En project tråd för mitt pågående projekt "Bosse"
bosse.jpgframme.jpgbak.jpgIMG_1794.jpg
Bilen är en Saab 9-5 -04 Kombi ( tillverkad i November 2003 ) som rullat 19700 mil med chassinummer YS3EB55A843014952.
5-vxl manuell låda & tillverkad på lina A i Trollhättan.
Färgen är Graphite Green Pearl, kod 288. På avstånd om det är dunkelt ute så kan den lätt tros vara svart men när solen ligger på så är det en djup metalic grön.
Det är en Linear Sport så den är snik utrustad interiör & exteriörsmässigt från fabrik, men det är sportchassi iaf :>
Motorn är en B235L på 2.3L med den driftsäkrare TD04-15t turbon från Mistubishi och gav från fabrik 220h, ~305nm.
Just nu är det ca 315hk, 450nm i den enl Maptun speccen för det trimm & mjukvara jag har i (Steg 4 ).
Långsiktigt mål
500+whp Sleeper. Driftsäker sommar/finrese bil
Bilen ska inte se allt för pimpad ut, tänk mer fabriksny Aero med influenser av 2021 ( led istället för glödlampor där det går osv)
Bilens Historia
2003-2006 Leasingbil från IDEMIA i Strängnäs
2006-2008 Bilen köptes av privatperson i Vallentuna
2008-2012 Så åkte bilen till Upplands-Väsby
2012-2019 Turnerade den i Västerås och någons dotter har nästan kommit till världen i bilen . Kanske inte tack vare att bilen gick bra från fabrik
Roligt nog så låg det även en teckning i fickan på ett av sätena ritad av sagda dotter när jag köpte den.
IMG_1007.jpg
Jag har pratat med den dåvarande ägaren och han har inga minnen av att bilen har strulat mer än på slutet när det vart nedslag på bromsarna och bilen såldes.
2019-2020 i 11 månader så stod bilen i Eskilstuna på "Bilfirma"
2020-
Bilen kom till mig i mars 2020 från en halvskumm bilfirma i Eskilstuna. Det saknades servicebok för bilen men skulle finnas enl "bilfirman".
Dom letade ett tag men kunde inte hitta den. Bilen såg bra ut med ingen synligt rost trots sin ålder.
Det följde med vinterhjul ( som senare visade sig vara 3 olika märken. Firman visade dom 2 som va samma märke & glömde nämna dom andra, samt det va tydligen nå peugot fälgar eller liknande med fel dimensioner på däck dessutom.. )
Redan på vägen hem så rök samtliga torkarblad när det började regna. gummit bara släppte på dom xD.
Väl hemma så droppade det olja på parkeringen, bilen som skulle vara nyservad & genomgången hadde tydligen torrspruckna vevhus slangar så den pissade ut olja.
"Firman" som sålt bilen tog 5000,- i självrisk för att laga sakerna för "bilen va så billig" när dom sålde den..
Inte en chans att dom ska få besudla den här stackars bilen nå mera...
När det började bli varmt ute & det va dags att pröva AC'n så kan ni gissa vad som inte funkade...
Efter kontakt med tidigare ägare på bilen så visade det sig att serviceboken kommit på villovägar innan bilen ens blev såld till firman men bilen ska ha skötts med full servicebok.
Mecken som fixar allt med bilen åt mig har haft av toppen och sa att allting såg som nytt ut så det verkar riktigt att den har blivit välskött med oljebyten osv.
En "ny" servicebok är skapad för bilen genom att riva ut ifyllda sidor ur en gammal 9-5'as servicebok och sen skrev vi in första servicen jag gjorde ganska omgående efter köpet som första service.
Därefter så har stora jobb som turbo, avgas, intercooler, fjädring, broms & kylare m.m stämplats in i den
Dem flesta jobb på bilen är gjorda av Fordonsteknik i Enköping. Dom är kanon duktiga och har även Tech2
Den nya lacken blev lagd av Strängnäs Bilskadecenter som även fixat rost på dörrar, bagagelucka och fixat nya hundben
Saker som gjorts hitintils på bilen är:
Kaross/Exteriör:
- Polyuretanbussningar runt om hela bilen, allt som går att byta är bytt
- Nya bromsok, slitsade skivor, bromssköldar, belägg runtom & 9-3 314mm bromsar fram ( Det är Aero bromsar original från fabrik på 2.3T )
- D2 Coilovers
- Kompletta nya sidospeglar hö & vä. A-stolpe triangeln är extra lackad för att hålla längre
- Blästrade & nylackade vindrutetorkararmar
- Maptun fjäderbenstag
- Ny Framruta
- Fabriksny Aero front & bak
- Vinge från en gammal Aero som lackats i bilens färg
- Nya hundben
- Ny vänster framskärm
- Hellackerad i original färg 2021
- Antacitgrå Pulverlackerade rails
- Blästrat & omlackat dragfäste
- Nya lyktor fram
- Nya blinkers fram
- Nya sidoblinkerd
- Nya dekorlister för dörrar och framruta
- Lackade dörrhandtag och nya tätningslister
Motor:
- OpenSID
- Silikonslangar mellan wastegate, turbo. spjäll, osv
- Nya packningar topp & turbo
- Nya vevhusvetilations slangar
- Ny tändkasette
- Ny vevaxelposgivare
- Ny oljetrycksgivare
- Nya oljerör till turbo
- Nytt bränslefilter
- Ny Mitsubishi TD04HL-XL19T turbo
- Ny Kungskobra
- Diesel Snorkel
- Maptun 3" DP + 200 CPI Racekat
- Maptun 2.5" halvsats
- Maptun steg 4 mjukvara
- Maptun sport luftfilter
- Nya Bosch 465CC sprutare
- Ny Walbro 255LPH
- DO88 Intercooler + tryckrörssats
- DO88 Kylare + slangar
- Blästrad & målad ventilkåpa & motorfäste
Klimat:
- Ny AC kompressor
- Ny yttertemp sensor
Interiör:
- Läderrekondad Aero ratt
- Ny växelspaksknopp, 1500,- för en ny. wtf Orio
- Bytt flatkabel i AC displayen, inga mer pixelfel <3
- Bytt mugghållare så den är hel och fin
- Fixat extra mugghållare från Saab3D print ( https://www.saabplanet.com/3d-printe...-5-cup-holder/ )
- Dubbeldin Stereo med WiFi CarPlay & Android Auto ( Kenwood DMX8019DABS )
- Rattstyrning till stereon
- Led i dörr & bagage belysning
Saker jag noterat om bilen:
Dom böt växellänkage & växellåda kort efter den här byggdes så det är en äldre model länkage vs va det "normalt" är på 04- modellerna.
Växellådan som sitter i är en FM55B05 med kort växelstång medans dom nyare har en FM55B08 låda i sig som har en längre växelstång.
Hellackerad 11/11-2021
Bilen lackades i original färg från fabrik tillsammans med dom nya Aero delarna som införskaffats.
Hundben och vänster framskärm böts även ut.
- Vinge från en -98 Aero
- Själva stötfångaren fram & bak kommer från R&D Car Parts I Holland och är Saab original new old stock
- Skummet innuti bakre stötfångaren kommer från Ådalens bilskrot ur en 04 Aero som gått 17.500 mil samt Orio nya original delar
- Skummet i mitten bak kommer från en 9-5'a 2004 som gått 7500mil som tyvärr gick ett tidigt öde till mötes 2009 uppe i Norrland
- Div clips, skruvar och plastgaller m.m till fram & bak är nytt från Orio beställt genom Maptun.
Vad är på gång:
Bygga ny motor, Har snart alla delar för det.
Montera Sparco Grid Q stolar i förar & passagerarsätet
Montera nya kopplingen & växellåda med nybyggd motor
Behöver åtgärdas
Slapp i växlarna ( slitet länkage ) och backen är seg att få i ibland ( lägg i 1an först så hoppar backen i utan problem ) **
Oljeläckage på högersida av motorn, Okänt varifrån. upptäcktes när vi rev för lack men hann inte undersökas närmre **
Ny torkarmotor bak, rostat igen så spolning inte funkar
Framtida mål:
Byta alla lampor som lagligt kan bytas mot LED. gröna led i dörrar och komfortbelysning
D2 8-kolvs ok fram
D2 4-kolvs ok bak
Stålspunna broms & kopplings slangar
Byta kammkedja **
Sweden exhaust grenrör
Wössner kolvar * **
Smidda stakar * **
Gat/Raceportad top?
Vassare turbo, Pulsar G30-660 Vband, IWG, 0.72A/R **
Byta Servoslingan innan det rostar hål på den
Bygga komplett 4" system från turbo bak
Drivlina todo:
- Abbot Racing lättat billet svänghjul *
- Ny FM57B11 låda *
- Quaife-diff *
- Nytt växellänkage *
- Nya brons bussningar från Maptun för länkage *
- Sachs 793 tryckplatta, god för 570+nm *
- Sachs performance lamell *
- Ny slavcylinder
* Inköpt
** Åtgärdas vid motorbyte