Hej!
Jag är stolt ägare av en 2001 års Saab 9-3 Aero (5D 2.0 TS). Jag köpte den för snart tio år sen och den har gått som en klocka (motormässigt) fram till förra sommaren, då motorlampan tändes och bilen dog i en korsning. Jag är nu i ren uppgivenhet inne på att göra mig av med bilen (skrota?), men vill först höra med er kära experter ifall någon vänlig själ kan hjälpa mig reda ut felet?
Jag lämnade in den på verkstad samma dag problemet uppstod och fick kort därpå ett kostnadsförslag på ca 4000 kr för att byta spjällhus, då det tydligen var det som var felet.
Sagt och gjort, med nytt (begagnat) spjällhus gick den ca 20 kilometer innan samma fel kom tillbaka. Den åkte in till samma verkstad där de "gjorde något", motorlampan släcktes och bilen gick ca 2 mil innan den tändes igen...
Scenariot upprepades ytterligare tre gånger innan jag gav upp och har använt bilen någon enstaka tur i veckan sen dess, med tänd motorlampa, svajig tomgång första minutrarna efter start men i övrigt till synes fullt fungerande.
Symptomen är följande:
* Den startar fortfarande problemfritt men behöver konstant gas när motorn är kall för att inte tomgången ska sjunka för lågt varpå den dör.
* "TCS OFF"-lampan på instrumentpanelen lyser konstant, oavsett om knappen är intryckt eller ej. Den har dock släckts tillsammans med motorlampan efter varje gång bilen varit inne på verkstaden, men tänds i samband med att motorlampan tänds och felet återuppstår (och tomgången sjunker kraftigt).
* I samband med start - och även de gånger motorlampan tänts under färd - hörs en serie klickljud från bakom instrumentpanelen/torpedväggen, som ett relä ungefär.
* Ibland blir tomgången istället mycket hög när motorn är varm, uppemot ca 1500-1800 rpm.
Verkstaden (MECA i Västberga) är trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående men skyller mest på att det ej går att hitta delar till Saab. Jag tror dock snarare att de kanske är inkapabla att meka med just denna modell?
Bilen är ej trimmad (mig veterligen), har gått drygt 21000 mil, fick ny tändkassett (och tändstift) 2020, dvs året innan ovan nämnda fel uppstod. Den är dessutom genellt i fint skick, med hel skinnklädsel, kolfiberinredning, nya bromsar, bromsrör, länkarmar osv vilket gör att jag ogärna gör mig av med den.
Kan någon hjälpa mig lokalisera felet, eller kanske rentav rekommendera en kunnig (ej alltför kostsam) verkstad, gärna strax söder om Stockholm eller åtminstone i närheten, så vore jag mycket tacksam!
Många tack på förhand!
/Fredrik