Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Motorvärmare Calix kass 9-5 MY06 2.0t?

  1. #1

    Motorvärmare Calix kass 9-5 MY06 2.0t?

    Har lite bekymmer med min motorvärmare men vet inte om det är själva värmaren som är kass eller om det är något relä eller annat kabelbrott.

    Iaf så har jag testat att mäta motståndet i strömkabeln till motorvärmare med kupévärmare utdragen men får jag ingen kontakt. Vad jag förstått så ska detta då betyda att värmaren är kass, annars ska det vara mellan 95-100ohm där om den är fungerande.

    MEN ska det inte vara så att kupévärmaren går igång direkt också när man kopplar in 220v-kabeln? Nu måste jag aktivera den via displayen när tändningen är igång för att den ska gå igång (heater on). Och den stängs av om jag stänger av tändningen... ???

    Min tanke var att köra en fjärrströmbrytare till 220-uttaget som man kan slå på så fort man vaknat...

    Funderar på så det inte är något relä som är kass eller om det helt enkelt ska vara så att man måste dra igång kupéfläkten via displayen? Ska den inte gå igång så fort man kopplar i motorvärmarkabeln?

    Eller kan det vara så att min bil helt saknar värmare och bara har ett kupéfläktuttag???
    Motorn är en biofuel 2.0t
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Min 9-5 2008 biopower startar på en gång när kabeln ansluts i väggen. Alla biopower har väl motorvärmare fån fabrik?! Om inte annat så är värmaren relativt enkel att hitta under huven. Du borde dessutom se att kabeln grenar sig för att gå in till kupén och att komma fram till motorvärmaren.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Får kika lite imorgon på lunchen när det är lite ljus
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Det där låter felkopplat vad gäller kupevärmaren, och då skulle jag inte bli förvånad om även motorvärmaren är felkopplad.
    /Johan

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Standard motorvarmerinstallasjon for BioPower er kun blokkvarmeren (slik vi hadde på vår MY06), og da kan man måle for kontinuitet i elementet på en måte og med en motstandsverdi akkurat slik du tenker.

    I ditt tilfelle, når du skriver om styring fra SID, er dette enten en original Saab eller for eksempel type Calix tilleggsinstallasjon, se denne: http://www.calix.se/files/681f060e60...Poster_Car.pdf.

    I begge tilfeller er det ifm. installasjonen inkludert en "timer" og når denne ikke er aktiv er også relékontakten for 220 V i denne åpen, og derav kan man da heller ikke måle for kontinuitet i varmeelement og/eller varmevifte.

    Jeg har ikke erfaring med dette, men i SID kan man for parkeringvarmer velge mellom manuell start/stopp, ved utetemperatur og tidsstyring ("timer") med tre ulike starttider. Du finner ikke med bruk av knappene et slikt valg i ditt tilfelle også?

    TILLEGG: I tilfelle installasjon av kupévifte og "timer" blir utført i ettertid, skal også SID programmeres for dette slik: “Parkeringsvärmartyp”, “Eldriven”,“Aktivering Parkeringsvärmare” och “Aktiveras endast av Timer”.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2016-11-09 klockan 12:39. Anledning: Tillegg
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6

    Motorvärmare Calix kass 9-5 MY06 2.0t?

    Här kommer lite bilder:

    Ska rita lite senare vart respektive kabel går till.

    Svårt att få en bra bild på själva motorvärmaren men man ser att den sitter där och det är en blockvärmare:
    Senast redigerat av danielduchon den 2016-11-09 klockan 13:33.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  7. #7

    Motorvärmare Calix kass 9-5 MY06 2.0t?

    Har bara detta också som på något sätt kan kopplas till motorvärmaren (förutom HEATER ON/OFF):
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    Har bara detta också som på något sätt kan kopplas till motorvärmaren (förutom HEATER ON/OFF):
    Får du ikke, med tenningsnøkkel i "OFF"-posisjon, ved hjelp av "SET", pilknapper opp/ned og "CLR" til å justere tiden for denne "alarmen"? Jeg formoder du får den opp under menyen som har med (parkerings-)varmer å gjøre. I tilfelle ikke er det kanskje bare omprogrammering (med Tech 2) som skal til for å få dette til å virke.

    Citat Ursprungligen postat av danielduchon Visa inlägg
    - Min tanke var att köra en fjärrströmbrytare till 220-uttaget som man kan slå på så fort man vaknat...
    Ved å bytte ut "timer" som vist på det første bildet ditt, med et grenuttak som vist i den refererte lenka til Calix, får du til dette. Settes også en 220 V "timer" på vegguttaket, starter oppvarmingen automatisk når du våkner - og kan konsentrere deg om å sette på kaffien
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9

    Motorvärmare Calix kass 9-5 MY06 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Får du ikke, med tenningsnøkkel i "OFF"-posisjon, ved hjelp av "SET", pilknapper opp/ned og "CLR" til å justere tiden for denne "alarmen"? Jeg formoder du får den opp under menyen som har med (parkerings-)varmer å gjøre. I tilfelle ikke er det kanskje bare omprogrammering (med Tech 2) som skal til for å få dette til å virke.
    Kan justera tiden men händer inget mer...

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Ved å bytte ut "timer" som vist på det første bildet ditt, med et grenuttak som vist i den refererte lenka til Calix, får du til dette. Settes også en 220 V "timer" på vegguttaket, starter oppvarmingen automatisk når du våkner - og kan konsentrere deg om å sette på kaffien
    Typ en sådan här?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ti...grenuttag.html

    Tror jag testar detta spåret då jag ändå vill kunna styra av/på utifrån och inte innifrån bilen.
    Alltså att helt koppla från bilens integration.
    Vad tror ni om det? passar kablarna grenuttaget?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  10. #10
    Tror det är en sådan här som sitter nu:

    Ser så ut iaf.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Slik jeg forstår koblingen i pdf-oppsettet jeg lenket til, bør dette være det grenuttaket som du kan benytte ifm. din alternative konfigurasjon.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Så beställt en sådan här, de hade fraktfritt på Speedparts nu i november så jag hade tur!

    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det blir interessant å høre om du får dette til slik du ønsker.

    Vi har et vegguttak på en egen sone i energistyringssystemet vårt og kan således programmere oppvarming av bilen både mht. tid og ukedag, og er godt fornøyde med dette. Varmessytemet i bilen er forøvrig et komplett DEFA SmartStart anlegg, som da også har separat fjernstyring.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14

    Motorvärmare Calix kass 9-5 MY06 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det blir interessant å høre om du får dette til slik du ønsker.

    Vi har et vegguttak på en egen sone i energistyringssystemet vårt og kan således programmere oppvarming av bilen både mht. tid og ukedag, og er godt fornøyde med dette. Varmessytemet i bilen er forøvrig et komplett DEFA SmartStart anlegg, som da også har separat fjernstyring.
    Telldus eller?
    Det är denna jag själv tänkt köra:


    Med denna kan man styra det hur man vill:
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Nei, vårt er et sentralstyringssystem for hele leiligheten, Nobø (norskprodusert), med 12 separate soner, men prinsippet er som det du tenker på . "Plug-in-enheten" har vi innendørs, på den 220 V kurs som går til ytterveggen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Jag kör med den Telldus switchen som är programerad att starta tidigare om det är kallare mm.
    Annars kan man bara köra med Timer funktionen i Telldus.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Jag kör med den Telldus switchen som är programerad att starta tidigare om det är kallare mm.
    Annars kan man bara köra med Timer funktionen i Telldus.
    Visste inte att det fanns någon sådan?
    Låter ju ännu bättre!

    Kan du länka?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Skapa konto och styr Telldusen sedan,
    http://start.telldus.com/
    och ladda ner appen så kan du styra den ifrån telefonen.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Skapa konto och styr Telldusen sedan,
    http://start.telldus.com/
    och ladda ner appen så kan du styra den ifrån telefonen.
    Jo det har jag fattat!

    Men tänkte den funktionen du nämner att om det är kallare så startar den tidigare?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Aha, det är den inne/ute temp sensorn till Telldus som man programerar i Händelse fliken.
    Man kan beställa Pro versionen så får man färdiga funktioner men jag gjorde en egen prog.
    2 tim. innan start kontrollerar man om temp. är lägre än -5 då startar den, under 0 grader vid 1,5 tim innan osv.
    Sedan la jag in på Lörd. Söndag en avstängning strax efter tidpunkterna vid start så den inte
    eldar på i onödan.

Liknande ämnen

  1. Motorvärmare Calix 9-5 06
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-08-20, 20:33
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-03, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •