När kan man förvänta sig något konkret som att vi ska göra det här o det här, så här många bilar ska produceras, osv. Modell utbud m.m! Är trött på bullshit och vill gärna se nåt konkret!
När kan man förvänta sig något konkret som att vi ska göra det här o det här, så här många bilar ska produceras, osv. Modell utbud m.m! Är trött på bullshit och vill gärna se nåt konkret!
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
En plan ska enligt vad de sagt presenteras snart. http://www.saabtala.com/new-nevs-par.../#comment-4363
Skillnaden nu mot när Spyker härjade är väl just avsaknaden av bullshit. Man säger inte så mycket förrän det är tämligen klart. Kände mig också frustrerad tidigare p.g.a. att man inte får veta så mycket men har nu funnit mig i situationen. Det är bara att ta det lugnt och vänta. De lär inte visa några storstilade planer a'la Muller utan snarare ha fötterna kvar på marken och jobba på i det tysta. Det här är ju slipade affärsmän som knappast avslöjar sina planer i onödan för vem som helst.
Egentligen tycker jag att detta med saab-namnet är en icke-fråga för tillfället.
Om nu nevs hade haft en färdig produkt som dom behövde namnet till så hade det varit en annan sak.
Vilka diskutioner som förs mellan saab ab och nevs vet ju troligen bara dom, vilken kunskap om detta kan en "fordonsindustrianalytiker" ha egentligen (hur blir man fordonsindustrianalytiker förresten?). Jag säger som Swade en gång sa "Keep calm and carry on"
Jag var och hörde Mattias Bergman på saabfestivalen och det kändes som att dom hade en plan och visste vad dom höll på med.
MVH Sven
Senast redigerat av Sven den 2015-08-20 klockan 16:16. Anledning: Stavade fel
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Eftersom "försvars-SAAB" folk fått upprepa svaret "-nej vi har inte gått i konkurs" åtskilliga gånger under senare år är det rimligt att de säger nej till ytterligare smutsdragning av varumärket. Däremot finns det väl inga uppenbara affärsmässiga hinder att de mot ersättning låter NEVS använda namnet om och när de bevisat att de är seriösa och uthålliga.
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Helt inne på Bennys linje. Konkurrenterna till Saab Gripen använde Saab Automobile som ett argument till varför Gripen-plan inte skulle köpas. "Nä, de där planen ni funderar på att köpa från Saab lär ni aldrig se röken av. Ni har väl sett i nyheterna att Saab ligger dåligt till?" Var väldigt tydligt under Brasiliens upphandling vill jag minnas.
Undrar annars lite som Sven, var kommer kommer alla fordonsexperter från? Är "fordonsindustrianalytiker" en titel man kan ge sig själv lika enkelt som "modebloggare"?
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
De har fått många rätt, men det har de flesta olyckskorpar fått. Det jag tycker är dock att de oftast fått rätt av fel anledningar. Avtalet med Qingdao och produktionen av bensinbilar av sedanmodell är ett exempel. Experterna dömde ut bilarna som gamla och med fel karossform. När fabriken sedan stannade så upprepades "Vad var det jag sa" av alla experter i radio, TV och tidningar. "Det går inte att sälja gamla sedaner i Sverige." Att bilarna var nytillverkade och var tillverkade så som kineserna ville ha dom nämndes inte.
Det jag då saknade i media från experterna var informationen om varför man faktiskt byggde 9-3 sedan med bensinmotor och varför Qingdao inte betalade för det de beställt. Vi här på STCS och övriga Saab-entusiaster känner i större grad än övriga kanske till att det var Qingdao som beställt produkterna, men att betalningen uteblev på grund av den större olyckan som drabbade staden. Hur många experter rapporterade om detta? Eller rättare sagt, hur många av analytikerna visste om att olyckan skulle ske? Det var ju trots denna som ledde till stoppet i NEVS produktion.
Min teori, som fordonsindustrianalytikeramatör , är att om Qingdao stads ledning kunnat följfölja sitt åtagande och betalat för det de beställt så hade fabriken aldrig stannat för NEVS. Hoppas verkligen nu att historien inte upprepar sig, trots den hemska olyckan i Tianjin.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Ungefär så. Dock är det en helt central fråga de har haft fel på hittills, nämligen att Saab (bilkonstruktion och biltillverkning) i Trollhättan är omöjlig. Man tillverkar varken vindsnurror eller har gjort om fabriken till lager, något skulle vara fallet om man lyssnat till dessa olyckskorpar. Istället har vi något som, på ett eller annat sätt, troligen kommer att låta Trollhättan vara kvar på bil-kartan under överskådlig tid.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Inte varit inne på denna tråd på jättelänge och har inga särskilt intressanta eller genomtänkta åsikter. För gemene man ute i Sverige, och troligen världen, anses nog Saab helt dött. De som en gång ritade och konstruerade dessa lite lätt särprägade bilar är sedan länge skingrade. Det som betyder något nu tycker jag är att man hittar en ersättningsindustri. Man kan bygga bilar eller vindsnurror. Personligen tycker jag inte namnet skall användas på bilar. Hissa upp Saabflaggan i en Hall of fame tillsammans med en massa andra insomnade märken. Det vore snyggast.
Senast redigerat av H-M den 2015-08-21 klockan 18:29.
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
Ja det är troligen så de allra flesta ser det. Även ganska bilintresserade skulle jag tro. Man vet nog att att konkursboet blev sålt men tänker, rätt eller fel, att det aldrig kommer att bli något av det.
Senast redigerat av H-M den 2015-08-21 klockan 20:09.
Det där är bara delvis sant. En stor del av dem finns fortfarande i närområdet och sysslar med bilutveckling, en del sitter t.o.m. i samma lokaler. Med tillräckligt med pengar så finns goda chanser att återuppbygga väsentliga delar av verksamheten. Det finns tydliga tecken på att en återsamling håller på att ske, men omfattningen kan inte jag bedöma.
Sedan ska man inte köpa att ju fler utvecklare desto bättre bil. Saab 9000 utvecklades i princip av 300 konstruktörer (även om Fiat/Lancia hjälpte till en del), och detta gjordes från scratch. Koenigseggs utvecklingsavdelning är inte heller stor...
Förhoppningsvis håller "Hellre brödlös än rådlös" fortfarande.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag håller tummarna även jag nog lät lite väl negativ. Visst vore det skoj om arvet kunde förvaltas.
Njae, jag skulle säga att gemene man inte verkar ha nån koll alls, jag jobbar på scania och det finns de som sagt "men ni gick ju i konkurs"? Näe när scania och saab-scanina är inte samma sak längre. Jag har iofs även hört jaha, scan, vad gör ni där då, korv? Och hur många har koll på det som idag heter "SAAB"...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Hänger väl ihop med att de flesta Saabar såldes som tjänstebilar och nu, drygt 4år efter sista bilen tillverkades, har väl de flesta leasingkontrakt löpt ut och man gått vidare till andra märken.
Fredrik J
Hörde en intressant sak i lördags från en mycket trovärdig källa. Volvo/CEVT/Geely har jobbat i smyg på att ta fram en ny bil(under helt nytt bilmärke) för Europa. Utvecklingen sker hos CEVT. Lansering under 2016 eller 2017. Svensk motorpress har ju totalt dömt ut NEVS chanser om de inte får behålla namnet SAAB på bilarna. Undrar om journalisterna anser det lika döfött när det är Volvo/Geely som ska skapa ett nytt bilmärke...
Det har ju antytts att NEVS ska börja producera något under 2016, samt att NEVS tagit en hel del externa uppdrag senaste året, och Volvo/Geely verkar ju vara inblandade på något sätt: http://teknikensvarld.se/mystisk-ny-...-volvo-187595/
Mula?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96