Sidan 27 av 48 FörstaFörsta ... 17252627282937 ... SistaSista
Resultat 521 till 540 av 946

Ämne: Rädda en Saab 9000 A50 -97

  1. #521
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Igår servades bruksbilen med olja, filter och tändstift. Jag riktade sedan min uppmärksamhet på dessa svartlackerade fälgar. Tanken är att lacka om fälgarna i silver och montera nya däck inför sommaren. Eftersom jag kom på detta så pass sent på kvällen så var det inte mening att åka till någon däckverkstad för att få hjälp med att lossa däcken. Jag beslöt mig för att prova ta bort ett däck själv... Hur svårt kan det vara



    Ett däck borta utan att skada fälgen. Inte alldeles enkelt, nästa gång väntar jag och åker till en däckverkstad när den har öppet. Den här fälgen får bli en testfälg för att utvärdera om det är bättre att leta efter begagnade fälgar i bra skick som inte är lackade svart . Jag ska nu slipa ner fälgen efter konstens alla regler. Grundlacka, silverbas och sedan klarlack. Jag kommer dessutom behöva bygga en finurlig rigg så jag kan lacka hela fälgen samtidigt d.v.s. både utsidan och insidan.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #522
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 354
    Du får hänga upp den med en ståltråd i ventilhålet.

  3. #523
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Du får hänga upp den med en ståltråd i ventilhålet.
    Det lutar åt den metoden eller alternativet att bygga ett stativ i trä som är precis i rätt storlek så jag kan sätta ner fälgen i U-et så den sitter stadigt där och samtidigt försöka komma upp i lämplig arbetshöjd.
    Kanske onödigt krångligt att bygga ett stativ Tänkte i så fall något i den här stilen. Paint-skills 3000!

    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #524
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    534
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Det lutar åt den metoden eller alternativet att bygga ett stativ i trä som är precis i rätt storlek så jag kan sätta ner fälgen i U-et så den sitter stadigt där och samtidigt försöka komma upp i lämplig arbetshöjd.
    Kanske onödigt krångligt att bygga ett stativ Tänkte i så fall något i den här stilen. Paint-skills 3000!

    Vad tror du om att istället knyta ett snöre längs fälgens omkrets, där däcket normalt ska vara? Då kan du hänga upp fälgen och komma åt alla ytor men behöver inte lägga tid på att bygga ett stativ.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #525
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Vad tror du om att istället knyta ett snöre längs fälgens omkrets, där däcket normalt ska vara? Då kan du hänga upp fälgen och komma åt alla ytor men behöver inte lägga tid på att bygga ett stativ.
    Det lät väldigt mycket enklare. Ska testa och se om jag kan hänga fälgen på det sättet och att den hamnar i balans.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  6. #526
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Eller dra två spännband i ytterkant av fälgbanorna och sedan fästa upp fälgarna i taket eller i stativ eller ja hur nu vill göra. Elllller lacka en sida åt taget är ju faktiskt ett allternativ. Fälgarna ska ju ändå inte användas förrän sommarn antar jag


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  7. #527
    Lacka fälgarna liggandes är mitt tips. Det finns en väldig stor risk att färgen rinner längs med fälgbanan och lägger sig i botten annars. Mitt tips är att du gör en ställning i form av en stolpe med en kona högst upp. Sedan sätter du fälgen på konan i centrumhålet helt enkelt. Du får böja dig ner under och måla insidan men brukar gå ganska bra. Det underlättar om du gör en konstruktion så att du kan snurra fälgen. Typ ett rör med en fot på, sedan ett rör med mindre diameter med konan på som passar i det andra röret. Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #528
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 701
    Lacka insidan, låt torka, vänd fälgen, lägg den på en plasthink gärna blå, lacka utsidan

  9. #529
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    129
    Medlem#
    9860
    Hur går det här? Hänt nåt sen senast? Saknar dina uppdateringar här i en av favorittrådarna på forumet, men förstår samtidigt att du har fullt upp!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  10. #530
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Äntligen lite tid i garaget och tillbaka här. En väldigt krävande månad som varit. Mycket annat kring familjen och arbetet som tagit upp min tid. Jag har faktiskt hållt på att provlacka en fälg men aldrig uppdaterat. Så här såg det ut.



    Jag blev dock inte nöjd med resultatet då jag inte fick någon bra yta på fälgbanan. Delvis på grund av att jag lackade fälgen stående. Får ser hur jag gör med fälgarna i framtiden. En erfarenhet rikare i varje fall.

    Den sista månaden har varit lite strulig. Började på nytt jobb men sa upp mig efter 9 dagar. Så den här veckan är jag ledig, jag kommer därför kunna hålla på en del i garaget. Jag har skapat en lista för både projektbilen och bruksbilen som ska fixas under veckan.



    Upp med bilen i luften och tog ner avgassystemet.



    Håller på att försöka ställa in svetsen och provsvetsa. Inser att detta inte kommer bli något konstverk eftersom jag inte är någon duktig svetsare, jag får vara nöjd om det håller ihop Jag har kommit en bit på vägen efter den här bilden. Svetsningen är nu nästan klart, återstår och se om allt kommer på plats när det ska monteras igen.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  11. #531
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Gött att se dig i farten igen!

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #532
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Återmontering av avgassytemet.



    Stötte på lite patrull vid återmonteringen. Downpipen gick för nära oljereturen från turbon. Syns inte så mycket på bild nr2 men det är några millimeter mer frigång efter justering. Jag hoppas att det inte blir ett problem med värmen där men det känns inte helt okej. Hade även en del problem med inpassningen av sista burken men nu är allt på plats och håller tätt (för tillfället i varje fall )



    Jag passade på att byta hjullagret höger bak. Det nya lagret jag köpt till reapris från tyskland hade ett litet plapp i sig så jag bytte till ett bättre begagnat hjullager.



    Xenon-konverteringen borttagen för att kunna klara besiktning. Nu står jag inför problemet att justera in höjden/längden på halvljuset. Nya fjädrar runt om så det är garanterat felinställt. Jag har börjat skruva lite på justerskruvarna men jag blir inte riktigt klok på vilken skruv som gör vad. På höger sidan kan jag tydligt se hur ljuset höjs och sänks men på vänster sidan verkar det vara en större spridning av ljuset så när jag justerar så är det svårt att se om det verkligen händer något.

    Imorgon väntar besiktning av sambons hundsbuss. Blir spännande att se om den glider igenom eller om det blir mer saker på att göra listan.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  13. #533
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Sambons bil besiktigad idag, tur man kontrollerar innan man åker dit. Frågade henne igårkväll om hon kollat alla lampor så det var lugnt innan besiktningen. "-öh, jo men det ska inte vara några problem. Men jag ska kontrollera." fick jag till svar.

    Hjälpte henne kolla lamporna. Båda parkeringsljusen fram var trasiga, fyra blinkerslampor blinkade för vitt sken. Nåja blev lite att fixa inför besiktningen idag. Men till råga på allt så drar batteriet slut under tiden vi kontrollerat lamporna så när hon ska åka till stallet så vrids inte startmotorn runt. Idag byttes därför 6 lampor och startbatteri. Bilen aka hundbussen gick igenom utan anmärkning.

    Efter det riktade jag lite fokus på projektbilen.



    Först så gjorde jag en grov men förhoppningsvis ganska korrekt ljusinställning. Tar med mig verktyg så jag kan justera om det behövs på besiktningen. Därefter gjorde jag en snabb liten puts i motorutrymmet så dammet försvann. Ut men bilen och provköra för sen var tanken att boka en besiktning. Efter ett par hundra meter kan jag konstatera att ratten inte står helt rakt och att en hjulinställing är att önska. Vidare går provkörningen jättebra. Kommer hem på gården och står parkerad en stund. Tar ett var runt bilen för att lyssna om avgassystemet är tätt och så det inte luktar bränt någontstans. Kliver in i bilen och check engine-lampan lyser 6 blink så om jag läst rätt så är det lambdasonden som ger felkod. Åker in till stan imorgon och köper en lambdasonhylsa och ny lambdaspnd. Förhoppningsvis löser det check engine och jag kan boka en besiktning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  14. #534
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Kolla vaccumslangen te map-sensorn så den är hel. Kan också ge 6-blink.

    send from space.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #535
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Kolla vaccumslangen te map-sensorn så den är hel. Kan också ge 6-blink.
    Tack för tipset. Jag kontrollerade slangen och den är okej. Kablarna till mapsensorn verkar också vara okej. Så om det inte är något annat som kan ge 6-blink så får jag testa med ny lambasond imorgon.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #536
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Ny lambdasond på plats. Tog bort plus från batteriet för att nolla felkoder. Körde en lugn sväng på 6-7 km. I slutet av provturen så får jag samma check engine igen och 6 blink. Provade nolla igen men felet kommer tillbaka Har provat rycka ut kablarna till mapsensorn men får då 2 blink + 6 blink. Just nu vet jag inte hur jag ska felsöka vidare. Ska fortsätta klura men tar tacksamt emot tips. Känns svårt att felsöka när i princip allting är bytt, mapsensor, spridare, och programvara är inte samma som innan renovering.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  17. #537
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Kolla tändstiften. Se på hur de ser ut så kan du se om bilen går fett eller snålt.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #538
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Original lambda?

    Läcker det inte vid turbon?

    Kan vara ett helsike att få det tätt där.

    Annars får du känna hela vägen och ÖVERALLT i med ett originalprogg...

    Lambdan går ju igång någonstans efter 60°.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #539
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350


    Tack för att ni tar er tid och tipsar mig! Väldigt uppskattat! Jag kontrollerade stiften och de var alla något svarta. Något stift lite mer än den på bilden och något lite mindre. Jag tänkte att det var lika bra att dubbelkolla programvaran. Mycket riktigt så var det fel programvara jag hade läst in senast. Jag hade av misstag använt mig av en likadan programvara men som jag labbat en del med. Det är nämligen så att beroende på i vilken ordning man använder tune me up wizard i T5suite så får man olika injector konstant.(kan förklara närmare om någon är intresserad) Jag korrigerade värdet och laddade över programvaran igen. Jag har efter det varit ute på samma provtur och en extra sväng och nu får jag inget problem med lambda. Bilen går bra! (fast det gjorde den egentligen innan också men den fick för mycket bränsle)



    Vidare har jag grovt kontrollerat hjulinställningen och det är bara att konstatera att vänster fram pekar lite utåt och att vänster fram pekar en gnutta utåt. Nu vet jag i varje fall lite grovt åt vilke håll det behöver justeras. Efter denna kontroll så kontrollerade jag alla lampor och att alla hjulen snurrade fritt utan att känna något glapp. Nu börjar jag känna att det är dags att se vad besiktningen har att säga. Det skulle vara skönt om bilen var besiktad inför sommaren.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  20. #540
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Gött att du fann felet.
    Sen så lite toe-out är ju aldrig fel. Tar du ju kurvorna snabbare.

    send from space.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Rädda en 9000
    Av Toffsen i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-26, 06:44
  3. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •