Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 130

Ämne: Og9-3 Aero Coupé -01, återuppståndelsen

  1. #1
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Og9-3 Aero Coupé -01, återuppståndelsen

    Nu är det nog dags att skapa en projekttråd om detta, som det ser ut nu, idiotprojekt!

    Efter mycket letande efter en rostfri og9-3 Coupé 00-02 så dök det upp en 9-3 Aero Coupé med taklucka som skulle vara i riktigt gott skick. Efter lite bilder från säljaren så bestämde jag mig för att åka de 40 milen ner till Småland och hämta hem bilen. Väl på plats kunde det konstateras att hundben, skärmkanter, dörrar m.m var helt rostfria och allt verkade riktigt lovande! Pga det fina skicket valde jag att inte ligga och åla på en blöt och halvkladdig parkering för att syna en sänkt Aero under...detta skulle visa sig vara lite av ett misstag.

    Provkörningen visade på tokslut motorkuddar, och en allmänt välanvänd bil som sett sina bästa dagar, men det kändes ändå vettigt då planen ändå var att byta ut motor, drivlina och chassi. Väl tillbaka hos säljaren så blev det lite förhandling om priset och sedan var det bara till att påbörja den långa färden hem.

    Väl hemma kunde konstateras att väghållningen var något av det värsta jag upplevt i en og9-3, men det är ju ett mindre bekymmer. Det var nu dags att åka till jobbet för en intensiv arbetsvecka, så bilen fick stå i garaget och invänta vidare undersökning.

    Nu i helgen blev det att ta sig en ordentlig titt, och då började alla tråkigheter att uppdagas. Det kunde konstateras följande:

    Stora rosthål i reservhjulsbaljan
    Stort rosthål i hjulhuset höger fram
    Eldragningar modell "hur fan tänkte du nu"

    I övrigt ser det efter förutsättningarna ganska bra ut!


    Nu till veckan blir det att åka och få lite prisförslag vad gäller rostlagning av balja och hjulhus. Lite beroende på hur förslaget lyder så kan det i stället bli aktuellt att själv införskaffa svets och skrida till verket...


    Planen är i alla fall att plocka hela motorpaketet från min röda og9-3 SE 5D -02, flytta över allt vad chassi och bromsar heter, och i övrigt snygga till den här bilen till det skick den faktiskt förtjänar.


    Jag bjuder på lite bilder, och meddelar att fortsättning följer!


    Edit 28/11

    --------------Tilltänkt setup som kommer doneras från min röda og9-3 5D--------------------------

    Motor:
    • 15T#5 turbo.
    • 2,0 liter, smidda Wössner-kolvar.
    • Balansaxelkretsen kvar (alltid retar det någon )
    • B234i-kammar
    • 3" JT-system helsats med 2 dämpare
    • 630cc spridare
    • Henko 275lph bränslepump
    • "No name" Kina-IC, modellanpassad (kan vara från KL...högst oklart)
    • Orörd B205R-topp bortsett från full genomgång och kammarna...

    Drivlina:
    • Viggen-koppling
    • Orörd växellåda, frånsett bytt lagerhylsan till vänster medbringare

    Chassi:
    • Bilstein B8:or
    • Maptuns sänksats 40/40
    • Powerflex på alla ställen som går...
    • 4-Punkts subframestag
    • 22mm krängningshämmare bak
    • Styrväxelklämma

    Bromsar:
    • 308mm slitsade med Yellow stuff fram
    • 300 mm EBC-skivor med Red stuff bak


    Med denna setup har det krämats u(h)r imponerande 345 hk och 485 Nm bara några veckor innan det blev dags att ställa av röda faran. Det vore givetvis kul att se hur detta presterar på bana då bilen sköt vakuumslangar, gick med läckande blockpackning och gud vet vad på samtliga körningar i år! Så det kommer troligtvis bli denna setupen som åker i coupén nu under vinter. Ett kit med 314 mm ng9-3 bromsar ligger på hyllan så dessa lär nog åka på, och möjligtvis att det monteras en sinter-lamell när man ändå håller på för att förbereda inför större stressfläkt...men först ska det nog testas vad den stackars 15T-snurran orkar på bana


    Edit 12/02 -17

    --------------Lite ändringar i motorsetup--------------------------

    • 2.3-liters T5-kolvar
    • 4-puck sinterkoppling



    Edit 13/04 -20

    --------------Lite ändringar i motorsetup--------------------------

    • TD04-19T #6
    • Kungskobra
    • Quaife-diff
    • 875 cc spridare
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Echonator den 2020-04-13 klockan 11:13.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 623
    Medlem#
    8924
    Jösses vilka mardrömsbilder!

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Det kan man lugnt säga!

    Det sjuka är dock att det där är så gott som de enda ställena som har rost. Hundben, övriga underredet m.m är i kanonskick! Så därför känns det ändå värt att lägga ner tid, energi och pengar på detta.

    Mitt sunda förnuft säger egentligen stopp, men sunt förnuft och rationellt tänkande verkar upphöra när man kliver in i garaget...


    Sen är det mycket som ska väck direkt. De gräsliga fälgarna ryker omgående, svartlackade grillen åker i soporna, och många andra lösningar som tidigare ägare gjort kommer förpassas till tippen...


    Som det verkar så finns baljan fortfarande att köpa som ekonomiplåt hos Orio, så det ska väl till och med kunna bli en snygg lösning där bak
    https://www.maptunparts.se/sok-original/4340295

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2016-11-26 klockan 17:50.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 098
    Ta bort baljan helt. Vikt är fart!

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Ta bort baljan helt. Vikt är fart!
    Den tanken har faktiskt börjat slå rot ganska bra! Bilen ska ju bara användas på sommaren, och givetvis på banträffarna, och då är ju ändå baljan tömd

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  6. #6
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 101
    Medlem#
    10350
    Kul projekt! Kommer följas!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    Kul med projekttråd

    Inte för att jag skulle vara utan uppdateringar annars dock ^^

    kommer bli en kanonbil detta, jag menar vem vill inte ha en 2001 aero coupé med taklucka i färgen cosmic blue ^^

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Härligt projekt du fått tag i - detta kommer bli alla tiders!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #9
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    581
    Medlem#
    5788
    Äntligen en till Coupe'..
    //Tanken

    2 användare gillar detta inlägg


    Projekt Secret ..

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Nu blir det en snabb liten uppdatering på läget.
    Under dagen var jag in till en liten firma i Falun jag fått tips om ang rostlagning. Det preliminära priset, efter att jag visat upp kärran och skadorna, var nog lägre än vad jag kunnat tro. Dock hade gubben inte tid förrän troligtvis efter nyår, så det får bli pyssel med annat än att riva droskan fram tills dess. Likaså har puritanen i mig sagt åt mig att beställa hem en ny reservhjulsbalja så det blir nog en sväng in till Björkmans under morgondagen och be dom ta hem


    ----Uppdatering----

    Första inlägget är nu även uppdaterat med tilltänkt setup m.m

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  11. #11
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    Då har du ju ända till nyår på dig att flytta över hela drivlinan från den röde

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Då har du ju ända till nyår på dig att flytta över hela drivlinan från den röde
    Problemet är ju att den röde ska agera fraktsläde under nyårshelgen så den får vara intakt tills dess

    ....annars var det en god tanke
    Senast redigerat av Echonator den 2016-11-28 klockan 22:20.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  13. #13
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    8689
    ja då blir det värre, antar även att du vill ha den rullande för att köras till verkstaden? så du kan inte strippa den för att vara redo att ta emot drivlinan heller?

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Precis, gubben ville att den skulle vara i körbart skick när han skulle jobba med den

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Det händer inte vrålmycket just nu, men idag kunde jag i alla fall hämta ut den nya reservhjulsbaljan hos Björkmans!
    Imorrn ska det försöka bokas en tid hos verkstad, och sedan bara ragga tag i en uppsättning vinterdäck så ska plåtjobben komma igång på allvar
    Hela golvet kommer inte bytas utan det kommer bli till att kapa ut i stort sett bara baljan.



    Sen hann jag med att göra lite småpyssel med kärran under eftermiddagen. Dels byttes dörrkontakten som var kaputt (ställer till en hel del problem både för innerbelysningen och justeringen av stolarna). Samt att jag började ta tag i alla råttbon i bilen. Nedan är resterna av en tidigare inkopplad laddtrycksmätare. Men det har rensats på konstiga och dåliga inkopplingar i skuffen, under huven och bakom panelen...och jag tror inte jag sett allt än

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2020-04-19 klockan 16:01.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  16. #16
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Igår (7/12) lämnades bilen till plåtverkstaden, och den blir klar strax innan jul om det går som det ska! Gubben lät riktigt positivt överraskad när han fick se skadorna IRL, och iom ekonomiplåten så var det där snabbt löst

    Innan bilen skickades iväg hann jag med lite annat smått. Dels ny klädsel på förarens A-stolpe då någon vid tidigare tillfälle kladdat ordentligt vid montering/demontering av tidigare nämnda laddtrycksmätare. Även de gräsliga kromade spolarmunstyckena med blå LED's i byttes ut mot Volvos "duschmunstycken" (så mycket bättre än de två strålarna som är org på dom här kärrorna).

    Vidare rensades halva bilen på inredning inför svetsjobben. Bort med hela baksätet ink bältesbalken och även det mesta i skuffen. Sidoklädseln som är kvar är bara att vika fram i kupén när det ska jobbas. Glädjande är också att det inte är någon antydan till rost på sidorna i skuffen eller vid stötdämparinfästningarna, så nog ska det bli bra det här

    Iom att plåtverkstan ligger 14 mil bort så blev det akutköp av vinterdäck som åkte på (äntligen fick man slänga av de fula eftermarknadsfälgarna som är målade med nån mattsvart färg). Det visade sig då att på höger fram saknades navringen till fälgen...så med nya hjulen på infann sig en viss väghållning, och inga mer olustiga vibrationer!

    Vidare har det inhandlats ett modifierat fjäderbensstag för att kunna modda dit ett övre motorfäste från 9000. Redan nu sitter det hårda fästen från GS, men med detta ska det nog sitta helt still



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2020-04-19 klockan 16:06.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  17. #17
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Var köpte du duschmunstyckena? Volvo?
    Lätta att byta?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Yes bara knalla in på Volvo och säga att du ska ha artnr 30655605 Kostar 86 kr/st ink moms.

    Dom passar iaf bolt on, så bara bort med de gamla och trycka dit de nya. Kör med dessa både på röda 5-dörrarn och nu även på blåa. Duschen blir om något lite lågt på rutan, men jag tycker att dom presterar bättre än skräpet som sitter org

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 362
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg

    Vidare har det inhandlats ett modifierat fjäderbensstag för att kunna modda dit ett övre motorfäste från 9000. Redan nu sitter det hårda fästen från GS, men med detta ska det nog sitta helt still
    Har du nån bild på fjäderbensstaget?
    Ska göra samma operation på min så lite inspiration är aldrig fel.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Har du nån bild på fjäderbensstaget?
    Ska göra samma operation på min så lite inspiration är aldrig fel.
    Tråkigt nog var jag lite snabb i tanken och glömde att ng900 och og9-3 inte har samma stag...ibland tänker man fort men fel Således passar inte staget jag köpte.

    Men kort och gott är det en 6 mm stålplatta som är påsvetsad, och sen ett hål borrat på lämplig plats. Det blir trots allt inte alltför stora krafter på infästningen så jag tror inte att man ska behöva bygga en box med både nedre och övre infästning för motorfästet

    PS: Så om någon behöver ett moddat stag ink moddat motorfäste med powerflex till sin ng900 så är det väl bara dra ett PM
    Senast redigerat av Echonator den 2016-12-09 klockan 01:53.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nya bromsar? Vad ska jag ha? OG9-3 Aero
    Av Etnica i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 15:05
  2. Min 93 aero coupe
    Av mrnenad i forum Foto & film
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 15:36
  3. 9-3 aero Coupé
    Av m3rl i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •