Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kan man köra på E85 utan programvara??

  1. #1

    Kan man köra på E85 utan programvara??

    Hej!

    Såg denna film på garaget:http://www.garaget.org/video/33cfa9wqi7iv

    Där säger dem att den Tahoen har kört bara på E85 och ändå klarat sig i motorn. Utan att ha gjort något med programvaran.

    vad händer om jag tankar E85 i min?? (9-5)

    Eller kan man t ex tanka hälften bensin och hälften E85??

    mvh / Anders

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Bilen kommer gå som en påse skit och Check Engine kommer lysa. Alltså inget att prova.
    De kan ha bytt spridarna istället för att ändra programmet. Inte någon bra lösning kanske.

  3. #3
    hur kan dem göra det då?? dem hade inte gjort något med bilen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    337
    Det beror på vilken bil och hur dess styrsystem är uppbyggt. Vissa bilar klarar av 100% E85 rakt av utan konvertering, de flesta bilar klarar det dock inte, utan kräver en modifiering av styrprogram eller en extra box som anpassar spridarstyrningen för E85. De flesta bilar klarar dock en viss inblandning av etanol utan modifiering, om det är lämpligt att göra däremot låter jag någon annan svara på.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  5. #5
    ja så är det nog som du säger Oloph.

    Jag tyckte det var häftigt att de körde på 100% e85 utan modifikationer och att motorn tydligen var i mycket god form.

    Någon som testat tanka 0-100% e85 utan programvara mm??

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    563
    Testade att tanka 100% E85 en gång i min gamla Saab 900i -87 och jag märkte ingen skillnad i gången. Skall tilläggas att jag endast testade en gång och det var inget jag fortsatte med så jag vet inte om bilen börjat gå sämre om jag fortsatt tanka E85.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922
    kört 50/50 i min 9-5 en gång. Det är väll inget jag rekommenderar men det gick. Märkte inte direkt av att bilen gick sämre, men bättre gick den nog inte heller. Ingenting jag kommer göra om utan att modifiera hw/sw, känns inte värt risken att förlora soppapumpen eller dylik ute på någon väg mitt i natten.

    MvH
    -Faen

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    558
    Medlem#
    6892
    Hej!

    Jag har kört med 100% E85 i min 9-5'a 2,0t -00.

    Detta gjorde jag med hårdvaruändring, dvs andra spridare.
    Jag hade gröna orginal och satte istället i de röda som flödar ganska exakt 30% mer än de gröna.
    Etanolen kräver ju teoretiskt 30% högre flöde än tex bensinen.
    Med andra ord skulle det alltså kompensera varandra bra.
    Dessutom så adapterades bilen och T7 kände av att flödesändringar var gjorda. T7 ska ju teoretiskt klara att adaptera upp till 25% åt vardera håll.

    Detta var alltså ett sätt att lura T7 som tror att jag hade gröna spridare men flödade 30% mer vid varje öppning.

    Det fungerade strålande i ungefär 200 liter. Därefter bytte jag till BF95/98 igen eftersom min pump inte tyckte om E85.

    OBS! Detta gjordes med gott resultat på MIN bil, jag kan inte rekommendera att andra gör det om man är rädd om bilen!

    Mvh Johan

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Bilen kommer gå som en påse skit och Check Engine kommer lysa. Alltså inget att prova.
    De kan ha bytt spridarna istället för att ändra programmet. Inte någon bra lösning kanske.

    Jaha och hur ska man tolka detta när det finns dem som har tankat 100% e85 och bilen har varken gått bättre eller sämre??

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Ursäkta mig, men jag förstår inte varför man skulle vilja riskera motor mm på en så pass ny bil för att tanka någon krona billigare.
    Kör man en gammal bil med ringa värde kan det ju kvitta, men bilar av nyare snitt, med moderna styrsystem och mer att förlora känns bara dumt.
    Skillnad vore om man gör en konvertering med vad det innebär, men oftast äts besparingen upp av kostnaden, såvida det inte är en effektökning man primärt är ute efter.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re: Kan man köra på E85 utan programvara??

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Hej!

    Såg denna film på garaget:http://www.garaget.org/video/33cfa9wqi7iv

    Där säger dem att den Tahoen har kört bara på E85 och ändå klarat sig i motorn. Utan att ha gjort något med programvaran.
    Många bilar tillverkade i USA i efter ett visst datum är flexifuel för att klara ett lagkrav som säger att en viss andel av bilarna i från tillverkarna skall kunna klara förnyelsbart bränsle (läs majsetanol eller metanol)

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: Kan man köra på E85 utan programvara??

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Etanolen kräver ju teoretiskt 30% högre flöde än tex bensinen.
    Ca. 40% kräver den för att nå samma lambda värde.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Hej!

    Såg denna film på garaget:http://www.garaget.org/video/33cfa9wqi7iv

    Där säger dem att den Tahoen har kört bara på E85 och ändå klarat sig i motorn. Utan att ha gjort något med programvaran.
    Många bilar tillverkade i USA i efter ett visst datum är flexifuel för att klara ett lagkrav som säger att en viss andel av bilarna i från tillverkarna skall kunna klara förnyelsbart bränsle (läs majsetanol eller metanol)

    J.K Nilsson
    Jo, som sagt så finns det en del inhemska bilar i USA som klarar E85 drift. Det verkar ju troligt att det är en sådan de fått tag i.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NoRrLaNd
    Inlägg
    86
    För några år sedan inhandlade vi en 2:a bil att pendla med och valet föll på en 9-5 2,0 (2002:a). Tanken var att bilen inte behövde vara en raket och att 2,0:an skulle vara bränslesnål. Att bilen inte var en raket kan undestrykas men att den var bränslesnål kunde man dock inte skriva under på. Jag stod inte ut med att köra 1680 tjänsteviktskilon drivna med 150hk varvid jag införskaffade en trimkonvertering från en ambulerande firma som det sedermera skrivits mycket om (proscott). Sedermera har jag och min kvinna gått separata vägar varvid bilen numer är min medan hon fick vår 1:a bil

    Efter chippningen gick bilen bra, bromsade den också hos min kompis som har rullande landsväg (Bosch) och den gav ca 220hk i motorn. Bilen har därefter rullat i 6000 mil utan problem. Eftersom bilen användes till pendling så var jag dock fortfarande ute efter att minska kostnaden och mindre bensin drog den ju INTE efter chippningen så jag började snegla på att ev. blanda i etanol vilket gjordes i steg om ca. 10% åt gången. När jag nådde så jag tankade 50% etanol och 50% bensin så gav jag mig och har så åkt nu i 5000 mil. TILL SAKEN HÖR ATT MITT PROGRAM INTE ÄR ETT ETANOLPROGRAM.

    Jag har under denna tid inte haft några problem med lysande CE-lampor, bilen har startat klanderfritt vinter som sommar. Kort sagt har den fungerat utan anmärkning. Det enda jag noterat sista halvåret är att bränslepumpen låter något högre men hitintills är det bara något som hörs och som ej inverkar på bilens gång. Min körstil är som en normalbilist dvs jag bedriver inte LeManskörning så fort jag är ute och åker utan gasar på rejält ibland vid omkörning etc.

    Eftersom jag givetvis är medveten om de risker man tar, framförallt efter att ha läst alla domedagsutsagor på forumet så har jag med stigande förvåning förundrat mig över vilken tur just jag har som kan köra min bil utan krångel trots alla fel jag gjort, dvs först chippar jag bilen med ett VANLIGT BENSNINPROGRAM från en mindre firma sedan så kör jag dessutom med 50/50 blandning och ändå så har den hållit så länge. Hursomhelst är jag ju mekaniskt intresserad och har givetvis så gott jag kan försökt kolla in om motorn fått några märkbara skador av dess ägares agerande.

    Jag har någon gång efteråt kollat leakdownvärdet (senast nu i Maj) och det låg på 8-9% rakt över vilket får anses vara mycket bra med tanke på att bilen nu passerat 20.000 mil. Jag har dessutom tillgång till fiberoptik (olympus) och har tittat ner genom tändstiftshålen på kolvarna och jag kan inte skönja några pittingskador eller dylikt på kolvar, ventilerna ser u.a ut underifrån etc.

    Jag vet att det möjligen är fullkomligt idiotiskt att göra som jag gjort men av någon anledning så bara fungerar det för mig hittills. Som kuriosa kan jag säga att bilen inte är uppdaterad vad gäller vevhusventilation en enda gång och den drar mellan oljebytena ca 0,5 liter (byter olja var 1000.e mil). Jag har under min ägo servat bilen helt själv, givetvis medveten om att jag därmed inte har rätt till Saabs garantier men å andra sidan har jag gott och väl tjänat igen kostnaden för ev. framtida ras.

    Det som jag har gjort vill jag givetvis inte rekommendera någon annan att göra men jag tyckte det ändå var värt att delge er min historia.

    Mvh
    Alltid snäll i tanken

  14. #14
    rolig historia det där!

    Tråkigt att det inte finns någon på forumet som vet exakt vad man kan å inte kan göra. eller visst finns det nån som kan men inte kanske har svarat.

    Nu börjar man ju fundera lite på att kanske slänga i 10% men vet i fan.

    Händer det något så är det ju INTE bra.

    mvh!

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    rolig historia det där!

    Tråkigt att det inte finns någon på forumet som vet exakt vad man kan å inte kan göra. eller visst finns det nån som kan men inte kanske har svarat.

    Nu börjar man ju fundera lite på att kanske slänga i 10% men vet i fan.

    Händer det något så är det ju INTE bra.

    mvh!
    Jag tycker att du genom att läsa inläggen i tråden har fått ett fullständigt svar.

    Svaret är att du kan inte köra på 100% E85 utan anpassning. Det blir en CE lampa som lyser rakt i ansiktet. Precis som Bollman skriver i tråden. Trionic7 klarar att justera +/- 25%. Det blir inte tillräckligt med soppa på alla lastfall. SaabJohan meddelar att det behövs i storleksordningen 40% extra bränsle. Även om du ökar soppan är det inget linjärt förhållande, samtidigt som du inte får till kallstartsegenskaperna. Inte ens på en 9-5 biopower på E85 är det alldeles smärtfritt att starta alla gånger. Tomgången är tex ganska hög under säg 30-60 sekunder. Har bilen stått i solen kan den starta för att sedan stanna direkt. Ett nytt startförsök så går allt som det skall.

    För mig är det som Stoffe också skriver en gåta att man ens tänker tanken på att köra på 100% E85 utan att åtminstone anpassa mjukvaran i en så pass dyr bil som en 9-5 Aero ändå är. Värdet på bilen är inte jättehögt i bilhandlarens ögon, dock har du ett högt bruksvärde i åkarens ögon. Aldrig kul att behöva reparera för kanske 50% av bilens värde om det blir ett generalras.


    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    eller vaför inte bara köpa en etanolkonventering från nordic inte alls dyrt köpte e85 steg 1 till min från dom super bra produkt och fick desutom 40 extra hästar och 40 mer i nm mvh/Emil
    kör 9-3 2.0t -99 SAAAAAAB!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681
    Vill man komma billigt undan och inte kräver max effekt ur hårdvaran så kan man ju fråga någon som håller på att peta med program så kan man komma undan med en billig peng. Har ett biopowerprogram i min -00 aero som är ett milt modifierat orginalprogram. Fungerar dock väldigt bra. Spridare är på väg och då blir det ju ännu roligare
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    2
    kör min 9000 på ren E85 satt bara på en btr och ställde trycket på 5bar på tomgång. fungerar klockrent

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av Srs9000
    kör min 9000 på ren E85 satt bara på en btr och ställde trycket på 5bar på tomgång. fungerar klockrent
    Antar att det är en annan bil detta gäller då?
    Citat Ursprungligen postat av Srs9000
    Bilen bara tvärdog påväg hem från motorvägenm orkar inte pilla med den säljer den därför i delar tänkte jag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 3,5 Bar BTR utan korrekt programvara?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 20:44
  2. T5 kamaxlar i en T7 utan ny programvara?
    Av Psycho Dave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 21:39
  3. Sportavgas och filter utan ny programvara?
    Av koffsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •