Behövs ingen nivåadapter. Räcker med att koppla in rakt in i din kontakten. Det man förlorar med att inte ha nivåadaptern är runt 2db lägre ljud.
Gjort både så på mina da-120 å min andra kenwood 8019 på kombin
Behövs ingen nivåadapter. Räcker med att koppla in rakt in i din kontakten. Det man förlorar med att inte ha nivåadaptern är runt 2db lägre ljud.
Gjort både så på mina da-120 å min andra kenwood 8019 på kombin
Jag har inget minne av nivå adapter på min 04.
Kablaget är färdigt för att kunna läsa/skriva program.
20200823_184414.jpg
Bromsar ala 314mm trillade in i garaget oxå.
20200823_174819.jpg
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Mycket stiligt kablage!
314mm bromsar är nått jag verkligen vill ha på till min 9-3 trots typ 260-280hk bara.. bra belägg och dom är underbara. Saab org beläggen var dock ingen höjdare.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tackar!
Jo med XP10 på racern står bilen nästan på näsan när man bromsar hehe
Med originalbelägg så fadar de efter några hårda inbromsningar.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Körde stoptech steg 1 belägg på förra 9-3an. riktigt jävla bra på en gatbil med automat och närmare 350 hk. både stannade fort och bettade fort.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl
Lite pyssel i helgen.
Fått i nya högtalare i bakdörrarna, inkl dämpning.
5" passar bra i original hållare.
20200905_184941.jpg20200905_192700.jpg20200905_190906.jpg
Sen USB-laddning till baksätet.
20200906_162719.jpg
Framdörrar och brädan härnäst...
Igår passade jag på att åka en sväng med den gröna racern
Den går hårt... och snabbt!! Skoj!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Kör gärna downpipe på 3,5" tum samt 3 tum hela vägen för den effekten du är ute efter Arthursson har räknade på de och redan vid 360hk så är baktrycket högt för den effekten!
varje gång jag läser om stora jävla rör, då egentligen på trycksidan, så minns jag LBR och nån (marko nått?) som hade en ng900/og9-3 med fjantigt små tryckrör och massa effekt.
men det var ett bra jävla tag sen jag satt och läste det där.
var ett jävligt kul ställe att lära sig om saker o ting, fräna saabar o annat kul...
visar dock att volvokillarna har rätt.
D24an behöver 5" skortsten genom huven.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
LBR och Marko var goda tider!
SS får 3" systemet som sitter på SC nu.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
9-3an är på rostlagning. Skärmkanter bak, och några fläckar på bakluckan.
Han skulle se över hjulhusen också.
Därefter är det bakbromsarna som behöver en översyn. Men det tar jag till våren.
Slipper en vinter... Annars är det frid o fröjd med den.
I garaget står nu en og9-3 som jag vi fick - hade tappat drivningen.
Vi trodde att diffen gett upp, så lådan togs ned och inspekterades.
Men där var det inga problem.
Utan svaret var kopplingen - så sliten att den inte tog lägre!!
Motorn igång och man kunde växla fritt utan att trycka ner koppling! Bilen stod helt stilla.
fullt med "kopplingsludd i hela sprängkåpan.
Eller det är teorin i alla fall - så det blir en bättre beg som monteras.
Ni som monterat dubbel-DIN i 9-5an (06 o nyare) har ni någon bild på hur det ser ut?
Är i valet o kvalet om jag ska gå på Kenwood eller behålla original och addera BT-Aux samt någon form av BT-telefonkoppling/samtal-i-bilen.
Sätta telefonen i en hållare i mittgallret. Tror inte jag har någon TEL-förberedelse, och UHP likt 9-3an finns väl inte för den delen?
Tips på BT för Aux och samtal tas tacksamt emot!
När og9-3an är klar blir det till att trimma ner 9-5SC lite, delarna som ska över till SS...
Slutligen så kör sonen med 9-3SC titt som tätt. Den fungerar fint. Nyligen Besiktad UA.
mvh
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Nu vet jag inte hur det är med årsmodeller av 9-5 o så, men det finns ett uttag gjort för att koppla in biltelefeon in i bilen.
https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...-handsfree1584
använder du den kan du ha använda standard mikrofon på en eftermarknadsenhet. om man då har rätt Tele...
Jag köpte ett kit med sån kontakt och en Bluetooth grejj från Saabparts webshopen bara för att upptäcka att 9-3 03-06 med inbyggd telefon saknar kontakten..
Tror det var bollman som sa att om man uppgraderade den så kunde man streama musik via den med.
jag har inte testat dock, allt mitt ligger kvar i sina lådor och skräpar
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det här betyder väl TEL1 - så då finns det en möjlig väg där måhända...Men det verkar bökigt med alla kablar som ska anslutas till telefonhållare.
"TELEFON TELEFONFORBEREDELSE, NIVA 1"
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag hade kört eftermarknad, min erfarenhet är att ljuden blev bättre, mer funktioner som Waze/Google Maps , handsfree m.m
Köp en ny kenwood dubbel din det blir jäkligt snyggt samt funkar klockrent då man får med en bra mic att sätta på lämpligt ställe. Du vet hur stor skillnaden blev i din 9-5 mot orginal och tycker skillnaden upplevs ännu mer i 06-09 den känns ännu mer modern i inredningen.
Ingen idé att vara dumsnål alltså hehehe
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
9-3an utan drivning funkar fint efter byte av koppling.
received_3540858069309734.jpg
Diffen får en översyn. Passar på att spänna upp den!
Sitter kupade brickor som man kan sätta i annan ordning.
20201010_101012.jpg
Shoppat en flång ny 2.3 vev. Ska sättas i racern.
Nuvarande har levt ett hårt liv med 2 sprängda kopplingar och ett delvis lossnat svänghjul.
IMG_9807.jpg
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tills dess att jag köper en dubbeldin så kör jag på denna lösning
20201023_220824.jpg
20201029_075035.jpg
Smidigt att kunna byta låt utan att klicka på telefonen.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
9NG-3 SS äntligen tillbaka från rostskydd/lackering
Tog lite extra tid när det skulle göras "i mån av tid" (= billigare).
Men det blev bra. Och hjulhusen blev preppade med tectyl innanför innerskärmarna.
Det var inte så farligt med rosten heller. Skönt att veta att det var ytligt.
Vid återmonteringen satt jag dit en tunn remsa med genomskinlig plast för att undvika skav mellan skärm och stötfångarhöljet.
20201101_122006.jpg 20201101_122125.jpg
Att bilen blev blöt invändigt var mindre skoj, se sep tråd http://forum.saabturboclub.com/showt...tta-NG9-3SS-07, men det är mest tidskrävande att lösa. Någon dag till med värme och det är löst.
Härnäst på tur är att börja med 9-5orna som ska byta delar sins emellan, innan det blir motor och lådrenovering för den silvriga.
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Trevligt! Vart köpte du skyddsfilmen?