Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Idag har jag lärt mig två saker...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Idag har jag lärt mig två saker...

    1) Lita inte på tankmätaren.

    2) Min tank rymmer 78 liter, inte de 70 som det står i bruksanvisningen...

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    1) Lita inte på tankmätaren.

    2) Min tank rymmer 78 liter, inte de 70 som det står i bruksanvisningen...
    ....intresseklubben antecknar?

  3. #3

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Du har mer att lära.......
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Jag är imponerad av tankstorleken på Opel Ascona......eller är det bara jag eller.....

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Sägs att det var en högre (amerikansk) chef på Saab som en gång fick soppatorsk trots att färddatorn sagt att han kunde köra några kilometer till. Detta lär ha resulterat i några utskällningar och att mätning/visning blev bättre i bilarna. Sant eller ej så tycker i alla fall jag att mätarna visar ganska bra i mina Saabar.

    Hyrde en Toyota Landcruiser en gång och blev förvånad hur snål den var. Trots lång körsträcka, hög fart och grusväg så sjönk mätarnålen väldigt långsamt. Vid tankning så upptäckte jag varför. Totala tankvolymen över dubbla mot vad jag var van med...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Sanningen att säga så har tankmätaren betett sig litet konstigt den senaste tiden, så jag borde ha brytt mig mer om trippmätaren istället. Givaren kanske inte gillar att jag har tankat etanol det senaste året. Nu är det iaf BF98 i tanken!

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    Givaren kanske inte gillar att jag har tankat etanol det senaste året.
    Som de övriga så försiktigt påpekar så är det svårt att veta då fordonet är okänt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Skyll inte på spriten nu igen....och det är väl fortfarande en Ascona vi pratar om eller

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    54

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Kan man "optimera" mätaren?
    Min visar tom ibland vid start fast den hade kanske 100km kvar på färddatorn när jag parkerade dagen innan.
    9-3 B205L 2.0t 2001

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    verkar som att mätaren sjunker om man gasar bra..kör man sen lugnt kan nålen öka..
    Är den kopplad till aktuell bränsleförbrukning och inte till aktuell bensin i tanken?
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    9-5 Aero MY03.

    Det är väl snarast SID som beräknar återstående km baserat på tankgivaren + aktuell förbrukning än tvärtom?

    För mig hade nålen precis kommit in på det röda när jag fick soppatorsk, så den visade för mycket. Kan det vara så att givaren i tanken ger tanknivån en gång när bilen startar och sedan sjunker mätaren vartefter man förbrukar soppa. Om då förbrukningen beräknas för lågt så sjunker nålen för litet. Verkar konstigt, men jag har ingen annan förklaring till beteendet. Om givaren kontinuerligt matar tankmätaren borde ju tankmätaren ha visat i botten när jag fick soppatorsk.

  12. #12

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Min 9-5 aero kan jag köra till slutet på det röda.

    Har du bytt pump någon gång? Jag har för mig att pumparmaturen måste sitta på ett visst sätt (enligt markeringarna). Om den vrids så kan soppamätningen bli fel

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Det har gått bra att köra en bra bit in på det röda förut, så därför tänkte jag att det var lugnt även denna gång... ända tills motorn började hosta...

    Har inte bytt soppapump, möjligt att tidigare ägare har gjort det. (Hade gått 14000 mil när jag köpte den, så troligtvis inte bytt.)

    BioPower-konverterade bilen i somras och har kört på etanol sedan dess. Kanske det har påverkat pumpen.

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Citat Ursprungligen postat av Svensk bil
    Kan man "optimera" mätaren?
    Min visar tom ibland vid start fast den hade kanske 100km kvar på färddatorn när jag parkerade dagen innan.
    Vid kallstart drar bilen mer bränsle än när den är varm, därför så kommer den visa att du inte kan köra speciellt långt.

    Så funkar det i alla fall på en gammal 9000, dvs den beräknar på hur många liter som är kvar i tanken samt hur mycket bränsle bilen drar precis just nu

    Värt att tänka på är ju att om färddatorn säger att du har 40km kvar och plötsligt ändrar körstil till typ fullgasrepor så kommer du inte alls 40km.. Så snabb är i alla fall inte en 9000 på och beräkna om har jag märkt...

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Det är inte det gamla 9000 syndromet med glappande/oxiderade muttrar på visar instrumenten ? Iochmed att den har fungerat.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    54

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    9-5 Aero MY03.

    Det är väl snarast SID som beräknar återstående km baserat på tankgivaren + aktuell förbrukning än tvärtom?

    För mig hade nålen precis kommit in på det röda när jag fick soppatorsk, så den visade för mycket. Kan det vara så att givaren i tanken ger tanknivån en gång när bilen startar och sedan sjunker mätaren vartefter man förbrukar soppa. Om då förbrukningen beräknas för lågt så sjunker nålen för litet. Verkar konstigt, men jag har ingen annan förklaring till beteendet. Om givaren kontinuerligt matar tankmätaren borde ju tankmätaren ha visat i botten när jag fick soppatorsk.
    Spännande teori, skulle vara kul om man kunde ta reda på det.
    9-3 B205L 2.0t 2001

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Nu har jag inte på fötterna på detta men det är väl så att

    1) etanolkonverterad bil har fortfarande att centralinstrumentet läser tankgivaren hela tiden och på så sätt "sliter" mer på den än vad en "äkta" biopower skulle gjort...

    2) ja, tankmätaren ska väl gå att kalibrera med tech2... Är nåt trasigt är det väl kanske fel metod...

    Sen vore väl fint att som några påpekat både skriva en bättre rubrik, samt skriva vilken bilmodell det gäller i första inlägget...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    64

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    9-5 Aero MY03.

    Det är väl snarast SID som beräknar återstående km baserat på tankgivaren + aktuell förbrukning än tvärtom?

    För mig hade nålen precis kommit in på det röda när jag fick soppatorsk, så den visade för mycket. Kan det vara så att givaren i tanken ger tanknivån en gång när bilen startar och sedan sjunker mätaren vartefter man förbrukar soppa. Om då förbrukningen beräknas för lågt så sjunker nålen för litet. Verkar konstigt, men jag har ingen annan förklaring till beteendet. Om givaren kontinuerligt matar tankmätaren borde ju tankmätaren ha visat i botten när jag fick soppatorsk.
    Kan ju ochså vara så att någon hemma meckare har bytt bränsle pump på den en gång i tiden och böjt nivå armen. Eller detta har kanske bara hänt en gång?
    9-3 AERO-01
    900 SE Coupé-96
    http://www.garaget.org/CJnilsson

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Det har hänt förut att mätaren har visat fel. Tidigare har det alltid varit att den har visat för lågt och det har inte blivit korrigerat förrän jag har startat om bilen - därav min teori att bilen möjligtvis läser av tankmätaren bara vid start, men det var tydligen fel.

    Hur som helst, nu har mätaren lagt av helt och visar i botten hela tiden. Får använda trippmätaren till vidare istället!

    Jag skrev medvetet en kryptisk rubrik och otydligt inlägg helt enkelt för att det mer var en dråplig historia än problemlösning. När allt kommer omkring är det trots allt bakom ratten det största problemet finns vid soppatorsk, hehe...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Idag har jag lärt mig två saker...

    Jag vet inte hur tankmätaren fungerar, men jag har upplevt att det spelar roll om man står i en relativt brant backe när man startar bilen.
    Står det 100 km kvar på färddatorn när man parkerar så kan det plötsligt stå typ 40 km kvar eller "fyll på bränsle" när man startar den sedan.

    Kanske inbillning... Eller har nån varit och slangat bensin kanske...?
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 01:33
  3. Har varit med om lite konstiga saker idag...
    Av Raskens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •