Sidan 25 av 38 FörstaFörsta ... 15232425262735 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 754

Ämne: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition -> Goes 500hk XWD!

  1. #481
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 212
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Här är förresten en schematisk teckning över bussarna inklusive o-bussen som visar hur sakerna sitter på slingan och det hör ihop:


    Mycket mera info om bussarna finns här: http://saabworld.net/f146/bus-diagnosti ... 6-a-25524/

    Det är möjligt att du skulle kunna ta bara fiber och bygla ICM'ens optiska kopplingar och därmed fimpa t.o.m. EHU'n som ju också väger lite och därmed alla andra högtalare också då du ändå skulle förlora parkerings-sensorns ljud och blinkers

    Edit: hittade något intressant när jag läste på sidan där om felsökning av o-bussen
    "To avoid having to remove large parts of the car, use the fibre optic test cable, part no. 86 12 913. Connecting this cable between two control modules allows fault diagnosis to determine whether the optical cable needs to be changed."
    Den där kanske skulle fungera fint för att bara koppla ihop ICM och EHU för att slippa resten av grejorna på bussen.

    Edit2: http://www.amgsvenska.se/shopdisplaypro ... utrustning
    En sån testkabel i lager
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  2. #482
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 212
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Äh jag fortsätter komma me idéer, satt nämligen och kollade in lite grejor på GenuineSaab.com och såg denna: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=780
    Den är för att ta bort OnStar tydligen, maila och fråga om man kan sätta den istället för andra komponenter på o-bussen. Då kanske du kan sätta en sån istället för AMP1, NAV etc.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #483
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Äh jag fortsätter komma me idéer, satt nämligen och kollade in lite grejor på GenuineSaab.com och såg denna: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=780
    Den är för att ta bort OnStar tydligen, maila och fråga om man kan sätta den istället för andra komponenter på o-bussen. Då kanske du kan sätta en sån istället för AMP1, NAV etc.


    Grymt bra research cactuz! Den där kontakten verkar ju bara koppla ihop slingan utan någon elektronik inblandad osv så det funkar nog. Sen är det kanske dumt att köpa massvis av sånna där och koppla in. Vore smartare att bara använda kortast antal fiberkablar så det inte blir så mycket skarvar. Men hmmmm dom där var ju billiga. Kanske bara ska beställa 4st sånna för dvd/cdvxl/amp1/ehu och antagligen funkar det, förutom ehu som är lite tveksam om bilen klarar sig utan.

    Jag spånar vidare: ICM-displayen blir ju meningslös när varken musik eller navigation finns kvar. Kan man kanske koppla in sig mot displayen och använda den till något annat? Typ koppla car-pc till och visa nått kul vore najs det kan väl inte vara omöjligt att få till?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #484
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 212
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Jag spånar vidare: ICM-displayen blir ju meningslös när varken musik eller navigation finns kvar. Kan man kanske koppla in sig mot displayen och använda den till något annat? Typ koppla car-pc till och visa nått kul vore najs det kan väl inte vara omöjligt att få till?
    Det är mer än möjligt, se denna tråden för vidare info om video-interface till ICM3:
    viewtopic.php?f=6&t=331231

    Vad vore ett inlägg från mig om det inte vore redigerat:
    Missa inte denna video: http://www.youtube.com/watch?v=QJkVxsn2Uz4
    I början på nästa år räknar han som gjort video-interfacet till ICM3'an med att han ska sälja det ihop med en liten android-box.

    Specar på android-boxen:
    The main features are:
    - VGA (RGB) output video port (supporting stock navigation display resolutions, such as ICM3 400x234).
    - 3 USB host (One of them can be used for touch panel).
    - CAN bus interface to directly connect to your powertain network (ELM compatible, fast STN1110).
    - GPS
    - Optional internal 3G card.
    - ARM Cortex A8
    - Two analog composite video inputs.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #485
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Hur var vädret då? Totalt meningslöst för mig att köra i regn tyvärr. Är inte ens samma teknik och körstil mot när det är torrt så går inte att öva teknik heller. DU! är det nå körning för oss dödliga på Tierp Arena?
    Det va inge vidare väder, blött..

    Men vad är det för inställning, man får ju ta det för vad det är.
    Inte ringer väl zlatan å ställer in en fotbollsmatch bara för att det regnar å han inte kan springa lika fort då!?
    Man får väl helt enkelt ställa om körstilen när det är blött, bli ett med underlaget

    Nej, känns inte som att det kommer bli det på ett tag heller. Ofantliga summor att hyra anläggningen tyvärr..
    Det här inlägget missade jag

    Skillnaden mellan Zlatan som har schemalagda matcher och det är serier och turneringar och vad nu allt heter är ju att jag tävlar bara mot mig själv. Finns det inte förutsättningar att slå mig själv blir jag inte så peppad att ta en hel ledig dag och bränna tid och pengar för att ändå köra långsammare än tidigare gånger. Jag har ju några andra bollar i luften så då blir det att prioritera något annat

    Ikväll ska jag och signa kontrakt på en garageplats i ett entusiastgarage! WEEEEEEEE så nu är projekttrådens uppdateringsfrekvens tryggad

    Det där med att koppla in sin mot ICM3 skärmen är helt klart intressant. Men låter det vila ett tag. Nu ska jag göra klart det sista av lättningen och sen börja montera laddtrycksmätare+egt. Innefattar borra och gänga in egt-givaren i nya MY2008 grenröret och sen byta grenrör. Blir nog en del pill med det.

    Hoppas att jag hinner det innan vädret blir för dåligt i år. Sen hoppas jag Manick:en börjar få lite mindre att göra på jobbet så hans livsgnista återkommer och han blir sugen på att börja bråka med T8suite igen och se om vi kan kräma ur 300+ hk med min 14T snurra
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #486
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Första testet med ett vanligt steg3 program och torr väg. Invigde hållaren till telefonen också och filmar med Torque Track Recorder. Hade tyvärr inte med mig ELM:en så blev inga fina siffror med i filmen.

    http://www.youtube.com/watch?v=j6xeucv-83w

    Skottar på riktigt bra ändå. Bra skillnad mot steg1 som jag kört med innan. Man märker att viktminskningen gör skillnad!

    Kör på 235/45-17 sommardäck som greppar bra tycker jag jämfört med r-däcken är de skitmysiga på vanlig väg. Tack vare lite längre rullomkrets så tror jag att en höjning av varvstoppet på 200rpm ihop med dom här hjulen räcker för att kunna köra 100-150 på 3:an får se när det blir tid att modda program. Vill montera laddtryck+egt och låna manicks bredbandslambda, blir nog om några veckor.

    Får tillgång till garage på måndag, bilder kommer! Så då ska jag börja med att borra & gänga egt-givare i nya grenröret och montera det.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #487
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    För ovanlighetsskull orkar jag inte skriva en roman som vanligt. Bjuder på en bild som hintar att jag inte helt ligger och latar mig iaf



    I övrigt så skottar bilen på riktigt bra med steg3 och lite mindre vikt än original. Laddar dock bara 1-1,1bar och har peakat på 1,17bar en halv sekund. Det där ska vi öka på!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #488
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Blir en bild till. På nya garaget
    Måste måla golvet på min plats nu när grannen varit så jäkla seriös

    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #489
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    702

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Men oh! Fint garage, i närheten av stan?

  10. #490
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Men oh! Fint garage, i närheten av stan?
    Kommer bli riktigt grymt med nymålat golv, lite verktygsskåp+bänk osv. Vintern är räddad

    Ligger på rätt sida/min sida av stan. Nordväst. Cykelavstånd hemifrån mig, om det skulle behövas nångång
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #491
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Trevligt! Alltid bra med nära till garaget. Så nära att man kan ta sig fram utan bilen om det skulle behövas!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #492
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 531

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Åh riktigt trevligt
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  13. #493
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Gött med gps, & snyggt är det också

  14. #494
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Gött med gps, & snyggt är det också
    Nu har du nog missat något Allting kring navigatorn har jag redan kastat ur bilen. Det är ju massa dövikt där ICM3 enheten kommer jag ha kvar, har dock moddat den lite inuti och loopat fibern så övriga fiberslingan inte behövs.

    Funderar även på att lätta ICM:en lite, skippa displayen, plasten och lite annat och bara montera kretskorten på annan plats inne i instrumentpanelen. Så kan jag sätta en stor rostfri plåt i det hålet och stoppa i massa mätare osv där
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #495
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Hur upplever du dina coilovers? Du har Ksport va? Fungerar dom bra?
    Är det dessa: http://www.raidopower.se/coilovers-k...coilover/894-0 Rätt bra pris på dom nu.

    Hur mycket sänker dom maximalt? Vill ha skärmkanten kant i kant med däcket

    Mvh Marcus

  16. #496
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hur upplever du dina coilovers? Du har Ksport va? Fungerar dom bra?
    Är det dessa: http://www.raidopower.se/coilovers-k...coilover/894-0 Rätt bra pris på dom nu.

    Hur mycket sänker dom maximalt? Vill ha skärmkanten kant i kant med däcket

    Mvh Marcus
    Ptjaaa... sjukt bra väghållning och stötiga kan man nog sammanfatta de med. Blir som en helt annan bil att köra. Tror att det är sådana som är på länken jag har. Jag är nöjd för mitt ändamål. Jag har de ställda just nu på ungefär 70% hårdhet fram och 30% bak just nu. Kommer ställa de lite mjukare bak till nästa säsong eftersom jag lättat bilen. Är sänkt ungefär 6cm runtom vilket är max om hjulen ska kunna fjädra upp helt utan att ta i någonstanns, enligt EXD. Vid vanlig gatkörning kan man nog sänka lite till men det finns ingen anledning.

    Nu har jag 17" fälgar med 235/45-17 på vanliga hjulen och 225/45-17 på r-däcken och då ser det ju inte så maffigt ut eftersom det är mycket gummi och däckprofil som fyller upp hjulhusen. Men sätt på ett par 19-20" med ET35 på min bil så ser det nog jäääääkligt coolt ut Men det är inget för mig, funktion går före utseende och feta fälgar sabbar bara prestandan för mig.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  17. #497
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hur upplever du dina coilovers? Du har Ksport va? Fungerar dom bra?
    Är det dessa: http://www.raidopower.se/coilovers-k...coilover/894-0 Rätt bra pris på dom nu.

    Hur mycket sänker dom maximalt? Vill ha skärmkanten kant i kant med däcket

    Mvh Marcus
    Ptjaaa... sjukt bra väghållning och stötiga kan man nog sammanfatta de med. Blir som en helt annan bil att köra. Tror att det är sådana som är på länken jag har. Jag är nöjd för mitt ändamål. Jag har de ställda just nu på ungefär 70% hårdhet fram och 30% bak just nu. Kommer ställa de lite mjukare bak till nästa säsong eftersom jag lättat bilen. Är sänkt ungefär 6cm runtom vilket är max om hjulen ska kunna fjädra upp helt utan att ta i någonstanns, enligt EXD. Vid vanlig gatkörning kan man nog sänka lite till men det finns ingen anledning.

    Nu har jag 17" fälgar med 235/45-17 på vanliga hjulen och 225/45-17 på r-däcken och då ser det ju inte så maffigt ut eftersom det är mycket gummi och däckprofil som fyller upp hjulhusen. Men sätt på ett par 19-20" med ET35 på min bil så ser det nog jäääääkligt coolt ut Men det är inget för mig, funktion går före utseende och feta fälgar sabbar bara prestandan för mig.
    Tackar för det utförliga svaret! Är det svårt att justera hårdheten? Mycket som måste skruvas loss för att komma åt osv?

    För jag tycker min är rätt stötig som den är nu, även om det känns som dämparna är rätt trötta. Gungar till rätt bra över fartgupp osv, men brunnslock och andra ojämnheter dunkar till bra i bilen. Beror väl på 19"-arna iof. Upplevde dock inte 9-5'an med HR-fjädrar och Bilstein-dämpare som alls lika stötig med samma fälgar.

    Mvh Marcus

  18. #498
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Tackar för det utförliga svaret! Är det svårt att justera hårdheten? Mycket som måste skruvas loss för att komma åt osv?

    För jag tycker min är rätt stötig som den är nu, även om det känns som dämparna är rätt trötta. Gungar till rätt bra över fartgupp osv, men brunnslock och andra ojämnheter dunkar till bra i bilen. Beror väl på 19"-arna iof. Upplevde dock inte 9-5'an med HR-fjädrar och Bilstein-dämpare som alls lika stötig med samma fälgar.

    Mvh Marcus
    Bara plocka av hjulen och ta verktyget och skruva på dämparna för att justera. Har du original dämpare och hårda sänkfjädrar så brukar det bli lite stötigt men samtidigt dålig dämparverkan. Går inte att jämföra en ng9-3 med en og9-5:a, 9-5:or kommer alltid vara betydligt mera komfortabla medan 9-3:an är sportigare.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #499
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Varit lite dåligt med uppdateringar här. Inte hänt så mycket på bilen. Har stoppat i inredningen igen för att kunna besiktiga 5november. Däremot har jag fått en lite större plats i garaget. Så jag har målat golvet och raggat tag i skåp+bord och börjat rensa ut källaren hemma och flytta in i garaget istället

    Så här ser det ut:


    Bilen står till höger just nu då grannen åt det hållet aldrig är där. 3 meter brett och gott om plats att mecka:


    Och lite utrymme framför till prylar osv är toppen:
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #500
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    989
    Medlem#
    7931

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Grymt Rikard! Ser riktigt nice ut.
    Borde kunna dra upp några konsoler i takbjälken där som du kan hänga front
    och skärmar och grejer sen när det börjas på allvar,

    Kämpa på.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

Liknande ämnen

  1. *9000 Aero 500hk edt* Nedlagt.
    Av Hedley i forum Projekt
    Svar: 518
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 18:19
  2. NG 900 Aero Limited Edition ???
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •