En fråga, aluminium fälgar eller plåtfälgar?? Och är ms däck något att ha som vinterdäck??
En fråga, aluminium fälgar eller plåtfälgar?? Och är ms däck något att ha som vinterdäck??
Jag kör plåtfälg, skador på fälgkanten av t.ex. översnöade trottoarkanter ger (normalt) bara kosmetiska effekter då. Och finns i smalare dimensioner.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag upplever att många "billiga" aluminiumfälgar får lacksläpp och oxidproblem efter några år. Jag har inte sett samma sak på Saab originalfälgar. Skulle jag vara helt utan vinterhjul skulle jag försöka gräva fram fyra original aluminiumfälgar och dubbade vinterdäck. Men allt är ju en smaksak och beroende på vilka vägar man normalt färdas på och vart i landet man bor. Som redan nämnts tidigare så finns MS märkning även på sommardäck. Jag minns inte om det var Sunny eller Nankang jag hade som renodlade sommardäck men de var märkta med M+S
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Båda mina 9-3:or har gått med original aluminiumfälgar och friktionsdäck på vintrarna. Samtliga fälgar är fortfarande i bra skick. Dubbar saknar jag 0-2 dagar per år, i övrigt skönt att slippa rasslet. Plåtfälgar och dubbdäck har jag inte haft sedan 9000. Den bilen fick markant sämre väghållning med plåtfälgar. Plåtfälgar rostar och ser trista ut redan efter några vintrar.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Nya plåtfälgar tycker jag. Däcken ska vara M+S märkta enligt lag tror jag.
Nya plåtfälgar är inte dyra och oxiderar inte och läcker lika lätt som aluminium. Det måste vara rätt ET nummer på fälgen för att behålla vägegenskaperna.
Lägg pengarna på däcken och inte på dyra LM fälgar! Nya plåtfälgar är värt det! Man har bättre råd att köpa nya om de skulle bli misskötta och rosta. Men bör lugnt klara 3-5 år. De ska oavsett alltid förvaras tvättade och svalt!!!!!!
Mvh!
Jag föredrar fälg för vinterbruk med så lite öppningar som möjligt (läs: plåtfälg) för att minimera mängden skit som trycks in bland ok/skivor/belägg. Snyggare med alu, men kan jag med mer täckta sidor slippa få in jox från båda sidorna, föredrar jag det. Snygga fälgar blir ändå snabbt fula för en 08:a som jag, när vi harvar runt i Stockholmsvit blasksnö (läs: gråbrun)
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Lite så jag också har tänkt "delofson" att plåt måste ju skydda bättre än aluminium.
Det är inte alla bilar som kan använda plåtfälgar. T.ex. verkar det vara omöjligt att hitta 17/18" plåtfälgar till 9-3 med 345mm bromsar.
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
16" plåtfälgar med lite svart rostskyddspray i plåtskarven runt om. Sedan Saab original fälgsida. Skyddar bra och ser rätt ok ut. Fast det ser ändå så illa ut att man blir extra glad när våren kommit och sommarhjulen monterats.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Det löser jag genom att tvätta. Mina original aluminiumfälgar till vinterhjulen på og9-3 har hängt med sedan vintern 99/00 och är förvånansvärt fina trots det eländiga saltslasket i och ikring Stockholm.
- - - Uppdaterad - - -
Så valet är extra glad på våren eller lagom glad hela året.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Hittade bildbevis från 2013-02-20. Då hade fälgarna varit med nästan 14 vintrar. Bra kvalité på Saab originalfälgar.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Ungefär så kan man nog säga. Att montera sommarhjulen på våren kan väl jämföras med känslan när man tar ur gummimattorna och lägger i tygmattorna. En liten förändring som få märker, men som gör bilen lite extra speciell på sommarhalvåret. Den del av sommarhalvåret bilen körs ska tilläggas. På sommaren kör man ju helst nedcabbat i sommarbilen istället.
Annars gäller väl samma sak som vanligt när det gäller bilar och rost. Se till att ha vaxat både kaross och fälgar innan vintern så håller det sig finare längre. Avfettar dessutom aldrig vintertid då jag vill ha vaxet kvar.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Nu är ju de fälgarna hyfsat täckta. Tänk Volvo V50 DrivE-fälgarna. Men man kan se 17" 10-spoke ALU65 eller 70 som vinterfälg. Då spolas bromssystem med salt och grus varje gång man svänger
Men jag är inne på samma spår som mioh, man vet att det är vår när tygmattorna flyttar in, sommarsnygga originalfälgar på, och Bajen förlorar ytterligare en bandyfinal. Jag vill se lyftet.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019