Hej!

Tänkte starta en liten tråd om min bil som jag jobbat ett tag med nu. Under mina tonår på 90-talet så var det ”krig” mellan Saab 9000 Aero och Volvo 850 T5-R. Eftersom farsan körde Saab så var det inte svårt att välja sida Sedan dess har en 9000 Aero alltid varit lite av en dröm att äga.

Här finns ett aktuellt klipp i ärendet: http://www.youtube.com/watch?v=9lxWnilM0L8

När jag till slut hade råd att köpa en så ansåg jag de var för gamla för att använda som bruksbil, så det fick bli en 9-5:a istället, en MY02 som jag köpte 2006. Är ju ganska snygg den med



Eftersom jag fick två barn och bilen började bli till åren så såldes den 2010, till förmån för en nyare kombi. Det gick bra att vara utan turbobil i en månad... Kikade ett tag även lite på BMW 325 men den tanken slopades.

I december 2010 spontanköpte jag nybesiktigad och nyskattad 9000 Aero från 1994. Priset var lågt, färgen rätt (är svag för eucalyptusgrön) och den såg ovanligt rostfri ut. Bara 34000 mil också
Egentligen är jag alldeles för gammal och har för lite tid med såna här dumheter med det är ju kul...

Satt bl.a sportluftfilter, 3” downpipe med sportkatt, Sachs 600nm sportkoppling, stålomspunnen kopplingslang, sänkningssats 40mm på när jag köpte den. Saknade tyvärr superaero

Gamla ägaren ”erkände” följande fel:
-Vibrerar lite vid kraftiga accelerationer
-Läckage avgassystemet, vid downpipen (”bra att veta” på besiktningen)
-Rost bagagelucka
-Svårt att få i 5:an
-Spoilern fram lite ”svart-färgad”
-SRS-lampan blinkar till ibland

Lite bilder från inköpet:




Bilen kördes i mindre än en vecka innan den åkte in i garaget. Minns inte riktigt vad tanken med bilen var från början, men antagligen kände jag på mig att det skulle spåra ur...

Började med laga passagerarstolens ryggstöd, som inte gick inte att justera. Var en motorvajer i stolen som var trasig. Passade även på att skinnvårda lite, blev kanske lite skillnad?



Insåg rätt snabbt att den läckte en hel del olja, vilket lokaliserades till tråget:



Här någonstans bestämdes det att det var enklast att ta ur motorn, är inget kul att byta tråg med motorn kvar i bilen, och framvagn o motorrum såg allmänt muggiga ut:







I första hand kommer tråden uppdateras i den takt jag orkar sortera bland mina bilder

Målet just nu är en totalt genomgången bil där allt är i bra skick och inga fel finns, samt motsvarande Steg 3 i motorn.

/David