Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 161

Ämne: Lemansblå 9000 Aero *Äntligen?!!*

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391

    Lemansblå 9000 Aero *Äntligen?!!*

    Ja då har jag efter mycket tänkande beslutat att avsluta mitt första 9000 projekt (http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=156670).
    Under projektets gång har jag insett att jag nog ville ha en lite annorlunda bil.......
    Lite diskretare(montecarlogul är inte direkt diskret ), bekvämare(A-C är inte dummt), lite mer "puts" bil, O en Aero är ALLTID en Aero.

    Så de senaste månaderna har det varigt mycket letande på internet efter ett lämpligt objekt att bygga på. Var i från början inne på en Ng900 med Aero/Viggenpaket, men kärleken till 9000 är STOR, så till slut föll valet på en 9000. Trodde dock inte att man skulle få tag på en Aero för de pengar jag tänkte lägga på en "ny" projekt bil. Men helt plötsligt fanns den där!!
    En Lemansblå 9000 Aero -95 med några mekaniska fel, men riktigt fin i karossen Och allt en Aero ska ha bla. fina Superaero fälgar med bra däck, grå Pilotinredning, Fungerande ACC, TCS, Elstolar, rutor.
    De kända felen:
    *Kopplingen tar väldigt högt
    *Undre motorfästena är dåliga
    *En del av en söm i förarstolen är sprucken (ca 10cm)

    Den stod i ca 20 mil bort, utan vinterdäck, så i måndags åkte jag o tittade, kunde dock inte provköra. Vinterväglag o sommardäck e ingen höjdare.... Men den verkade jäkligt bra så det blev affär på en gång
    I veckan köptes en uppsättning vinterdäck o i går hämtades pärlan... Var riktigt härligt att stå ute i snöstormen o byta däck
    Färden hem va riktigt trivsam, Aeron gick bättre än förväntat, så länge man växlar lite försiktigt går den ruskigt fint och skjuter på bra för att vara helt original. Är hittils mycket nöjd med den(åkt ca 40 mil)

    Några dåliga bilder:





    Bättre bilder kommer givetvis

    Vad ska göras under vintern då?
    *Väghållnings prylar: Gula Koni, HR, Bussningar. Kommer att plockas från den gula
    *Bromsarna: skivor(original)+belägg(carbotech) från den gula
    *Allmän uppfrächning av hjulupphängningar (slipning/blästring/målning)
    *Ta av stolklädseln och sy ihop sömmen som är sprucken
    *Lacka den hemska träpaneln
    *Ska bli ordentlig puts både ut/invändigt + motorrum
    *Motorn ska ur för kontroll, ser det bra ut lämnas den orörd invändigt
    *Kopplingen ska bytas, blir nog original tryckplatta med fjädrar sinter
    *Motorfästena ska bytas
    *3" avgas med race kisse
    *Ska givetvis trimmas, dock inte riktigt klart hur mycket. Beror på vad plånboken tillåter. De recept som är tänkbara:

    -Vanligt Steg3: ca 290hk/440Nm förmodligen med en ordentlig IC.

    -Motsvarande steg4: Ca 310hk/490Nm
    Grönisar,Alu IC,3bars MAP-sensor,membrandosa

    -Plocka turbon från den gula och satsa på 330hk/500?Nm
    frågan är om det är värt det exta jobbet/pengarna?

    Säkert något jag glömt.....
    Ska bli jäkligt skoj att sätta igång med detta Ser verkligen fram emot sommaren -08

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Grattis till fin bil

    Då är det 2 st Lemans blåa aerosar häromkring :-)

    Har dock svart inredning

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    När jag köpte min lemansblåa 9000 var det en massa människor som började hälsa på mig

    Får man fråga vad du fick ge för bil och hur långt bilen har gått? Skriv ett PM om du inte vill skriva i tråden

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Grattis till en otroligt fin bil! 9000 Aero och Lemansblåmetallic är en mycket bra kombination.

    Fälgarna såg dock inget vidare ut.... Kommer bli kanonfin med Superaero sen till sommaren.

    Angående att lacka träpanelen, är inte det lite synd? Är väl bättre och byta den mot en vanlig i plast och lacka? Finns säkerligen någon som är villig att byta. Man kanske dock får slipa ytan lite för att få den slät och fin, men det är ju fullt möjligt.

    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    465
    Grattis Patrik .

    Den ser riktigt nice ut .

    Jag har som sagt lite delar till såna där typ steg 3 box för tcs bilar , 3" och även en komplett spec 5 koppling .

    Pma eller smsa så ringer jag upp vid tillfälle .

    mvh

    Fredrik
    Saab 95 aero som familjebil , volvo som lekbil och opel som racebil .
    Sponsor: www.Tomsan.se

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Grattis till fin bil

    Då är det 2 st Lemans blåa aerosar häromkring :-)

    Har dock svart inredning
    Ursäkta 3 ifall du menar i området 4:a med a50

    Pussies

    Fin bil för övrigt

    Får väl fixa en träff längre fram i tid för just såna bilar med den kulören de är satan så fina midnightblue metallic


    Har oxå en massa delar liggandes f.ö

    Mike
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Väldigt stilig aero!
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    --> Tomsan
    Tackar tackar!! Lemansblå is the shit

    -->H2O
    Du har PM

    --> joH900
    Blir nog till o lacka träpanelen. Som du är inne på är det en väldigt bra yta att lacka på.

    --> Pinnen
    Mmmm... Låter fint Fredrik!
    Jag kommer nog o höra av mig, Budgeten är dock rätt tight fram till decemberlön

    -->aero-eskilstuna
    Låter inte helt fel med en sådan träff
    Men du får lov att skilja på applen o päron....................
    Lemansblå O Midnightblue är ju olika färger Dock jäkligt fina bägge två

    -->Wallgren
    Tackar!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nu har man nästan åtehämtat sig efter måndagen o tisdagen.........
    24h kryssning med sikiftlaget...... mmm... blev en hel del dricka . O på Lördag är det dax igen .
    Men ska börja reda lite i garaget imorrn. Blir nog ett ordentligt släpvagnslass med bråte till soptippen. Så det är ordning o reda iaf när man börjar .
    Dämpare/Fjädrar o lite bussningar kommer nog att åka på Aeron under Fredagen/Lördagen. Ska ta o besiktiga den så snart som möjligt, så det bara är o ställa på o åka i vår(slutsiffra 9).

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Nu ser vi fram emot detta! Kommer å hejjar på dig i garaget om de börjar gå trögt. ;P
    Väldigt kul å se vart det slutar. Jag har lite prylar ligger som kanske kan passa på en 9000, ska kolla mer exakt vad det är.. Spridare bla. men det antar jag att du redan har.
    Ska du lämna in sätet å få det fixat eller skräddar du själv?
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Nu ser vi fram emot detta! Kommer å hejjar på dig i garaget om de börjar gå trögt. ;P
    Väldigt kul å se vart det slutar. Jag har lite prylar ligger som kanske kan passa på en 9000, ska kolla mer exakt vad det är.. Spridare bla. men det antar jag att du redan har.
    Ska du lämna in sätet å få det fixat eller skräddar du själv?
    Får se hur själva skinnpåsen ser ut när man fått av den.
    Men tror att det blir ett jobb för min kära mamma
    Du är välkommen o ta en titt. Skicka gärna ett PM o berätta vad du har för prylar hemma!
    Här har det tyvärr fortfarande inte hänt ett dugg. Har bara jobbat o varigt sjuk ...... hopplöst ibland.

    Men några lite bättre bilder finns iaf:










    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Mumsig! Jag gillar steg 4-konceptet, körde med det i min förrförra 9000 Aero. Riktigt rapp och fin respons och bra flås en bra bit upp i registret, även under längre repor. Alternativet tycker jag är att satsa på en 18T/19T med 7:ans hus och ytterligare lite större spridare, alt. GT28RS el. GT2871R, men då pratar vi ju ytterligare lite pengar...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Mumsig! Jag gillar steg 4-konceptet, körde med det i min förrförra 9000 Aero. Riktigt rapp och fin respons och bra flås en bra bit upp i registret, även under längre repor. Alternativet tycker jag är att satsa på en 18T/19T med 7:ans hus och ytterligare lite större spridare, alt. GT28RS el. GT2871R, men då pratar vi ju ytterligare lite pengar...

    Mvh

    KK
    Mmmm.... Om original turbon är fräch lutar det åt ett "steg 4".
    Men skulle den inte vara det känns det precis som du skriver vettigare att satsa på ett 18/19T#7, än att bråka dit T2822:n för att vinna ca 20hk.
    Även om ett GT2871R skulle sitta riktigt fint , fast det håller nog inte plånboken med om .


    Nu har det äntligen börjat hända liet grejjor i garaget!! Känner mig riktigt frisk nu
    Har idag plockat av lite saker(rullat max 100 mil) som ska flyttas från Gulingen till Aeron.

    Så som: Gula Koni, H-R fjädrar (o mont.sats till dämparna):


    Nästintill nya bromsskivor(bara lite ytrost), Carbotech belägg, Några "nya" bussningar:



    I morgon bitti kommer den nytvättade(hoppas det fortfarande är minusgrader och torrt) Aeron att ställas in i garaget för en genomgång av hjulupphängningarna.
    Ska bli spännande o se hur det ser ut, blir första ordentliga skruvandet med bilen. Är iofs. jäkligt sugen på att rycka ur motorn....(vil göra allt på en gång)
    Men har lyckats övertala mig själv att ta det lite lugnt o fixa hjulupphängningarna först. Så man kan ta sig några prov svängar o se att allt är ok!

    Har åkt ca 60 mil med den nu, och hittat några små problem:
    *Centrallåset vägrar sammarbeta ibland, spelar ingen roll om man låser/låserupp med "dosan" eller m nyckeln i dörren. Larmet funkar dock prima !
    *Den drar kylarvätska, ca 1L / 20 mil, och jag ser inte tillstymmelse till vit rök, och har inte sett några externa läckor heller. Får lov att grotta lite i detta!

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Hejsan,

    Dethär ser ju bra ut

    Om centrallåset så brukar det vara dosan ovanför kopplingspedalen som ställer till det. Prova våldför dig lite på den, om det hjälper så löd om den eller köp en bättre beg som funkar. Jag provade bägge, kanske beror på mina lödning-skills att det inte funkade med det.

    Kylarvätska som magiskt försvinner låter spännande

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Kylarvätska som magiskt försvinner låter spännande

    /Kenneth

    Har han köpt en "Joe Labero Edition" av 9000? Skämt å sido...kanske kan räcka att efterdra toppen om inte det nu är gjort?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Hejsan,

    Dethär ser ju bra ut

    Om centrallåset så brukar det vara dosan ovanför kopplingspedalen som ställer till det. Prova våldför dig lite på den, om det hjälper så löd om den eller köp en bättre beg som funkar. Jag provade bägge, kanske beror på mina lödning-skills att det inte funkade med det.

    Kylarvätska som magiskt försvinner låter spännande

    /Kenneth
    Tack för tipset!
    Får ta o kolla upp det.

    [quote=Magnus Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":3mtplmci
    Kylarvätska som magiskt försvinner låter spännande

    /Kenneth

    Har han köpt en "Joe Labero Edition" av 9000? Skämt å sido...kanske kan räcka att efterdra toppen om inte det nu är gjort?[/quote:3mtplmci]

    Undersökte lite kring detta läckage idag....
    Såg ett par droppar på golvet under bilen, i med fingret i "vätskan" hmm.. inte olja, smakar sött..... Glykol . Tror det kommer ifrån slangen som går från kyl-vätske röret till turbo och till värmningen av vevhusventilationen. Såg ut att vara lite "fuktigt" därikring. Har dock inte haft bilen igång för o få det bekräftat.

    Har börjat riva lite i hjulupphängningarna:
    Rostigt o härligt!




    Det lilla jag rivigt hittils har gått förvånansvärt lätt !!


    Tack vare mycket rostlösare och min kära vän muttermaskinen har det hitils gått som en dans.
    Men det kommer att bli mycket rostslipning om det ska se bra ut......
    Plockade av insugsröret till turbon o kände lite på axeln för att få en uppfattning om vilket skick snurran är i. Litet radiellt glapp men inget axiellt, så det verkar riktigt bra! Man får väl ta en ordentlig inspektion när motorn är ur bilen. När jag låg o kröp under bilen konstaterades att motorblocket ser förjäv***t ut. Jaja är också ett problem man får ta tag i när motorn e ur.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Det kommer att bli bra det där!

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Rostlösare och mutterknack är verkligen ett måste när man skruvar lite äldre bilar! Fick använda mutterknack för att få lös startmotorn på min 900turbo i somras.... Satt sådär lagom hårt...

    Återigen, färgen är så otroligt läcker!

    Mvh

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Bromsoken såg iaf fina ut, ser tom ut att ha varit svartmålade en gång i tiden?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Det kommer att bli bra det där!

    /Jonas
    Vi får hoppas på det!!

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Återigen, färgen är så otroligt läcker!

    Mvh
    mmm.... stod och njöt när den var ute i solen en stund idag

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Bromsoken såg iaf fina ut, ser tom ut att ha varit svartmålade en gång i tiden?
    Jajjamän bromsoken ÄR svartmålade och ser riktigt fina ut men ska bättra på dem litegrann.


    Vad nytt?
    Blev lite ändrade planer idag.... Vart till o kasta ihop framvagnen igen, blir tvungen att flytta den eftersom kompisens 9-5:a inte gick igenom besiktningen. Så i morgon blir det till o o skruva lite 9-5.
    Men i framvagenen sitter nu: Gula Koni, H-R, nya yttre styrleder, o Karängninghämmar stag.
    Eftersom den ska besiktas innan första Februari tänkte jag ta o göra det så fort som möjligt. Så det bara är till o ställa på och åka i vår .
    Redan på måndag är det dax, får se hur det går, ska nog inte vara några problem.
    Tog en liten snabb översyn av bakvagnen också, ser rätt frächt ut. Gjorde även ett försök till o lossa bulten som håller dämparen i nederkant..... Gick precis som vanligt..... dvs inte alls. Får med andra ord bli till o kapa den, är dock något som får vänta tills efter besiktning.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    O den gled igenom besiktningen med blankt papper!!

    Så nu ska den ställas av och arbetet börja på riktigt.
    Synd bara att det var lite slaskigt på väg fram o tillbaka till besiktning.
    För nu står han med salt på sig i garaget *stackarn*. Jaja får helt enkelt överleva det.

    Nu ska hjulupphängningarna få sig en riktigt uppfrächning, kommer att bli många timmars rostslipande innan man kan måla ........
    Men i slutändan är det lätt värt arbetet . Ska börja med att försöka få fason på hjulupphängningarna i fram.

    Bromsskivan som satt på hade definitivt sett bättre dagar:


    Plockade ner innerskärmen (då även skärmbreddaren) för att få ut kabeln till ABS-sensorn utan att skada den. Hittade då lite ytrost:


    Ska givetvis ordnas till, blir ordentlig slipning, gundning och lack.


    Rostigt och tråkigt. Bromsskölden kommer att försvinna, känns onödig då bilen bara ska rulla sommartid.


    Ujujuj.... Finns en del att göra:


    Redo för rostslipning. ABS-sensorn får sitta kvar, lär bara gå sönder om man gör några försök till att få bort den.



    I morgon lär man vara riktigt snygg och täckt i rost damm när man lämnar garaget Jaja... snart är det dax för skiftavlösning.
    Härligt att man vet vad som väntar i morgon .

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Liknande ämnen

  1. Äntligen Biopowertrim till NG9-5 Aero -11
    Av 9-5 NORDIC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •