Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: kan ic'n göra att man tappar lite ladd å ork i bilen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361

    kan ic'n göra att man tappar lite ladd å ork i bilen?

    som topic..
    kan bilen tappa ladd å ork vid lite högre hastiheter om IC'n inte e tillräckligt bra?
    9-5 aero -00- maptuns steg 1.
    /Danne

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 398
    Ja de kan den men då är de oftast att man har steg 3 och kör flera repor och de är varmt ute.
    Annars brukar dom klara sig under 1 repa ganska bra.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    213

    i-c

    orginal i-c på 9-5 ser ut som ett skämt när man plockar bort den och ställer den mot en maptun i-c eller nordic .bilen blir mycket piggare av byte av i-c.min gick kasst med org i-c vid 15+.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361

    Re: i-c

    Citat Ursprungligen postat av Niska
    orginal i-c på 9-5 ser ut som ett skämt när man plockar bort den och ställer den mot en maptun i-c eller nordic .bilen blir mycket piggare av byte av i-c.min gick kasst med org i-c vid 15+.
    åå fan. småläste lite om det här nånstans förut, men fick liksom ingen riktig klarhet i det..
    då kanske man ska testa att skicka i en bättre ic då så att man får ut det man ska/vill ha ut av bilen..

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Tror det inte blir allt för stor skillnad om man bara har steg 1. Om man såklart inte prässar 100% hela tiden

    MvH
    -FaeN

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 223
    Jag tycker att till o med ska större ic finnas på en orginal 9-5 aero,då vill jag inte nämna på steg3 + specielt när 4an åker då krävs den verkligen.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 388

    Re: i-c

    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    Citat Ursprungligen postat av Niska
    orginal i-c på 9-5 ser ut som ett skämt när man plockar bort den och ställer den mot en maptun i-c eller nordic .bilen blir mycket piggare av byte av i-c.min gick kasst med org i-c vid 15+.
    åå fan. småläste lite om det här nånstans förut, men fick liksom ingen riktig klarhet i det..
    då kanske man ska testa att skicka i en bättre ic då så att man får ut det man ska/vill ha ut av bilen..
    Ny IC är garanterat en bra investering!
    Jag har två bilar i en .
    När det är över +20 grader är den tämligen orkeslös. Men 10-11 grader och lite fuktigt då går den ruskigt fint!

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 388
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    Citat Ursprungligen postat av Niska
    orginal i-c på 9-5 ser ut som ett skämt när man plockar bort den och ställer den mot en maptun i-c eller nordic .bilen blir mycket piggare av byte av i-c.min gick kasst med org i-c vid 15+.
    åå fan. småläste lite om det här nånstans förut, men fick liksom ingen riktig klarhet i det..
    då kanske man ska testa att skicka i en bättre ic då så att man får ut det man ska/vill ha ut av bilen..
    Ny IC är garanterat en bra investering!
    Jag har två bilar i en .
    När det är över +20 grader är den tämligen orkeslös. Men 10-11 grader och lite fuktigt då går den ruskigt fint!

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    213

    i-c

    gå in och titta på nordics hemsida under projekt 9-5.där finns en bra bild på en org mot en utbytes

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Tror det inte blir allt för stor skillnad om man bara har steg 1. Om man såklart inte prässar 100% hela tiden

    MvH
    -FaeN
    nä det förstås, fast å andra sidan så vill man ju att den ska prestera 100% alla gånger

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361
    mm bättre IC är helt klart på tapeten, det som är på G nu är ju är just IC och 3" då + race/sportcat, frågan e bara vad som är viktigast just nu.. får ju liasom ta en del i taget..

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Ja de kan den men då är de oftast att man har steg 3 och kör flera repor och de är varmt ute.
    Annars brukar dom klara sig under 1 repa ganska bra.

    MVH

    F
    Varför skulle det inte hända med steg1 ? Finns knappast något som pressar orginalhårdvara som ett steg1

    Till frågan.

    Redan orginal så kan man känna att Aeron tappar effekt efter några gasningar. Just 9-5 AERO ligger väldigt nära gränsen vad hårdvaran klarar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361
    fan va bra.. då har man fått lite hår på fötterna eller vad man säger hehe

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361
    visst finns det nån vätska som man ska ha i ic´n som gör att den håller lägre temp? har för mig att en polare gjorde det i sin för ett gäng år sen...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    visst finns det nån vätska som man ska ha i ic´n som gör att den håller lägre temp? har för mig att en polare gjorde det i sin för ett gäng år sen...
    Nope. Helt luft-till-luft. Finns dock de som förespråkar att man kan bygga nåt som sprutar vatten på den för att kyla alternativt trycka in vatten i insuget för att kyla med, men jag vet inte jag...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    472

    Re: i-c

    Citat Ursprungligen postat av Niska
    gå in och titta på nordics hemsida under projekt 9-5.där finns en bra bild på en org mot en utbytes
    Orginal ser ju ut som ett skämt jämnfört med en "uppgraderings version" hehe. Aldrig tänkt på att det är så stor skilland
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889

    Re: i-c

    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Orginal ser ju ut som ett skämt jämnfört med en "uppgraderings version" hehe. Aldrig tänkt på att det är så stor skilland
    Det är STOR skillnad. Gäller även för 9-3. Jag höll på att tappa hakan när jag fick se skillnaden i inloppstemp före/efter byte på min!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    visst finns det nån vätska som man ska ha i ic´n som gör att den håller lägre temp? har för mig att en polare gjorde det i sin för ett gäng år sen...
    Nope. Helt luft-till-luft. Finns dock de som förespråkar att man kan bygga nåt som sprutar vatten på den för att kyla alternativt trycka in vatten i insuget för att kyla med, men jag vet inte jag...
    hmm. undra vad han hade för mysko prylar för sig då? vet att han gjorde nåt sånt i sin typhoon,det var nån rosa vätska..fast å andra sidan så har han mekat dit mycket egna ideer.. får nog ta å ringa honom sen...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    hmm. undra vad han hade för mysko prylar för sig då? vet att han gjorde nåt sånt i sin typhoon,det var nån rosa vätska..fast å andra sidan så har han mekat dit mycket egna ideer.. får nog ta å ringa honom sen...
    Det finns vatten-till-luft IC. Dock inte sett nån sån till SAAB. Antagligen för att en bra frontmonterad luft-till-luft gör jobbet bättre och billigare?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    hmm. undra vad han hade för mysko prylar för sig då? vet att han gjorde nåt sånt i sin typhoon,det var nån rosa vätska..fast å andra sidan så har han mekat dit mycket egna ideer.. får nog ta å ringa honom sen...
    Det finns vatten-till-luft IC. Dock inte sett nån sån till SAAB. Antagligen för att en bra frontmonterad luft-till-luft gör jobbet bättre och billigare?
    aha okey.. då e jag me..

Liknande ämnen

  1. 9 5 Aerokonverterad tappar ladd
    Av norrlandpower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 17:56
  2. Bilen tappar ladd?
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 13:48
  3. Tappar Ladd!?
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 21:46
  4. saab 9-3 2.0T tappar ladd =(
    Av Fillepersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 16:00
  5. [LÖST] Smårycker lite vid acc och tappar kraft
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •