Det räcker ju med att youtubesurfa så hittar du ju vad olika elbilar drar i verklig trafik. T.ex. en Ioniq (en 4,5m lång halvkombi som väger 1520kg) drar under vinterförhållanden drar 1.85kWh/mil, se här. Självklart drar en fetingsuv mer, det är ingen rocket science. Det gäller i synnerhet i en laddhybrid där tillverkarna inte lagt lika mycket kraft på att få ner förlusterna, så visst drar en Outlander PHEV 3-4kWh/mil.
Däremot får professorn gärna förklara hur du utifrån en bils vikt kan räkna ut hur mycket effekt (inte energi!) som behövs för att hålla en viss konstant hastighet... Kan du grundläggande mekanik så borde du veta att kraftekvationen vid konstant hastighet inte innehåller någon viktkomponent alls, utan bara friktion (i form av rull- och luftmotstånd). Visst, vikten har en viss inverkar på rullmotståndet men däckval, väglag, lufttemperatur och framförallt karossens utformning betyder mer. Det är därför det inte är någon jätteskillnad i bränsleförbrukning på motorväg mellan en og9-5a och en Nissan micra.