Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102

    Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Eftersom jag lider lite av "tummenmittinäven" syndromet och tidigare varit student har jag varit relativt nöjd med att bilen man haft funkat och har på sin höjd lagt lite pengar på att förbättra ljudet i bilen, något jag känt att jag både behärskat och haft råd med.

    Det har mao känts väldigt avlägset att lägga tusentals kronor på styling och trimning, haft fullt upp m att inte snåla för mycket på fälgar och däck.

    Nu när det var dags att byta upp sig från den tidigare 9-3:an har jag återigen plöjt forumtrådar här på STCS och speciellt fastnat på projekttrådarna - jäklar vad det suger i styling/trimnings tarmen. En tanke är dock densamma som tidigare, jag fattar inte hur ni har råd med allt! det kostar ju hur mycket pengar som helst att köpa kjolpaket, fälgar, trim etc.

    Missförstå mig rätt, jag tycker personligen att det är skitkul läsning och vill betona att det inte finns en unts av avundsjuka med detta inlägget (tvärtom), det är alltså inget gnälligt jantelagssnack jag försöker få fram utan bara en nyfiken undran: Vad jobbar ni med för att kunna finansiera era bilar? Det optimala ur ett "plånboksperspektiv" vore ju komma över begagnade delar i bättre skick, vara händig och fixa allt/det mesta själv samt ha ett välavlönat arbete alt arbeta "som vanligt" och dryga ut den vanliga arbetarlönen med att arbeta svart - alt att man faktiskt prioriterar sin bil över allt annat och kanske inte har så många andra utgifter. Då detta kanske är ett känsligt ämne ber jag om ursäkt på förhand om någon tycker jag låter fördomsfull eller något annat, det är som sagt inte min mening med denna tråden.
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jag jobbar som IT-konsult, och ska väl inte klaga men jag är på intet sätt rik.
    Ett barn och en sambo som pluggar gör att det i princip är jag som drar runt hushållsekonomin, så inte blir det många hundralappar över varje månad inte.

    Men det jag får över lägger jag gärna på bilen. Några övertidstimmar här och där, man kanske säljer något, får tillbaks på skatten eller liknande, det mesta av sådana "extra inkomster" hamnar på ett eller annat sätt på bilen.
    I dagsläget har jag väl lagt ner runt 5-6 gånger mer än vad jag någonsin kan få ut på att sälja bilen, och ändå planerar jag att lägga ner en hel del till innan jag är klar, så rent ekonomiskt är det rena rama självmordet.
    Men att vara bilnörd har absolut ingenting med ekonomi att göra. Jag älskar min bil, den är min och den är byggd så som jag vill ha den. Den är en förlängning av mig, en återspegling av min personlighet. Pengar är ett nödvändigt ont i sammanhanget, något som måste till för att man ska kunna hålla på med sin bil. I dom flesta fall handlar det om prioriteringar.
    Många i min bekantskapskrets åker runt med 20.000 kronors fälgar men bor i en sunkig tvåa, har inte varit på krogen på ett år och har en 5 år gammal mobil med spräckt skärm. Deras bil är dock i absolut toppskick!

    Är du ekonomiskt lagd eller rentutav snål, så är bilar inte en bra hobby att hålla på med.
    En bekant brukar säga att enda sättet att bli miljonär på bilar är att starta med en miljard. Det ligger något i det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jag går på Socialen. O säljer frukt på torget.. Blir bättre än o jobba hederligt

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jag är IT-konsult, och tjänar på intet vis dåligt men inte heller så att jag kan köpa precis vad jag behagar till bilen.
    I princip allt jag köper till bilen är på rea, begagnade prylar eller andra fynd. Har man inte jättebråttom med att förädla sin pärla så kan man vänta på att rätt grejor dyker upp till rätt pris.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Kolven: sålänge man inte bryrsig om pensionen så ..
    Själv är man svetsare med sambo och barn i villa.. Har ju fördelen att jag kan göra väldigt mycket själv. Även en far å bror som är riktigt duktiga, vilket är skönt! Men man får spara å planera sina inköp. Inte riktigt läge och impulshandla något ..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Känner så väl igen mig i frågan TS ställer. Det är smått otroligt vilket tempo och kapital en del lägger ned i sina bilar. Och i början av bygget av egen bil känns det smått hopplöst när man sitter och räknar på vad allt kommer kosta, samt att det sällan stannar där.
    Som med nästan allt i livet sparar man in en rejäl hacka om man kan göra jobbet själv. Helt klart. Och det finns massor att spara genom begagnat eller att renovera trasiga komponenter.
    Sen får man ju inte glömma vilken tid det tar om man inte är en pojke med guldbyxor. Kikar man lite noggrannare på dom riktigt fina byggena är det ofta projekt som fortlöpt under många år.
    Jag själv har väl haft turen med givmild sambo samt lite extrainkomster att kunna lagt en egentligen hutlös summa pengar på bilen. Men det har ändå tagit ganska prick 2år att komma dit jag är idag. Jobbar som truckförare på Scania och tjänar inte direkt storkovan precis. Men man får prioritera.
    Nåt jag även fick upp ögonen för var ju prioriteringar. Vissa lägger ju varenda krona dom får över på bilen, och då finns det mer utrymme för vräkiga byggen. Sån är dock inte jag. Har några intressen som får samsas om inkomsten.
    Ett tips jag tycker funkar bra är ju att lägga upp en bra plan för vad jag vill åstadkomma med bilen, och sedan stycka upp det i små delmål. Ju mindre delmål desto bättre.
    Lycka till med framtida bilbygge, och försök att skynda långsamt. Allt behöver inte ske under en natt.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    ...alt att man faktiskt prioriterar sin bil över allt annat och kanske inte har så många andra utgifter.
    Det du nämner här (i kombination med banklån) är de vanligaste svaren när frågan brukar ställas. Prioritering är A och O. Detta märks väldigt väl när pengar och tid plötsligt måste gå till annat än bilen/bilarna. Det man förr enkelt skulle ha fixat på en vecka tar plötsligt år att genomföra...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jag jobbar som IT Support / Konsult åt ett företag som sysslar med Mobilitet.
    Kul jobb, men tyvärr inte så bra betalt då jag endast är 21 (Ingen högskola och igen större erfarenhet att skryta över).

    Eftersom jag inte har tillgång till garage i Karlstad och ingen större kompetens blir det inte så mycket jag kan förädla på bilen.

    Handtvätt och service är stort sett den kärlek jag kan ge min bil utanför semestertiden
    Saab 9-3 Turbo X -08

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Kul att höra lite vad alla pysslar med, och lite vad som döljer sig bakom aliaset

    Själv arbetar jag som revisorsassistent med en ganska medelmåttig lön som följer därtill en sambo som studerar vilket gör att det är 2 pers på en inkomst grovt räknat.

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Känner så väl igen mig i frågan TS ställer. Det är smått otroligt vilket tempo och kapital en del lägger ned i sina bilar. Och i början av bygget av egen bil känns det smått hopplöst när man sitter och räknar på vad allt kommer kosta, samt att det sällan stannar där.
    Som med nästan allt i livet sparar man in en rejäl hacka om man kan göra jobbet själv. Helt klart. Och det finns massor att spara genom begagnat eller att renovera trasiga komponenter.
    Sen får man ju inte glömma vilken tid det tar om man inte är en pojke med guldbyxor. Kikar man lite noggrannare på dom riktigt fina byggena är det ofta projekt som fortlöpt under många år.
    Jag själv har väl haft turen med givmild sambo samt lite extrainkomster att kunna lagt en egentligen hutlös summa pengar på bilen. Men det har ändå tagit ganska prick 2år att komma dit jag är idag. Jobbar som truckförare på Scania och tjänar inte direkt storkovan precis. Men man får prioritera.
    Nåt jag även fick upp ögonen för var ju prioriteringar. Vissa lägger ju varenda krona dom får över på bilen, och då finns det mer utrymme för vräkiga byggen. Sån är dock inte jag. Har några intressen som får samsas om inkomsten.
    Ett tips jag tycker funkar bra är ju att lägga upp en bra plan för vad jag vill åstadkomma med bilen, och sedan stycka upp det i små delmål. Ju mindre delmål desto bättre.
    Lycka till med framtida bilbygge, och försök att skynda långsamt. Allt behöver inte ske under en natt.
    Sant, det är som du säger - har inte tänkt mycket på det men det är klart man kanske har hållt på ett bra tag med sin bil och då blir det ju lättare att ta kostnaderna när de blir såpass utspridda. Utgår kanske lite mycket från min egen inställning (och som många av er säkert delar) och det är ju att helst ville man ju ha de där fälgarna/spoilern/trimmet eller va fasen det nu kan vara igår och inte om en vecka. Plånboken delar dock tyvärr inte min uppfattning
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Kolven: sålänge man inte bryrsig om pensionen så ..
    Själv är man svetsare med sambo och barn i villa.. Har ju fördelen att jag kan göra väldigt mycket själv. Även en far å bror som är riktigt duktiga, vilket är skönt! Men man får spara å planera sina inköp. Inte riktigt läge och impulshandla något ..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Citat Ursprungligen postat av wuffee
    Kolven: sålänge man inte bryrsig om pensionen så ..
    Själv är man svetsare med sambo och barn i villa.. Har ju fördelen att jag kan göra väldigt mycket själv. Även en far å bror som är riktigt duktiga, vilket är skönt! Men man får spara å planera sina inköp. Inte riktigt läge och impulshandla något ..
    När jag går i pension så är mitt hus i Libanon redan betalt och brorsonen tar över frukthandeln och skickar pengar...
    Nä du jag jobbar som chaufför o sover ute på traktamente.. Bor i hus m vovve och dotter, köper o säljer lite för o tjäna extra... Jobbar xtraskift när dottern är hos sin mor.. Min dotter är enda barnbarnet.. Så mina föräldrar ombesörjer cyklar, resor, kläder etc åt hon..prioriterar hellre bilen/huset framför krogen.. Men den sista tiden har det spårat ut med Hirschgodis gått mkt sparpengar men känns som sista chansen.. Fårväl jobba xtra på semestern och sätta tebax på spargrisen..lån på bilen får man ha.. Men inte på styling... Mat och räkningar först...
    Mvh jonas

  12. #12
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Lägger ALLA pengar på bilen.
    lagar byxorna när dom är trasiga istället för att köpa nya. snusar super eller röker inte. köper och säljer delar jag vet jag kan göra vinst på.

    prioriterar bilen högst. alltid.

    låter lite.. ja jag vet inte. sinnessjukt? när jag skriver det såhär. men jag har inte mått bättre nånsin än jag gör nu när min bil efter 4 år äntligen lämnat garaget och börjat härja på gatan.

  13. #13
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Arbetar som Kundmottagare på saab verkstad och har varit saabmekaniker i 6år innan dess.
    Har full tillgång till verkstad och bra rabatt på reservdelar så mina bilar brukar kunna "spåra ur" rätt billigt!
    Tjänar nog mins pengar av alla men lyckas ändå få runt det på något vis.
    Bor i en lägenhet med sambo, katt och första barnet påväg
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  14. #14
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jobbar som industrimontör, tidigare servicetekniker.
    Har alltid tjänat under medel och med en sambo som fortfarande pluggar.

    Mina enkla knep är att
    -Att ha få och låga fasta utgifter.
    -Ha full koll på beg marknaden.
    -Och hela tiden se till att göra riktigt bra affärer..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Lägger ALLA pengar på bilen.
    lagar byxorna när dom är trasiga istället för att köpa nya. snusar super eller röker inte. köper och säljer delar jag vet jag kan göra vinst på.

    prioriterar bilen högst. alltid.

    låter lite.. ja jag vet inte. sinnessjukt? när jag skriver det såhär. men jag har inte mått bättre nånsin än jag gör nu när min bil efter 4 år äntligen lämnat garaget och börjat härja på gatan.
    När man betalt nödvändigheter (boende, käk, telefon och vad det nu kan vara) så kan man smälla det som blir över på nå't som får en att må bra. Det är väl det en hobby är till för?

    Därför får givetvis en hobby kosta mer än vad som utifrån ser rimligt ut. Vissa dricker snordyr sprit från skottland, andra åker upp och ner för en snöbeklädd bergsida i Schweiz med plankor på fötterna och några åker till Sydpoolen för att fota pingviner.

    Då är det väl också ok att byta ut fullt fungerande fälgar, stötdämpare och turboaggregat samt att sätta dyra plastkjolar på en bil? Om man har det som hobby och mår bra av det?

  16. #16
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    27 år ung, jobbar som IT-tekniker 2:nd line.

    Sambon pluggar och lönen från mitt jobb är inte generös direkt.
    Sedan är det bröllop till sommaren så där går en hel del pengar.
    Skulle vilja införskaffa ett 2.5"-system till kärran, får se hur det blir med det.

    Å andra sidan har jag nyligen köpt nya fälgar och satt in powerflex i framvagnen.



    Så det går om man vill.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jobbar alla med IT här eller? En till IT-konsult här som ser till och pytsa ut pengar hela tiden istället för att köpa nånting riktigt från första början, jävligt dumt. Och ännu dummare är det och pytsa ut det på mer än en bil också...

  18. #18
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jobbar som lagerchef och har väl ingen superlön men inte heller så jag kan klaga.
    Frun jobbar 75% på förskola, så med tiden när yngsta knodden (har 3) blivit äldre och hon kan kliva upp i tid igen får man lugna ned sig lite.
    Flytt till större lägenhet gjorde inte Saabkontot större heller. Lite frustrerande då man vill så mycket.

    Kan ändå känna att det är bra att man har lite andra utgifter just nu, börjar snart närma sig att man köpt bilen 2ggr sen den införskaffades tidigt 2010.
    Med det facit i hand vet jag självklart att man skulle mer eller mindre få skänka bort den vid ev försäljning mot vad som lagts ut så....
    Det blir att behålla och pytsa in mer pengar i
    den istället när tillfälle ges.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  19. #19
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Lägger ALLA pengar på bilen.
    lagar byxorna när dom är trasiga istället för att köpa nya. snusar super eller röker inte. köper och säljer delar jag vet jag kan göra vinst på.

    prioriterar bilen högst. alltid.

    låter lite.. ja jag vet inte. sinnessjukt? när jag skriver det såhär. men jag har inte mått bättre nånsin än jag gör nu när min bil efter 4 år äntligen lämnat garaget och börjat härja på gatan.
    När man betalt nödvändigheter (boende, käk, telefon och vad det nu kan vara) så kan man smälla det som blir över på nå't som får en att må bra. Det är väl det en hobby är till för?

    Därför får givetvis en hobby kosta mer än vad som utifrån ser rimligt ut. Vissa dricker snordyr sprit från skottland, andra åker upp och ner för en snöbeklädd bergsida i Schweiz med plankor på fötterna och några åker till Sydpoolen för att fota pingviner.

    Då är det väl också ok att byta ut fullt fungerande fälgar, stötdämpare och turboaggregat samt att sätta dyra plastkjolar på en bil? Om man har det som hobby och mår bra av det?

    Jodå jag håller med.

    man får inget gratis, man får alltid offra något. ju mer man offrar ju mer får man.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    10

    Re: Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?

    Jag är nyexaminerad mek.konstruktör, jobbar i dagsläget som konsult i områden runt Kronoberg och Skåne. Sambon pluggar. Försöker lägga undan pengar till resor och att kunna köpa hus i framtiden. Men ibland är det svårt att hålla i pengarna, någon liten leksak till bilen för en rimlig peng trillar gärna in
    SAAB 9-3 Aero -01 - Autotech Steg III
    SAAB 9-3 SC Linear -06

Liknande ämnen

  1. Abs:en jobbar vid låg fart
    Av MrPostman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 18:40
  2. Vad jobbar(pluggar) du med?
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 00:59
  3. Ni som jobbar på SAAB; Hur är läget?
    Av JAM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 11:00
  4. Hej jobbar med försäkringar!!!
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-05-09, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •