Sidan 10 av 39 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 772

Ämne: 3 x 9-3 "Griffin" Aero by Sjöan

  1. #181
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Otroligt grymt bygge, blev fundersam över turbon och intercoolern, visst är det en MT kylare? O är inte snurran en "vanlig" TD04? o insuget till turbon lite väl klena för 500hk?
    Kollade fort ígenom dina bilder på motorpaketet...Eller är det tänkt att det ska dit större saker i efterhand?
    Först och främst vill jag säga tack för kommentaren.
    Ja de är en Maptun laddluftkylare. Det är en omgjord TD04-14T med 19T core. En polare har 387 hk med etanol så hoppas klämma ur 400 hk ur den.
    500 hk får bli när jag har råd till ny turbo och extraktorgrenrör.

  2. #182
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Skall man inte ha snabbaste bilen i världen vill jag påstå att en skapligt stressad 350-400hk 2-2,3l fyra är den bästa gatkompromissen. Körbar och vass, lägger man på större snurror börjar bilen oftast bli lufsig och körbarheten blir snabbt en kompromiss.

    Men denna motorn är ju byggd för stordåd, jag har en HX60 med 88mm billethjul som väntar på min V8, vill du låna? :-)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #183
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Skall man inte ha snabbaste bilen i världen vill jag påstå att en skapligt stressad 350-400hk 2-2,3l fyra är den bästa gatkompromissen. Körbar och vass, lägger man på större snurror börjar bilen oftast bli lufsig och körbarheten blir snabbt en kompromiss.

    Men denna motorn är ju byggd för stordåd, jag har en HX60 med 88mm billethjul som väntar på min V8, vill du låna? :-)
    Tjena NP! Vi får väll se om jag nöjer mig med specen som jag ska köra med nu. Hade dock varit kul att passera 500 gränsen med originalsprutet T8. Är ju inte många som lyckats med de.
    HX60 låter lite väl stort
    Jag har funderingar på en BorgWarner EFR 7064.

  4. #184
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    BW EFR skulle vara mitt val också, verkar grymma!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #185
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av NP
    BW EFR skulle vara mitt val också, verkar grymma!
    Ja får se när man får råd... Har ju köpt radhus i närheten av dig ihop med tjejen.

  6. #186
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Lägg bara till lite på huslånet för "renovering" :-)
    Är det mot Onsjö ni hittat något?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  7. #187
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Lägg bara till lite på huslånet för "renovering" :-)
    Är det mot Onsjö ni hittat något?
    Yes, ca 650 meter från dig.

  8. #188

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Bump??

  9. #189
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av stureah
    Bump??
    Har inte hänt något större ännu. Inväntar mappning mest...
    Har bytt en baklampa och ska bygga om luftboxen.

  10. #190
    Grundladd xpcas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Moholm
    Inlägg
    266
    Medlem#
    7036

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Vad ska du göra med luftburken då?
    STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002

  11. #191
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av xpca
    Vad ska du göra med luftburken då?
    Jag måste göra in och utlopp större för att kunna få mer än 320 hk.

  12. #192
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan
    Citat Ursprungligen postat av xpca
    Vad ska du göra med luftburken då?
    Jag måste göra in och utlopp större för att kunna få mer än 320 hk.
    Ta gärna lite bilder på din lösning så man ser hur du löst luftmassemätaren osv. Jag trodde original aero luftburk skulle klara med än 320hk! Inloppet till luftburken har jag själv räknat med att modifiera...men mellan luftburk och turbo har jag tänkt låta det vara original och se hur mycket luft som det orkar flöda.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #193
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan
    Jag måste göra in och utlopp större för att kunna få mer än 320 hk.
    Ta gärna lite bilder på din lösning så man ser hur du löst luftmassemätaren osv. Jag trodde original aero luftburk skulle klara med än 320hk! Inloppet till luftburken har jag själv räknat med att modifiera...men mellan luftburk och turbo har jag tänkt låta det vara original och se hur mycket luft som det orkar flöda.
    När vi körde på rullandelandsväg märkte vi att de luftmängdmätaren gick i bott vid ca 320 hk (om jag inte missminner mig). Så vi satte luftmängdsmätaren i ett 3 tums rör och skalade om i Trionic 8.

  14. #194
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Ta gärna lite bilder på din lösning så man ser hur du löst luftmassemätaren osv. Jag trodde original aero luftburk skulle klara med än 320hk! Inloppet till luftburken har jag själv räknat med att modifiera...men mellan luftburk och turbo har jag tänkt låta det vara original och se hur mycket luft som det orkar flöda.
    När vi körde på rullandelandsväg märkte vi att de luftmängdmätaren gick i bott vid ca 320 hk (om jag inte missminner mig). Så vi satte luftmängdsmätaren i ett 3 tums rör och skalade om i Trionic 8.
    Menar du hjulhästar eller i motorn? De stora firmorna krämar ur 360-380hk i maskin med 19T och "modifierad aero-luftburk" vad det nu innebär. Men LMM tror jag inte de modifierar så undrar hur de kommer vidare. Låter inte som du bara vill ha säkerhetsmarginal som du brukar vilja utan som att lmm-värdet bottnade och då tolkar jag det som att man inte kan begära mer luftmassa?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #195
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan
    När vi körde på rullandelandsväg märkte vi att de luftmängdmätaren gick i bott vid ca 320 hk (om jag inte missminner mig). Så vi satte luftmängdsmätaren i ett 3 tums rör och skalade om i Trionic 8.
    Menar du hjulhästar eller i motorn? De stora firmorna krämar ur 360-380hk i maskin med 19T och "modifierad aero-luftburk" vad det nu innebär. Men LMM tror jag inte de modifierar så undrar hur de kommer vidare. Låter inte som du bara vill ha säkerhetsmarginal som du brukar vilja utan som att lmm-värdet bottnade och då tolkar jag det som att man inte kan begära mer luftmassa?
    Vi snackar motoreffekt. Vet att Maptun modifierar luftboxen och då inkluderar det diametern där luftmängdsmätaren sitter. Precis går inte begära tillräckligt med luftmassa utan att modifiera luftboxen. Kan vara så att olika trimfirmor gör på olika sätt, men vi vill ha alla original funktionerna på i Trionic 8.

  16. #196
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Ok. Trist att behöva avloppsstorlek på inloppsröret. Men det kanske räcker att gå upp i storlek vid kring luftmassemätaren? Då skulle man kunna flytta den närmare turbon där den inte syns lika bra och kanske slippa köra 3" hela vägen. HMMMM...Kanske räcker med 2,25 eller 2,5" iaf...känns som det börjar bli lättast att bara skita i original luftbox+filter och dra ner ett rör i fronten

    EDIT: självklart vill man ha kvar alla säkerhetsfunktioner i T8
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  17. #197
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Ok. Trist att behöva avloppsstorlek på inloppsröret. Men det kanske räcker att gå upp i storlek vid kring luftmassemätaren? Då skulle man kunna flytta den närmare turbon där den inte syns lika bra och kanske slippa köra 3" hela vägen. HMMMM...Kanske räcker med 2,25 eller 2,5" iaf...känns som det börjar bli lättast att bara skita i original luftbox+filter och dra ner ett rör i fronten

    EDIT: självklart vill man ha kvar alla säkerhetsfunktioner i T8
    Jag är ingen expert på luftflöden, men rent teoretisk borde man inte kunna suga igenom hur mycket luft som helst. Blir ju som en restriktor och gör turbon ineffektiv. Men vart gränsen går vet i tusan. Jag ska försöka ha så grovt det går fram till turbon iallafall.

  18. #198

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan
    Jag är ingen expert på luftflöden, men rent teoretisk borde man inte kunna suga igenom hur mycket luft som helst. Blir ju som en restriktor och gör turbon ineffektiv. Men vart gränsen går vet i tusan. Jag ska försöka ha så grovt det går fram till turbon iallafall.
    Jag vill också ha någon liknande lösning, grövre inlopp till turbon.. Har pratat med MT om det men de påstår att dom inte gör något förändringar omman inte ska uppemot 400hk, "deras" 400hk 9-3ss har tydligen en sådan lösning... Jag vill IAF ha en sådan lösning , men MT lyssnar tydligen inte på det, man kan väl köra på "grövre" inlopp utan några som helst bekymmer? eller är man tvungen att ha 400hk för det?
    +i kanten är väl att man får ett skönt insugsljud.
    Sjöan, hur löste du detta då? "bygger" du inlopp på beställning ?

    Edit: Har även kollat in på http://shop.zzperformance.com/store/c/8 ... ntake.aspx
    Där har dem olika High Flow Intake system, det är väl detta vi disskuterar ? men blir inte smartare av det. vilket av dem passar B207?

  19. #199

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    B207 er lik som en LSJ motor der borte. Mange LSJ motorer som ble solgt i USA var det SAAB som var trykket inn i aluminiumen

  20. #200
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: 9-3 "Griffin" Aero målet fortfarande 500+ hk

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan
    Jag är ingen expert på luftflöden, men rent teoretisk borde man inte kunna suga igenom hur mycket luft som helst. Blir ju som en restriktor och gör turbon ineffektiv. Men vart gränsen går vet i tusan. Jag ska försöka ha så grovt det går fram till turbon iallafall.
    Jag vill också ha någon liknande lösning, grövre inlopp till turbon.. Har pratat med MT om det men de påstår att dom inte gör något förändringar omman inte ska uppemot 400hk, "deras" 400hk 9-3ss har tydligen en sådan lösning... Jag vill IAF ha en sådan lösning , men MT lyssnar tydligen inte på det, man kan väl köra på "grövre" inlopp utan några som helst bekymmer? eller är man tvungen att ha 400hk för det?
    +i kanten är väl att man får ett skönt insugsljud.
    Sjöan, hur löste du detta då? "bygger" du inlopp på beställning ?

    Edit: Har även kollat in på http://shop.zzperformance.com/store/c/8 ... ntake.aspx
    Där har dem olika High Flow Intake system, det är väl detta vi disskuterar ? men blir inte smartare av det. vilket av dem passar B207?
    Jag har inte löst problemet själv ännu. Dock har jag en plan på hur jag ska göra. Jag har en kompis som har gjort lock med 3" anslutning och fäste för luftmängdsmätaren.
    Kruxet är att man måste mappa om bilen om man ändrar diametern för luftmängdsmätaren.
    Så att bara köpa nått kitt och köra går inte.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 23:54
  2. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •