Någon som vet vad det kostar på SAAB. Betydligt dyrare än speedparts tro?
Någon som vet vad det kostar på SAAB. Betydligt dyrare än speedparts tro?
V70 D5 AWD snål och stark
9-3 1.9TID Vector SportCombi
9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2
Hej.
Är det möjligt att byta ut ”skalet” på nycklarna utan att behöva koda in någonting?
Börjar bli lite slitet och tänkte byta ut det om möjligt, eller är det nya nycklar som gäller?
Och med skalet menar jag ju det knapparna sitter på.
Hej, ja det går att byta bara skalet.
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Brukar kosta runt 300kr hos ÅF. Ta ur övre delen av nyckeln (dvs själva fysiska reservnyckeln) och använd spetsen på den för att sprätta isär skalet. Ganska uppenbart hur man ska göra men finns säkert videor också.
Kanon då vet jag.
En till fråga, eventuellt av det dummare slaget.
Nyckelämnet, går det att byta också eller sitter det transponder i den?
Gummit har liksom ”lösts” upp där, framförallt på reservnyckeln.
Ingen transponder i nyckelbladet. Bara att byta
eJaha, så då skulle jag kunna köpa 2 st nya kompletta nycklar och bara skifta innehållet?
Då är det alltså i princip bara vid förlust av 1 nyckel som kodning behövs?
Senast redigerat av Vfr den 2021-08-13 klockan 10:29. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Jag vet inte riktigt vad du menar men har du två gamla "nycklar" som fungerar så kan du naturligtvis byta både skal och nyckelblad på båda utan att koda nåt. Sändare och nyckelblad säljs ju ändå separat så du köper väl det som erfordras. Köpa komplett sändare blir väl överkurs om du inte behöver det.
Ja precis det har jag förstått och har precis beställt 2 ny skal och nyckelämnen.
Det var bara att jag blev lite nyfiken på i vilka situationer det krävs att man gifter in ny/nya nycklar,
och då kom jag bara att tänka på nyckelförlust. Men det kanske finns fler situationer?
Senast redigerat av Vfr den 2021-08-13 klockan 10:27. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Nyckelförlust täcker det mesta. går sändaren på ena nyckeln sönder så kommer du behöva gifta in en ny och jag skulle räkna det som förlust av den nyckeln.
Går den sista som fungerar sönder så kan du inte ens programera nya om jag minns rätt, utan du måste köpa en CIM enhet med sändare redan inkodade.
Du kommer inte åt ecu och det utan att avaktivera imobalizern med sändare, och det går inte om du inte har några sändare som funkar längre.
Så se alltid till att ha minst 2 fungerande nycklar imho
Senast redigerat av roffe84 den 2021-08-13 klockan 16:54. Anledning: Tack för rättelse StefanM
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl
Nä twice är 9-5, Drullar man bort nycklarna på en 9-3 får man byta CIM.