Att man inte kan använda candi tänkte jag inte på. Som oftas så finns det inga bra genvägar men den kommer att fungera på bilar utan candi ( läs min cab) så ett halvt steg närmare.
Att man inte kan använda candi tänkte jag inte på. Som oftas så finns det inga bra genvägar men den kommer att fungera på bilar utan candi ( läs min cab) så ett halvt steg närmare.
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Med lösningen i videon borde man kunna använda candi, för man bryter ju mellan bil och candi så att säga, men bygger man egen kabel så kan man ju inte koppla in candi.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Satt och funderade över samma sak man lägger kabeln mellan uttag och candi. Jag ska prova när den kommer och se hur det fungerar.
Hoppas att det inte blir några problem med jorden som jag har förstått kan vara en risk när använder olika strömkällor / läst det i någon annan tråd
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Hej, har nyligen köpt en Tech2 med Dator, globaltis ja allt man ”villhöver” egentligen.
Den är dock på Engelska själva Tech2an och jag läste här på förstasidan att det går att programmera om till Svenska.
Är det någon som har lust så får ni gärna förklara för en icke så datakunnig hur detta går till mer exakt.
Det sitter ett SAAB 148 kort i nu, det kortet riskerar inte att gå sönder/ ”bli tomt” när man gör detta?
Koppla in din tech2 i datorn och starta den, starta globaltis och välj ”software download” på hemskärmen. Globaltis kommer nu att fråga om du vill att den ska välja åt dig eller om du vill välja själv, tryck på den andre. I en lista med alla tillgängliga versioner väljer du lämpligast den nyaste som finns tillgänglig, i mitt fall var det v146.000. Markera det språk du önskar och tryck välj. Tryck sist ”download” när allt ser rätt ut så har du en tech2 med svenska inom några minuter.
Detta beskrivet ur minnet.
Ditt kort raderas under den här processen när du tryckt ”download” och en ny programvara läggs in. I ett värsta falls senario att ditt kort skulle paja är det inte värre än att du får köpa ett annat kort för någon hundring.
Lite mer detaljerat i den här guiden.
https://tech2wiki.com/content/tech2_...globaltis.html
SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
Tech II Ägare
Någon som har ett komplett kopplingsschema för kontakten i bilen. Jag saknar helt två kablar så det är inte konstigt att jag inte får min Tech2 att fungera.
Lyckas du på nått vis t.ex rycka ur kabeln eller strömmen under flashning av kortet så går dom fortfarande att rädda med "Card Writer"
https://tech2wiki.com/content/tech2_...rd_writer.html
Hemligheten är att starta cardwriter, och precis när du trycker OK efter att ha valt image att flasha så slår du igång tech2'an, då kommer den hoppa in i download mode och skriva om minneskortet även om det blivit korrupt pga en dålig flash
Jag har pratat med folk som vart med om kines T2'or som brunnit när man kör både AC adapter och ström från bilen. Jag brukar alltid koppla in en batteriladdare till bilen och sen bara ta ström från bilen om det är klon T2 jag arbetar med. Du behöver inte ha ström separat in i T2an om den sitter kopplad till bilen, den får ström via OBD kabeln då
Senast redigerat av roffe84 den 2021-11-18 klockan 21:14.
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, LJR Tune ~430hk/650nm. Graphite Green Pearl
Satt och lekte lite med Tech2 för ett par veckor sedan och ramlade in på dieselvärmaren/parkeringsvärmaren.
Där fanns det ju en del inställningsmöjligheter men vågade inte pilla på det då jag inte vet vad åtgärdena gör och hittar ingen info om det heller.
Vill minnas att man kunde ändra bl.a luftflöde m.m.
Min fråga då är om det är något som är värt att ändra och isåfall vad? Samt ökar dessa eventuella ändringar strömförbrukningen?
Tycker inte kupén blir särskilt varm även om motortempen kommer upp.
Just nu är det såklart extra svårt då det är 20- ute.
Finns mycket roligt att ändra där. Går att ändra hur lång tid innan fläkten ska starta när värmaren går igång, går även att ändra hur snabbt fläkten ska snurra vilket JA ändrar strömförbrukningen. Mer varmluft in i kupen = värmare kupe
SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
Tech II Ägare
Ursäkta dum fråga, men vad menar du med nätagg? Går det inte att bara koppla in den i skarvsladden direkt, alltså 220 direkt från uttaget?
Funderade nämligen på att köpa en sådan adapter för en grej då jag inte kan starta bilen utan att Tech2 startar om (och löda om ger jag mig inte in på)
Saab 99 -79. Saab 9-3 -11
Nej, du måste ha nån typ av 12V-adapter, typ väggvårta eller i stil med laptopladdare.
Jag har bytt kontakt på en laptopladdare till min, den används framförallt när man ska fixa säkerhetsaccess dock eftersom jag sällan orka bära ut laptopen.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ok, tack för det. Tur att jag såg detta innan då jag antog att adaptern med vägguttag bara var att plugga in i väggen så att säga.
Då får jag köra externt bilbatteri så länge.
Nyfiken fråga då, vad är adaptern som följer med till för i så fall?
Tilläggsfråga, finns det någon rak ersättare till det som krånglar? (kommer inte ihåg vad det hette nu på rak arm, ”strömmotstånd?”).
Det jag läst härinne så är det lite modifiering som krävs för att sätta dit det som köpts till ersättning.
Tänkte om man kan köpa en rak ersättare till det som sitter där och lämna in till någon som kan löda.
Senast redigerat av Vfr den 2023-01-19 klockan 14:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis innan
Saab 99 -79. Saab 9-3 -11
Detta med att kör med extra kraft behöver man koppla ur den existerande matning först annars blåser man troligen någon säkring eftersom bilens kraft är parallelkopplade vis ODBII-pinne 16 med 12V-intaget.
Men sedan så fungerar det inte heller att mata CANDI via 12V-intaget på Tech2, så för en 9-3 -11 är extern kraft rätt knepigt.
(Sedan tror jag att diskussionen blev förvirrad eftersom GlennB tänker på Tech2-apparaten medan du pratar om stickkontakten på nätadaptern man kopplar till Tech2 för att köra den utanför bilen.)
Det som trasslar inne i Tech2:an är en DC/DC-konverter, måste vara rätt typ för att kunna byta rakt av, eller så får man vara lite hemma på elektronik för att bygga om.
Ett alternativ är att se till förstärka batteriet med extra strömkällor så spänningen inte sjunker så lågt under startförsök så att den existerande DC/DC-konverter klarar sig - finns dock inget klart svar på hur mycket som behövs, beror på individen, alla Tech2 är inte byggda likadant.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tack så mycket för svar, jo jag vet att man måste strypa 12v från Obd2 och det är det denna ”skarv” gör som länkas någon sida bak här.
Så det enda som skiljer egentligen från en normal inkoppling med Tech2 är att det är en Obd2-skarv mellan bilens uttag och Candi.
Då går det att köra extern strömkälla in i Tech2s Obd-kontakt.
Kan man hitta någonstans en DC/DC konverter som passar rakt av och funkar. Tänkte om någon läst någonstans vilken typ som passar eller rentav vet vilken typ man kan/ska köpa så att det blir ett rakt byte.
- - - Uppdaterad - - -
Här är länken till Obdskarven
https://www.amazon.se/f%C3%B6rl%C3%A...505YRQ3ERPWT0M
Vet inte om länken fungerar men den finns på sidan 4 här.
Senast redigerat av Vfr den 2023-01-19 klockan 14:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis innan
Ett problem är att CANDIn matas från OBD, inte Tech2-sidan. Så en gissning är att du måste bygga om skarven så du kan mata in 12V där. Att bara bryta med brytaren gör att CANDIn blir strömlös.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Sedan finns risken att CANDIn inte heller är okänslig för låg spänning.
Den mest garanterade lösningen är att skaffa ett tillräckligt kraftigt batteri, men det kostar. I min 9000 -93 har jag ett Odyssey 34R-PC1500T (3100A i kortslutningsström) och där bootar inte min kina-Tech2 om, 9000 voltmetern säger att spänningen håller sig mellan 10 och 11 volt när jag kör startmotorn... (Bilen har bensinvärmare, därav det kraftiga batteriet.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Uppskattar alla svar, otroligt snällt.
Ska absolut testa att sätta laddning på batteriet under start och se om det funkar, batteri och batterikablar är i bra skick i och för sig då jag hade problem med det i somras så det fick sig en översyn då + nytt batteri men det skadar aldrig att testa.
Vet inte om jag kommer lyckas förklara detta förståligt nu men försöker ändå.
När man kopplar in Tech2 i Obd-uttaget så kan man ju sätta in extern ström i själva Obd-uttaget (fast på Tech2’s sida så att säga), det innebär ju att strömmen kommer in i Obd-kontakten oavsett om strömmen kommer från bilens Obd-uttag eller den externa källan.
Men nu prioriterar ju Tech2 alltid ström från bilens Obd om jag fattar det rätt, så den externa källan blir i princip verklös om jag förstått det rätt.
Köper man då denna skarv så kan man stänga av strömmatningen ifrån bilens Obd och Tech2 matas då med den externa källan fast från samma punkt dvs Obd-uttaget innan Candi och Tech2 och det blir då ingen strömdipp vid start.
Kan såklart vara jag som inte riktigt förstår eller missuppfattar men det borde ju funka tycker jag.
Kan också tillägga att det inte är något viktigt jag måste göra utan kom att tänka på detta då jag gick igenom menyerna och kollade bl.a partikelfiltret, och det är ju en grej bl.a som behövs att man måste kunna starta bilen med tech2 för att kunna tvångsregenerera om det skulle behövas (vilket inte behövs i mitt fall).
Men som med allt annat man vill att grejerna ska funka den dagen man behöver det.
Saab 99 -79. Saab 9-3 -11
I åtminstone mina Tech2 kablar så är DC-pluggen parallel med det som motsvarar OBD2 pinne 16, det sitter ingen diod där. Dvs. kopplar man in både OBD2 till bilen och 12V till DC-intaget så blåser man typiskt någon säkring. Finns ingen prioritering där.
Dock, med en CANDI emellan så sitter det sannolikt en diod i CANDIn eftersom den inte går att bakmata - det är känt att CANDIn inte kan strömförsörjas från Tech2 (men jag har inte kollat varför i detalj - jag har antagit att det sitter en diod där, men det finns också ett relä som klickar i CANDIn när man startar den, så det kan fungera på något annat sätt också - har inte mätt).
Däremot bör skarven vara användbar för ändamålet om man bygger om den så man kan mata in 12V vid strömbrytaren istället för via OBD2-uttaget.
Ett annat alternativ är att man rycker hela säkringsgruppen som diagnosuttaget ligger på och separatmatar den med eget batteri.
Det är trevligt att kunna köra Tech2 när man kör startmotorn, eftersom man då kan avläsa sensorer på en icke startande motor.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har läst att när man kopplarin DC-matning sklutar den att ta matning från ODB, jag har dock aldrig mätt att det faktiskt fungerar så.
Om det ahde varit så att jag tyckte crankingproblemet var ett faktiskt problem så hade jag nog sett till att göra nåt åt det, i.e bytt strömmodulen, men det är ytterst sällan det spelar någon roll.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Testade idag med batteriladdare inkopplad med resultatet att Tech2 fortfarande startar om sig.
Såg även att jag missuppfattat var man kopplar in den externa strömkällan, den kopplas ju in efter Candin och då blir det ju verkningslöst ändå.
Jag får försöka forska vidare i hur man kan bygga om strömmodulen istället. någon som kan tipsa om något ställe där man kan hitta matnyttig info? Vet att jag sett det på denna sida, men hittar det inte nu och den var dessutom inte "plug and play" som jag helst skulle göra. Dvs ett rakt byte mot en fungerande dito.
Tack för alla svar ni gett.
Saab 99 -79. Saab 9-3 -11