Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1575

Ämne: Manickens helröda! Dammar av tråden lite.. :)

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Manickens helröda! Dammar av tråden lite.. :)

    Här kommer då en liten historia om min "lilla" saab.

    Grundstomen till detta projekt är en röd Saab 9-5 aero från 2001.
    Från början var denna bara menad till att vara en vanlig bruksbil där jag inte tänkt göra så mkt åt effekten utan mer åt ljudet... men gissa vem som har ändrat sig?

    Tanken är i stora drag att motorn ska renoveras och den ska skrämmas upp ytterligare lite. Nedan följer en liten lista med grejjer som ska ordnas/införskaffas samt som redan är ordnat.


    Effektstatus enligt vad programmet som ligger i BORDE ge: 370hk/530nm

    ===============================================
    [X] = Färdigt!
    [@] = Inhandlat men ej monterat
    [/]Delvis färdigt
    [!!] = Beställt
    [""] = Planerat (kommer beställas så fort pengarna finns i kassan)


    Ljud:

    [X] Ny huvudenhet igen. Blir en Pioneer FH-P80BT. ( http://www.pioneer.eu/eur/products/2...0BT/index.html )
    [X] Nya högtalare fram (6,5" DLS R6A)
    [X] Nya högtalare bak (5,25" DLS R5A)
    [X] Slutsteg till framsystem (DLS RA25)
    [X] Baslåda (12" JBL GTO1202D i sluten låda)
    [X] Slutsteg till bas (DLS Ultimate A6 monoblock)
    [X] Kondensator (DLS 1F)


    Motor:

    [X] Kopplingsbyte (SPEC steg 3 sinterlamell)
    [X] E85 konvertering
    [X] Större spridare RC 750cc
    [X] Dieselsnok
    [X] Magnetventil (Bytte i förebyggande syfte)
    [X] JME Öppet luftfilter
    [X] Walbro GSS 341 bränslepump (255L/h)
    [X] 3" Downpipe med sportkatt
    [X] 2,5" Catback system
    [X] T5 kammar
    [X] Nya motorkuddar
    [X] Smidda kolvar från Wössner
    [X] Nya ramlager och vevlager
    [X] Kedjetransmissionen renoverad
    [X] Mitsubishi TD04HL19T #7
    [X] Kungskobra
    [X] Forge FMIC

    Växellåda:

    [X] Quaife-diff
    [X] Uppgraderingssats ink stålhylsa


    Chassi/bromsar/väghållning:

    [/] Slitzade skivor fram och bak (Fram klart)
    [X] Ferodobelägg fram och bak (Fram klart)
    [X] Powerflexbussningar till fram- och bakvagn
    [X] Nya krängningshämmarstag och spindelleder framtill
    [X] GE Motorsport fjädrar och dämpare (Hårdare variant som sänker 40mm)
    [X] Krängningshämmarstag mellan fjäderbenen fram
    [X] Powerflex i subframe
    ===============================================

    Tack till:
    Fabian på södermontage ( http://forum.saabturboclub.com/profi...rofile&u=10153 )
    Johan H för växellådsrenovering / förstärkning ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=4885 )
    Erik Dahlhjelm på Biljouren för motorrenovering! ( http://www.biljouren.se )
    Länkar:

    http://forum.ecuproject.com
    http://www.sodermontage.se
    http://www.dls.se
    http://www.speedparts.se
    Senast redigerat av Manick den 2015-05-18 klockan 13:07.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Nu är lådan inkörd tror jag... Sommardäcken åkte på idag och då gick det bara inte att hålla sig från att gasa lite... Allt fungerar utmärkt kopplingen bettar så fint så!

    Tog även tillfälle att ratta lite med mjukvaran i bilen, dock verkar det som att jag lyckats bottna spridarna nu så jag får hejda mig ett tag... Spelar ingen roll hur mycket jag höjer på toppen, lambdan hänger inte med i alla fall

    Förbaskat trevligt att köra den efter att den mer eller mindre stått sen i juli förra året med ledsen växellåda, det går fan inte att låta bli att flina när man trycker ner högerdojan...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    312
    Medlem#
    7504
    Skoj att du fått igång den igen! Antar att du fick den genom besiktningen då?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Owla Visa inlägg
    Skoj att du fått igång den igen! Antar att du fick den genom besiktningen då?
    Jarå, den besiktades i februari så den är laglig och rullar på gatorna..

    MEN! Jag ångrar kopplingsvalet lite... Jobbar ju mitt inne i stan och hamnar rätt ofta i rusningstrafik... den förstärkta sachs-plattan är så att säga... Tungtrampad...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    312
    Medlem#
    7504
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Jarå, den besiktades i februari så den är laglig och rullar på gatorna..

    MEN! Jag ångrar kopplingsvalet lite... Jobbar ju mitt inne i stan och hamnar rätt ofta i rusningstrafik... den förstärkta sachs-plattan är så att säga... Tungtrampad...
    Haha, känner igen det där, fick själv problem med krampattacker i vänster vad pga en duktigt förstärkt koppling! Dock tycker jag det väger upp med att man har stabila delar! Läste att du börjat bottna dina spridare, är det dags för nästa steg snart då ?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Owla Visa inlägg
    Haha, känner igen det där, fick själv problem med krampattacker i vänster vad pga en duktigt förstärkt koppling! Dock tycker jag det väger upp med att man har stabila delar! Läste att du börjat bottna dina spridare, är det dags för nästa steg snart då ?
    Börjat och börjat... det är tvärstopp där
    Men större spridare blir det nog inte, backar lite på effekten istället och lägger krutet på saaudin istället
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Sträckläste din tråd i morse :-) Fick en hel del tips och trix, tackar för det.

    När du hade 300/450 " kittet " . Vad visade meng och peng då?
    Om jag kollar " dynon " för mitt progg så visar det 300/450. Kollar jag meng och peng får jag ut ca 285/430. Begärd luftmassa 1320 som max och 1250 vid 5060 där org kammarna döööör.
    Senast redigerat av Tomsan den 2014-05-15 klockan 23:06.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Oj, det minns jag faktiskt inte, det var några år sedan som jag var nere på dom siffrorna.. Kan se om jag hittar nå gamla loggar från det programmet, tvivlar dock på det :/
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Men om du kollar det du har nu, 375/530 vad visar meng och peng då?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Fast jag ligger inte kvar på den effekten längre, nu är 750cc spridarna bottnade, det var dom inte tidigare... så även då så vet jag inte.

    Dessutom så kör jag med väldigt aggressiv tändning vilket gör mycket för effekten, både vrid och effekt diffar väldigt mycket vad suiten säger kontra verkligheten... med 375-kittet så sa programmet 340 vilket inte var direkt i närheten..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54
    Fint projekt, man blir ju sugen. Tack för hjälpen igår med programmet. Tanten gillade det också som tur var

    Kör hårt.

    // jonas

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Ny feature i bilen, säger inte så mycket om de utan låter videon tala sitt tydliga språk

    http://youtu.be/1pRsZWw2J60
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113
    Det där var fränt!!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Det där var fränt!!
    Väldigt användbart faktiskt och bilen är inte jäääättetrött utan lampan tänd heller.. typ originaleffekt skulle jag tro, plus minus men inget som besiktningsman eller liknande skulle kunna känna vid provkörning

    Farthållarn funkar precis som den ska med..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113
    Me like! Kopplat till magnetventilen eller nått annat fyndigt?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Me like! Kopplat till magnetventilen eller nått annat fyndigt?
    Knapparna till farthållaren är kopplade direkt till T7-boxen, så någon extra sladd lär inte behövas. Det räcker med några extra instruktioner på rätt plats i Trionic-programvaran.
    Jag sedan länge tyckt att någon trimleverantör borde utnyttjat detta, t.ex. genom att sänka effekten (till besiktningsnivå) om "-" hålls inne under start och höja om "+" hålls inne under start. Jag misstänker dock att de flesta trimmade inte klarar av något utöver att ändra lite i tabeller (ibland slumpmässigt) tills de uppnår "resultat". Trevligt att någon gör lite mer. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Me like! Kopplat till magnetventilen eller nått annat fyndigt?
    Nä inga extrasladdar alls, väldigt enkelt egentligen.

    Det berömda "ekoläget" har ju tre lägen, 0 = eko, 1= normalt och 2= sport.
    när lampan är släckt så skickar den en nolla, när lampan är tänd skickar den en etta till styrboxen..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Kände att det var dags att damma av den här tråden lite..

    Saaben har tagits ur sin vinterdvala och har nyligen besiktats med blanka papper. Har dock lyckats skjuta både kylarslang och kylare sen den startades efter vintern så topplockspackningsbyte är på gång.

    Passade på att piffa till ventilkåpan när den ändå var av, vart dock inte klar men här är lite bilder på framstegen!

    Precis demonterad. smutsig och sliten..



    Fått sig ett avfettningsbad:


    Åsså har ja börjat massera den lite i blästerskåpet..


    Mer kommer vartefter, rätt mycket på gång i garaget just nu så tiden räcker inte riktigt till

    1 användare gillar detta inlägg


    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Efter lång tids dvala så är den äntligen igång och rullar igen!

    Lång tid med problem med alldeles för högt tryck i kylarvattnet, topplockspackning bytts, ARP-bultar monterats, effekten nerställd men även på grundladd så vart kylslangarna så hårda att den både sprängde slangar och tryckte ur sig vatten både här och där.

    Nu i helgen vart de äntligen fixat! Ny topp monterad och felet kan man säga hittades...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Ny topp ordnad, problem solved!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Svar: 171
    Senaste inlägg: 2015-04-17, 22:31
  2. Funderar på ac hemma.
    Av Freeboo i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 11:22
  3. Nya bilen hemma =)
    Av murmurer i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •