http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Precis! Run-flat däck är väldigt hårda och stumma (bullriga) jämfört med "vanliga" däck. Hade det på min ng9-3 och bytte bort det fortast möjligt. Inte en feature som jag tyckte var värd nackdelarna...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jo nog har jag känt på dom, jag krängde ju på dom på Saab fälgarna. Dom va riktigt stumma och jag trodde att nu jävlar blir det stötigt men det funkar rätt bra. Kan inte klaga på däckljudet faktiskt, tycker inte dom låter mer än andra däck, men det är min åsikt.
Just nu så funkar dom, när dom tar slut så fixar jag riktiga däck. Jobbar ju på bilverkstad så man håller ju koll på mönsterdjupet på däck man lägger om ifall det blir några bra över Däcken och jobbet blir ju gratis för min del då
//PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....
Sitter själv och ska beställa däck i detta nu. Om någon vänlig själ i tråden vill komma med input så är jag tacksam! Jag är bilinkompetent till tusen haha.
Har en 9-5 kombi, 2004. Teknisk data från fordonsupplysningen: 205/65 R15 94V. Bilen kom dock med 16 fälgar vilket är något förvirrande. För närvarande sitter det 2 michelin energy saver ca 2-2.5 mm kvar, samt 2 skitdäck.
Det jag kikat på är Michelin Energy saver, Nokian hakka blue 2, Landsail 388. Har läst runt en hel del och förstått att åsikterna om Landsail givetvis går isär en hel del. Det jag också noterat är att de flesta härinne verkar välja ett bredare däck, + 215, än det som suttit på min saab (205) senaste 2 åren. Jag tycker dock 205 har funkat bra, men tar gärna emot input kring bredden.
Det jag lutar åt nu är 4 st Nokian hakka blue2 205/55 R16 94V XL vilket för fyra däck går på 3284 (plus lite frakt osv). Det känns misstänkt billigt för ett såpass bra däck. Jag har sökt via mitt reg nr , men litar inte riktigt på att sökfunktionerna funkar helt då de ibland visar däck med för lågt LI. Kan nån ge en avcheck för att detta däck är ok? Går man upp till 215 blir det rejält mkt dyrare.
Alternativ 2 är Landsail LS388, där 215-55R16 97W går på 2500 för 4 däck.
Mkt tacksam för input från det eminenta forumet. Och hoppas det var ok att posta i den här tråden, kändes onödigt att göra en helt ny tråd.
PS. Jag är inte dumsnål, men ekonomiskt lagd. DS
Taigaro se till att du köper ett däck märkt XL till 9-5an.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Läs i bilens instruktionsbok vilka dimensioner på däck som rekommenderas till den dimension fälgar du har. Om du prioriterar pris och komfort så väljer du de smalaste däcken med högst profil som är rekommenderade av Saab. 205/55 R16 låter som ett bra val om det rekommenderas i instruktionsboken. Titta även på vilket belastningsindex som bilen kräver.
Michelin Energy Saver har jag varit väldigt nöjd med. Nokian Hakka Blue blir säkert också bra. Goodyear Efficient Grip Performance är ett annat märkesdäck som är prisvärt.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Tack, skulle såklart kollat boken direkt. För 2.3t rekommenderas 215/55 93V på 16 fälg (enda rekommenderade dimensionerna för 16 tum), de som sitter på nu är alltså smalare än vad som rekommenderas i instruktionsboken. Jag skulle mao behöva gå upp till 215, alternativt byta fälg till 15 tum. Man borde väl kunna byta in sina beggade fälgar mot likvärdiga beggade fälgar med annan tum? Känns onödigt att åka runt med fälgar som kräver dyrare däck om 16 tum inte har några egentliga fördelar.
Jo jag har tidigare kört med Michelin Energy saver och varit nöjd, frågan är ju också om de verkligen är dyrare sett till hela däckets livslängd. Ska kika vad de ligger på!
Jag kör 205'or på 16" fälgarna som satt på min 2.3t original, fungerar fint. ..Dom sitter ju dock på min 2.0t numera som hade 205'or på 15" original.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Rullomkretsen är en av parametrarna man ska utgå ifrån. Ta en standarddimension för bilen & beräkna t.ex. här: http://rullomkrets.se/
Vill du gå ner från 16" till 15" fälg, så kolla bara att de går över bromsarna.
Nya Michelin Primacy 4 ska också vara ett däck men lång livslängd, bra våt & broms -egenskaper, samt lättrullade/bränsleeffektiva.
Som sagt. Bromsarna inverkar. 15" funkar ej med de bästa/största bromsarna på 9-5. Väldigt många kör med 17", en del med 18" och tom 19-20... Väldigt vanligt är att sätta likhet mellan större och snyggare och bättre. Billigast är att behålla dina 16". Vilket Saab (av någon anledning) rekommenderar. Vem vet de kanske har tänkt på något...
Michelin, Goodyear, Continental, är ju välkända och bra märken. Landsail 388 har fått bra omdömen här på forumet. Jag har kört en 9-5a med dem, på 17" dock, tysta och utan problem.
Sedan finns en massa andra märken, som gummifirman gärna rekommenderar. Mitt tips skippa dessa om du inte vet någon annan som testat med bra resultat. Det finns mycket skit. Både billig och dyr...
Nokian är jag väldigt skeptisk till sedan det påpekades att de endast får bra testresultat i Finland, knappt aldrig testas utanför Sverige/Finland, samt blivit avslöade med fusk vid tester gjorda i Finland. Så länge det finns alternativ avstår jag och inkluderar dem i "kina-skit"-kategorin. Jag kanske har fel, men chansar inte så länge det finns alternativ.
Är priset viktigt så verkar ju Landsail ett bra alternativ. Michelin håller nog inte dubbelt så länge, eller? Men tänk på att det kostar med extra byten så det är absolut vettigt att kolla på dem.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Står valet mellan Nokian och Michelin så skulle jag valt Michelin.
Mina Efficient Grip sjunger på sista versen. Väldigt jämnt slitna, sitter på en 9-3 NG.
Anledningen till att de bara testas i Norden är att Hakka Green, Blue (och, tror jag) Black bara säljs i Norden, så vitt jag vet gör ingen annan tillverkare nordiskt anpassade däck.
Alla däckstillverkare utom Michelin har minst någon gång blivit påkomna med att fuska. De som utmärker sig i fuskligan är Continental, de däck de skickar till tester är oftast inte från den vanliga produktionen. Mer seriösa testare litar därför inte på att däck som kommer direkt från tillverkaren (undantaget möjligen Michelin) är representativ utan verifierar överensstämmelse med seriedäck innan publicering.
Vi har goda erfarenheter av Nokian, min uppfattning är att Michelin är de enda som ligger i en högre kvalitetsklass med avseende på byggkvalité, men det finns ju andra kriterier att ta hänsyn till också - de har inte norden-anpassade däck.
Senast redigerat av Långmilare den 2019-04-28 klockan 16:23.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)
De ger inget riktigt svar på frågan - men jag tror att det som skiljer mot Nokian line-däcken är gummiblandningarna (eller fördelningarna mellan dem), för det är känt att vad som är lite unikt för Norden är den grova asfaltskvalitén. Skillnaden mellan Nokian V (generationen innan Blue som inte fanns norden-anpassad) och Nokian Blue är dramatisk när det gäller ljudnivån.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det jag fick fram engång, när jag pratade med Nokians kontor i Sverige om skillnaden mellan de "Nordiska" däcken & de övriga däcken, var att i de Nordiska ingick försäkringen HakkaSkydd. En vägassistans. Då var det samma däck med olika sidewall märkning, avsett för olika marknader, samt att Nokian som äger Vianor kedjan hade egna däck för sina verkstäder.
https://www.nokiantyres.se/hakkaskydd/
Tack alla som kom med input kring däcken!