Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    9

    Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5

    Såhär är det:

    På min 9-3 2.0T -02 har det börjat läcka lite lite olja framifrån högerkanten av ventilkåpan, det är ett runt "hål" där som ser ut att ha varit övertäckt. Därifrån droppar det nu olja, väldigt lite.
    Det ser ut som att någonting har suttit fastmonterat där innan, för bredvid och under finns det tre bulthål.

    Är det någon som vet vad som ska sitta där ? Det ser ju ut som att något försvunnit.
    På ventilkåpspackningen så sitter det ju som "halvmånar" runt om hela, kan det vara en sån som har gått av och ramlar loss?

    Jag inser att detta låter väldigt flummigt, men är tacksam för all hjälp jag kan få ! Någon vänlig själ kanske har ett upplägg ?

    Edit: När man lyfter ventilkåpan kan det vara bra att göra flera saker samtidigt.
    Byta styrskena i ventilkåpa?
    Om man lyfter på ventilkåpan 9-5 aero 00 vad skall man kolla
    Vilken funktion har J-rören i ventilkåpan?
    Ventilkåpa åtdragningschema och moment B2x5
    /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-16 klockan 09:39. Anledning: Länkat lästips
    Go wild !
    Saab 9-3 2.0T SE -02

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 905
    Tänk på att "göra rätt" när du byter packningen. Man skall lägga den i ventilkåpan och "fästa" den med lite superlim på lämpliga ställen, sen sätter du fast den mot toppen. Försök inte lägga packningen på toppen och lägga på kåpan, då går det illa med packningen.
    Sen skall kåpan dras med ca 15Nm om jag minns rätt, inte så hårt alltså.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer lulebo
    Inlägg
    2 419
    Jag brukar använda segt fett för att hålla den på plats.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 341
    Hejda dig lite!

    Spring iväg och köp bussningen (Art. 9135211) som skall sitta i hålet.
    Sedan tar du en mejsel och en hammare och riktar ett lagom hårt slag i kanten av bussningen så att den vrider sig 90grader.
    ta sedan en näbbtång eller likn verktyg och dra ut bussningen.
    Smörj in den nya med lite olja och prova ut passformen med lämplig hylsa med en förlängare på. Knacka försiktigt in den nya bussningen till samma läge som den gamla satt.
    Borde ta 5-10min inkl demontering av batteri.

    Lycka till!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    547
    Medlem#
    6148
    Behöver man alltså inte skruva bort kåpan och den bryggan som sitter över med två säkerhetstorx? För jag har försökt flera gånger att ta loss dom två men bara dragit sönder torx
    Ska det inte vara någon typ gummi bit också som ser till att det blir tätt den kan man ju inte få in om man gör så eller?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    495
    Medlem#
    12559
    Ja de där två torxen kan man bli tokig på, vad dom sitter. Fick inte loss mina förän jag knackade på dom med en hammare mellan försöken med torxbit:et och långa handtaget. Sen råkade jag ut för att det började fukta igenom olja ganska snart efter att jag bytt packning. Det har drabbat många fler och avhjälptes i mitt fall med en sträng av nån sorts siliconpackning på tub som jag hade liggande.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 341
    Nej man behöver inte demontera bygeln med torx på. Det är ett jäkla jobb att få dit bussningen rakt genom att skruva loss den bygeln.

    Bussningen är en pressad metallbit likt en frostplugg med gummiöverdrag.

    Det är lättare att få det tätt med "min" metod samtidigt som den är betydligt enklare.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    547
    Medlem#
    6148
    tackar så mycket för att du löst mycket huvudkliande åt mig Rickard.
    Använda du någon tätningsmedel extra sen efter du gjort detta?

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 341
    Nej det skall inte behövas

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    537
    Medlem#
    6860

    Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5

    Hejsan. nu är det snart dags att ta fram bilen igen och jag har pulat lite med ventilkåpan detta året igen :P men det senaste gångerna har det vart överjävligt att få dit den utan att ventilkåpspackningen hamnar fel fem miljoner gånger >

    Så tänkte höra ifall ni har något knep så den sitter kvar i ventilkåpan medan man monterar dit kåpan?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  11. #11
    Hej.

    Känner igen problemet.
    Senast använde jag små buntband som jag drog fast packningen med i typ vartannat hål. ( Tips från forumet ) Funkar. Tycks minnas att jag tryckte dit alla bultar innan jag klippte banden och drog åt.

    lycka till
    loca

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    373
    Tar lite vapenfett eller annat fett o lägger i spåret på några ställen så blir den där..

    Mvh
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 029
    Hej!

    Jag brukar använda lite cyanakrylatlim, även känt som snabblim.
    Har gjort så i 15 år, utan att göra anspråk på att ha verifierade fakta, så törs jag säga att risken för läckage på grund av det limmet är liten/obefintlig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    537
    Medlem#
    6860
    Tackar för alla tipsen, ska nog prova att köra med lite superlim och se om det går bättre
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    495
    Medlem#
    12559
    Oljan som kommer ut blir ju...kladd. Hur kul är det?
    Men du vill ju absolut inte ha IN nåt heller. En ny ventilkåpspackning kostar inte många kronor.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 668
    De en plugg eller va man ska kalla den som du måste byta. Nr. 9135211
    Den ingår INTE i ventilkåpspackningen.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    198
    Hallå!

    Skulle vilja ha lite tips på vägen, det är så att min bil trycker ut olja.. gubbkör jag en vecka så drar den ingenting, men om jag är vettle så drar den nästan 1L (min på stickan) efter cirka.. 200mil säg, men det ser inte ut som det är 1L som går ut.. men det rinner ner i ena sprängkåpan till kamaxeln samt över grenröret (eftersom motorn lutar)

    Så min plan är att byta ventilkåpspackning och hoppas detta hjälper..
    Vad skall jag tänka på? jag har köpt en original ifrån saab åf..

    bilen har nyaste vevhusventilationen
    Saab 9-5 aero 2001
    12000mil

    Mvh
    Jonas

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    170
    Läste här någonstans att man ska lägga lite tätningsmassa vid "gummipluggen" på höger sida framifrån sett. Har dock slarvat bort den tråden :/
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    31
    Medlem#
    10010
    Nu kan jag inte mycket om SAAB ännu, men på min 9-5 2.3t 1998 verkar det som att det fattas något om man jämför med google bilder av motorrummet.
    nNIsZwr.jpg
    FVuSP1H.jpg
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-14 klockan 17:33. Anledning: Säkrat bilderna
    Saab 9-5 MY98 2.3t "Launch".

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    605
    Medlem#
    11022
    Automater har en vakuumpump som ska sitta där. Du har troligen en manuell växellåda
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Balansaxel eller ej? B2x4/B2x5
    Av Falo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2020-04-14, 09:43
  2. Ventildemonteringsverktyg B2X2/B2X4/B2X5 (16V)?
    Av EPG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 18:00
  3. B2x5-startmotor på B2x4?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 16:33
  4. Bränsleförbrukning B2x5 vs B2x4
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 10:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •