Behöver ut nu och köpa nya till 9-5an -04, halogen på alla platser.
Några speciella som rekommenderas och vart dom skall köpas?
Tack på förhand.
Behöver ut nu och köpa nya till 9-5an -04, halogen på alla platser.
Några speciella som rekommenderas och vart dom skall köpas?
Tack på förhand.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Rent generellt så kan man säga att H7 är den sämsta lampan som finns oavsett fabrikat. Köp bra fabrikat och longlife om det finns så kanske de håller mer än normalt men det är ingen garanti.
Stefan, jag kan inte hålla med dig där tyvärr.
Köpte min 9-5 i november 2009 och har än så länge inte behövt byta mina h7-lampor i helljuset som är av märket philips. Kör dessutom nästan bara nattetid så helljuset används ju flitigt.
Jag håller med Stefan, finns inga lampor som håller så dåligt som H7.
Bytte 2st på helljus för ett par dagar sedan och gör ett litet test med en Longlife från Biltema och en från Osram för att se om livslängden skiljer åt.
Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07
Vi kör på Osram H7 i våran verkstad och då lagar vi mest Taxibilar och tycker dom håller mycket bra, inte speciellt ofta man behöver byta lampa sett till hur många bilar vi har.
Har hänt några gånger att en kund kommit in med egna lampor av diverse okända märken men då har dom behövt komma tillbaka inom några veckor för att byta igen.
Saab 9-5 Aero -02
Tänk på att night breaker har kortare livslängd och long lite lägre ljusstyrka. Står på förpackningen men är inte självklart för alla...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Det beror lite på vad du prioriterar, livslängd eller ljus.
Osram Hyper i helljus och Philips Longlife i halvljus är min mix.
Signaturlös
Osram Night Breaker!
Litt kortere levetid enn standard - men det er det verdt - Mye bedre lys enn standard!
Blev Osram Ultra Life i halvljusen nu, 225kr på Mekonomen.
Satt faktiskt Osram Nightbreaker Plus i tidigare där 1 gått sönder nu, sparar den andra som reserv.
I helljuset satt det Philips 100W Guldfärgade som suttit i sedan vi köpte bilen för 2 1/2 år sedan.
Men sen började "relät" jäklas samtidigt..., dags att löda i ordning ett till.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Som du upptäckt, Philips standardlampor är de som håller bäst, Osrams standard är hyfsade. Glöm resten.
Saken är den att på 9-5:an har man mindre spänningsfall än de flesta andra bilar, så den sållar agnarna från kornen.
Däremot kan man med fördel ha en Nightbreaker-lampa i helljuset, livslängden spelar ju väldigt liten roll där (för de allra flesta).
Edit: 100W avråder jag från, reflektorn tål inte värmen ordentligt.
Senast redigerat av Långmilare den 2014-07-19 klockan 13:00.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag köpte de här för en vecka sedan då ena halvljuset gick sönder precis lagom innan det var dags för veckan med bilkörning mellan kl 23:10-00:30.
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/...40291452_o.jpg
Får se hur länge de håller, lampan innan var en Oram å den har suttit i läänge.
/ TD
CH43J6 m.m.
Tjena TD04, längesedan sist.
Jag har fortfarande original H7 Osram från fabrik i min 9-5:as helljus. Har sedan länge en uppsättning "Philips GT150 power2night" & en "Philips SilverVision" liggandes.
GT150 ska väl ge ca 50% mer ljus än en standardlampa. Kanske har den kortare livslängd som downside.
Silvervision är väl en designlampa med sina silverfärgadeattribut på lamptopp & sockel. Men frågan är om det är standardlampa eller om den har något bättre ljusprestanda?
Någon med erfarenhet av dessa?
För mig är det Philips, Osram och GE som gäller. Favoriten tror jag är Philips Premium. Bra kompromiss mellan prestanda, pris och livslängd. Väldigt lätt att få tag på dessutom.
Jag undviker de allra dyraste varianterna. De kostar mer än de smakar, och ibland har de andra nackdelar, som sämre livslängd t.ex. Man byter en egenskap mot en annan oftast. Mer ljus -> kortare livslängd.
Oavsett val så kolla lampor på eBay, skiljer massor. Köpte osram night breaker två par från UK för lite mera än vad ett par kostar här hemma.
Kör med Osram 64217 i halvljus såväl som helljus. Dessa ger 2100 lm med en livslängd om 400 timmar, dvs drygt 600 lm mer än standardlampor med enbart lite kortare livslängd. Förutom bättre ljus och livslängd än Nightbreaker och motsvarande så är de också billigare. Vid dagsljus så kör jag mest med dimljus, vilka jag försett med lysdioder.
Det är Osram Hyper 65W, som jag har i helljuset. Testade med dessa även i halvljuset men det var allt för många som blinkade åt mig, så dom är nog lite för starka för halvljuset.
Senast redigerat av Moderator den 2020-12-19 klockan 11:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Signaturlös
Det ska vara samma som deras rally-lampa med undantag att den har en färgad top så att den ser ut som en standard-lampa, men den är alltså inte E-godkänd (och har en kortare livslängd). Och åldrar reflektorn snabbare. Dvs, bra till helljus, men inte så bra för halvljus.
Senast redigerat av Moderator den 2020-12-19 klockan 11:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Synd det är så pyssligt få till att använda dimljus som DRL (automatiken) på NG93, för på min cabbe är halvljuset helt kasst, jag kör bara ett par timmar per år i rejält mörker, så 400h skulle räcka för många års mörkerkörning... Jag vet att jag inte kommer komma ihåg/orka att slå på dimljus vid varje färd...
Kanske ska få ändan ur vagnen och montera LED DRL, och köra med ljuset helt av hela tiden, bara köra halvljus vid mörker och då med night breaker eller liknande...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Osram har lampor med 3 års garanti så går dom sönder innan så är det bara att leta fram det solblekta kvittot och få nya.
Dom jag hade höll i 1,5 år.
Ja, den säljs bland annat under namnet Hyper, men säljs ibland även under andra namn samtidigt som Osram också har andra lampor de kallar Hyper.
Har aldrig varit några problem för mig med dessa i halvljuset, är du säker på att lamporna var rätt monterade och strålkastarna rätt inställda (med hänsyn till last)?
Livslängden är inte mycket kortare än en vanlig H7 standardlampa och den marginellt ökade värmeeffekten (18%) vållar inte några problem för reflektorerna. Jämfört med ex. Nightbreaker så är livslängden ungefär den dubbla.