemansblå 9000 Aero -95 med några mekaniska fel, men riktigt fin i karossen Och allt en Aero ska ha bla. fina Superaero fälgar med bra däck, grå Pilotinredning, Fungerande ACC, TCS, Elstolar, rutor.
De kända felen:
*Kopplingen tar väldigt högt
*Undre motorfästena är dåliga
*En del av en söm i förarstolen är sprucken (ca 10cm)
Den stod i ca 20 mil bort, utan vinterdäck, så i måndags åkte jag o tittade, kunde dock inte provköra. Vinterväglag o sommardäck e ingen höjdare.... Men den verkade jäkligt bra så det blev affär på en gång
I veckan köptes en uppsättning vinterdäck o i går hämtades pärlan... Var riktigt härligt att stå ute i snöstormen o byta däck
Färden hem va riktigt trivsam, Aeron gick bättre än förväntat, så länge man växlar lite försiktigt går den ruskigt fint och skjuter på bra för att vara helt original. Är hittils mycket nöjd med den(åkt ca 40 mil)
Några dåliga bilder:
Bättre bilder kommer givetvis
Vad ska göras under vintern då?
*Väghållnings prylar: Gula Koni, HR, Bussningar. Kommer att plockas från den gula
*Bromsarna: skivor(original)+belägg(carbotech) från den gula
*Allmän uppfrächning av hjulupphängningar (slipning/blästring/målning)
*Ta av stolklädseln och sy ihop sömmen som är sprucken
*Lacka den hemska träpaneln
*Ska bli ordentlig puts både ut/invändigt + motorrum
*Motorn ska ur för kontroll, ser det bra ut lämnas den orörd invändigt
*Kopplingen ska bytas, blir nog original tryckplatta med fjädrar sinter
*Motorfästena ska bytas
*3" avgas med race kisse
*Ska givetvis trimmas, dock inte riktigt klart hur mycket. Beror på vad plånboken tillåter. De recept som är tänkbara:
-Vanligt Steg3: ca 290hk/440Nm förmodligen med en ordentlig IC.
-Motsvarande steg4: Ca 310hk/490Nm
Grönisar,Alu IC,3bars MAP-sensor,membrandosa
-Plocka turbon från den gula och satsa på 330hk/500?Nm
frågan är om det är värt det exta jobbet/pengarna?
Säkert något jag glömt.....
Ska bli jäkligt skoj att sätta igång med detta Ser verkligen fram emot sommaren -08
Mvh/Patrik