Sidan 1 av 21 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 420

Ämne: Saab 900 Turbo 16S Aero -91 nu SÅLD

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Saab 900 Turbo 16S Aero -91 nu SÅLD

    Hej allesammans.

    Då har man blivit en lycklig ägare till en Saab 900 Turbo 16S Aero av -91:års modell. Hur kommer de sig då att man köper en gammal Aero från 1991 för ungefär samma pengar som man kan få en 9-3 Aero från -01 för?
    Anledningarna är många faktiskt. De är en av Saabs riktiga klassiker och de finns ju inte så många tillverkade. De finns ca 32 st om jag inte missuppfattat och av dem är 19 st röda.
    Har alltid gillat dem och på senare tid har jag varit utan en saab med turbo.
    Bilen har nu rullat strax över 13900 mil och är i hyfsat skick. Finns en del små saker att pilla med så därför startar jag denna lilla tråden.

    Kanske ska berätta lite mer i detalj vad som gjorde att de blev ett köp och hur de gick till.
    De började egentligen med att "TurboCab" kontaktade mig per mail angående min gamla cab, de var en Saab 900 Turbo 16S Aero Cab ifrån 1992 (men de är en annan historia). Han undrade lite om vad de var för en bil och om jag kunde berätta lite om historiken om den. De gjorde jag och jag berättade även om att jag gärna skulle vilja ha en gammal 900 Aero (röd) som han har. De var då han berättade om den lågmilare som fanns på blocket.
    Jag kontaktade säljaren och frågade om fler bilder och lite om historiken. Jag var lite avvaktande i början men ju mer jag tänkte på de ju mer sugen blev jag. När jag fick läst in mig mer på hur många de fanns samt fick se fler bilder blev jag riktigt riktigt intresserad. De gick nog nästan en vecka med mycket funderande samt kolla med bank, prat med min morbror (han har haft en 900 Aero ifrån 198 och "TurboCab" så bestämde jag mig för att slå till om nu allt stämde när jag kom fram. Jag gjorde klart med banken om ett litet lån och någon gång efterföljande vecka skulle de bli affär hade jag tänkt. De föl sig så att jag stod lixom inte ut med att vänta så jag tog semester måndagen den 5:e oktober och gjorde upp färdplanen.

    Måndagen den 5:e började med att gick till banken och fixade en postväxel samt tog ut lite kontanter. Sen åkte jag och hämtade en kompis som skulle ställa upp som chaufför (lite svårt att köra 2 bilar själv). Ungefär 10:45 bar de iväg till Nacka kommun uppe i Stockholm närmare bestämt Saltsjö-Boo.
    Vi hade bestämt träff hos säljaren kl. 17 för att titta närmare på bilen samt eventuell affär. Vi kom upp till Nacka i god tid så kollade upp så vi hittade till säljaren sen blev de en tur till Statoil för lite fika. Kl. 17 var vi på plats och säljaren kom ut och hälsade på oss. Bilen var parkerad i garage. När han startade upp bilen fick man ju gåshud, galet läckert ljud i de gamla 900:a turbosarna (man kan ju inte stå emot ett sådant ljud). De blev lite inspektion av kärran samt provtur och diskussion om pris. Efter en stunds funderande accepterade säljaren mitt bud. Då var de bara att betala och skriva på ägarbyte.
    Hemresan började ca kvart i 7 och innan vi lämnade Nacka blev de tankning av båda bilarna. Resan hem gick bra och vi kom hem till Trollhättan strax före midnatt.
    Senast redigerat av Sjöan den 2017-07-21 klockan 06:35.

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 082

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    bilder?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    999

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    Grattis till inköpet!

    Var det den röda som var till salu i Stockholm på Blocket? Den såg riktigt trevlig ut fast den hade fula plåtfälgar på. Men nu blir det väl 16" aero?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    Underbart! Utgår, enligt föregående skirbent, att det är den fina från Stockholm? Ska bli kul att följa detta projekt. Upp med bilder nu!!! Mycket bilder

    Mvh Isak

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 025
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    Kul att du skaffat Saab igen Ser fram emot att se den live vid något tillfälle!
    Lycka till med projektet!

    M.v.h. Andreas

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    Jepp, det är den! Jag svarar åt Emil, hade en del kontakt i fallet innan köpet och kanske man bidrog till att förnuft bibehölls och köpet genomfördes. Att inte köpa hade ju vart tokigt menar jag. Har sett lite bilder och jag lovar att det bådar gott. Är nog i klass med en annan röd TurboS här på forumet ungefär. Kul med den ljusa gråa läderinredningen också, fast jag tycker nog personligen att den mörka passar bättre i en Tallaröd bil, men skicket är ju avgörande sen är ju färgen eg skit samma. Och miltalet torde ju vara bland det bättre i landet på sena Aero.

    Men BILDER NU!!!!!!!!!!!

    (Tre st röda TurboS nu i Projdelen, kul!)
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jepp, det är den! Jag svarar åt Emil, hade en del kontakt i fallet innan köpet och kanske man bidrog till att förnuft bibehölls och köpet genomfördes. Att inte köpa hade ju vart tokigt menar jag. Har sett lite bilder och jag lovar att det bådar gott. Är nog i klass med en annan röd TurboS här på forumet ungefär. Kul med den ljusa gråa läderinredningen också, fast jag tycker nog personligen att den mörka passar bättre i en Tallaröd bil, men skicket är ju avgörande sen är ju färgen eg skit samma. Och miltalet torde ju vara bland det bättre i landet på sena Aero.

    Men BILDER NU!!!!!!!!!!!

    (Tre st röda TurboS nu i Projdelen, kul!)
    Hejsan

    Ja som "TurboCab" svarat så är de den som låg ute på blocket och fanns uppe i Stockholm. Jag borde nog ta och tacka "TurboCab" för att han sa till mig om annonsen. Utan honom hade de nog inte blivit något köp.
    Ska försöka få upp lite bilder på skönheten. Hoppas ni kan hjälpa mig och hitta de delar som saknas och få "henne" i gott skick.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    Lite bilder från innan jag börjat pilla på skönheten.


    Navigationskartan i M3:an.

    Nu är affären klar.

    Innan tvätt.

    Innan tvätt.

    Innan tvätt.

    Innan tvätt.

    Innan tvätt.

    Innan tvätt.

    Innan tvätt.

    Innan tvätt.

    Här är några skavanker som finns. Ska ta av kjolpaketet och se vad de döljer.




    Lite fler kort. Dessa har jag fått av säljaren.





    Fler bilder kommer inom kort.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Här kommer lite fler bilder. Tog lite bilder efter att jag tvättat av "henne".
    Gjorde en motortvätt och som vanligt när man gjort de på de gamla Saabarna blev de bekymmer med vatten på lite olämpliga ställen. Fick skruva loss locket till tändhattarna och blåsa bort lite vatten även tändspolen hade fått förmycket vatten.


    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt.

    Efter tvätt, lite små rost finns men de är ju inte mycket.

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Vilken pärla! Men vad tänkte den som satt dit plåtfälgar?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Vilken pärla! Men vad tänkte den som satt dit plåtfälgar?
    Ja du ingen aning. Den såldes så till den tidigare ägaren.

  12. #12
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 082

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    satan vilken fräsch bil!! rosten som var är ju ingenting, löjligt! jag kan faktiskt tycka att nya eller rostfria plåtfälgar som är silverlackade är snyggt! snyggare än orginal 15" aero alu iaf!

    nej men grattis iaf till en superfin bil!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Satan den är ju fin!!! Congrats! Kul att se en bil som håller samma mått med Turbocabs bilpark

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Klart imponerande! Min far var spekulant på denna men fick avstå denna gång. Kul att den hamnade i förstående händer iaf!
    Gratulerar till ett bra bilköp.

    Mvh Isak

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Tjusigt, mkt bra skick! Går den som den skall också eller? Kanske nån slang som behöver bytas etc, brukar vara på bilar som inte fått entusiast-skötsel?

    Hoppas vi kan råkas till våren och låta våra bilar umgås lite.
    MEDLEM 7032.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Fint ex du har fått tag på! MVH
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Tjusigt, mkt bra skick! Går den som den skall också eller? Kanske nån slang som behöver bytas etc, brukar vara på bilar som inte fått entusiast-skötsel?

    Hoppas vi kan råkas till våren och låta våra bilar umgås lite.
    Jo den verkar gå helt okej. Lite nervös på tomgången ibland, men de brukar de ju vara. Sen så verkar de faktiskt som att de blir bättre och bättre.

    Klart vi får styra upp en träff. Vänta bara har fixat sånt förr.
    Du får ta och titta upp och snacka lite skit på våran torsdagsträff.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero 1991

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Grattis till inköpet!

    Var det den röda som var till salu i Stockholm på Blocket? Den såg riktigt trevlig ut fast den hade fula plåtfälgar på. Men nu blir det väl 16" aero?

    /Jonas
    Tackar!
    Jo som du fått svar på var de den i Stockholm.
    Hade faktiskt inte tänkt att sätta på 16" aero, utan sätta på nått som inte är så himla vanligt. Jag älskar några andra gamla 16" fälgar som Saab haft, 16" crosspoke som satt på 9000 Talladega.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Vad har jag då hittat för fel på bilen. För de är ju så att alla begagnade bilar har ju alltid nått fel.

    - Emblem saknas.
    Alla emblemen inköpta nya (utom "16 valve" som jag hittat begagnat eftersom de inte finns att köpa).
    - Originalfälgar saknas.
    - Torkarblad till framlampor skadade.
    Torkarblad till framlampor köpta.
    - Innerbelysning fungerar inte.
    - En lampa i instrumentpanelen fungerar inte.
    - AC ger ingen kyla.
    - Rutspolning fungerar inte.
    Nya backventiler inköpta, hoppas de blir bättre.
    - Begynnande rost på bl.a. dörrar.
    - Kjolpaketet bör lackas om.
    - Skärmbreddare höger fram saknas.
    - Repor på skinnet i baksätet.

    Kommer inte på mer just nu.

    Jag hade varit mycket tacksam att få hjälp med att hitta de grejer som saknas.
    Vill ju att skönheten ska bli helt original.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: Saab 900 Turbo 16S Aero från 1991 (endast 13920 mil)

    Här är de första grejerna som jag inhandlat till min nya pärla.



    Nu väntar jag bara på att få in bilen i ett garage.
    Har ju min M3:a i garaget och båda går inte in där.
    Har varit i kontakt med en granne som har ett garage, så förhoppningsvis kan jag ställa M3:an där och få in Aeron i mitt garage. Får hoppas de blir snart så hon inte tar skada i kylan.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  2. Ett par nya foton på garaget
    Av 9000rsT i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 20:26
  3. Ännu fler Saab-foton
    Av Mr Dezent i forum Foto & film
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 14:31
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •