Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: NG900 -97 SE 2.0t, Doris

  1. #1
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945

    NG900 -97 SE 2.0t, Doris

    Då jag har gått och skaffat mig en brukis som jag inte kan hålla fingrarna ifrån att fixa upp så tänkte jag att det kan va läge för en projekttråd i tid denna gång

    Bilen kom till mig med ~32k mil på mätaren. Dom mjuka tygsätena såg förjävliga ut och båda framsätena va delvis svarta av olja och smuts. hela bilen luktade gammal motor invändigt också. Den va riktigt matt i lacken och va rejält skitig invändigt och utvändingt.
    Men för 5000 för bilen & 2000 i skatt så kunde jag inte klaga. den är i stort sett rostfri och har blivit underredsbehandlad i 2001 så den är kanon fin under.
    Det enda som blivit är lite rost i nederkant på en av bakskärmarna vilket jag planerar att åtgärda före vintern.

    Serviceboken är fullstämplad till 26000 mil i 2020, efter det så är det inget stämplat & den har gått 6000 mil, killen jag köpte den av hadde haft bilen sen i September & sa att den skulle var nyservad.

    Men jag tog det säkra före det osäkra och böt soppa, luft, kupéfilter och olja på en gång.

    Som vanligt så har jag vart dålig med att ta bilder medans jag hållit på med sakerna men några blev det iaf

    Nypolerad och lackskyddad
    IMG_1129.jpg IMG_1128.jpg

    Om man tittar noga så ser man att vindrute listen på höger bakdörr sticker ut & har lossnat i bakkant, Den är sedan bilden bytt mot en bättre beg så listen sitter där den ska

    Höger motorfäste va riktigt slut, gummit hängde ut ur lagret när det satt på plats i bilen, böt vänster också & det hadde gummit börja spricka i.
    IMG_1133.jpg

    Höger va så kollapsat invändigt att jag fick skära upp sidan för att kunna få ut bulten och ta ner lagret
    IMG_1134.jpg

    Passade på att byta alla slangar i motorutrymmet till Do88. Turbo, ic, kyl, värme & vakum






    Det som kom av bilen
    IMG_1138.jpg

    Böt även ut alla vakumslangar till bränsletryckregulator & turbo m.m. Har även bytt backventil på vevhusventen samt bytt slangarna & ventilpackningen i toppen då dom va soppslut och det sprutade ut vevhusgaser där.
    Jag tror bilen luktade så mycke olja för den dragit in vevhusgaser i kupén.

    Har även bytt antennmast då den var av samt lyktglas fram hö+vä.
    Följde denna guiden: https://www.youtube.com/watch?v=9305BGL3MW4

    Inredningen har jag dom senaste veckorna våtdammsugit & ångtvättat 4 gånger. Den börjar nu se riktigt bra ut och bilen luktar lätt melon istället för gammal motorolja

    Lyckades också skriva V44 av Saab programvaran till ett nytt Tech2 minneskort så jag kunde leka lite med inställningarna i bilen

    Har bl.a:

    * ändrat service intervall till 1500 mil
    * slagit av "trampa på bromsen" varningen när man startar bilen
    * ändrat "kl 9" tempen till 80-100 istället för 80-115°C

    SIXM3862.jpg IMG_1140.jpg

    Satte även dit en ledramp under regplåten så man ser nå i vinter

    Ska byta tändlåskontaktdon då det börjat glappa (har nytt ligger). Man måste släppa tillbaka nyckeln långsamt när man startar annars dör bilen.
    Har även hänt att den under färd dött & man behöver pilla till på nyckeln så hoppar den igång igen.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2022-02-10 klockan 13:08.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  2. #2
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Har haft vibrationer i bilen vid 80 & 110, blev bättre efter att jag balanserat alla 4a däcken men en del kvarstår fortfarande. Noterade att typ alla bussningar & gummin i framvagnen är slut så beställde hem:

    • nya länkarmar nedre + bakre
    • nya stabilistatorstag
    • nya styrstag
    • nya justerskruvar
    • nya styrstagsändor


    ska försöka få på sakerna i veckan så fort dom kommer hem, köra lite och sen gör en framvagnsinställning.
    Senast redigerat av roffe84 den 2021-08-10 klockan 20:21.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  3. #3
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Böt dom nedre + bakre länkarmarna och stabilisatorstagen nu på kvällen, nu återstår bara styrstag + styrstagsändor, bakre motorbussningen och en framvagnsinställning.

    Har också bokat tid till att byta tändlåskontaktdonet på tisdag nästa vecka då det jag trodde va VSS strul är i själva verket glappt tändlåskontaktdon, den fjädrar över "on-läget" och fimpar motorn om man släpper nyckeln utan att hålla emot lite efter start.

    Ska åka upp och hämta växellådan till 9-5'an som är klar nu på fredag, passar på att ladda in ett Nordic steg 2 i brukisen när jag ändå är där
    Senast redigerat av roffe84 den 2021-08-22 klockan 23:13.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  4. #4
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Fått bakre motorfästet bytt nu också
    IMG_1158.jpg

    Tråkigt soppslut det va... alla 3 motorfästen är nu bytta och alla 3 såg lika illa ut, tillsammans med nya länkarmar så har den blivit riktigt fast och fin i fronten. Dock så kvarstår en liten del vibrationer i ratten vid 100-120

    En Nordic programvara väckte liv i besten också (240hk/350+nm), den spottar och fräser bra mycke trevligare nu ( Inte för att den va vidare seg innan )

    Upptäckte också nått i höger bakkant på motorn läcker vatten (vid slangarna som går till värmepaketet, tror det är termostathusets packningar som torkat ut för det fuktar där när bilen är igång)& att vänster fjäder fram va av så det vart inga nya styrstag & framvagnsinställning idag. Får beställa ett par fjädrar från Maptun & nya packningar till huset som läcker och lägga till det på a.s.a.p todo listan

    Tror det är dags för en motortvätt & polera tryckröret också...
    IMG_1157.jpg

    Update:
    Beställt Maptun XT sänkfjädrar nu.

    https://www.maptunparts.se/chassi/sa...1994-1998.html
    Senast redigerat av roffe84 den 2021-08-27 klockan 14:45.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  5. #5
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Idag vart det nytt tändlåskontaktdon.

    https://www.maptunparts.se/sok/4946307


    Ingen dålig procedur för att byta..

    Växelspakshuset måste demonteras för att komma åt det & för att ta bort det så måste förarstolen, mittkonsolens sidoklädsel och mittkonsolen tas bort..
    Efter det så får man ta bort luftkanalen & koppla isär växellänkaget. Sen kan man få bort huset som kontakten sitter i...

    Antar att det sitter så jävligt till för att göra det mera stöldsäkert? Eller så hadde ingen räknat med att någon nånsin skulle lyckas slita ut kontaktdonet xD

    Men fy f*n va skönt att slippa oroa sig för att nyckeln ska hoppa ur "On" medans man kör. Inge mera lirkande med nyckel när man ska starta heller

    Eftersom växelspakställ skulle bort så vart växlarna ställda vid montering igen & dom bokstavligt talat ramlar i läge utan att man behöver peta mycke nu

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2021-09-09 klockan 23:35.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  6. #6
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Vart till att klicka hem lite stötdämpare och byta dom medans jag byter fjädrar så det är fräscht för framtiden också

    Bilstein B4 dämpare runtom:

    https://www.maptunparts.se/chassi/st...-ii-94-98.html
    https://www.maptunparts.se/chassi/st...9-3-94-02.html

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2021-08-26 klockan 22:45.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    Har du vajerkoppling eller hydraulisk på denna?


    Gott jobb du gör med bilen!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-27 klockan 14:38. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen. ? PM Direkt
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #8
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Enl EPC på mitt chassinummer så är det:

    Article : Wire
    PartNo : 4490181
    Usage : 1994-1997, 4-CYL, NLS-USE 4901724
    Order Quantity : 1

    Så jag antar vajerkoppling. Ska dubbelkolla nästa gång jag är ute vid bilen

    --Update--

    Det var vajer
    Senast redigerat av roffe84 den 2021-08-30 klockan 14:13.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  9. #9
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Nu har det rasslat till lite i brevlådan

    IMG_1187.jpg

    Drivdelssatsen är dock till 9-5'an men den fick smyga med på bilden

    1 användare gillar detta inlägg


    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  10. #10
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Efter en mardrömmskväll i verkstan så sitter det nu nya dämpare & fjädrar på.

    Började med att dra runt skallen i skruven som håller fast bromsskivan vä fram. Sen drog jag av båda bultarna som håller ABS givarna i fram så man fick sitta och borra dom.

    Efter att ha rivit loss allt i fram så visar det sig att stödlagren jag köpt som skulle passa till Saab 900 94-98, passar inte. Tack Trodo!! Axiallagret passade iaf.. fick montera dit det gamla stödlagret som såg ok ut tack gode gud.

    När vi skulle ha loss bakdämparna så säger polarn att det är bara att skruva loss dämparna i bagaget så hänger bakaxeln kvar i bussningarna. Jo tjena. när sista bulten lossna så sa det KLONK och hela skiten ramla ner och slog bromsskivorna i backen. Peppar peppar så verkar det inte som dom har blivit skeva. Hadde bilen vart upphissad 3 cm till så hadde jag förmodligen slitit sönder bromsslangarna..

    Dom gamla fjädrarna va slut och Saab original dämparna från Sachs som satt på, ja man kunde trycka dom i botten utan att dom sköt ut någonting så det va dags

    Blev inga bilder idag heller, jag kom av mig då allt gick skit

    Efter att ha slitit fram till 1 på natten så sitter allt på plats. Provkörningen gick bra och bilen är inte en segelbåt på motorvägen längre. Sänkt 3½ cm vart den också

    --Update--

    Hadde lyckats ta 2 bilder som inte visar nått roligt alls -_-

    IMG_1189.jpg IMG_1190.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2021-08-31 klockan 16:21.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    Surt. Men gött att du löste det till slut!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #12
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Idag så svetsades det ihopp en 3tumms downpipe med racekatt som varit slaktad på turboflensenen.

    DP'n är från en ng900 men då vi inte visste exakt hur mycke som kapats av den en gång i tiden så vart det en hel del måttande och punktande för att få på downpiperöret + flens från KL.

    Va riktigt tight vid röret för luften från IC'n så vi fick värma på DP'n och smacka in ena sidan med slägga lite för att få ordentlig clearance från röret till turbon

    Vart verkligen märkbar skillnad i bottendrag, spool tid och skjuts på höga varv = Stort leende på läpparna

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2021-09-26 klockan 22:10.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  13. #13
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Just nu så pågår lite rostlagning på Doris inför vintern.
    Passar också på att spackla, slipa & måla om vingen i bak så den blir i samma färg som resten av bilen

    IMG_1279.jpgIMG_1278.jpgIMG_1287.jpgIMG_1281.jpgMVEQ9452.jpgIMG_1285.jpg

    Fick också ett nytt Saab Scania emblem på plats på huven, nu ska jag bara hitta ett för bagageluckan

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2021-10-17 klockan 06:15.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  14. #14
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Nya blinkers till Doris från Maptun

    IMG_1295.jpg IMG_1296.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Senast redigerat av roffe84 den 2021-10-21 klockan 16:49.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  15. #15
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    Gröna bilar, är fina bilar!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  16. #16
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Har hållt på och fixat lite med T5Suite på Doris nu när jag fått hem alla kablar som behövs samt har reserv boxar liggandes

    doris2.jpgdoris.png

    Nu får vi se hur länge kopplingen orkar. Börjar bli dags för ny vilket som

    Har noterat att IAT drar iväg riktigt snabbt vid WOT, 3an, 4an -> 190 sen i med 5an så är den uppe i nästan 50C IAT och drar igång knock_condition och tappar kraften, så do88 intercooler är högt på önskelistan till tomten

    En bredbandslambda vore heller inte fel så man kan ställa bränslemappen ordentligt

    När man ändå önskar sig saker så vore ett grenrör med EGT givare inte heller helt fel
    Senast redigerat av roffe84 den 2021-12-20 klockan 13:36.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  17. #17
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Blev lite senmeck igår då Doris haft svårt och hålla tätt på sistone och efter senaste fullgas repan på motorvägen så rök det som fan om bilen under huven när jag kom hem ( till den grad jag trodde jag skjutit kylarn ) och hon hade pissat ur hela expansionskärlet.

    Köpte hem nya löprullar, ny vattenpump samt ny multirem.

    Det började jävlas direkt från start.. Att ta loss kobran på en ng900 va inte roligt övht. bultarna sitter så illa till så man får inte på nå hylsor eller spärrnycklar. knappt man får ner en hand ens...

    Screenshot 2022-02-08 181021.jpg

    Tog mig 30 min att få loss den där rackarn bara!

    Efter mycke svordommar och en nedslipad 10'ans nyckel så va kobran borta iaf

    Screenshot 2022-02-08 181140.jpg

    Visade sig att vattenpumpen glappa typ 1mm på axeln och samtliga löprullar lät som följande xD

    https://youtu.be/xixoHHRxng4

    När det är dags att sätta ihop igen så visar det sig att Maptun har skickat fel remm och det saknas ca 5cm när man skiter i att dra remmen ner runt mittersta löprullen....
    Tur nog så fanns det en multirem i verstan som va för långa dragningen som jag kunde ta så bilen inte blev stående.

    Efter allt är ihopsatt så startar jag bilen och hissar upp den så den får stå och bli varmt för att kontrollera så det inte läcker något mera.

    Går iväg och vattnar blommorna en snabbis och kommer tillbaka till en mindre sjö kylarvatten på golvet. H***T... Har jag fått packningen till vattenpumpen fel eller vad är det som gått galet!?.. Mardrömsscenariot börjar komma upp i huvudet att jag måste mecka bort kobra, servopump och hela rasket igen.. Efter att ha kravlat runt och lyst och kollat så visar det sig att det är returen som går från spjällhuset ner i toppen som läcker. försöker dra åt slangklämman där slangen går in i toppen lite och efter start så läcker det ännu mera.

    River bort slangarna och byter slangklämmorna till nya och efter det så verkar allt va tätt. Har vart ute och dragit ett par fullgasrepor idag och vätskenivån är äntligen stabil :heart:

    Pratade med han som äger verkstan idag på morgonen och när jag berätta att det va returen som läckte så fråga han om det va slangklämman som va kass innan jag kommit till den biten. Tydligen har han också haft problem med dålig kvalite på slangklämmorna man får från DO88

    Mailade Maptun om den för korta remmen och det visar sig att det blivit nå fel med remmarna på hemsidan och det är därför jag fått fel och dom skickar en korrekt till mig gratis. Det kallar jag kundservice!

    Tjipp!

    Update:

    2 dar och inte en tillstymmelse av läckage, man kan ställa klockan efter nivån i expansionkärlet nu

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av roffe84 den 2022-02-10 klockan 03:02.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  18. #18
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Kopplingen gav upp på Doris idag, har beställt hem Viggen koppling som kommer imorrn..
    Slirade på 3an på motorvägen idag och efter det så går det inte att få i backen och den drar även med kopplingspedalen fullt nedryckt när man står still med växel i.

    Började med att byta kopplingsvajer ifall det va auto-sträckningen som gett upp men det gjorde ingen skillnad

    Såg att packboxen på yttre vevaxeln börjat läcka också så bytte den medans bilen ändå står och väntar på delar. Oljepumpen såg sprillans ny ut invändigt

    Dock så insåg jag hur illa servo slingan ser ut så den kommer jag nog behöva byta snart. Fann även 1 droppe servo olja på golvet, pumpen såg inte allt för kry ut när jag bytte vattenpump så jag räknar dagarna på den.

    Ska bli spännande att se hur svänghjulet ser ut

    --Update--

    Jag ska försöka se om jag kan få tag i grejjer i morgon för att hydralkonvertera kopplingen. kommer nog bli jobbigt för vajjern med viggen koppling
    Senast redigerat av roffe84 den 2022-03-14 klockan 23:43.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  19. #19
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Vart ingen hydral konvertering idag, fick inte tag i saker för det.

    Ny koppling påsatt, dock vart det inte bra alls

    Prövade så kopplingen funkade i garaget innan vi satte ihop allt igen. inga konstigheter att köra lite frammåt och bakåt.

    Väl ute på vägen så slirar kopplingen så fort man försöker gasa minsta lilla. fick krypa hem i 30.

    Känns som kopplingswiren från Speedparts är för kort, även max ihopskruvad så är fortf kopplingswiren som en fioltråd och kopplingen börjar betta kanske sista 2-3 cm från att pedalen är helt utsläppt.

    Får ta en vända imorrn igen och se om det är nått som gått galet. Hördes också nått lät "sus" från motorn jag inte hört förut
    Senast redigerat av roffe84 den 2022-03-16 klockan 01:24.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  20. #20
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    321
    Medlem#
    13945
    Vad gör den här bulten ovanför kopplingspedalströmbrytaren??

    bulten.jpg

    Skruvar jag in den så kommer kopplingspedalen närmare torpedväggen. Helt inskurvad så är kopplingspedalen i höjd med bromspedalen.

    Skruvar jag ut den så mycke det går så är kopplingspedalen ca 5cm högre upp än bromspedalen.

    Kände på kopplingswiren efter jag prövat båda men tyckte inte den gjorde nån skillnad i hur spänd den va.

    Har inte självjusterande wire utan en med nå vit plast på mitten man kan skruva ihop eller isär vilket förändrar längden på ytterhöljet av kopplingswiren
    Senast redigerat av roffe84 den 2022-03-17 klockan 10:58.
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

Liknande ämnen

  1. Svar: 465
    Senaste inlägg: 2022-03-28, 13:21
  2. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 09:07
  3. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •