Sidan 48 av 65 FörstaFörsta ... 38464748495058 ... SistaSista
Resultat 941 till 960 av 1282

Ämne: Någon som har provat T5Suite ?

  1. #941
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Japp, nu fungerar det
    Tror jag i alla fall. AFR svajar på tomgång trots att den går i closed loop, men jag har inte kopplat in tomgångsmotorn än. Kan vara så enkelt att det krävs jämn tomgång för att få jämnt AFR? Eller längre adaption?

    Såhär ser det ut kring tomgång:
    http://youtu.be/6IrKgxg8KSs
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #942
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Japp, nu fungerar det
    Tror jag i alla fall. AFR svajar på tomgång trots att den går i closed loop, men jag har inte kopplat in tomgångsmotorn än. Kan vara så enkelt att det krävs jämn tomgång för att få jämnt AFR? Eller längre adaption?

    Såhär ser det ut kring tomgång:
    http://youtu.be/6IrKgxg8KSs

    är det värdet från smalbandslambda-utgången?

    en smalbandslambda ger ut ett svajjande värde även på stabilt afr, det är så closed loop fungerar, en smalbandslambda ger i stort sett bara ut "för tunnt" eller "för fett", när smalbandslambdan säger "för tunnt" ökar bilen på bränslet och vice versa, dessa förändringar är dock väldigt små, ofta knappt märkbara på en vanlig bredbandslambdas skala med två decimaler.

    så kolla inte på smalbandslambdautgången för att avgöra om afr är stabilt, väldigt små förändringar i afr runt lambda=1 ger ett stort utslag, det är därför man använder bredbandslambda istället

    och japp du behöver en stabil tomgång för att få stabilt afr- den försöker hindra motorn att stanna genom att feta ut blandningen.

  3. #943
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Japp, det är smalbandslambdan. Ska installera tomgångsmotorn och testa mer.
    Ska kolla bredbandsutgången också.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #944
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Blev mycket bättre med tomgångsmotorn såklart.
    Lite hög tomgång, ska kolla efter vakuumläckor.
    Film på bredbandslambdan.
    http://youtu.be/qlB-GcwMYEg
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  5. #945
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Problemet är att enligt manualen till LC-1 ska signaljord och kraftjord kopplas ihop.
    Jag syftade på Trionic, dvs att man ska skilja på kraftjord och signaljord till Trionicsystemet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #946
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Men eftersom jag måste koppla ihop kraft- och signaljord på LC-1, måste jag göra det på trionic också.
    Det fungerar nu i alla fall.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  7. #947
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Jag minns inte hur jag kopplat LC1:an men jag har garanterat följt anvisningen så det är säkert ihopkopplat på den.

    För Trionic har jag skilt kraftjord och signaljord.

    Det funkar för mig också, helt utan problem
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #948
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Du tänker inte på "sensor ground", pinne 67?
    Jag kopplar gärna om om det behövs eller blir bättre, det är inte permanent kopplat än
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  9. #949
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Någon som har provat T5Suite ?

    Hejhej,
    Jag har läst igenom 30 sidor i den här tråden....pust. Så nu orkar jag inte mer...

    Ska hem och löda lite kablage i helgen och undrade då lite smått:

    På 9000 sitter ju två uttag under passagerarsätet. Är det inget av dessa som innehåller can-sladdarna man kan använda. Måste/kan man bara använda sig utav sfi-kontakten. Iofs så har jag redan en nyköpt sådan.

    Tyckte det skulle vara fränare att bara jacka på befintlig kontakt inne i bilen. Planen är ju om det inte går, att dra fram "sfi-kabeln" till instrumentbrädan.

    Trevlig helg

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  10. #950
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Frågor angående T5suit

    Tänkte försöka mig på att använda T5suite på min 9000 95a och skulle behöva lite vägledning angående hur jag kopplar in mig på själva styrboxen!

    Finns uppenbart flertal trådar som tar upp just detta men då jag är sjukt oteknisk skulle jag behöva en förklaring som är förstålig även för en neandertalare! gärna med bilder också

    Finns redan en sådan tråd där jag inte behöver sitta och bläddra 48babbiljarder sidor och höra om allas tankar angående sånt jag inte fattar så vore det suveränt!

    Tack på förhand!
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  11. #951
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Frågor angående T5suit

    Välkommen in T5suites underbara värld, men passa dig, det är starkt beroendeframkallande

    Steg ett är att läsa igenom T5-dokumentationen http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf Läs den gärna flera gånger så att du lär dig grunderna kring hur T5 fungerar....det är till stor hjälp.

    Vad du behöver i hårdvaruväg är lite grovt enligt följande:

    - CAN-USB adapter från Lawicel, alternativt ett BDM-interface (du behöver dock löda dit en anslutning för denna). Jag rekommenderar iaf Lawicels CAN-USB

    - DB9 terminalblock, hona

    - Kabelhandske från en T5 motorhärva

    -Spänningsaggregat som kan leverera 15V stabil spänning, tex denna http://www.kjell.com/sortiment/el/st...at-30-w-p44415

    Med detta klarar man sig ganska långt Vill man sedan koppla upp sig i realtid i bilen så får du koppla in dig i bilens SFI-kontakt som sitter på kabelstammen nån decimeter från T5-boxen. Försök dock inte flasha boxen i bilen om du inte har kopplat in 15V även där Mer om detta finns såklart att läsa i dokumentationen

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #952
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Frågor angående T5suit

    Jag tycker du ska ta dig tid att läsa massor om t5suite innan du börjar härja med din styrbox.
    Den här tråden är en bra start och även om det råkar vara 39 sidor så får man ut mycket av det.

    Manualen till t5suite är mycket välskriven och där står även hur du ska koppla in dig på styrboxen.

    Om du är "sjukt oteknisk" så kanske du ska låta bli att försöka trimma din bil på egen hand och istället pynta en slant för att få det gjort av någon som vet vad de håller på med och tagit sig tid att sätta sig in i grejorna?
    Det finns säkert en och annan här på forumet som kan hjälpa till för en väldigt rimlig summa också för den delen.

    Edit: echonator hann före tydligen med lite tips, men jag håller vid mitt uttalande.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  13. #953
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Frågor angående T5suit

    Jo jag har läst igenom T5Suite manualen en gång än så länge, men ska väll läsa igenom den nån gång till och försöka komma underfund med hur allt fungerar
    Har också beställt en D-subkontakt 9-pol hona, 120ohm motstånd och en nätverkskabel på Kjell&co enligt den manualen jag kunde hitta på "saab9000.se".
    Tänkte också skaffa en LC-1 bredbandslambda (om det nu är nödvändigt)
    Men den manualen är dock från 2009 så det kanske har hänt lite sen dess??

    Även där stod det att man kunde koppla in sig ca 25cm från T5boxen på en SFI hona.
    Dock vet jag inte vart man hittar en SFI hane?

    Jag vill först och främst få alla kabeldragninger och program installerade och klar.
    Sen har jag vänner som kan hjälpa mig med det lite mer tekniska
    Några lödningar klarar jag nog av att göra själv bara jag vet vart!

    En till fråga också! Kan jag använda en box från en B204 och mappa på, eller skiljer dom sig mycket från B234r boxen?
    Förstår självklart att den inte är samma programvara i dom, men är den samma i övrigt?

    Att "flasha boxen" Är det att lägga in en redan färdig mapp? Eller vad menar man med det uttrycket

    Självklart vore det enklast att köpa en färdig box (och det kommer jag med 99% säkerhet att göra också) men det vore ju kul om man i framtiden kunde lära sig lite om att mappa själv!

    Tack så mycket för svaren!
    Mvh
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  14. #954
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Frågor angående T5suit

    En SFI-hane sitter lite varstans i en 9000. Jag plockade min i passagerarens B-stolpe ganska långt ner....bara riva på nån skrot.

    Ja alla T5-boxar är "lika", men det skiljer dock lite pinouts m.m mellan NG900/OG9-3 och 9000 så du "måste" köra en 9000-box. Tänk på att det finns boxar med 16 MHz resp 20 Mhz minnen. Så välj rätt programbas för rätt box (du ser i suiten vad programmet har för bas, och även vilka minnen boxen har om du slår på partnumber). Nu minns jag inte om det var 16 MHz-mjukvara som även funkar i en 20-box eller om det var tvärt om, men det är la lite överkurs nu.

    Kort sagt, du kan använda alla boxar från 9000 94-98 i din kärra.

    "Flasha" = skriva över det färdiga programmet i boxens flashminne.


    Ta gärna vidare funderingar i T5suite-tråden så är allt samlat.


    Såg att du skaffat bredbandslambda, vilket är nödvändigt för att autotuna bränslet

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #955
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Frågor angående T5suit

    Tjabba!
    Har precis suttit hela natten och lödit (lödat?) dom kablar som behövs för 9000. Passade samtidigt på att fixa en uppsättning till 900/9-3.

    Angående sfi-kontakten så beställde jag en ny med tillhörande stift från min Saab-handlare. Det sitter ju en "hulling" på stiften så en begagnad kan vara lite väl bökig tänkte jag....
    En kontakt 9000 (sfi) och en 900/93 kontakt med tillhörande stift (köpte 6st av vardera) gick på drygt 220 spänn (kommer inte ihåg exakt, kan plocka fram kvitto om nån vill veta....)

    Mitt dilemma just nu är var jag ska ta ignigtion ifrån (pinne 4 på sfi)? +15v står det på den i manualen. Ska detta tas från tändningen? Tändningen är ju 12v (och lite mer). Funkar det att ta 12v från batteriet med en klämma, eller måste det styras med tändningsnyckeln?
    Vill ju kunna flytta sladdarna mellan olika bilar. Ingen permanentlösning alltså. Hur har ni andra gjort med detta?

    Samt pinne 6, kör ni externt aggregat för att få 15 v, eller nån variant med 12v + batteripack?

    Ursäkta för att jag kapade din tråd!

    /Hasse

    Edit: Lade till lite mer i en fråga... Tjohej!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  16. #956
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: Frågor angående T5suit

    För att få programerings spänning tog jag och kopplade en kabel med en kontakt ifrån batteriet på den bärbara datorn. Kopplar bara in den när jag ska programera boxen.
    (Litium batteri på 14,4 volt.) (Ha alltid en extra box om det skulle gå fel.)

  17. #957
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Frågor angående T5suit

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    En SFI-hane sitter lite varstans i en 9000. Jag plockade min i passagerarens B-stolpe ganska långt ner....bara riva på nån skrot.

    Ja alla T5-boxar är "lika", men det skiljer dock lite pinouts m.m mellan NG900/OG9-3 och 9000 så du "måste" köra en 9000-box. Tänk på att det finns boxar med 16 MHz resp 20 Mhz minnen. Så välj rätt programbas för rätt box (du ser i suiten vad programmet har för bas, och även vilka minnen boxen har om du slår på partnumber). Nu minns jag inte om det var 16 MHz-mjukvara som även funkar i en 20-box eller om det var tvärt om, men det är la lite överkurs nu.

    Kort sagt, du kan använda alla boxar från 9000 94-98 i din kärra.

    "Flasha" = skriva över det färdiga programmet i boxens flashminne.


    Ta gärna vidare funderingar i T5suite-tråden så är allt samlat.


    Såg att du skaffat bredbandslambda, vilket är nödvändigt för att autotuna bränslet
    Okej då va det ju som jag trodde!

    Står ett gäng Saab 9000 bilar på skroten här i Sundsvall och boxarna i dom är nog ganska nära gratis.

    Angående att Flasha, är det då möjligt för mig att "läsa av" programvaran i en redan färdig box typ steg3 från maptun eller liknande, och sen lägga in den informationen på en original trionic 5.5 box till 9000?
    Eller har jag missuppfattat det hela då?

    Jag satt och läste "någon som har provat T5suite" tråden några timmar igår och den va som du säger till ganska stor hjälp Får väll fortsätta läsa den idag (bara 35 sidor kvar nu) haha

    Angående lambdan så har jag inte beställt den ännu då frakten va lika dyr som sonden..
    Dock fanns dom till bättre pris på ebay, men utan drivrutiner eller allt utom Bosch sonden..
    Vet inte vilket som är det bästa alternativet
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  18. #958
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Frågor angående T5suit

    Skulle denna pryl fungera som Stabil 15v källa? http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nn ... r363312000

    Istället för denna som jag tycker ser lite klumpig ut!
    http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44415
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  19. #959
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    125

    Re: Frågor angående T5suit

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Tjabba!
    Har precis suttit hela natten och lödit (lödat?) dom kablar som behövs för 9000. Passade samtidigt på att fixa en uppsättning till 900/9-3.

    Angående sfi-kontakten så beställde jag en ny med tillhörande stift från min Saab-handlare. Det sitter ju en "hulling" på stiften så en begagnad kan vara lite väl bökig tänkte jag....
    En kontakt 9000 (sfi) och en 900/93 kontakt med tillhörande stift (köpte 6st av vardera) gick på drygt 220 spänn (kommer inte ihåg exakt, kan plocka fram kvitto om nån vill veta....)

    Mitt dilemma just nu är var jag ska ta ignigtion ifrån (pinne 4 på sfi)? +15v står det på den i manualen. Ska detta tas från tändningen? Tändningen är ju 12v (och lite mer). Funkar det att ta 12v från batteriet med en klämma, eller måste det styras med tändningsnyckeln?
    Vill ju kunna flytta sladdarna mellan olika bilar. Ingen permanentlösning alltså. Hur har ni andra gjort med detta?

    Samt pinne 6, kör ni externt aggregat för att få 15 v, eller nån variant med 12v + batteripack?

    Ursäkta för att jag kapade din tråd!

    /Hasse

    Edit: Lade till lite mer i en fråga... Tjohej!
    Mer information är bara uppskattat!
    Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
    Saab 93B 1958

  20. #960
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Frågor angående T5suit

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Ja alla T5-boxar är "lika", men det skiljer dock lite pinouts m.m mellan NG900/OG9-3 och 9000 så du "måste" köra en 9000-box. Tänk på att det finns boxar med 16 MHz resp 20 Mhz minnen. Så välj rätt programbas för rätt box (du ser i suiten vad programmet har för bas, och även vilka minnen boxen har om du slår på partnumber). Nu minns jag inte om det var 16 MHz-mjukvara som även funkar i en 20-box eller om det var tvärt om, men det är la lite överkurs nu.

    Kort sagt, du kan använda alla boxar från 9000 94-98 i din kärra.
    Jasså? Vad är då skillnaderna mellan en 9000-box och en ng900/og9-3??

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •