Jag har fått en spricka i "lädret" på min förarstol och undrar om någon kan rekommendera någon metod för att laga detta utan att behövs byta klädseln?
20171112_184912_w1000.jpg 20171112_184938_w1000.jpg
Jag har fått en spricka i "lädret" på min förarstol och undrar om någon kan rekommendera någon metod för att laga detta utan att behövs byta klädseln?
20171112_184912_w1000.jpg 20171112_184938_w1000.jpg
Här finns nog det mesta du behöver, i fall de är billigast det vet jag inte.
Video hur man gör finns på youtube eller på deras hemsida
https://www.laderspecialisten.se/reparera-lader
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Jag har exakt samma på min Aero, fast beige skinn. ..Tyvärr har det varit så i typ alla bilar jag sett också.
Jag har även liknande skada på passagerarsätet, fast mindre.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Viktigt att ta reda på om det är vinyl eller läder, metoderna och produkterna skiljer sig åt.
(Det ser ut som vinyl på bilden)
Frågade Läderspecialisten förut och fick detta svar.
Trots Inges utförliga svar tror jag att jag lämnar in min skada till proffs, de ville ha 1500 inkl. moms för att fixa det på ColorGlo i Gävle, och för mig är det tillräckligt nära materialkostnaden på det Inge föreslår.Hej,
Du verkar vara medveten om att det är konstläder, eftersom du sätter det inom situationstecken [sic]. Det är vanligt att det är konstläder/vinyl på stolssidor och bakstycke. Men konstläder är en typ av plast och många av våra produkter fungerar mindre bra, eller inte alls, på plast. Läderfärgen fungerar om man använder en primer, Adhesion Promoter, innan man lägger på färgen.
Däremot fäster inte våra läderspackel på plast, så om du vill fylla igen hålet/sprickan måste du använda dig av leather & vinyl weld. Det är en fyllningsmassa som härdas av värme, antingen en värmepistol eller ett värmejärn. Man kan också prägla mönster i massan med hjälp av en avgjutning med grain copier eller mould maker. Alla dessa produkter finner du under rubriken Läderreparation. Du hittar vinyl weld här:
http://www.laderspecialisten.se/lade...her-vinyl-weld
Tänk på att vinyl weld (till skillnad från läderspackel) inte är jätteflexibel och bör undvikas på ställen som utsätts för mycket stress, tillexempel sittdynor på stolar. Det kan spricka om man t.ex. lagar på ställen som brukar vecka sig. Man kan öka på chansen att det håller genom att limma fast en förstärkningsduk under hålet, och även armera ovanpå när man lägger i fyllningsmassan, men det är inte någon garanti att det håller.
Mvh
Inge
Läderspecialisten.se
Senast redigerat av whiskeycola den 2017-11-13 klockan 00:48.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Sen får man ju ställa det i relation vad en ny klädselpåse kostar..............Det finns en hel del sådana kvar och en del är jättedyra och en del inte så det lönar sig att kolla. När dom är slut så är de nog slut för alltid dessutom.
Den som vill veta får gärna skicka pm med regnummer eller chassinummer så kollar jag vad som finns.
vi får verkligen hoppas att läderspecialisten är bättre på att laga än att stava för annars kan man bli" skinnad" citationstecken" är det när man är läskunnig
montecarlsson: Så länge man begriper vad folk säger är det inget att haka upp sig på, men jag gjorde en liten markering i citatet (situatet?) ändå. :P
StefanM: du har pm!
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Det blev en snabblagning. Jag hade ett extra nackstöd till baksätet och döm om min förvåning när jag började kapa i lädret, framsidan var faktiskt riktigt läder. Baksidan var dock fuskläder, så jag skar ut en bit av det, skavde av stoppningen på baksidan och limmade fast biten över sprickan på stolen med kontaktlim.
20171119_213332_w1000.jpg
Så nu blev det en Saab 9-3 CS från 2008, med ljus klädsel.
Några frågor gällande klädseln, finns det någon slags tejp med samma typ av färg som man kan klistra på förarsätet (då den är lite trasig) och vad ska man använda för medel för att rengöra tygdelen (den är halv skinn/halv tyg), har en sån där Kärcher dammsugare med både tvätt och sug-funktion.
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek
Bra köp!
Har du någon bild på sätet? har skinnet spruckit i sömmen? Bör inte vara helt omöjligt att sy ihop i så fall. Är sätet enbart slitet så finns det restorations produkter hos tex Colorglo.
Har du våtdammsugare bör det inte vara några problem att få rent tyg-delen.
Här kommer skadorna, alltid på samma ställe :-)
Skickat via Tapatalk
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek
Jaha det är Linear stolar.. Det där "skinnet" är inte mycket att rädda om du frågar mig, jag hade försökt hitta ett par Vector/Aero stolar istället.
Min 9-3 2005 Aero har likadan "halvskinn" klädsel. Denna snikvariant (vinyl/tyg) var standard på Aero från 2005 och därmed troligen även på linear och vector. Det gick att välja till skinnklädsel (osäker på korrekt benämning) men det var väldigt få som gjorde det valet. Min og9-3 Aero har helskinnklädsel vilket ingick i grundutrustningen av en Aero från den tiden. Saabs resa utför mot stupet blir sorgligt uppenbar när man jämför bilar från några år före år 2005 med de senare.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
9-5 aero '05 har dock skinn och inte vinyl på det stället som visas på bilden, även utan premiumläder-optionen. (fanns den ens 2005 ?) ..Däremot är det vinyl på utsidan (den mot dörren).
När det bara är vinyl+tyg får det inte ens kallas skinnklädsel, det får det däremot om man sätter vinyl bara på vissa ställen och det gör många tillverkare.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Colorglo.se ska tydligen va riktigt bra på att laga sånt där ( iaf deras filial i Västerås har jag hört mycke gott om, samt har bra erfarenhet av själv )
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Vfr, nej det gäller inte en cab. Se på bilderna.
Colorglo rekommenderas ej (de värmer och häller på färgat lim samt tar mycket betalt - problemet kommer att återkomma). Mycket bättre att byta klädseln eller laga med äkta läder hos en sadelmakare.
Fel av mig. Jag såg inte att TS köpt en ng9-3 till. Den han frågat om tidigare är en cab.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek