Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4121314
Resultat 261 till 278 av 278

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #261
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Sådär, lyft bilen och avlastat fjädern. Jag tror den kan trycka litet ännu men jag kan röra allting upp och ner genom att lyfta själv så det kan inte va mycket kraft kvar.


    Nedre bulten har lossat, jag tiggade den också. Med hjälp belysning och spegel gick det ganska bra att placera elektroden rätt, annars skulle jag inte sett vad jag gjorde.


    Nu är det kaffe & smörgåspaus innan jag fortsätter plocka bort den söndriga bulten. Bultarna är gulkromaterade M10 8.8 klassade bultar, inget speciellt, mellan 45-50mm längd på gängorna.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  2. #262
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Bra jobbat. Lugnt och metodiskt är grejen som oftast.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #263
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Okej bulten är ute, jag filade flata ytor på den så fick jag en nyckel på och efter mycket lirkande fram och tillbaka tillsammans med borstande och penetrerande olja så kom den snällt ut.



    Och efter det jobbade jag på att skruva ut den nedre bulten på samma vis och nu är alla fyra bultar bytta mot nya M10x50. Jag har också plockat bort 2mm shims från vardera sida så jag kan testa om bilen går rakt nu, eller rakare åtminstone.



    Här är de gamla bultarna:



    Nu bytte jag inte bussningarna fast jag hade köpt nya. Jag märkte att det ville dra på armen fast jag hade avlastat fjädern, jag hade inte avlastat tillräckligt. Och så märkte jag att ena fjäderspännaren saknade en fjäderbricka så öh jag vet inte om det är farligt eller ej men bestämde mig att ta det säkra före det osäkra och montera ihop allt igen. Jag är lite orolig för dessa fjäderspännare och om en del saknas så blir jag lite paranoid.

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  4. #264
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Igår testade jag hur bilen gick annars, men den drar åt sidan ännu. Jag misstänkte det, jag läste på nätet att ta bort en 2mm borde kompensera för cambervinkeln, men i saabmanualens tabell över camber och caster stod det man skulle ta bort dubbelt mera. Så jag tog bort 2mm till idag och nu går bilen rakt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  5. #265
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 006
    Medlem#
    5849
    Bra jobb med den brustna skruven!
    Men,
    Du bör nog fokusera på toe-vinkeln snarare än cambern först och främst, liten felvinkel kan kännas mycket i ratten.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #266
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Ja tanken är att kolla toe-in också, lite mera involverat det bara. Lättast först typ...

    I morse var det -1 brrr... vad är detta för vår... men då hörde jag pysandet igen från bromsen och då jag tänker på det alla andra gånger det har pyst har det varit lika kallt.

    Så det verkar uppstå med temperaturen...

    Igår gav jag bilen en riktig genomgång, tvättade med effekttvätt och vaxade bilen med turtle ceramic wax. Biltemas glaspolering gör också rutorna riktigt fina.

    Märker listorna på dörren börjar komma loss, vad ska det vara för häftmedel på dessa, nån sorts dubbelsidig tejp?
    Saab 900 T16 -1990

  7. #267
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 688
    Medlem#
    7660
    Fint, har för mig att bultarna ska vara 3/8 UNC dock.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #268
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Hmmm kan det nu funka, 3/8 är mindre än 10mm i storlek så jag kunde tänka mig kanske det funkar åt andra hållet, men M10 i 3/8 mutter låter som det inte borde gå,
    Saab 900 T16 -1990

  9. #269
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 006
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Fint, har för mig att bultarna ska vara 3/8 UNC dock.
    Kan det möjligtvis vara så att det var UNC på "tidigare" modeller och att det byttes till mm med tiden..?
    Har bytt till nya bult, mm, på höger sida på caben, kan inte minnas att jag upplevde några konstigheter när jag monterade ihop det..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #270
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Ja det var ju olika bultar... Jag fick ju en testbult ur en skrotbil, men det fanns två skrotbilar, en 87 och en som var 89-91 kanske. Bultarna och bultskallarna i 87an matchade inte alls de i min bil (de såg mindre ut) medan de i den andra bilen gjorde det.
    Saab 900 T16 -1990

  11. #271
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 688
    Medlem#
    7660
    Verkar så ja, min 99 har UNC och 900an verkar ha metriska skruv, otippat!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  12. #272
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Nu har jag hunnit köra måndag-onsdag fram och tillbaka till jobbet på ett konsistent vis, inga extra färder eller så. Jag har inte tankat bilen full en gång detta år utan bara lagt i 20 euro i gången, tänker hela tiden jag ska ändå snart köra E85 fast det blir aldrig av... Tankade senast i måndag morgon för 20€. Nu behöver jag lägga i en slurk till idag.

    Det ser ut som jag kan köra en arbetsvecka på ca 40 euro värt med bränsle, kanske 50 euro i veckan. Förra året behövde jag tanka 70-80 euro värt med bensin varje vecka för samma mängd körande och jag upplevde bilen som dyr att köra. Vilken skillnad jämfört med förra året, Yarisen kanske kräver 30-40 euro i veckan. Jag kör 6 mil om dagen.

    Jag tror ju detta är p.g.a. bromsarbetet jag gjort på alla fyra bromsar, förra året hade jag stundvis problem med att det blev väldigt varmt runt bromsarna, de låg alla förmodligen på hela tiden. Nu är frambromsoken helt servade och rena och även där bak är de fixade och handbromswiren är motionerad och korrekt inställd.

    Jag kommer behöva tanka fullt nån gång och köra så jag kan se vad bilen drar nu för tiden men jag tror ju det måste blivit mycket bättre... Förra året fick jag 0,8 - 0,9l/milen enligt beräkningarna vilket folk tyckte var normalt eller t.om. bra trots jag gubbkörde på rak landsväg i 80-90 hela vägen. Nu känns det som det måste vara nere runt 0,7 eller lägre, men kanske jag är överoptimistisk.

    Jag kommer nog satsa på en 8.8 primär från Jörgen snart också, så ska bilen dra mindre, samt det gör livet lättare för växellådan.
    Saab 900 T16 -1990

  13. #273
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Anliggande bromsar så det blir lätt ljummet det slukar bränsle högst märkbart så det är inte konstigt att förbrukningen gått ned nu när du gjort bromsservice och allt fungerar som det är tänkt. Sedan blir bilen piggare med då den rullar lätt det är ju trevligt det med. Kör man längre sträckor med og900 i landsvägsfart så är de inte speciellt törstiga med tanke på ålder och storlek, givet så är bränslesystemen inte så väl-kalibrerat som på nyare bilar i diverse förhållanden. Vad har du för växellåda/primär idag på din? Läst och hört av de som kört 8.5 8.8 och liknande dito där slutresultatet inte blivit så bra både körmässigt och andra mekaniska problem som följde. Det finns folk på forumet och div FB grupper där du kan ställa frågan om just dessa 8+ primärer av de som kör med dem. Obs jag klankar inte ned på de som tagit fram dessa produkter, det är kul att det utvecklats grejor 20+ år efter de slutade tillverkas.

    Min fundering, jag är dock inte expert och kan alltså vara ute och cykla, är att en högre utväxling tidigt i växellådan alltså kedje-primären kommer generera en högre belastning/moment (typ tröghet) på övre och undre axel och lager som kedjedreven sitter på och ingen av dessa axlar har lager på bägge sidor om kedjedrevet (vissa tidiga og hade lager även i locket för nedre axel, tror det var upp till 86/87 sedan togs de bort). Det är samma vridmoment/kraft som kommer från motorn vid given tid/punkt som ska igenom hela transmissionskedjan för att sätta fart på hjulen och det blir tyngre högre belastning momentant per tidsenhet det tar längre tid att gå igenom hela registret dvs högre belastning i tid på axel och lager. Sedan lägg till att grejorna är inte nya som sitter där utan minst 30+ år gamla med användande och slitage. Dock har jag inte sett någon saklig diskussion gällande dessa primärer som bygger på fakta och genuint kunnande gällande transmissioner för och nackdelar mm.

    De två og900 jag har 91 o 92 har primär 7 och det är i mitt tycke den bästa kombon i acceleration och bränsleekonomi sedan har jag dessa enbart som sommarbilar och nöjes-kör dem mer än pendling till arbete osv. Det jag försöker skriva är att jaga lägre bränsleförbrukning på dessa bilar bekostar karaktären av dem. Visst kan man laborera med lite högre profil på däcken kanske lite smalare välpumpade däck osv. Men din bil och ditt beslut.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-05-09 klockan 09:14. Anledning: Stavfel.....
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #274
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Jag har mest talat med "växellådsjörgen" via FB, alltså han som tillverkar och säljer primärerna. Han menade tvärtom att det ska ge mindre stress på lådan och att den håller bättre så jag har liksom accepterat hans ord på detta. Jag är faktiskt ganska orolig över detta med lådornas hållbarhet i det långa loppet och har tänkt byta primären bl.a. just så lådan ska hålla bättre. Jag har 7ans primär i dagsläget.

    Har inte hittat så mycket erfarenheter på nätet, kanske folk diskutrerar på slutna sajter eller nåt. Eller konstiga appar som jag inte nyttjar som t.ex. instagram och sånt. Har typ FB och är med i några saabgrupper men inget sett där. På ett engelskt forum läste jag positiva erfarenheter dock. Där sades det att bara att byta ut de slitna kedjorna lär förbättra köregenskaperna då de är slitna efter 30 år, vilket också lär ska va bättre för lådan då överföringen blir "stelare". Jag tror jag märker detta då det hoppar till ibland så man släpper gaspedalen. Nån sa det var ett symptom påp slitna primärkedjor och/eller motorfästen.

    Sen hur det gäller att köra bilen, jag har aldrig nånsin varvat bilen över 4500 varv och vill inte heller. Jag tycker det är ett förfärligt oljud då man varvar 4 cylinders motorer högt. Så det kan ju ge nån idé om hur jag är funtad.

    Sen så tänker jag prova E85 konversion på den här bilen, den konversionen ger ju mera vrid också så jag tänker det + 8.8 kan bli en trevlig kombination för det sorts vardagskörande jag är ute efter.

    e:
    I framtiden kanske det blir T5 också.

    Här har frågan ältats också:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ns-prim%C3%A4r
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-05-09 klockan 10:11.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #275
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Sen gällande dåliga nyheter kan jag också notera detta, jag antar ventilkåpspackningen läcker?

    Angående detta så har jag provat efterdra bultarna. Jag har ingen momentnyckel under 40 nm så jag får gå på känn, men jag vred på bultarna med lätt hand och typ 3-4 stycken kunde jag efterdra litet medan resten satt så hårt att den kraft jag lade på om inte gjorde nånting. Så jag tror kanske det var orsaken.

    Läckaget ovanför är nog efter kanske 3000km körande så det verkar inte så akut.
    Saab 900 T16 -1990

  16. #276
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Idag kom en beställning från svenska saabklubben som en 89 graders termostat och nya torkarblad till strålkastarna. Jag har också provat måla om strålkastararmarna, använde bromsoksfärg. Lite av ett hafsjobb, borde blästras och plockas isär men de är nitade så det blev lite för mycket för mig att prova på. I framtiden ska jag prova igen och göra om det. Jag vill även blästra och måla om armarna till vindrutan.





    Årets första fina dag hade vi nu. Börjar kännas som sommar äntligen...



    Har också verifierat det kommer olja ner på framsidan av motorn där lite ovanför oljetömningsskruven. Tvättade av området med motortvätt och körde en vecka och det är tillbaka, det verkar komma ovanifrån så jag undrar om det kan vara växellådsolja. Förmodligen finns det där nån packning som börjar bli gammal. Nivån i växellådan verkar överfull då jag kollat.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  17. #277
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 276
    Du ska kunna vrida upp kåpan över axeln och sen är det "bara" en mutter att lossa...
    (om det är som på 9000).

  18. #278
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    424
    Medlem#
    -
    Menar du strålkastararmen? Det vet vet jag om och har haft av båda. Men den sitter ändå ihop med nitar på ett annat ställe. Jag ville ha den i minsta beståndsdel för blästring och lackering. Så jag har bara haft av den och sandat och lackat om den på det viset.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42
  3. Vart sitter BTR på 9000 Turbo 1990?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •