Nu har jag haft (ytterligare )ett långt uppehåll sen jag senast skrev något här och har uppdaterat den ursprungliga listan för att ge en enklare översikt på Saabens åkommor och redan vidtagna åtgärder.
Jag har "ärvt" en Saab 9-5 linear 2.0t -07 Biopower p.g.a. nybilsköp numera döpt till Sally "Sabina".
Sally har nu gått över 25000 mil och förra ägaren hade henne sedan 2010 då den gått ca 6500 mil och Sally lämnades regelbundet in på service.
Jag själv är tidigare sedan Saab-ägare till en 9-3 -05 1.9 tid som jag skruvade lite på, tyvärr behövde den säljas för ett par år sen.
Nu är det primära målet med Sally att få så många mil som möjligt ur henne som möjligt och göra några mindre uppgraderingar. Sekundära mål är att skruva så mycket som möjligt själv (vilket jag tycker är väldigt kul) och att helst inte behöva råna en bank för att ha råd med det. Jag kan ha en tendens att vara lite snål men försöker undvika att bli dumsnål genom förebyggande vård och filosofin att tar jag hand om bilen kommer bilen ta hand om mig.
Efter att ha läst en hel del på detta forum och andra, tänkte jag att det skulle vara kul att dokumentera, dela med mig av processen samt sammanfatta/länka till lösningar för andra som också vill mecka på sina 9-5or. Samtidigt hoppas jag såklart att få ta del av denna fantastiska gemenskaps samlade kunskap och tips
Åtgärdade punkter
Mekaniskt:
Växellänkaget med Maptuns repair kit. länk till "instruktion" https://www.youtube.com/watch?v=QT38d7m2H2M
Service: Motorolja/oljefilter, tändstift, luftfilter, kupéfilter.
Klonkande/klickande i ratten vid de/acceleration. Länk till T7
(STORT TACK till Youtubers Trionic Seven och Jonas Kakarikas för reparationsvideos!)
Säkerhetsbälte för hårt spänd mitten bak. Löstes genom att ta upp sittkudden och skruva lös muttern undertill. Har numera bältet spänt då ingen använder det för att undvika att samma sak händer igen. lösning: http://forum.saabturboclub.com/showt...3%A4lte+mitten
Vakuumslangar bytt till silikon. Lösning: https://www.youtube.com/watch?v=g6kWoCzDBdg&t=67s
Justerat handbroms.
Ny termostat (OEM från maptun).
Bekämpat rost vid skruvarna för sidokjolarna. Använt rostomvandlare samt rostskyddsfärg.
Bekämpat rost på "subframen".
Oljeläckage:
Ventilkåpspackningen samt tätningspluggen topplock bytt. Ventilkåpspackningen blev eftermarknads variant och än så länge håller den. Med im på "lockets" spår så blev det hur lätt som helst samt .
Bytt oljetrycksgivare som sölade ut en massa olja. Fick ta ut den underifrån, lite småknepigt Länk: https://www.youtube.com/watch?v=O28A...&index=13&t=0s
Bytt packbox främre samt o-ring (speedparts packningar är betydligt billigare än maptuns). Länk https://www.youtube.com/watch?v=5T-U4ATPcTk&t=1s
Vätskor:
Kylvätskabyte. Kylarvätska motsvarande GM 62777M. Körde ALDRIG kranvatten för säkerhets skull Länk till instuktion. https://www.youtube.com/watch?v=fGzskyLOK2M&t=802s
Bromsvätska. dot 4 sl 6. Tog även ledningen till kopplingen så allt är ute.
Styrservovätskabyte Saab original från Maptuns. Har bara upprepade gånger tömt och fyllt på behållaren blev lättast så. Verkar har minskat tagit "gnyandet" vid fullt rattutslag.
Växellådsolja. Stor skillnad i körkänsla!
(Jag vet att det inte finns något servicepunkt för vissa av dessa vätskor men många såg väldigt äckliga ut på väg ut och det känns som en bra förebyggande åtgärd.)
Har köpt powerflexs A-bussningen som monterats (av verkstad) i länkarmarna där bak.
:Hjulinställning gjordes på Vianorverkstad nyligen (Bara Toe in/out). Hittills inte särskilt nöjd eftersom de bara gjorde en framhjulsinställning då de påstod att de inte gick att göra något åt bakhjulen. Trots det är det vibrationer kvar i ratten och ratten lutar nu snett till höger om jag kör rakt fram.
Det roliga. Att göra:
Har någon form av oljeläckage kvar runt turbon. Ännu inte identifierat var exakt. Förslag? Efter att ha läst på misstänker jag vevaxelgivarenspackning. Går det att köpa endast packning någonstans?
Fortfarande mindre litet läckage från oljepluggen, någon som har en smart lösning? särskild packning? gänga om? byta oljetråg?
Misstänker kylarvätska-läckage eftersom nivån verkar ha sänkts. Tänker beställa Värmekran samt packning till motorvärmaren (någon som har en länk till den) i förebyggande syfte. https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90566947.html
Främre passagerardörrens fönster har slutat fungera. Fönstret slutade helt enkelt fungera när man trycker på knappen en dag (tur att det var uppe).
Kan det vara en fönsterrulle eller är felet elektriskt eller i själva knappen?
https://www.maptunparts.se/kaross-in...0-9-3-9-5.html
På hyllan:
Kamkedjesträckaren var på 14 mm men vad jag förstått är det inte akut än.
Lyxa till det.
Backkamera samt ny stereo med touchskärm
Funderar fortfarande på Ledljus till helljuset (ska inte vara något besvär vid besiktningen har jag förstått)? Halogen känns fortfarande något svaga. Alternativt led ljusramp
Lägga till dimljus.
Kommer säkert behöva byta koppling/slavcylinder samt topplockspackning någon gång framöver.
ytterligare bussningar stötdämpare/fjädring, framförallt bak behöver bytas har jag förstått. Funderar på motorstagsbussningen för den verkar relativt lätt att göra. Något som rekommenderas först för bättre körkänsla?
Återkommer med bilder samt fler åtgärdspunkter.
Har jag glömt något? Frågor/tillägg är välkomna