Julas är bra! Racern är låg
http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...mkraft-601056/
Brukar reas ut lite nu o då.
Julas är bra! Racern är låg
http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...mkraft-601056/
Brukar reas ut lite nu o då.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
Jag var och klämde på lite olika domkrafter idag. Får se vad det blir för någon senare. De som lyfter tyngre blir i regel för stora för att ha i mitt garage. En racingmodell som Johan H länkade är ett alternativ men det finns fler.
Dagen började med att jag efter första provturen skulle flasha om med ny programvara då bilen fortfarande gick för magert. Då blev det strul under flashningen så jag fick löda dit pinnar på kretskortet i styrboxen och överföra via BDM. Förutom att det tog lite tid från det jag hade tänkt göra idag så var det bara kul att få prova något nytt. Flashningen via BDM gick som det var tänkt. Jag har provkört och flashat om med ny programvara ett antal gånger idag för att stegvis närma mig vart jag vill hamna. Inte riktigt framme än. Blåste loss också en ic-slang under en provtur *poff* sa det och sen var det inte någon märkvärdig effekt kvar
Den här kontakten såg allmänt tragisk ut under huven. Lika bra att styra upp det så slipper jag fundera på om det där verkligen fungerar.
Vid extrem körning vid provturerna har jag märkt att det skjutit ut lite kylarvätska genom expansionskärlet. Jag misstänkte att laddtrycket kommer ut genom toppackningen vid hård belastning. Jag efterdrog därför topplocksbultarna idag. När jag renoverade motorn på pall så gick det inte riktigt att dra åt fullständigt utan att pallen med motor flyttade sig. Nu har jag efterdragit med korrekt Nm och förhoppningsvis så slipper jag det här problemet framöver, utan att någon skada ska ha skett med packningen de få ~8 mil som jag kört.
Använde biltemas Label-off för att ta bort klistret från stenskottstejpen. Fantastisk produkt Efter att bilderna togs så har jag polerat upp ytan och lackskyddat. Nyanskillnaden som syns på bilden ovan syns inte i verkligheten utan endast om man fotar med blixt.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Började dagen med en provtur av ny programvara. Skjöt samma IC-slang på nytt... suck.. Men nu så sitter den fast riktigt väl. Bäst av allt är att läckaget in till i kylsystemet är helt borta efter att jag drog åt topplocksbultarna. Fortsatte sedan med att lägga in nödvändigheter i reservhjulsbaljan. Jag känner ju killen som byggt ihop den här bilen så det är lika bra att ta det säkra före det osäkra och se till att vara väl förberedd
Hämtade hem hjulen som var färdiga. Väldigt nöjd över stuket! Monterade på lite fräsiga ventilhattar
Tog fram min ångmaskin och tvättade insidor av dörrarna och kring gångjärnen. Jag var inte överdrivet noggrann men det blev klart renare. Jag smörjde sedan alla gångjärn och låskistor. Sist men inte minst så har jag varit ute och provkört ännu en version av programvaran och nu går bilen absolut i det närmaste så som jag vill. Finns säkert en del finlir kvar men inga större grejor.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Härligt!
Hur ser effektkurvan ut? Uppskattat antal hk?
Hur mycket laddas det?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Peakar på omkring ~1.63 bar. Det ligger dock absolut på max vad de gröna spridarna orkar med. Kommer ställa ner lite så jag har en säkerhetsmarginal. Peak bör då hamna på ~1.55 bar men ligga stabilt på 1.5 bar. Begärt laddtryck är 1.5 som mest. Jag har kurvor och liknande på fel dator men T5suite påstår 517 Nm och närmare 400hk vilket man bör ta med en kraftig nypa salt. Nm kan säkert stämma men HK borde inte vara mer än ~350. Men jag måste säga att den går sjukt bra. Är väldigt nöjd med prestandan. Så fort sommardäcken är på och vädret tillåter det ska jag fixa acc-tider så får vi se vad det säger om prestandan.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Trevligt att det verkar lira för dig, nu är det bara en tidsfråga innan du blir van effekten och måste ha lite mera
Jag kommer nog byta till 40 låda nu i vår då jag inte tycker att utväxlingen på 45 lådan är så rolig med effekt, man har aldrig riktigt en bra växel för någon vettig fullgasrepa, lite overkill när bilen går över 120 på tvåan och det bekymmret kände jag aldrig i min gamla Aero med 40 låda.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Förstår vad du menar kring lådan, kan hamna fel med vilken växel. Men för mig var prio ett att få dit en fräsch låda som inte skrapade när man växlade. Sen att den blev snabbare på att accelerera såg jag som en bonus. Men att kryssa som ett långfärdslokomotiv så är 40-lådan sjukt mycket trevligare. Vad gäller effekt så är jag med vinterdäck fortfarande lite rädd Men visst det kommer mattas av när jag vant mig. Jag kan se att nya större spridare blir nästa grej i framtiden. Turbon kan leverera betydligt mer än jag stressar den idag så med större spridare och byte till etanol så borde inte 400 hk vara långt borta.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
-[OBS: Inget kylmedel har på något sätt läckt ut i naturen.(än så länge i varje fall)]-
Inte alla som tycker man ska göra sånt här på egen hand men jag ville prova eftersom jag gjort allting annat på egen hand så kunde jag väl även prova att fylla acn. How hard can it be?
Paketet som dök upp igår. Slog på stort och köpte stoppläck, torkmedel och kylmedel för att fylla. Jag visste att mitt system var helt tomt eftersom gamla kondensorn gått sönder. För att förbättra chanserna att det skulle bli lyckat så ville jag köra i nytt torkmedel och stoppläck.
Följde instruktionerna och fyllde medans bilen var igång och acn på max kyla. Efter fyllningen lät jag bilen fortsätta vara igång så medlet körs runt riktigt. Inga synliga läckor och trycket var detsamma 30 minuter senare. Från tomt system till fullt krävdes ungefär 2,5 burkar. Sista skvätten fick sambons 9-5 som visade sig ha endast 20psi i systemet.
Det blåser kallt! (lite svårt att veta med säkerhet hur bra funktionen är eftersom det är minusgrader ute). Ska testa ikväll igen och se om det fortfarande kyler bra eller jag haft en läcka någonstans som jag inte upptäckte igår.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Startade bilen igår för att kontrollera om AC-påfyllningen blivit bra. Efter ~5 sekunder blåser det kall luft i bilen
Jag har irriterat mig ett tag på att expansionskärlet är fyllt med avlagringar. Någon som kan se vart nivån befinner sig!? Tömde kylarvätskan, passade på att byta packningen till bottenpluggen som såg allmänt tragisk ut. Kylarvätskan var ny och genomskinlig för ~10 mil sedan. Gissar att hela systemet har en del avlagringar i sig. Tog loss expansionskärlet. Påbörjade diverse tester med häxblandningar. Problemet är att tanken har massvis med innerväggar så det går inte bara att köra ner en borste och rengöra. Följande medel/grejs har jag provat spruta in och skaka runt. T-röd, lacknafta, siliconeremover, diskmedelssalt, label-off, blästersand, tryckluft, spolarvätska koncentrat, diskmaskinstabletter, klorin, bromsrengöring, fläckborttagare för textil, ajax colour tvättmedel. Efter det så har expansionskärlet har legat över natten i en hink med häxblandning.
Så här såg det ut på morgonen. Klart bättre men absolut inte bra. Bytte vatten så nu får det ligga i klorin, tvättmedel och vatten över dagen. Funderar på att prova bensin eller alternativt thinner som jag har hemma. Kan ammoniak eller aceton vara något som biter? Absolut sista utvägen är ett nytt kärl från Orio för 507kr plus frakt men jag nöjer mig om jag får det gamla tillräckligt rent så nivån går att läsa av.
Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-03-09 klockan 09:35.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Fyll en hink eller diskhon med varmt vatten och diskmedel. Sen lägger du i en diskmaskins tablett i kärlet. Låter stå över natten. Dagen efter spolare du ur kärlet. Fyller kärlet med sten och sen skakar runt det sköljer, skaksr runt och sköljer tills du är nöjd. Gjorde jag på ett kärl och de blev bra.
send from space.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Jag kör också ofta med maskindiskmedel och sand till exp.kärl och bromsvätskebehållare med dess skrymslen. Blir kanonrent.
Prova citronsyra (finns bland kryddorna på ICA) annars.
Och såklart skölj noggrant bort sanden om du använder det.
Sedan finns det speciella medel som löser rostbeläggningar och de hittar man oftast bland sanitetsrengöring eller specialbutiker.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
För lansvägsåka är 45 lådan att föredra
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Testade bensin och thinner utan någon större framgång. Det var tänkt att prova citronsyra som HeRmAN tipsade om men sambon fick inte med sig hem från ICA. Jag lät kärlet bada i lite Mr.Muscle medans jag klurade. Inser precis som Mr_Lööf, HeRmAN och så många andra gjort att mekanisk tvättning är ett måste. I brist på grus i rätt kornstorlek så testades lite pärlsocker och mer diskmedelssalt. Fördelen är ju att de löses upp och aldrig skulle kunna skada något i motorn om alla korn inte följde med ut i sköljningarna. Tyvärr så fungerade det inte så väldans effektivt.
Men tillslut så hittade jag lite pärlor i ett skåp. Pärlorna var i precis lämplig storlek.
Nu har jag skakat så jag blivit hyfsat less. De två första bilderna har en lampa bakom sig den sista bilden har inte någon lampa bakom sig. Sidorna på kärlet har fortfarande en del problemytor men resten har blivit helt okej. Det blir att skaka en stund ikväll igen innan jag ger mig. Det här får duga och till vintern när bilen inte ska köras igen så får jag titta efter ett nytt kärl om det är svårt att se nivån.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Mekanisk bearbetning är tyvärr oftast effektivast för även sand/grus kommer ju inte att hamna som mest där skiten sitter så klart.
Kul att se Pappa pysslar
Själv körde jag en ventilkåpa i diskmaskinen igår efter att grovrengöringen var klar, varför gör de inte maskinerna lite större?
Edit: Denna borde funka om det är rostavlagringar
CillitBang_Front.jpg
CillitBang_Back.jpg
Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-10 klockan 17:29. Anledning: Hmm TT gör gigantiska bilder och vrider dem :(
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Allt med Turbo är bra !
Tänker du prova aceton är det smart att kolla först och så den inte löser upp själva kärlet.
Har gjort detta några gånger. Provat allt som föreslagits. Men det har aldrig blivit riktigt bra.
Ny idé är att ha varmt vatten vid blötläggningen med m-disk över natten. 90C i ugnen en natt borde snabba på processen...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det blir inget aceton eller mer rengöring. Jag gjorde en sist insats igår och resultatet blev renare men "blandat". Ska posta en riktigt uppdatering på det sen men nu ska jag ut i garaget en stund och försöka göra lite framsteg.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Före och efter!
Skämt åt sido så gick rengöringen tillsist ganska bra. Skakade på väldigt länge. Problemet var bara det att tre pärlor har kilat fast så de inte går att få ut. De sitter mest troligt fast i 1000 år framåt men jag är inte beredd att chansa och få in skit i motorn som kan orsaka stopp i kylningen. Jag beställde därför ett nytt expansionskärl. Kommer använda kylarrengöring och skölja systemet i omgångar när jag monterar det nya kärlet.
Eftersom det nya expansionskärlet kommer göra att det blir lite snyggare under huven så kände jag att jag ville göra någonting åt detta.
Putsade upp ovankanten av kylaren. Slipade bort rosten och penslade på hammarlack. Fortsatte småputsa lite mer under huven.
Finn ett fel på båda varje bild...
Sedan jag köpt bilen har jag saknat de små listerna mellan hjulhuset och framdörrarna. Eftersom jag har glasfiberskärmar så saknar jag hål för dessa lister. De monterades med karroseriklet som inte stelnar och blir stenhårt utan har lite flex i sig. Tejpade lite så de inte lossnar under tiden som det stelnar.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,