Finns det någon här som orkar förklara eller t om kan lägga upp skisser på var vacuumslangarna sitter samt backventilen?
Vi har en Saab 9-5 Biopower (-05) som mer och mer har börjat gå ganska ojämnt över en tid, och jag tänkte försöka att ta tag i detta nu.

Bilen känns även ganska trött och lite svårstartad ibland.
Kollade stiften igår och vid första anblicken verkar det som att det går fram för lite bränsle.

Det är låg tomgång, ca 500 varv, och man måste trampa på gasen med jämna mellanrum annars dör motorn. *lite som vid kallstart*

Sambon hällde i k-sprit och även rengöring till spridarna tidigare idag och hon körde ca 3-4 mil efter detta.
Hon tycker att bilen går något bättre, men det är kanske inbillning? (Jag kan inte testa själv då jag inte är så mobil efter en stroke.)
Men jag har läst i flera olika trådar om att bl.a. kolla backventilen, samt slangarna till vevhusventilationen m.m.

Dessa modeller (biopower) saknar ju externt/utbytbart bränslefilter, annars hade vi testat att byta detta i första hand.
Sambon är sjukpensionär och jag är sjukskriven några månader till, så ekonomin är inte på topp.
Det finns inte på kartan att vi ska lämna in bilen på verkstad, därför hoppas vi på all hjälp så att vi kanske kan lösa detta på egen hand.

Varken jag eller sambon är erfarna meckare, men man har lärt sig en del genom åren. Hahaha!

P.s. Tändstift och oljefilter byttes förra året.

Det konstigare är att detta började när jag hade tankat på en Preem-mack i Örebro.
Har länge funderat på om jag råkade tanka i diesel istället för bensin, men har kollat nu och diesel-munstycket går ju inte i.
Ett väldigt skumt sammanträffande liksom.