Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Startproblem varm motor OG9-5

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Startproblem varm motor OG9-5

    Jag har under en ganska lång tid haft intermittenta startproblem på min 9-5:a (Biopower 08:a). Startmotorn går utan problem, men sedan händer inget mer. Det visar sig enbart när den är varm, såvitt jag kan minnas iaf.
    I förrgår gjorde jag ett test efter ca 15 min körning. Den startade direkt efter avstängning. Testade igen efter 10 min och då startade den inte. Jag fortsatte att testa var 10:e minut tills den startade och det tog då 90 min.
    Igår kväll gjorde jag om testet efter exakt samma körsträcka. Då startade den utan problem var 10:e min och vid 40 min slutade jag testa. Men denna gång hade jag öppnat huven och det var svalare utomhus än dagen innan.

    Vevaxelgivare tänker nog de flesta, men den är precis utbytt till en begagnad som har funkat utan problem (verkstadens uppgifter). Varvräknaren rör sig också lite när man försöker starta, så det talar väl emot vevaxelgivaren som jag förstår det?
    Verkstadsmeken låter nu lite bekymrad och föreslår att jag ska rucka på de relän som sitter i säkringslådan till vänster i motorrumet, pga möjligheten att det är värmerelaterad glappkontakt i något relä, så det ska jag förstås testa.

    Finns det andra idéer? Någon annan som råkat ut för samma/liknande problem när det INTE varit vevaxelgivaren som spökat? Eller kan det vara den trots allt?!
    Senast redigerat av Jorgeno den 2024-05-06 klockan 10:53.

Liknande ämnen

  1. 9-5 98 med startproblem när den är varm
    Av e34briliant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-16, 12:09
  2. [LÖST] Startproblem varm motor OG9-5
    Av Tomten24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 20:27
  3. [LÖST] Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5
    Av onni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 17:05
  4. Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.
    Av Pleak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 16:41
  5. Startproblem när bilen är varm SAAB 9-3
    Av b34r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 22:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •