Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Etanolkonventera T7

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159

    Etanolkonventera T7

    Tänkte bara höra om man kan etanolkonventera min 9-3 aero 01a..
    någon som gjort de med sin?
    hur är det med bes osv?
    drar den mindre? billigare?

    kan man få ut mer effekt samtidigt?

    sökte men hittade inget....

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Kolla hos någon trimmfirma!
    Är inga större problem att etanolkonvertera din bil.

    ex:
    http://www.nordictuning.se/main.php?...g&sub_page=E85

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Hej!

    Det finns många fördelar och även några nackdelar med att etanolkonvertera sin og9-3:a.

    Jag har valt att göra det för att hitta lite extra effekt jämfört med vanlig BF98.
    Många firmor tex Maptun som jag vänt mig till erbjuder till din bil ett BioPower program som fungerar som Saab's orginal program till BioPower bilarna. Alltså möjlighet att köra på vilket av dessa bränslen du vill.

    En besiktning är inga problem så länge avgasvärdena är kontrollerade vid mappningen.
    Angående bränsleförbrukningen så kommer den inte att dra mindre på E85 än på BF98 men troligen billigare i kronor per mil beroende på vad drivmedelspriserna ligger på.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Hej!

    Det finns många fördelar och även några nackdelar med att etanolkonvertera sin og9-3:a.

    Jag har valt att göra det för att hitta lite extra effekt jämfört med vanlig BF98.
    Många firmor tex Maptun som jag vänt mig till erbjuder till din bil ett BioPower program som fungerar som Saab's orginal program till BioPower bilarna. Alltså möjlighet att köra på vilket av dessa bränslen du vill.

    En besiktning är inga problem så länge avgasvärdena är kontrollerade vid mappningen.
    Angående bränsleförbrukningen så kommer den inte att dra mindre på E85 än på BF98 men troligen billigare i kronor per mil beroende på vad drivmedelspriserna ligger på.

    men de jag har tittat på verkar man inte kunna få ut så mkt mer effekt med e85? kanske måste uppgradera lite mer då....behöver väl byta spridare osv också?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Hej

    Har en liten fundering,,det sägs att temperaturen blir lite lägre om man kör på E85 för att det går åt mer bränsle (kyler) är detta då snällare mot T7 kolvar?
    Tänkte jag har nu ett steg 5 Bf98 kanske skulle mappa om till E85 om detta är snällare mot kolvarna.
    Synpunkter?

    Mvh Kristian

  6. #6
    Tjena,

    Har etanolkonverterat med biopower funktion hos Nordic
    och bytt spridare och bränslepump. Har en 2,0t 9-5.
    Funkar utmärkt.

    Utanför mitt jobb i Kista står en 9-3 aero -01:a med "Biopower by Nordic" på, kolla upp hemsidan www.nordictuning.com för mer info.

    Skicka ett PM så kan jag beskriva mer hur min bil uppför sig, bränsleåtgång osv. Jag är toknöjd.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Gerling

    men de jag har tittat på verkar man inte kunna få ut så mkt mer effekt med e85? kanske måste uppgradera lite mer då....behöver väl byta spridare osv också?
    Hej!

    Har du idag några ändringar på din bil eller är den helt standard? Att kombinera tex ett vanligt steg3 + gröna spridare ger nog ett trevligt BioPower program. Vill du enbart använda dig av mjukvara så behöver du byta spridarna för att få ut mer effekt än med vanlig BF98. En uppsättning gröna spridare sitter nog perfekt.

    Redan ett vanligt steg1 till og9-3 Aeron som du har börjar det röra på sig betydligt mer än orginal. Jag kan tänka mig att karaktären på just enbart en BioPower uppgradering av mjukvaran kan vara riktigt trevlig på din bil. Något jag helt klart skulle kunna tänka mig åt tjejen.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Jo visst går det att konvertera. Men hur långe kommer det att hålla är ju frågan.
    Tror ju inte att saab skulle ta fram en annan topp till biopower bilarna bara för skoj skull.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Ingen som vågat sig på att konvertera en 9-5 Aero

    Man vill ju inte vara först.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Ingen som vågat sig på att konvertera en 9-5 Aero

    Man vill ju inte vara först.
    Du e blir nog inte först.
    vet bl.a en -05a som går med bio.

    Kör själv Bio och har samma motor i min som 9-5 Aero har.
    Även Sebastian kör med 235Motor

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Jag har bio i min 9-5 aero kombi 00.
    300hk på benisn och 330 på etanol
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Det lutar Biopower åt mig oxå i vår
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Ockej då väntar jag på rapport efter några hundra mil

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Ingen som vågat sig på att konvertera en 9-5 Aero
    Hej,

    Finns ett gäng "BioAero" ute, som verkar fungera ypperligt. Den jag har kört var riktigt rapp och trevlig i alla fall.

    Sedan kan man ju alltid fråga sig hur hårdvaran mår efter x antal mil, men det verkar funka bra. Jonas G dissekerade toppen på sin efter typ 5.000 mil på E85 och den syntes det inga spår på hittills.

    Men, visst finns det risker.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Det låter som ni säger det skulle vara "mer riskfyllt" med etanol-aero, men så är det väll inte?

    MvH
    -FaeN

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Det låter som ni säger det skulle vara "mer riskfyllt" med etanol-aero, men så är det väll inte?
    Riskfyllt beror väl lite på hur man ser det. Rent principiellt så saknar den ju den hårdvara som Saab uppenbarligen bedömer krävs för att köras på E85 under hela sin livstid, och ser man till hur Saab sparar på andra tiokronorspryttlar här och där så lär det väl knappast vara bytt för skojs skull.

    De bilar som har konverterats på ett bra sätt tycks dock rulla problemfritt i åtskilliga mil. Dock kanske man bör vara beredd på att en ny topp kan behövas om, säg 10.000 mil, men det kanske inte är en så våldsamt stor chanstagning i sammanhanget? Är programvaran sedan vettig så bilen inte går våldsamt magert så är det nog ingen större fara.

    Dock, förbränningstrycken kan lätt bli höga eftersom bilen i princip aldrig spikar på E85, så smidda kolvar är ju vettigt om man skall upp och förbi 300 hk på E85.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Etanolkonventera med EcoFlex
    Av Sarkostik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 12:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •