Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ecochippning

  1. #1

    Ecochippning

    Hej!
    Är sugen på att ecochippa min 9-3:a för att få ner bensinkostnaderna lite.. Men ingen av de mer kända företagen erbjuder detta, utan de företag som jag har hittat är Its fun, racimax och tmchiptunning.. nån som har erfarenhet av dom? nån som har tips på vad jag ska göra? all hjälp uppskattas..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Dazind
    Men ingen av de mer kända företagen erbjuder detta...
    Det beror på att de mer kända företagen är mer seriösa skulle jag tippa och inte vill lura sina kunder och invagga dem i falsk trygghet.
    http://sv.bsr.se/faq/232/

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Rent generellt innebär "ecochippning" ofta att man ställer tändningen stenhårt och magrar ur bränsleblandningen rejält. I bästa fall innebär det låg förbrukning men avsevärt försämrade avgasvärden, primärt NoX. I värsta fall sönderspikade kolvar och annat mumsmums...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Känns som att e85-konvertering är mer aktuellt i så fall.
    Lägre driftkostnader samt bättre miljö...

    Jag konverterar i morgon.

    Mvh Johan

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av John F
    http://sv.bsr.se/faq/232/
    Nästan så man kunde tro att du har skrivit den.

    Edit: Bra att trimfirmor lyfter fram såna saker tycker jag.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    hmm.. okej.. tack för dom tipsen, nu blir det nog inget sånt chip iaf.. men hur är det med bränsleminskningen på t.ex. bsr steg 1? Blir det någon skillnad alls?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Att trimma för enbart sänka bensin kostnaderna är nog tyvärr inte värt det om man inte uppskattar den nya effekten. Generellt så kommer väll liter per milen öka eftersom det blir betydligt roligare att bottna pedalen. Ett steg 1 går på runt 8000:- och det är endel gratistankar.

    Att bilen kommer dra mindre vid jämfart på landsväg ska ses som en bonus vid trimningen enligt mitt tycke.

    Dock tror jag du inte kommer bli besviken på St1 då det förändrar allt!

    MvH
    -FaeN

  8. #8
    Jag vill ju självklart åt effektökningen, att minska bränslekostnaden är bara en bonus plus att det blir lättare att övertala sambon då..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    473
    Att öka effekten i motorn och samtidigt dra ner på soppan till den låter i mina öron inte någe vidare. Kan köpa att man kan optimera programvaran lite granna men att plocka ut en 65häst till och 70-80nm + minska soppan.. hmm. ( obs. detta är bara jag som tänker högt )
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jovisst, men man gör det vid olika driftsförhållanden. Man ökar maxeffekten och vridet men magrar på låglast, d.v.s där man normalt kör ofta och länge.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •