Sidan 1 av 25 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 484

Ämne: 9-3 SS goes TwinCharged - Turbo + Kompressor

  1. #1
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    9-3 SS goes TwinCharged - Turbo + Kompressor

    I slutet på Maj 2011 hittade jag en 2005 års 9-3 Vector SportSedan som jag bestämde mig för skulle bli min, jag hade aldrig kört en ng9-3 tidigare men blev direkt förälskad i bilen när jag provkörde den så det var bara att slå till.

    Egentligen hade jag inte tänkt att göra något projekt, den här bilen köptes för att köras som en vanlig bil på vanliga vägar med vanliga specifikationer. Så här knappt ett år senare så har jag insett att det har trots allt blivit både en, två och flera saker gjorda på bilen sedan jag hämtade den.

    Lika bra att göra som så många andra och starta en projekt-tråd, för det lär inte ta slut där jag är idag.
    Följande har skett:
    (alla småbilder här är länkade till lite större versioner)

    Inredning
    Ganska snart efter inköp så råkade jag köpa mig lite 3M Dinoc kolfibervinyl som jag var tvungen att testa på lite grejor och sedan bar det iväg med modifiering av inredningen:
    Borttagning av TELE-knapparna på rattkontrollerna samt kolfiber-drapering av dessa.


    Kolfiberdrapering av konsollen runt växelspaken.


    En vardaglig blocket-sökning efter "Hirsch" gav ett par innerhandtag till överkomligt pris.



    Elektronik & Ljud
    Här fanns lite att göra, för det första visade det sig så småningom att jag hade alldeles för lite ljud när jag hittade en sönderrostad förstärkare under förarstolen. Genom annons här på forumet blev det till att inhandla en bättre begagnad.
    Sedan gav CD-spelaren med sig och åt upp en skiva, som så många andra varit med om, men jag hittade istället en CD-växlare på eBay som togs hem till en överkomlig peng.
    Högtalarna i i-panelen har bytts ut till Kicker KS35, och centern har jag plockat bort.
    Hatthyllans högtalare har bytts mot ett par Kicker KS40 som jag hade liggandes, de gör dock ingen märkbar skillnad egentligen.

    Vad gällde hansfree så har jag provat några olika lösningar. Den första var en Belkin AirCast Auto som tar hand om både tal och musik från telefonen via bluetooth och skickar in via AUX till bilens stereo. Dock så har jag två mobiltelefoner (en privat och en jobb) som jag ville ha båda samtidigt inkopplade vilket gjorde att jag istället köpte mig en Jabra Cruiser. Denna kan hantera två telefoner samtidigt och har knappar för att byta till nästa/föregåendde spår och play/paus men har dock inte AUX utan endast FM-sändare, men det duger gott till både tal och musik.

    För navigering och musik används en Samsung Galaxy Tab 7" med ett original bil-kit monterat på ett modellanpassat fäste från Brodit.
    Vän av ordning och reda så har jag lödit in extra cigguttag bakom mittkonsollens egna cigg-uttag så jag har gjort en intern dragning av ström till Tab'en som kommer ut vid handskfacket. Ska även peta dit kablage för strömförsörjning av min andra telefon som sitter vid a-stolpen, och även till handsfree-kitet som sitter på solskyddet.

    För att hållla lite koll på saker och ting så har jag en bllig ELM327-adapter köpt på eBay som kopplas via bluetooth till min Galaxy Tab och där körs appen Torque.


    Motor
    Efter några månader med standardprestanda så blev det under Oktoberfesten i Thn ett Maptun Steg 1 installerat vilket ju var väldigt trevligt. Några månader senare ligger priset på 98-oktan runt 16 spänn litern och dessutom är jag måttligt road av att försöka hitta bensinstationer som har 98-oktan så då börjar tankarna gå åt en konvertering till etanol. Sagt och gjort efter att ha haft vägen förbi Örebro och fått en offert jag inte kunde tacka nej till så bokades det in en tid i början på Mars 2012 för att monteras BioPower Steg 1+
    Så numera sörplas det sprit och det är lite mera drag i kärran.... men mycket vill ha mer. Fortsättning följer.


    Chassi/Aerodynamik/Styling
    Ganska snart efter inköp av bilen så kändes det som att den saknade något, en spoiler på bakluckan.
    Satt och kollade på vanliga aero-spoilers och beställde en tillslut en färdiglackad kopia på eBay. Dagen efter hittade jag den jag verkligen ville ha, original bridge-spoilern som är hyfsat sällsynt på 9-3. Några veckor senare var den lackad och monterad på bilen.
    En nätgrill från Speedparts inhandlades också ganska omgående.

    I höstas så gav ett fjäderben med sig, samma dag dyker det upp en annons här på forumet där det till ett mycket fördelaktigt pris säljes en uppsättning H&R-fjädrar (30mm sänkning) som inte gått alls långt, och därtill främre stötdämpare från en Aero. Det var bara att slå till och komplettera med ett par bakre dämpare.

    Fälgarna (Dezent RG Dark) som satt på var något kantstötta redan när jag köpte bilen, så när vintern analkades så blev det vinterdäck på dessa och sommardäcken stoppades ner i förrådet i väntan på att jag skulle bestämma vad jag skulle ha för fälgar till sommaren 2012.


    Som synes har det hänt en del med bilen, och mer blir det hela tiden allt eftersom idéer och finanser faller på plats.
    Så här ser bilen ut 2012-03-31 med nya sommarfälgarna (Ace Hunter Black 17").


    Så här såg bilen ut strax innan avställning i Augusti 2013:
    Senast redigerat av cactuz den 2015-11-03 klockan 01:38.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Texten ovan skrev jag tidigare i veckan men orkade inte leta fram bilder så vad som hänt sedan dess är följande:
    En uppsättning ytterhandtag har lämnats in för lackering, borde vara klara nu till veckan.

    En IC inhandlades från do88:
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Kul med projekttråd!
    Nu när du väl börjat pilla kommer det bli svårt att sluta.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 246
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Mycket kul trix du gjort inuti bilen! Den här tråden ska följas
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Nu när du väl börjat pilla kommer det bli svårt att sluta.
    Jo jag har märkt detta, jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så kul.
    Min flickvän tycker det är bra att jag har skaffat mig ett intresse som är praktiskt och går att tillämpa för att hjälpa till även med hennes bil, men hon säger också (med glimten i ögat) "att om det inte vore för bilen skulle vi kunna leva gott båda två på bara din lön"
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 656

    9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Stiligt, kommer följas

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Tack för de glada tillropen
    Jag följer de flesta ng9-3-trådarna för inspiration och tips.

    Snackade precis med lackeraren, handtagen var färdigapreppade för lack så de skulle bli klara den här veckan.
    Men jag ska förbi en sväng redan imorgon så ska han få ge mig ett pris på att lacka om höger framskärm (galvsläpp hittades i helgen), vänster bakdörr (dåligt ifyllda repor av förra ägaren), huven (massor av små stenskott), aero front-spoiler (ej inhandlad ännu men på gång) och alla lister runtom samt hajfenan.

    Kanske lika bra att lacka om hela bilen
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Hämtade idag ut en 10 Hz GPS puck på det lokala FedEx-kontoret.
    Vem behöver RaceLogic när man har Torque + 10 Hz GPS + ELM327-interface?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Hämtade idag ut en 10 Hz GPS puck på det lokala FedEx-kontoret.
    Vem behöver RaceLogic när man har Torque + 10 Hz GPS + ELM327-interface?

    Fina saker, kör också på en sådan GPS puck + ELM327, helt suveränt.... Använder dock racechrono som programvara och den loggar precis som Racelogic dvs i .VBO format... , kan ses på garaget, vill påpeka att utrustningen är väldigt noggrann, kanske någon hundradelars felmarginaler, jämtemot Racelogic

  10. #10
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Emil: Jo jag har läst det i 100-200kmh-tråden att du körde så, och att det inte var någon större diff att tala om jämfört med RL så då slog jag till och beställde hem en qstarz
    Nu får det torka upp på vägarna lite bara så man kan ut och logga lite tider.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Idag kom lackeraren förbi och lämnade en uppsättning ytterhandtag:


    (det blev ett konstigt filter när jag tog bilden med mobilen, det är lika blankt och fint överallt)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    En lite uppdatering är väl på sin plats här kanske.
    De lackade handtagen åkte på bilen för två veckor sedan, det blev hur bra som helst.
    I samma veva så felsökte jag ett "pysljud" som jag hört i någon vecka eller två och som gjorde mig lite orolig, och dessutom började bilen gå riktigt dåligt.

    Att bilen gick dåligt berodde förmodligen på att bränslepumpen var inne på sista refrängen, för nu är bilen helt stillastående och pumpen kan inte höras alls.
    Det var meningen att jag skulle fått en ny pump i veckan men det verkar svårt att frambringa en sådan för butiken jag har valt. Hör jag inget imorgon så går jag till mekonomen och köper en istället för nu har bilen stått stilla i två veckor och jag har ingen lust att putta den runt Sviestad nästa helg.

    Som tur är så behöver man ju inte vara sysslolös då jag länge och väl lovat tjejen att hennes og9-3 (t5) ska få sig en liten uppgradering i form av ett e85-program så jag plockade fram en extra ECU och lödde i en stiftlist, gjorde lite strömkablage och flashade om med ett Steg1.
    Nu skall hon dock iväg till USA i 6 veckor, funderar på om man skulle toktrimma bilen åt henne tills hon är tillbaka nu när jag lärt mig hur man använder t5suite och flashar om boxar, det uppskattar hon säkert som födelsedagspresent

    (En dator att läsa instruktioner på, en som funkar bra att köra DOS och flasha med bd32, och en dator att köra t5suite på för att göra själva programmet)

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Vem skulle inte uppskatta det som födelsedagspresent?!

    Härliga uppgraderingar på 9-3an!
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  14. #14
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 246
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    ..
    I samma veva så felsökte jag ett "pysljud" som jag hört i någon vecka eller två och som gjorde mig lite orolig, och dessutom började bilen gå riktigt dåligt.

    Att bilen gick dåligt berodde förmodligen på att bränslepumpen var inne på sista refrängen, för nu är bilen helt stillastående och pumpen kan inte höras alls.
    Det var meningen att jag skulle fått en ny pump i veckan men det verkar svårt att frambringa en sådan för butiken jag har valt. Hör jag inget imorgon så går jag till mekonomen och köper en istället för nu har bilen stått stilla i två veckor och jag har ingen lust att putta den runt Sviestad nästa helg.
    Var kom pysljudet ifrån?

    Hur märkte du att bränslepumpen var dålig?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #15
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Angående felsökningen av pysljudet så finns en tråd som jag skapade här: viewtopic.php?f=3&t=324172

    Bränslepumpen tror jag är defekt för att vi jämförde med en 9-3x där vi tog ur baksätet på båda bilar och lyssnade när vi vred tändningen till On.
    På 9-3x'en så hörde man då pumpen jobba, medans det på min bil endast hördes ett relä som klickade.

    Att bilen gick skit trodde jag ju berodde på ett luftläckage någonstans men det kan ju lika gärna ha varit att det inte kom bränsle som det skulle. Just nu kan jag inte fortsätta felsöka pysandet såklart förrän pumpen går igen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 656

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Vilken snäll kille som trimmar bilen till tjejen, kan man skicka in sin box till dig

  17. #17
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Vilken snäll kille som trimmar bilen till tjejen, kan man skicka in sin box till dig
    Betalar du bara i natura så ska vi nog lösa något
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  18. #18
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Efter att ha snackat med verkstaden hos Maptun (föredömligt bemötande som vanligt) så har jag istället beställt pump från dem:
    http://www.maptun.com/shopProduct.php?pid=261

    God för upp till 500hk, det betyder att jag måste trimma mera nu va?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  19. #19

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Originalpumpen klarar glatt mer effekt en vad du har idag

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    God för upp till 500hk, det betyder att jag måste trimma mera nu va?

  20. #20
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 221
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Originalpumpen klarar glatt mer effekt en vad du har idag
    Om den inte vore död ja
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. Skulle bara provköra bilen ..........
    Av Cabmange i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 03:28
  2. Projekt 9-3 SS Vector -03
    Av tesoro i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 11:47
  3. Vad skulle vara rimligt att begära för bilen?
    Av fader i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 23:19
  4. vad skulle ni köpa för bil när ni sålt bilen ?
    Av RolandPalinski i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •