http://www.e24.se/branscher/ovrigindust ... 896135.e24
Va tror ni kommer hända med SAAB nu? Vem står som trolig köpare?
Jag se chansen till försäljning är väldigt stor.
http://www.e24.se/branscher/ovrigindust ... 896135.e24
Va tror ni kommer hända med SAAB nu? Vem står som trolig köpare?
Jag se chansen till försäljning är väldigt stor.
Enligt en professor som uttalade sig förra veckan så är det omöjligt att sälja Saab enskilt. Saab är alldeles för integrerat i Opel. Ska man sälja av något så får man sälja av både Opel och Saab. Det är ju ändå i praktiken samma bilar idag.
min önskan är om volvo o saab hade gått ihop, hade räddat jobben här hemma och nu när båda är rätthjulsdrivna så hade nog ett samarbete funkat bra.
Vet inte om opel har tillfört saab nåt bra
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14
Kan hålla med där ,, Opel har nog inte tillfört Saab så mkt bra, men samtidigt, så hade nog Saab knappt funnits idag om det inte varit för Opel..Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
VOLAAB V75, det vore grejer det...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Tänk er alla 240/740/940 raggares respons på att SAAB och VOLVO skulle gå ihop? Världen är nära undergång......Ursprungligen postat av mågis
Känns som att de isf får sälja hela GM Europe iom att Saab och Opel är så hårt integrerade med varandra.
Att sälja Saab som enskilt märke är nog mycket svårt eller till och med omöjligt. Det krävs i så fall att köparen är en annan biltillverkare som klarar att förse Saab med allt de behöver för att fortsätta producera. Situationen ser nog förövrigt likadan ut för Saturn och Pontiac. Saturn är förövrigt en amerikansk Opel och hur man ska kunna sälja märket Saturn utan också sälja Opel förstår inte jag i alla fall.
GM har ju förövrigt redan försökt bli av med sin truck tillverkning och märket Hummer, utan större framgång kan tilläggas. Ingen är beredd att öppna plånboken och betala vad GM vill ha.
GM Europe där Saab ingår går dessutom med vinst och drar in pengar till GM, GM har till och med tagit lån av GM Europe som dem inte klarar att betala tillbaka.
Dessutom bidrar GME med hyfsat snåla bilar (med Opels småbilar) vilket GM kommer behöva när man blir tvingad att räkna ut genomsnittsutsläpp vad det lider. Sälja av GME låter kortsiktigt och man skulle lika gärna kunna säga att det är GME som gör sig av med GMNA.
Fredrik J
Skulle väl inte vara omöjligt att sälja Saab till nån idag icke biltillverkare.
Exempelvis GM säljer Saab till svenska staten inkl kontrakt med GM som underleverantör på behövliga delar som GM själv tillverkar.
Tror bara det är både dumt och svårt att endast sälja Saab..
tänk er en Saab 9-5 Aero GT-R VSPEC.. mumma.. ^^]
Jag hoppas verkligen inte att staten går in som delägare i Saab Automobile, skattepengarna skall gå till något vettigare men tyvärr är det kanske så att som helhet så blir det kanske billigare för staten än att ha x antal tusental som arbetslösa.
Möjligtvis att staten går in under en kort period, men frågan är om det verkligen går att bara sälja ut Saab Automobile med tanke på integreringen Saab/Opel.
Ett annat scenario, förutsatt att det går att avgränsa Saab Automobile, är att GM säljer rättigheterna för tekniken och märket och därefter stänger fabrikerna.
Inget bilmärke går väl riktigt bra just nu, det är väl bara så att vissa går sämre än andra. Hade man fått ut 9-4X och nya 9-5 för 6 månader sedan hade man säkerligen varit i ett bättre läge på Saab Automobile, men eftersom GM går så dåligt så hade det eventuellt ändå inte spelat någon roll.
OM det blir en försäljning så hoppas jag personligen i bästa fall på en japansk ägare och i sämsta fall en fransk ägare.
Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10
Alfa Romeo köptes väl loss eller såldes hur det nu var... och de använder ju fortfarande GM teknik i bilarna vad jag vet.
Så det är nog ingen fara med det. GM ser nog inget negativt med att få sälja delar till Saab även om de inte äger. Kanske
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Det utarmar produkten. Saab har inte själv kapacitet att vidarutveckla sin bil för att inte tala om utvecklingen av nästa modell utan tillgång till GMs globala plattformar. Investeringarna räknas i miljarder för bilplattformar eller så får man gårdagens teknik. Eller rättare sagt, förra veckans.Ursprungligen postat av Olof
Fredrik J
Vi får hoppas att Fiat köper Saab dåUrsprungligen postat av Andreas Plars
Om man tänker efter, vore det egentligen så hemskt om Fiat köpte Saab?
1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd
Det LÅTER ju inte grant precis, men Européer och säkert även Fiat har ju förståndet att inte utarma varumärken och bygga bilar hur som helst utan tanke på historia och vad bilmärkets kärnvärden är.Ursprungligen postat av znorc
Italienare vet nog hur man ska bygga en bil så den tilltalar folk. Kvalitén kan man ju vara mera orolig för kankse...
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Den är ju inte direkt på topp idag hellerUrsprungligen postat av Andreas Plars
Så länge det är en ägare som är intresserad av saabs välmående och framtid så spelar ägaren ingen större roll vem som äger fabriken/märket tycker jag. GM hade kunnat vara rätt ägare om de bara hade vågat ge Saab mer spelrum att utveckla sina idéer. IKEA t.ex kan vara rätt köpare av Saab, om det nu ska säljas, då de vet hur ett varumärke ska skötas. Dessutom så har de showrooms runt i hela världen så den biten med återförsäljare är ju redan löst.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Klockrent!!Ursprungligen postat av mioh
Numera Golf TSi.
BMW 120 M -08! Såld