Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Tvekar/rycker vid varmt väder OG9-5 B2x5

Trådad visning

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Tvekar/rycker vid varmt väder OG9-5 B2x5

    Saab 9-5 2.3t -05

    B235E, TD04-15T, orginal avgassystem, orginal mjukvara (Tror jag, känns som en 185HK ibland), manuell växellåda

    När det är kallt ute, eller svalare på typ sena kvällar och nätter då går den bättre och har man nyss startat den så den stått några timmar och börjar köra då så går den helt Ok och svarar bra på gasen.
    Men vid vanlig körning, typ hem från jobbet och det är 25-28grader varmt ute och bilen är varmkörd så tvekar den och rycker vid gaspådrag, sedan över ca 3500varv så börjar den skjuta iväg igen men kan små rycka lite.

    Har ej haft nån motorlampa som har lyst eller blinkat och jag har kollat felkoder med autocom och inga felkoder är lagrade. Har försökt provocerat fram en tänd motorlampa men det går inte.
    Har provat att byta LMM till en annan jag hade liggandes men ingen som helst skillnad.
    Sitter en TK3.7E i den och NGK BCPR7ES-11 stift som bara gått ett par hundra mil, tändkassetten är inte ny den köptes beggad när jag köpte bilen men satte i nya stift i den då jag monterade tändkasetten.
    Motor tempen är OK, mätaren ligger där den ska. har heller aldrig haft några start svårigheter.

    Köpte bilen i november 2020 så har aldrig kört den på sommaren förut, sedan har den inte gått så mycket i vinter pga andra omständigheter så därför har den inte rullat så mycket sen jag köpte den, dom flesta milen har jag gjort på bilen sen i slutet på maj.

    Ja det va lite historia och information om bilen och symptomen, så nu undrar jag vad ni tror att det kan vara? Nån som känner igen symptomen? Jag vet inte vad jag ska koncentrera mig på eftersom jag inte får nån ledtråd av motorlampan. Magkänslan säger nåt med bränslesidan, men varför just när det blir varmt? Tändkassett som ballar ur i värmen?


    En annan sak som jag undrar över är ifall spridare 0 280 156 023 som sitter monterade på motorn, satt monterade på B235E? När jag googlar numret så får jag upp B235R/Aero bara. Kan detta göra att allt spårar ur i boxen om den har orginal B235E mjukvara eller kan den adaptera sig efter dom? Kan det vara dom som gör att allt spårar ur när det blir varmt ute?
    Senast redigerat av Indalsman den 2021-07-13 klockan 21:40.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] AC slutar kyla vid mkt varmt väder 9000 -95
    Av andersbe i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-07-29, 11:29
  2. 9-5 -01 rycker vid fuktigt väder
    Av Morpheuzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 17:32
  3. 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •