Hej allesammans.
Då har man blivit en lycklig ägare till en Saab 900 Turbo 16S Aero av -91:års modell. Hur kommer de sig då att man köper en gammal Aero från 1991 för ungefär samma pengar som man kan få en 9-3 Aero från -01 för?
Anledningarna är många faktiskt. De är en av Saabs riktiga klassiker och de finns ju inte så många tillverkade. De finns ca 32 st om jag inte missuppfattat och av dem är 19 st röda.
Har alltid gillat dem och på senare tid har jag varit utan en saab med turbo.
Bilen har nu rullat strax över 13900 mil och är i hyfsat skick. Finns en del små saker att pilla med så därför startar jag denna lilla tråden.
Kanske ska berätta lite mer i detalj vad som gjorde att de blev ett köp och hur de gick till.
De började egentligen med att "TurboCab" kontaktade mig per mail angående min gamla cab, de var en Saab 900 Turbo 16S Aero Cab ifrån 1992 (men de är en annan historia). Han undrade lite om vad de var för en bil och om jag kunde berätta lite om historiken om den. De gjorde jag och jag berättade även om att jag gärna skulle vilja ha en gammal 900 Aero (röd) som han har. De var då han berättade om den lågmilare som fanns på blocket.
Jag kontaktade säljaren och frågade om fler bilder och lite om historiken. Jag var lite avvaktande i början men ju mer jag tänkte på de ju mer sugen blev jag. När jag fick läst in mig mer på hur många de fanns samt fick se fler bilder blev jag riktigt riktigt intresserad. De gick nog nästan en vecka med mycket funderande samt kolla med bank, prat med min morbror (han har haft en 900 Aero ifrån 198 och "TurboCab" så bestämde jag mig för att slå till om nu allt stämde när jag kom fram. Jag gjorde klart med banken om ett litet lån och någon gång efterföljande vecka skulle de bli affär hade jag tänkt. De föl sig så att jag stod lixom inte ut med att vänta så jag tog semester måndagen den 5:e oktober och gjorde upp färdplanen.
Måndagen den 5:e började med att gick till banken och fixade en postväxel samt tog ut lite kontanter. Sen åkte jag och hämtade en kompis som skulle ställa upp som chaufför (lite svårt att köra 2 bilar själv). Ungefär 10:45 bar de iväg till Nacka kommun uppe i Stockholm närmare bestämt Saltsjö-Boo.
Vi hade bestämt träff hos säljaren kl. 17 för att titta närmare på bilen samt eventuell affär. Vi kom upp till Nacka i god tid så kollade upp så vi hittade till säljaren sen blev de en tur till Statoil för lite fika. Kl. 17 var vi på plats och säljaren kom ut och hälsade på oss. Bilen var parkerad i garage. När han startade upp bilen fick man ju gåshud, galet läckert ljud i de gamla 900:a turbosarna (man kan ju inte stå emot ett sådant ljud). De blev lite inspektion av kärran samt provtur och diskussion om pris. Efter en stunds funderande accepterade säljaren mitt bud. Då var de bara att betala och skriva på ägarbyte.
Hemresan började ca kvart i 7 och innan vi lämnade Nacka blev de tankning av båda bilarna. Resan hem gick bra och vi kom hem till Trollhättan strax före midnatt.