Knäppgöken Andy har gjort det igen...
Dubbelturbo på en b234.
2st 15t på en 2,3l = 520 hk / 625 Nm
https://www.youtube.com/watch?v=R-CR220bYrI
https://www.youtube.com/watch?v=qpWiK_UyV8I
Knäppgöken Andy har gjort det igen...
Dubbelturbo på en b234.
2st 15t på en 2,3l = 520 hk / 625 Nm
https://www.youtube.com/watch?v=R-CR220bYrI
https://www.youtube.com/watch?v=qpWiK_UyV8I
Och anledningen är? Bara att man vill visa att det går, eller vinner man faktiskt något på det i jämförelse med en enda stor?
Av bromspappret att döma så verkar det ju vara precis lika illa eller värre med körbarheten som med stora snurror. Vad jag kan se av pappret så verkar man ha runt 450Nm från närmare 5000 rpm till skillnad från om man kört med en stressad enkel 15t från runt 2500?
Verkar vara en grym ketchup-effekt från där runt 5000 upp till visserligen 7000, men de flesta kör nog alltsomoftast under det varvet.
Nu är kanske inte bilen riktigt tänkt att vara en trevlig vardagsmaskin, men ändå
Det är enbart för att det går. En kul grej.
Av acctiderna att döma så är det inget fel på körbarheten.
100-200 på 7,7sek
Min totalmaxade och 100kg lättade 9-3a gör samma intervall på 7,5sek
Riktigt asballt hursom.
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Nu är jag gnällspik här, men borde det inte ha varit smidigare med ett "riktigt" dubbelturbomontage för att göra körbarheten riktigt bra? Det borde ju vara fullt möjligt att sätta en mycket mindre snurra först som är helt WG-styrd och som laddar säg 1 Bar GLT och som är så pass liten att man får det trycket riktigt, riktigt tidigt. Därefter sätter man en rejäl snurra som styrs av T5s magnetventil och som kan ladda upp mot 2 Bar, med då GLT på 1Bar.
Då borde man ju få riktigt bra egenskaper på låga varv samtidigt som man kan knuffa igång den storra snurran tidigare och slippa lagg där.
Vad man upplever som "körbart" skiljer sig nog en del från person till person. Nog är det ett fräckt projekt, men ketchup mellan 5 och 7000 rpm och under det rätt så slö skulle jag uppleva som rätt tröttsamt, men sen börjar jag ju bli gubbe också
Jadu Patrik. Det är inte jag som byggt bilen.
Inget projekt är någonsin perfekt. Det finns alltid något som skulle kunna göras bättre...
Självklart! Jag trodde dock att anledningen till att lägga upp det här var mer att starta en diskussion än att få "gilla-markeringar" här på forumet
Bra jobbat, kul projekt. (Fö. prövar man inte får man aldrig veta )
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23
Givetvis, men jag ville bara visa en polares nya kinesiska damm han gjort på trädgården för att jag tycker den är fin och att han är duktig som gjort det helt själv utan några särskilda grundkunskaper. Jag ville inte höra vad han gjort för fel och vad som kunnat bli bättre om han anlitat Bygglov.
Jag har själv en hel del åsikter om projektet som jag delat med mig av till byggherren men det hör inte hit.
Om han själv väljer att ge sig in här så tycker jag att du kan hoppa på honom istället
Jag gillar detta. Riktigt jäkla coolt måste sägas.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Det är jag 100% övertygad om Pelle. Knutan tror jag dock inte Andy kommer till.
Tanken var 2 likvärdiga agg inte 1 mindre o 1 större
Tycker körbarheten är väldigt bra i bilen bara att du får lite senare ladd, du får inte alls "käft" smällen som du får med en stor turbo! utan här drar det iväg hela vägen upp på varv! och inte kommer som en smäll
Sen får vi ju se inför nästa år eller under sommaren om man ska prova på att Porta toppen och labba lite med andra kammar
det är ju trots allt original grejer bara, och delar man 2,3L i 2 så är det alltså 1,15L per turbo
och slö under 5k rpm är ju att ta i vid 5k rpm har du 320WHP 360HP i motor 550WHNM 615 nm i motor
Varvstopp är 7000
På gatan/vägen/motorvägen där bilen faktiskt är tänkt och gå samt användas som bruksbil så är detta i min mening perfekt
På bana hade man velat ha tidigare sprutt givetvis men då hade ändå denna effekten var alldeles för hög iaf med FWD
som sagt, det är en skrivbordsmapp av Robban som vi kört en vända i bänken med innan kopplingen slira
så det finns mkt lek kvar o göra
PS. spool up ljudet och dump ljudet under 4k rpm är så sjukt gött att man hade kunnat åka runt och bara pyst och spoola :P låter som det skulle sitta en högfläkt större än bilen under huven hehe!
ha de göööötttans nu
http://www.garaget.org/Gidlund
Saab 9-5 Aero "Performance by Nordic"
Haha nej just det. Bromspapper och puts är det som gäller när man pratar körbarhet, jag glömde det.
Riktigt fräckt! Alltid kul när folk testar på lite nytt och inte kör samma koncept som alla andra hela tiden!
Jag skulle vilja se lite videor när den körs på gatan, kommer det?
Mvh Marcus
Det väntar jag med på!
Andy!!!
Jag vill gärna att det smygfilmas när huven öppnas då bilen ska besiktas.
Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Jadå nog kommer videos
Och gällande besiktning så får du vänta till nästa år, den är besiktad till december 2015 :-)
Fast jag är lite besviken att se en gammal T5 ventil i den, det finns ju "modernare" grejer.