Passa på att rostskydda invändigt innan du monterar innerskärmen.
Fasligt mycke grus vid överkanten , körd mycket på grusväg ?
Passa på att rostskydda invändigt innan du monterar innerskärmen.
Fasligt mycke grus vid överkanten , körd mycket på grusväg ?
Ser fint ut! Såg ut att ha klarat sig bra från rost i hålen för fjädertornet. Synd att ena skroten i stan nu lägger ner, blir lite svårare för självplock.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Gissningsvis tidigare ägare, samt att bakre innerskärmen var nästan obefintlig.
Bland det mest irriterande när man skruvar är ändå alla små plastbitar/pluppar som blivit så sköra av ålderdom.
Flexdelen till avgassystemet har alltid småputtrat lite men sista tiden har det varit ett stort hål så nu blev den nästan ljudlös(premiumvagn -stulet uttryck)
Hoppas min son blir glad över besiktningsresultatet, lite ojämnt bromsvärde fram men inget man märker.
Jag har lånat den i vinter men i maj måste han ha tillbaka den.
När du tittar på vänster bromsok (för jag antar att du kommer ta en titt på den innan du lämnar tillbaka bilen), ta en titt bromsslangen också - det händer att bromsslangarna "ruttnar" med tiden så att gummit ställer sig på tvären inne i slangen, det syns i så fall som en bula på slangen. Jag hade det problemet på just slangen till vänster fram förra året på -93:an, vilket resulterade i att jag bytte båda fram (bak har jag redan bytt båda bromsslangarna, detta i samband med att bromsrören byttes).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Du anar inte hur rätt du är, besiktningskillen var väldigt trevlig och berättade om allt han såg men inte anmärkte på och det var bland annat att det börjar bli dags med ny bromsslang höger fram.
Allt i bromsväg börjar se lite trött ut så gissningsvis byts alltihop när jag ändå börjar.
Svårast verkar vara att få tag på dom svarta skärmbreddarna som är spruckna.
9-5:ans vattenpump har totalhavererat.
Hinner man byta den på en kväll? (3-4timmar)
Får lite minnesflashback av att ringen som håller cobran på plats var ett rent elände.
Nu är vattenpumpen,drivrem samt vänster klapperstag bytt på 9-5:an.
Bråkigaste momentet med vattenpumpen är skruven och brickorna till turbovattenröret.
Drivremmen bytte jag uppifrån utan att ta lös hjulet/innerskärm.
Den blankaste delen i motorutrymmet står det "Norge" på vad betyder det?
Troligtvis Positiv som varit framme med sin putsduk ;-)
Hahaha, sjukt bra.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
840hk samlat SAAB effekt på gården.
Jag städade lite i bagaget på 9-5:an och där finns en SAAB förbandslåda är det standard?
9-5:an besiktades utan anmärkning men fick bara godkänt, vad ska man göra för att få MVG?
Fick byta högra krängarstaget på 9-5:an igen.
Dålig kvalla höll inte ens i 2 år.
Typiskt massproducerat skit från kina som endast skitar ner miljön.
Jag har haft irriterande småryck i bilen under en längre tid speciellt när man kör runt 100 med låg belastning.
Bytte spjällhus till ett annat begagnat och nu är ryckningarna borta.
Åkte på en 50mil långstyrning med 4pers o mycket packning i rätt högt tempo, 1.05 på E85.
Mapco-staget du skrev om förut? Vad blev det den här gången då, ett original?
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Sonens 9000 fick sig lite småpyssel idag.
Antenn
Baklykta
dämpare till luckan
motorfäste poly
bifogar även bild på den trasiga T25 som ska bytas nästa vecka.
Feltema?
Senast redigerat av PelleJ den 2018-08-11 klockan 15:41.
Tur att det finns så gott om fina delar till våra premiumvagnar