Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: turbo,vxllåda o koppling på 9-5 2.3t,hur mycket pallar de?

  1. #1

    turbo,vxllåda o koppling på 9-5 2.3t,hur mycket pallar de?

    Tänkte trimma min bil till ett steg ett 230 hk(170 hk org.) och 380nm, men undrar hur mycket kommer mina grejer o hålla? det handlar o en saab 9-5 2.3t -99 med 13 000 mil?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Lådan håller om du ej ligger och segar på 4:an och 5:an i låga varv. Växla, växla, växla.

    Kopplingen kommer att säga upp sig efter ett tag kan ta 50 mil men också 5000 mil. Aerokopplingen passar rakt på. Har själv detta steg till min 9-5 och är nöjd med öset. Dock har jag ett resonansljud ifrån avgassystemet så ett 2,5" skall på. Detta är saker som kan vara bra att veta.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    104
    Det är väl mer hjulspinn och almän misshandel av lådan som gör att den går i graven?
    Skulle nog vilja påstå att din bil kommer klara av denna lilla effektökning gallant bara turbo samt koppling är fräscha.
    Lycka till

    Mvh Rikard

  4. #4
    lånar tråden en snabbis, undra om det är så att automatlådan håller sämmre eller bättre vid trimning?
    Saab 9-5 2.3T SE -00 aut

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Enkelt, med 230 hkr/380 Nm så kommer du att tvinga ut turboladdaren i de områden den ALDRIG var tänkt att arbeta i. Du kan märka detta som att motorn förlorar prestanda om man försöker att "löda på nå'n längre stund". Att det sedan stressar motorhårdvaran bortom vad som varit tänkt märker du inte för än det vanligtvis är för sent. Frågan är bara hur lång tid det tar innan det pajjar på grund av denna extra stress.

    För den som använder området upp till omkring 4000 rpm så kommer nog inga direkta negativa sidor att visa sig tydligt. Men nå'n stans över där så brukar maskinen tappa ångan ganska fort.

    Kopplingen är väl den som ligger i farozonen, beror på hur bilen används.

    Nåväl, det går att skriva mer, men det är så fint väder ute nu så jag vill inte uppröra olika klananhängare med mer fakta.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Erki
    lånar tråden en snabbis, undra om det är så att automatlådan håller sämmre eller bättre vid trimning?
    Har åkt med min 95Aero automat -01 med Nordic steg 3 i 17000 mil, stundtals rejält hård körning och har inte haft några som helst bekymmer med varken låda eller motor...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Jag åker med ett påställt St3 i min 2,3t-99 (250-260hk o 400Nm), bilen hade rullat 10 000mil när den trimmades o har gått ca 2500 mil med trim. O jag åker fortfarande med original koppling . Men som DrBoost säger så tappar bilen lite ork om man plågar lite längre stunder, O över 5000 varv är det ganska dåligt drag. Men jag är kanon nöjd med mitt trim, så trimma på o NJUT

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Lådan håller om du ej ligger och segar på 4:an och 5:an i låga varv. Växla, växla, växla.
    Utveckla gärna, jag har aldrig förstått det där. Skulle exvis 400 Nm vara farligare vid 2000 rpm än 4000 rpm?
    Jag försökte få svar i en annan tråd, men fick inget riktigt bra.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Lådan håller om du ej ligger och segar på 4:an och 5:an i låga varv. Växla, växla, växla.
    Utveckla gärna, jag har aldrig förstått det där. Skulle exvis 400 Nm vara farligare vid 2000 rpm än 4000 rpm?
    Jag försökte få svar i en annan tråd, men fick inget riktigt bra.
    Om man säger så här!
    Låga varv och högt vrid göra att man vrider sönder en låda som om man vrider sönder en kvist.
    De blir höga påfrestningar på lager och drev.
    Vid högre varv blir inte på frestingen den samma då dreven har en högre rotations hastighet och att de inte tar lång tid att få varvtalet att öka.

    Lågt varvtal och "långsamt" upp i hastighet och varvtal tar kål på lådan om man har högre växlar.
    Låga växlar och högt varvtal ska man ha om man vill spara lådan.
    Förstår du bättre nu?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Hej

    Ang vad som är mer eller mindre skadligt för våra knäckebrödslådor har jag hört alla möjliga förklaringar..

    Tror ni verkligen att det är själva rotationshastigheten på dreven som gör skillnad? Då låter förklaringen att ökningen av rotationshastigheten per tidsenhet är lägre (= längre tid att demolera drev) mer trolig. kan tänka mig vissa motorer/bilar har samma varvtalsökning/tidsenhet över hela registret beroende på tex extremt bottenvrid, luft/rullmotstånd vid högre farter, vilket skulle inebära samma ökning av rotationshastigheten oavsett var i registret man accelererar.

    Annars har jag främst hört att lägre varvtal på ingående axel ger för lådan mer kännbara "effektimpulser" från motorn då antalet förbränningar per tidsenhet är färre. Jmf en 1cyl tändkulemotor på en gammal fiskekutter..det statiska vridmomentet på vevaxeln (om man bortser från utjämningen av det grovt överdimensionerade svänghjulet) varierar kraftigt vid varje tändimpuls.

    Vet inte riktigt vad jag ska tro om dessa två teorier dock.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Lådan håller om du ej ligger och segar på 4:an och 5:an i låga varv. Växla, växla, växla.
    Utveckla gärna, jag har aldrig förstått det där. Skulle exvis 400 Nm vara farligare vid 2000 rpm än 4000 rpm?
    Jag försökte få svar i en annan tråd, men fick inget riktigt bra.
    Om man säger så här!
    Låga varv och högt vrid göra att man vrider sönder en låda som om man vrider sönder en kvist.
    De blir höga påfrestningar på lager och drev.
    Vid högre varv blir inte på frestingen den samma då dreven har en högre rotations hastighet och att de inte tar lång tid att få varvtalet att öka.

    Lågt varvtal och "långsamt" upp i hastighet och varvtal tar kål på lådan om man har högre växlar.
    Låga växlar och högt varvtal ska man ha om man vill spara lådan.
    Förstår du bättre nu?

    MVH

    F
    Nä...
    Samma vrid ger väl samma acceleration(=varvtalsökning) oavsett varvtal(samma växel)?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    400 Nm vid 2000 rpm eller vid 4000 rpm spelar ingen större roll då vridmomentet kommer belasta kugghjul, axlar, lager och låda med samma krafter i båda fallen. Värmeutveckling och centrifugalkrafter blir dock högre i det senare fallet. Högre varvtal innebär också att lagernas bärighet är högre. Däremot så kan 400 Nm på en lägre växel vara ett större problem för slutväxel, drivaxlar och drivknutar då de inte utsätts för motorns vridmoment utan det moment som multiplicerats av lådans utväxling.

    Det pulserande vridmoment motorn ger är alltid ett problem för en växellåda. Detta dämpas dock något av svänghjul och koppling. Ex. Porsche Carrera GT som saknar svänghjul använder sig istället av en torsionsstav mellan motorn och lådan för att reducera amplituden på dessa pulser. I regel är motorer med ojämn tändordning och få cylindrar mer utsatta av dessa problem då dessa genererar mycket kraftiga pulser.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Lådan håller om du ej ligger och segar på 4:an och 5:an i låga varv. Växla, växla, växla.
    Utveckla gärna, jag har aldrig förstått det där. Skulle exvis 400 Nm vara farligare vid 2000 rpm än 4000 rpm?
    Jag försökte få svar i en annan tråd, men fick inget riktigt bra.
    Om man säger så här!
    Låga varv och högt vrid göra att man vrider sönder en låda som om man vrider sönder en kvist.
    De blir höga påfrestningar på lager och drev.
    Vid högre varv blir inte på frestingen den samma då dreven har en högre rotations hastighet och att de inte tar lång tid att få varvtalet att öka.

    Lågt varvtal och "långsamt" upp i hastighet och varvtal tar kål på lådan om man har högre växlar.
    Låga växlar och högt varvtal ska man ha om man vill spara lådan.
    Förstår du bättre nu?

    MVH

    F
    Så i princip enligt denna teori skulle 400Nm vid 2000rpm vara skadligare än 400Nm vid 4000rpm om jag fattat det rätt, och detta pga att varvtalet ökar snabbare på dreven i lådan?

    Då skulle man kunna tänka sej att ju mer man trimmade desto snabbare ökarvarvtalet i lådan volket medför att växellådan håller bättre

    Och om man jämför med att knäcka en pinne så är det så att ska den knäckas är det ett snabbt ryck som knäcker den lättast, tar man det långsamt så böjer den sig lite fint bara

    Nja, tyvärr köper jag inte alls denna teori alls.. Nu är inte jag ingenjör på nått vis men tycker ändå att detta verkar galet..

    Inte menat som personangrepp eller förnedring mot nån..

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: turbo,vxllåda o koppling på 9-5 2.3t,hur mycket pallar d

    Citat Ursprungligen postat av Albertoo
    Tänkte trimma min bil till ett steg ett 230 hk(170 hk org.) och 380nm, men undrar hur mycket kommer mina grejer o hålla? det handlar o en saab 9-5 2.3t -99 med 13 000 mil?

    Hej,

    Se min sign.

    Byggde om min 2.3t -> aero 01
    Turbo Td04 styrprogram aero 01, bättre och mera utprovat, sedan är det inte så dyrt.

    Kopplingen är det lika bra att byta i tid, pga att den klarar ej effekten. Det som händer är att den slits och lite mera grejor där=dyrt att laga om man ej byter i tid(erfarenhet)

    Växellådan har problem 98-01(?) med vissa delar som är dåliga, finns repsats för 1200 kr dock rätt dyrt att montera detta.

    Kontentan, bygg om till aero orginal, byt koppling omgånde och du har en trevlig bil, eller kanske köpa en som redan är fixad?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    finns det någon specifikation vad låda och kopplingen är byggd max till?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Det är annan koppling på Aeron pga annan effekt och vrid.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. koppling och vxllåda 2.3T vs 2.3t
    Av Eyeball i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 16:42
  2. Hur mycket pallar orginal aero koppling og93 -02?
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 20:16
  3. Hur mycket pallar org. kopplingen 9000 turbo?
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 12:25
  4. Hur mycket kan man begära för en borttappad vxllåda?
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 01:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •