Tråkigt att Rickard inte fick till lackeringen. Men han har säkert gjort allt i sin makt för att få till det.
Skickat från rymden.
Tråkigt att Rickard inte fick till lackeringen. Men han har säkert gjort allt i sin makt för att få till det.
Skickat från rymden.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Hej
Dåligt med uppdateringar de senaste.
Håller på att att finjustera designen på fälgarna.
Dock så är jag inte riktigt säker på att jag ska ha 19 tum. 20 ser ju lite mer uppseendeväckande ut.
Här är senaste uppdateringen på 19 tums turbin fälgarna.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Idag så fyllde jag hela släpkärran med fälgar och däck. Kompletta 19 tums SAAB turbin fälgar med däck, kompletta 20 tums 3 spoke Aero asymmetric fälgar med däck, SAAB original 18 tums turbin fälgar och 18 tums vinterdäck.
19 tummarna har jag sålt, 20 tummarna vill jag byta färg på, 18 tummarna måste renoveras efter ett antal år i svenskt vinterklimat.
Däcken har jag sålt.
Målet var fälgfixarna i Helsingborg. Många som har rekommenderat dem så hoppas på att kvalitén blir så bra som alla säger.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Har du problem med ärg i 18" turbinerna? Jag har fått känslan att lacken på nyare 18" originalfälgar inte håller lika bra som på äldre?
Mina 18" Inca har lite tendenser till ärg på insidan på nåt ställe. De har typ rullat 1.5 vinter.
18 tums turbin fälgar som SAAB tillverkade är av sämre kvalitet då man försökte spara pengar. Dessa har väldigt lite färg på baksidan och tillverkades i Kina.
När NEVS tog upp produktionen tillverkade man fälgarna i Europa av tillverkaren Ronal. Dessa är betydligt mycket bättre kvalité på.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Ok, i mina Inca står det Ronal men det är ganska sparsamt med färg på insidan där med.
HJÄLP!
Planen är att montera i modulen för däcktrycksövervakningenidag. Har el-schema och förhoppningsvis alla saker.
Var ett tag sedan jag skruvade i 9-3 kombi så minnet sviker. Hur mycket behöver jag ta ur för att få bort innerklädseln på högersidan?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Fick hjälp av Henrik Glad som skrev till mig på min sida SAAB en del av mitt liv.
Nu ska jag bara få dit kablarna och programmera om.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Lagning/uppdatering av regnsensorn.
Tidigare i år så började jag med att uppdatera alla mina bilar till automatiskt ljus. Detta innebär att ljuset ändrar sig automatiskt mellan DRL-ljus (day runnig light) och halvljus beroende på hur ljust de är ute. Detta innebär att man måste byta regnsensorn till en med USA spec. På kombin gick det mycket bra att byta, men på sedanen så lossnade ramen som håller själva sensorn kvar på rutan. Gjorde ett försök med dubbelhäftande tejp men det ville inte sitta kvar. Nu i veckan så limmade jag fast ramen med 2 komponent lim samt att jag applicerade sensor gel på regn/ljussensorn för att få den att fungera lika bra som från fabrik. Bytte även ljusomställaren så att de ska se korrekt ut. Nu är det bara cabben kvar.
Kan tillägga att man måste programmera om mjukvaran i bilen.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Senast redigerat av Sjöan den 2018-12-23 klockan 08:43.
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Detta har jag nog missat eller om detta var första gången du skrev om det. Hur fungerar detta, samt vad innebär det för behov av delar & omprogrammering?
Jag har haft en regnsensorkonsol som lossnat. Det var på den bilen som har en utbytt vindruta av fabrikat Pilkington. Dessa har tydligen haft problem med att konsolen lossnar. På den provade jag först också med dubbelhäftande, sen med smältlim, men det lossnade. Tillslut blev det Biltemas Multibond Transparent, vilken fungerar på glas & är flexibel. Sitter fortfarande kvar.
http://forum.saabturboclub.com/showt...rproblem-NG9-3
Var fick du tag i denna Marcy QuickQure Rain Sensor Gel? För när min sensor lossnade så frågade jag runt på olika ställen efter vad det var för fett/gel som var på sensorn. Men ingen visste.
http://www.marcyadhesives.com/autogl...ain-sensor-gel
Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2018-12-23 klockan 09:45.
Det du behöver är en sensor med artikelnummer 93178787 och kontakten till sensorn eftersom att de är olika på EU och US spec. Jag fick hjälp att göra adapter i mellan bilen och sensorn. Jag fick även hjälp med programmeringen. Personen som hjälpte mig vill inte bli nämnd med namn.
Senor gelen frågande jag om på skadecenter i Trollhättan. De sa till mig att googla. Gelen är till för att få bättre kontakt med rutan om jag förstått det korrekt. Kör utan på kombin och tycker att de fungerar bra. Men eftersom att de krånglande på sedanen så tänkte jag att de var bäst att göra 100% korrekt. Så köpte på eBay.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
det är en Frän funktion! hade vart kul att ha, men jag tvivlar på att det går att få till på en 2005a
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Får väll ändå säga att den är hyfsat fräsch för att ha rullat över 15000 mil och är 8,5 år gammal.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Oh ja! Designen står sig fortfarande väldigt bra.
Absolut! Det ser inte ut som en bil vars grundkonstruktion är mer än 15 år gammal.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Hej allesammans. Fick göra en liten reparation på vår 9-3 kombi årsmodell -10 igår. Vi har haft problem med att komma in i bilen med fjärrkontrollen. Vi har fått låsa upp bilen manuellt med nyckeln och sedan grejat i tändningslåset för att sedan kunna starta så att larmet stänger av sig. Efter rekommendationer från en kompis så beställde vi en ny ISM (Ignition Switch Module). Blev förvarnad om att man skulle få pilla en del eftersom Orio inte klarar av att få fram kompletta enheter.
Måste säga att Orio som tillhandahåller originaldelar till SAAB måste rycka upp sig. Man ska ju inte behöva ta isär sin gamla del för att sedan återbruka vissa delar och bygga ihop den själv. Bättre kan ni!!
Efter att jag tagit fram instruktion i från WIS (Workshop Information System) och läst Orios instruktion på hur man ska renovera ISM:en lyckades jag med bytet. Inte super enkelt, men de går bra om man tar det lugnt. Nu är bilen ihop igen och verkar fungera bra.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm