Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Turboloket - Mot 400 och vidare! - Hjälp med GLT

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Turboloket - Mot 400 och vidare! - Hjälp med GLT

    Hej,

    Då vart det äntligen dags för mig att starta en projekttråd. Bilen det handlar om är en Saab 9-5 2.3t 98-års modellen. Rullar nu med en steg 3 sats, men nu skall ribban höjas en aning!



    Inköpt till niofemman;

    [X] JE kolvar
    [X] 750cc Spridare
    [X] JT Avgassystem 3" Helsats race
    [X] Koppling Aerotryckplatta med SPEC speciallamell
    [X] Slavcylinder
    [X] Turbo 19T #7
    [X] K&N sportluftfilter
    [X] Bränslepump
    [X] IC
    [X] Powerflex-bussningar
    [X] En lite sporthämmare
    [X] Luftsnorkeln
    [X] Kobran

    Vad som finns kvar;

    [-] Topp - Nnimonic ventiler m.m.

    Då jag inte har kameran hemma idag så kommer det heller inte upp några bilder. Men dem kommer efter jul.
    Bilen ska imorgon köras till garaget där det sedan ska börja hända grejer förhoppningstvist. Kopplingen är ruskigt dåligt så jag får hoppas att den håller hela vägen fram.

    Uppdaterar: Bilder






    MvH
    -FaeN

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Låter ju som ett lagom mysigt projekt. JAg personligen hade nog letet upp en topp med nimonic ventiler för hållbarhetens skull. blir ju en del effekt och rätt så höga för bränningstryck när man klättrar upp dit du ska.

    Vem ska få trimma?

    Mvh Fredrik..
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Ett 19T #7 med omsvetsat turbinhus alltså, eller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Låter ju som ett lagom mysigt projekt. JAg personligen hade nog letet upp en topp med nimonic ventiler för hållbarhetens skull. blir ju en del effekt och rätt så höga för bränningstryck när man klättrar upp dit du ska.
    Japp har haft det i åtanke. Vilka årsmodeller kom dem till 02 aero uppåt? Sitter dem på fulltryckaren?

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Vem ska få trimma?
    Mvh Fredrik..
    Det har jag inte bestämt ännu.

    MvH
    -FaeN

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Ett 19T #7 med omsvetsat turbinhus alltså, eller?

    Mvh

    KK
    Yez, och jag vet att du är skeptisk

    MvH
    -FaeN

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Bilen står nu i garaget, så snart skall det börjas. Har inte kört den sedan veckan efter mantorp, även med en slirande koppling så var den underbar att köra! Vant mig med en Toyota Carina 2.0 under vintern

    Trampade 50% gas, och då bar det av, behövs det verkligen mer ?

    Längtar tills man får ratta kärran igen!

    MvH
    -FaeN

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Japp har haft det i åtanke. Vilka årsmodeller kom dem till 02 aero uppåt? Sitter dem på fulltryckaren?
    Hej,

    Alla Aero och 2,3t/185 från M/01.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Yez, och jag vet att du är skeptisk
    Jo, jag är ju det... Kan ju funka kanonbra, men jag skulle nog vilja se någon som har hårdtestat den i ett antal tusen mil innan jag vågade satsa på det. Och då menar jag hårdkörning, inkl. elak mappning i ett antal timmar...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Japp har haft det i åtanke. Vilka årsmodeller kom dem till 02 aero uppåt? Sitter dem på fulltryckaren?
    Hej,

    Alla Aero och 2,3t/185 från M/01.

    Mvh

    KK
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jo, jag är ju det... Kan ju funka kanonbra, men jag skulle nog vilja se någon som har hårdtestat den i ett antal tusen mil innan jag vågade satsa på det. Och då menar jag hårdkörning, inkl. elak mappning i ett antal timmar...

    Mvh

    KK
    Ja det är upp till bevis. Men nu kommer jag inte hårdpressa bilen eller någon jätte-elak mapp. För övrigt en annars trevlig och billig lösning. Såg nu att jag missade beställa vatten och oljeretur så det tillkommer lite. Annars hade 3071(tror jag) varit trevlig men blir lite mer extra jobb med svettsing.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Angående trubbning på nosen, för kobran. Någon trevlig verkstad/metaljslöjd nära stockholm? Annars kanske man kan överlåta det till mapparen innan mappningen?

    MvH
    -FaeN

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Angående trubbning på nosen, för kobran. Någon trevlig verkstad/metaljslöjd nära stockholm? Annars kanske man kan överlåta det till mapparen innan mappningen?
    Går den inte att beställa med trubbnoshus? Det verkar väl enklast?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Ja det är upp till bevis. Men nu kommer jag inte hårdpressa bilen eller någon jätte-elak mapp. För övrigt en annars trevlig och billig lösning. Såg nu att jag missade beställa vatten och oljeretur så det tillkommer lite. Annars hade 3071(tror jag) varit trevlig men blir lite mer extra jobb med svettsing.
    Jo, fast det blir fort närmare 1.000 grader där nere, och då vill det till att man är säker på att svetsfogen håller...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Går den inte att beställa med trubbnoshus? Det verkar väl enklast?

    Mvh

    KK
    Efter att kollat lite mer på den undrar jag nu om den inte redan är trubbad. Då det ser onekligen svårt att får den mer svarvad utan att köra ner i "groppen" på Kompressorsidan.

    Det är ca 10mm +-1mm (linjal mätt) Från den Har inte tillgång till verkstadsverktyg just nu.


    Vet att det fanns en fin paintbild som visade hur mycket man vart tvungen att kapa för att få en trubbnos men lyckades inte hitta den.

    MvH
    -FaeN

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Där var den, tack så mycket. Så den ska ner så mycket, en bit till att gå då.

    MvH
    -FaeN

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Uppdaterar med lite bilder.

    MvH
    -FaeN

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Mmm, fina kolvar har du köpt i alla fall!

    Ser ut att blir en vass 9-5 så småningom!

    Mvh/Roberth

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Ja vi får väll hoppas på det, går lite segt just nu. Kämpar för att hinna till startlinjen 12e April

    MvH
    -FaeN

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Nu var det länge sedan något ändå här så då är väll det dax att uppdatera. Gått väldigt långsamt men ändå framåt några banansteg åt gången så det har aldrig direkt funnits något vettig att skriva.

    Men då man strax sticker utomlands tog jag mig i kragen, 14,5 timmars meckande i sträck för en vila på 3 timmar och åter igång 4 timmars meck. Då såg det ut såhär.



    Mest av tiden togs av att lyfta och flytta. Då drivaxlarna vägrade släppa blev det så illa att man fick sänka ner allt för att sedan ta ut det underifrån. Underbart... Va ett helvete att få ut motorn då den tog i fronten. Men lyckades lirka ut dem krångliga delarna genom hjulhuset.

    Sedan väntades en uppförsbacke i grus då bilen hyrbilen ( Merca Vito) var för fet för att komma ner för garage infarten. Ingen höjdare, då under grusen låg en massa sand så det slutade med att lyften borrade ner sig rejält. Men efter många om och men så gick den tillslut in i skuffen.

    Nu väntar färden till maptun där dem ska fixa lite honing, ram/vev-lager och en massa annat smått och gått.

    MvH
    -FaeN

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Vad är ditt effektmål med kärran?

Liknande ämnen

  1. Trimma vidare 2,3l 9-5 steg 3
    Av rallytjalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 20:21
  2. Hur ska man man trimma vidare?
    Av TurboSanta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 02:45
  3. [LÖST] Hjälp acc:n snurrar vidare fast motorn avstängd...
    Av Mr.J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 09:57
  4. Dags för mig att gå vidare....*snyft*
    Av Lamer i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •