Om du inte har vana sår det nog absolut enklast att byta hela stereon.
Ja, en originalstereo måste giftas ur innan den kan giftas in i din bil.
Men det går att lösa om du ahr chassinumret på "donarorbilen".
Om du inte har vana sår det nog absolut enklast att byta hela stereon.
Ja, en originalstereo måste giftas ur innan den kan giftas in i din bil.
Men det går att lösa om du ahr chassinumret på "donarorbilen".
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ok, får kika på det. Tack för hjälpen!
Annars finns det ett bra trick som är ganska bra på många bilar om man byter batteri eller behöver lossa nåt och inte vill tappa minne i div saker. Ta ett 9volts batteri med kontakt och två sladdar som man nyper fast krokodilklämmor på. Sen dit med det parallellt med det ordinarie innan det plockas bort . 9volts batteriet räcker då oftast till för att bibehålla allt.
Juste, smart. Vad finns det mer som kan glömmas bort utöver radion?
Vissa adapteringar måste göras om, men de återställs snabbt under körning och är inget du normalt märker.
Jag har en radio i min 2000 9-5:a som faktiskt har ett dåligt minne, men jag har också en Tech2, så jag har inte brytt mig om att fixa det. Det är rätt sällan du behöver koppla ur batteriet så länge att den tappar koden (eller så är det bara det att det bara fallerar ibland - samma slutresultat), det verkar dessutom överleva korta norsk reset, så jag har bara behövt Tech2:an mindre än 1 gång per år för återställning. Förutsätter dock att man inte vanemässigt måste ta in batteriet för att ladda.
Men jag kopplar sällan ur batteriet för elarbeten, slå av tändningen duger för den stora majoriteten av normala arbeten, som t.ex. att byta tändkassetten. Men naturligtvis måste man koppla ur batteriet för startmotor-byte.
Så bli kompis med någon lokalt som har en Tech2 är en möjlig option...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det sitter ett 93C56 eeprom i OG - Facelift stereon som håller ingiftningen. Du kan ta vilken stereo som helst från skroten och formatera eeprom ( blanka det ) sen kan stereon giftas med tech2 utan vetskap om föregående chassinummer
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, LJR Tune ~430hk/650nm. Graphite Green Pearl
05'an har ju dock gamla (snygga) stereon och inte GM-fanstyget (som jag antar du syftade på med facelift)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
<informationen flyttad till ett mer lämpligt forum>
Senast redigerat av roffe84 den 2022-12-11 klockan 00:50.
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, LJR Tune ~430hk/650nm. Graphite Green Pearl
Fast om man ändå ska mecka ut EEPROMet, så varför bara inte skaffa ett nytt 93C56 (av passande variant), de kommer raderade som nya. Nya kostar inte många kronor.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Delvis korrekt. Det krävs inte att man meckar ut eeprom för att flasha om det eller formatera det. det kan göras in-circuit.
Har du utrustning för ytskicksmontering och är säker på handen samt har rätt ersättnings eeprom till hands så går det utmärkt att göra som du skriver
eeprom kretsen är av en snarlik modell som sitter i CIM så eventuellt så kommer jag lägga till stöd för det här i programmvaran jag skrivit för att fabriksåterställa dom och göra det till ett mer gerneriskt "Saab allt-i -allo" verktyg
Värt att tilläggas är att om man har återkommande problem med att ingiftningen försvinner så kan det vara dags att byta eeprom för att fixa det för resten av bilens livstid ( eller ja dom näst kommande 15-20 åren iaf )
Senast redigerat av roffe84 den 2022-12-10 klockan 21:23.
DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, LJR Tune ~430hk/650nm. Graphite Green Pearl
..Men då är vi ju tillbaka till det utsprungliga problemet, att byta eepromet för att stereon tappar ingiftningen
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har läst en massa gamla trådar här nu (så gamla att det inte gick att posta i dem), köpte en 9-5 SC '04 idag och den har en storfront-stereo med enkel CD. När man startar den står det "RADIO CODE" uppe i SID:en och radion går inte igång. Verkar när man läser här som att det inte finns någon kod till dessa, men varför står det då så och vad gör man om man vill ha igång originalstereon?
Saab 9-3 2,0S Talladega 5-vxl 1997
Saab 9-3 1,9TiD 6-vxl 2010
Det står så för att stereon inte längre är ingift, och därför vill inte bilen prata med den.
Om man kopplar in en tech2 kan man gifta in den igen, tyvärr kommer problemet antagligen att uppstå igen om du gör bilen strömlös (kopplar loss batteriet)
Felet i sej beror på ett utslitet eeprom i stereon, som kan bytas, det har iaf funnits information om hur man gör det, men det kräver att man är bekväm med att löda ytmonterat.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ok tack, låter jobbigt. Får se om jag monterar en eftermarknads istället.
Saab 9-3 2,0S Talladega 5-vxl 1997
Saab 9-3 1,9TiD 6-vxl 2010
Om man har en Tech2 inom räckhåll är det inget problem...
Har det problemet på min AS2 och inte känt något trängande behov att fixa det, men så ofta kopplar jag inte ur batteriet i min daily driver, och det överlever ofta korta urkopplingar. Man kan också använda ett 9V-batteri eller en enkel starthjälp för att hålla uppe spänningen om man ska byta batteri. Har behövt gifta in stereon mindre än 1 gång per år - gör man reparationer hos en Saab-specialist är det också ett icke-problem.
Ett nytt batteri är inte så dyrt heller, om man har batteriproblem. Och löser typiskt alla batteriproblem.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Om stereon i bilen endast har CD och inte CD/kassett så har du AS1 vilket innebär att anläggningen överlag är ganska sugig, endast 4 högtalare och är rätt ovanligt.
Det gör det mycket lättare bygga om till eftermarknads och hade kanske varit mitt val också i just detta fall.
Att få hjälp med TECH2 dock är inte svårt eller dyrt, vi är gott om folk i Malmö-trakten som har en kinakopia liggande.
Fel av mig, den har både CD och kassett, men vill alltså inte igång. Det finns alltså ingen kod, utan man får hitta ngn med TECH2?
Saab 9-3 2,0S Talladega 5-vxl 1997
Saab 9-3 1,9TiD 6-vxl 2010
Nej, det är riktigt, "RADIO CODE" är lite missvisande, det betyder bara att den inte längre är "gift" med bilen.
Enda chansen att "skriva in koden" är med hjälp av en TECH2.
Har du AS2 (eller 3, om du har basen i bagaget) är det lite klurigare att byta till eftermarknadsstereo med bra resultat. Slutsteget som tar emot signaler från stereon vill ha balanserad signal. Det går att ordna med en konverterare, men de är ju inte gratis. Det går också utan, men ljudet kan bli lite "funky" och mer känsligt för störningar.
Egentligen var det till för att rapportera om stereon har en annan kod än den som tillhör bilen.
Och syftet var att stoppa användningen av en stereo som var snodd från en annan bil - därför måste stereon giftas ur den gamla bilen först.
Men både fel kod och oprogrammerad ger RADIO CODE.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Njae, om koden är "fel" (ingift i annan bil) så står det "RADIO LOCKED", det är bara om kod saknas (dvs den är skiljd, men inte ingift) som det står "RADIO CODE".