Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 9000 går på tre cylindrar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -

    9000 går på tre cylindrar

    Hej,
    Hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem jag inte kan lösa.

    En av mina 9000 (2,3T 200hk 95:a) går bara på tre cylindrar. Har kommit fram till att det är treans cyl
    som är död. Felet är också intermittent, ibland kan jag starta den kall och köra hur långt som helst, stänger jag sedan av den i en timme så går den bara på tre cyl. Ibland uppstår felet även direkt vid kallstart.
    Har bytt följande:ett flertal ECU, provat fem fungerande DI kasetter, bytt spridare på treans cyl, bytt MAP sensor, tempgivare och lambda. Inget hjälper.
    Felet uppstod i samband med att jag bytte värmepaket och fläkt, kan bara vara en slump att det kom just då. Har funderat på om jag skadat något kablage i härvan så att ingen ström går till trean men det är långsökt tycker jag.
    Kvar att byta är vevaxelgivare, sen har jag slut på ideér.
    Finns det något sätt att kontrollera om det finns gnista på utan att skada DI?

    Tack på förhand
    Magnus

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Följt kablarna från spridarkontakten och bakåt för att se om det är skadat? Är jordpunkter(na) på insuget som det ska? Kollat i akvariet så du inte skadat eller kommit åt kablarna där när du varit och mekat?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Om det inte är mekaniskt (osannolikt) så borde det vara kablaget till 3:ans spridare (avbrott eller kortis) eller (om du nu inte bytt det) tändstiftet. Byt mellan tändstiften för säkerhets skull om de inte är bytta.

    Om det vore vevaxelgivaren borde som minimum åtminstone 2:ans cylinder också drabbas, den har samma tändläge ur vevaxelgivaren synpunkt.

    Kanske ligger ledningen mot en plåtkant om det nu inte är ett jordproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Ok, skall kolla kablaget vidare och alla kontakter. Stift har jag också bytt två ggr för att vara säker.
    Kan man kolla om det finns gnista genom att gjorda alla stiften och köra på starten?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Glömde en sak, det kan naturligtvis även vara tändledningen mellan ECU:n och 3:ans ingång på tändkassetten.

    Har du provat med olika tändkassetter och stift så bör den delen vara täckt. Kolla gnista på en tändkassett har jag aldrig gjort, man testar kassetten genom provbyten och sedan tändledningarna separat på samma sätt som alla annan el. Tändfel som inte sitter i DI eller dess sladdkontaktdon är mycket ovanliga, å andra sidan har du ett ovanligt fel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Ja det är jäkligt skumt, ibland har jag kunnat köra hur långt som helst bara jag inte stänger av bilen och låter den stå en stund. Då har den gått på tre cylindrar. Sen har jag låtit den stå över natten och då går den på alla fyra igen?
    Nu idag så gick den bara på tre från kallstart. Därav har jag liksom räknat bort kabelbrott eftersom den ibland har gått bra.
    Har skruvat med 9000 i snart tjugo år men detta kan jag inte lösa. Märkligt.
    Men men, bara att fortsätta leta och prova. Inte kul att sprätta upp en Trionic kabelhärva dock

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Det slog mig en sak, det är inte så att det finns en risk att det sitter förfalskade Bosch-spridare i den, de kan bete sig lite hur som helst.

    Sedan, när den går på tre cylindrar kan man ju prova att röra på kablagen. Om den gått på tre cylindrar borde det vara intressant att titta på stiften efter körning.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-05-13 klockan 23:15.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Jag gissar på kablaget till spridaren.
    Om spridaren skulle trycka in bränsle utan att det antänds och man kör en stund så brukar det bli varmt i avgassystem/katalysator av det oförbrända bränslet.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Kabeln till spridaren går just i närheten av ventilationstrumman. Den går f.ö. i det stora motorkontaktdonet precis nedanför ventilationstrumman.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Några funderingar.

    Hur har du kommit fram till att det är treans cylinder som går av och på, dvs. är du säker på att du letar efter rätt fel?

    Har du tittat i cylindern om du kan se något avvikande mellan den och de andra?

    Har du provat ett komptest?

    Vad söger Trionic om cylinder 3, både när den går och när den inte gör det? (Dvs. knock och misfire-räknarna)

    Finns det några felkoder och/eller lyser CE?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Gör det enkla och byt motornätet.

    Skicka ett PM om du skulle behöva ett.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips såhär långt!
    Nu har jag mätt upp kablaget på trean när motorn går på de andra tre, där finns då spänning fram på det ena stiftet så ström går fram. Jag har provat två andra spridare, hjälper inte.
    jag har också testat att det finns gnista och det gör det. Märkligt? Det finns spänning till spridaren på provlampan när jag jordar, kan det vara så att det är brott på jorden till spridarkontakten som väl är det andra stiftet?
    Har också kört på starten utan DI och sen skruvat av stiften, 1,2 och fyra är blöta men trean snustorrt.
    Alltså, när motorn är igång på tre burkar finns spänning på treans kablage om jag jordar med testlampan. Kan det vara så att jorden till kablaget har brott så att när kontakten är på spridaren finns ingen jord?
    Har alla spridarna gemensam jordpunkt eller har alla separata?
    Man skulle ju kunna testa att dra en ny jord till stiftet på treans kontakt och se om det hjälper.
    Visst är det så att vrider man nyckel till läge två och sen kör på starten så går spänning fram någon sekund, startar sedan inte motorn så bryts spänningen om ECU inte får varvtalssignal? Jag mätte nämligen spänning med provlampa när jag bara körde på starten och då slocknade den efter en sek ca.
    När motorn är igång så är där ju självklart spänning konstant.
    Felsökning fortsätter........
    Tack för er hjälp!!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det slog mig en sak, det är inte så att det finns en risk att det sitter förfalskade Bosch-spridare i den, de kan bete sig lite hur som helst.

    Sedan, när den går på tre cylindrar kan man ju prova att röra på kablagen. Om den gått på tre cylindrar borde det vara intressant att titta på stiften efter körning.
    Nej det är original röda 431

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kabeln till spridaren går just i närheten av ventilationstrumman. Den går f.ö. i det stora motorkontaktdonet precis nedanför ventilationstrumman.
    Vet du var jordpunkten till spridarna fins?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det verkar som att det är gemensam +12 volt så kolla "jord" sidan till ECUn.
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13746.pdf

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Trionic jordar spridarna individuellt när bränsle ska sprutas in. Så det låter som som att det är glapp i ledningsnätet mellan styrdonet och bränslespridaren.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Man ska inte stirra sig blind på enskilda saker. En bortglömd vacuumledning som ev sitter på enbart röret till en cylinder kan ge lustiga fenomen också. Jämför med att insugningspackningen ryker mellan topp och insugningsrör på en cylinder. Då blir de också halt i gången.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Man ska inte stirra sig blind på enskilda saker. En bortglömd vacuumledning som ev sitter på enbart röret till en cylinder kan ge lustiga fenomen också. Jämför med att insugningspackningen ryker mellan topp och insugningsrör på en cylinder. Då blir de också halt i gången.
    Tack, skall kolla detta också!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Trionic jordar spridarna individuellt när bränsle ska sprutas in. Så det låter som som att det är glapp i ledningsnätet mellan styrdonet och bränslespridaren.



    Mvh
    Det som jag inte förstår är att när jag har motorn igång på tre burkar och drar av kontakten till treans spridare så finns det spänning?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Spänning finns på en kontakt men den andra kontakten ska jordas ner via ECUn och det är där det fallerar.
    Det är kabelbrott helt enkelt. Ohm mät om du har möjlighet.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Gör så här så vet du vad du står, eller strunta.
    Har haft även jag liknande problem och ringa om felet är bäst om visuellt kan bli övertygat.
    Lossa fuelrail med spridare ,som på bilden, och veva på starten då ser man vilken kopp är tum.

    NU kan du växla kontakt på spridare 2 och 3 och igen veva på starten. Självklart har du tomt innan all bensin från dom 4 burkar.
    Ja , nu kan man 100% säga i fall felet ligger på kärvande/trasig spridare eller innan, dvs. kablaget alt ECU.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Äntligen hittade jag felet!! Ibland kan det vara helt omöjligt men så jäkla enkelt.
    Jag körde med summer på på alla spridarkontakterna till handsken till ECU, de ligger i följd efter varandra i handsken och stiftet i handsken till gula kabeln till treans spridarkontakt hade sjunkit in väldigt lite men det räckte för att stiftet
    i ECU'n och stiftet i handsken inte fick kontakt. Varför börjar man inte i rätt ända! Man lär sig aldrig.
    Tack för alla råd och tips!!

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Lyfter på tråden då jag har samma problem (nästan).

    Felet uppkom på Ring Knutstorp, värmepaketet sprang läck och det började läcka vatten. Märkte inte att det stod "check coolant level" eller liknande och plötsligt började den gå på tre cylindrar. Konstaterade att stift nr 1 hade bränt av?!

    Den felsökningen som jag gjort nu på kvällen är annan tändkassett, mätt upp så alla spridarna ger bränsle, vilket dom gör. Bilen ändrar inte gång när jag lossar spridarkontakt nr 1, men på resten gör den det. Så troligtvis har jag något tändrelaterat eller ECU problem på cylinder 1. Tyvärr har jag lite svårt att prova en annan ECU då jag har E85 program, 880cc spridare, t7 ventil m.m. Har ingen annan box för det.

    Några tankar om hur jag går vidare? Ordna någon som kan skjutsa över mjukvaran i en annan box?

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. 9000 2,0t -97 går bara på tre cylindrar
    Av PukLars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-11-27, 13:29
  2. 9000 cs-93, 3 cylindrar....
    Av BRo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 16:14
  3. 9000 2.3T -92 går på 3 cylindrar
    Av AstorQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 13:59
  4. 9000 går ner på 3 cylindrar vid gaspådrag
    Av Chiefen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •