Sidan 5 av 17 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 321

Ämne: 9-3 goes budget racecar "Vinter pyssel"

  1. #81

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    I get a free t-shirt :O ??? in that case..!!

    vätskan va några timmar gammal bara haha..ate super blue racing tror ja den heter.

    beläggen har väl ett operating temp range, där dom trivs i..överstiger man tempen börjar dom väl att fade'a ??

    kan ha o göra me min körstil oxå då jag låg och mesbromsade före den lååånga högerböjen som e så jäkla svår..precis innan långa rakan. Där byggde ja säkert upp massa onödig värme
    Sant! Sluta mesbromsa! Så jag hamnade i gräset. Vänta till in i det sista och sen stå allt vad som går på bromsen och sen tvär sväng thats the shit. Enkelt att säga, läskigt i verkligheten
    joo de e sant och de brukar ja göra men i just den kurvan e ja alltid osäker på spårval och hastighet därav mesbromset.. jaja ska ju ändå uppgraderas haha.
    16+ är ju grymt mkt bättre bett i

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Jag tänkte isf montera även dessa fram då jag inte tänker på komforten så mycket i min 9-3a så får se till vintern om det dycker upp några på posten. Har samma problem med hög i baken även med sänkfjädrar när man lättat lite där bak vilket står med på listan över saker som ska ordnas framöver.
    Ok, vad har du för dämpare bak eftersom du bara ska byta fram ?

    Hur hade du tänkt att sänka den där bak, jag lurar ju lite på om man vågar kapa fjädern lite.


    //Fabbe
    Jag tänkte på delrin bussningarna, om jag ska byta blir det delrin runt om ist för mina polly som jag har nu.

    Genuinesaab har lite olika fjädrar bak som jag har spanat lite på men ska kolla upp spec på dom innan jag beställer så att det verkligen blir skillnad. Skulle vilja ha ner den minst 4cm bak och 2cm fram. Men blir att byta stolarna till sitta still stolar, så det blir även lite högre fram som behöver rättas till.
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  3. #83
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Körde första banpasset i måndags kväll vid sviestad och bilen gick riktigt fint, skulle behöva en hjulinställining och bromsuppgradering bara. Tarox beläggen blev för varma efter 5-7varv och bettade sämre... höll nästan på åka av efter långa rakan där Schollin har barkat av en gång hahah

    //Fabbe
    Schysst! Funkade chassit fint?

    Ja, den största anledningen till fade är beläggen skulle jag säga. Dom har precis som du säger ett visst temperaturintervall där dom fungerar optimalt. Över/understiger man det bromsar det sämre (vissa bromsar ju sämre kalla med).

    Större skivor = mer termisk area att leda bort värme med och man överhettar inte beläggen lika lätt.

    Kokar bromsvätskan förlorar man i princip bromsförmågan helt och pedalen går i golvet.

    Det är ju tyvärr som nämnts fisbromsa som är den största anledningen till att det fadear . Det bygger mycket värme i bromsarna och när det sen ska till att bromsas på riktigt överstiger dom temperaturgränsen och det bromsar sämre! Bästa är att undvika att nudda bromspedalen innan det är dags att bromsa!
    Jag höll på att åka av i Mjölbykurvan pga. detta förra året!

  4. #84

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Körde första banpasset i måndags kväll vid sviestad och bilen gick riktigt fint, skulle behöva en hjulinställining och bromsuppgradering bara. Tarox beläggen blev för varma efter 5-7varv och bettade sämre... höll nästan på åka av efter långa rakan där Schollin har barkat av en gång hahah

    //Fabbe
    Schysst! Funkade chassit fint?

    Ja, den största anledningen till fade är beläggen skulle jag säga. Dom har precis som du säger ett visst temperaturintervall där dom fungerar optimalt. Över/understiger man det bromsar det sämre (vissa bromsar ju sämre kalla med).

    Större skivor = mer termisk area att leda bort värme med och man överhettar inte beläggen lika lätt.

    Kokar bromsvätskan förlorar man i princip bromsförmågan helt och pedalen går i golvet.
    chassit funkade riktigt bra man kände arb22 göra mkt nytta dock lite fin puts kvar:

    1) bakre länkarmsbussning
    2) subframe stag

    måste vara på plats innan nästa sviestad den 17/9 samt challange 22/9 eller när den va ? är anmäld iaf

    bromsarna hinner jag nog inte få på denna månad..broms adaptern verkar ta längst tid att få hem.

  5. #85

    Re: 9-3 goes budget racecar *test and tune 3/9*

    Bytte bromsvätska här om dagen genom att pumpa ur den gamla från varje bromsok, började med oket närmast bromscylindern och arbetade mig bakåt. Gick rätt bra men bak gick det lite segare att få vätskan att rinna igenom.
    Man får vara noga och hålla koll på nivån i behållaren och hela tiden fylla på lite så man inte riskerar att få luft i systemet.





    Sen så trillade det hem lite bromsbelägg, Yellowstuff till 16+/turbo-x bromsar
    Tack schollin !


  6. #86

    Re: 9-3 goes budget racecar *test and tune 3/9*

    Helgens meck:


    Staget kanske kommer bli ett kryss ner till golvet vi får se..



    Hade en svets ide först men detta blir bra.



    Här e ju bara på börjat men föratg bevisa att ja inte e lat o sitter på arslet bara hehe.

  7. #87

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Motorfästet complete !, byggde en enklare lösning och borrade rätt igenom fjäderbenet



    Sen blev det lite annat skoj, EXD bärarmar med uniballs Grym styrlänsla och riktigt stabil inge mera ålande som 9-3an brukar göra.. riktigt skönt. Komforten blev inte så värst lidande heller tycker jag.

    Hjulinställning på måndag morgon, sviestad på eftermiddan och challenge.nu på lördagen. Sen blir det nog att ställa av bilen för iår. Bromsuppdatering kommer i vinter med 16+


  8. #88
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Hjulinställning på måndag morgon, sviestad på eftermiddan och challenge.nu på lördagen. Sen blir det nog att ställa av bilen för iår. Bromsuppdatering kommer i vinter med 16+
    Kolla upp innan hur du vill ha bärarmarna inställda. Så de inte bara ställer in som en originalbil. Nån grad extra negativ camber kanske vore aktuellt?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #89

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Hjulinställning på måndag morgon, sviestad på eftermiddan och challenge.nu på lördagen. Sen blir det nog att ställa av bilen för iår. Bromsuppdatering kommer i vinter med 16+
    Kolla upp innan hur du vill ha bärarmarna inställda. Så de inte bara ställer in som en originalbil. Nån grad extra negativ camber kanske vore aktuellt?
    Precis, jag tror jag vill ha dom +/-0 toe in/ut och nån grad negativ camber som du säger.
    Kan ju vara ett bra riktmärke o lära känna bilen på..eller???

    Tack Schollin för meckhjälpen igår kväll, själv känner jag mig bakis ida för den minimala sömnen haha.

    //Fabbe

  10. #90
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Kul å se att det händer en hel del, bra jobbat!

    Nu vill jag gärna inte låta som en moralkärring, men tycker att installationen av 4p. bälte ser lite dumt ut.
    För det första avsaknaden av bur och sen ser det ut att vara alldeles för mycket vinkel på bältet, med risk att stolen knäcks vid kollision.

    Nu ska man ju absolut inte räkna med att nånting kommer att hända, men ta en funderare iaf
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  11. #91

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Kul å se att det händer en hel del, bra jobbat!

    Nu vill jag gärna inte låta som en moralkärring, men tycker att installationen av 4p. bälte ser lite dumt ut.
    För det första avsaknaden av bur och sen ser det ut att vara alldeles för mycket vinkel på bältet, med risk att stolen knäcks vid kollision.

    Nu ska man ju absolut inte räkna med att nånting kommer att hända, men ta en funderare iaf
    Tack !

    Ska ta mig en funderare ang vinkeln, kanske blir till att sätta i staget bak istället då. Måste fundera lite som sagt..

    Anledningen till att det sitter där är att original bältet inte gick att få dit på något smart sätt på stolen. Blev jätte konstig vinkel och skulle förmodligen inte hålla mig fast vid kollision.

    Man ska alltid räkna med att någonting kan komma att hända.

  12. #92
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Hmm där fick jag en ide att sno. Ska fixa ett stag bak i 9-3:an bara för att ha nånstans att sätta 4punktsbältena
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #93

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Hmm där fick jag en ide att sno. Ska fixa ett stag bak i 9-3:an bara för att ha nånstans att sätta 4punktsbältena
    Bara du inte glömmer betala Royalties !

  14. #94
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Hmm där fick jag en ide att sno. Ska fixa ett stag bak i 9-3:an bara för att ha nånstans att sätta 4punktsbältena
    Bara du inte glömmer betala Royalties !
    Har jag inte redan gjort det? Gratis spridare och bra deal på bärarmar och trevligt sällskap osv
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #95
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Hmm där fick jag en ide att sno. Ska fixa ett stag bak i 9-3:an bara för att ha nånstans att sätta 4punktsbältena
    Bara du inte glömmer betala Royalties !
    Till Bagarn och mig då? Vi har faktiskt diskuterat det förut

    Angående bärarmarna så rekommenderar EXD själv följande mått:
    Yttre 9,1
    Främre 11,6
    Bakre 3,8

    Siffrorna är mätta mellan muttern och där gängorna slutar och ger:
    Camber: -1.5grader
    Caster: ca 2.5grader
    enligt EXDs minne.

    Lite toe out vill man väl ha också?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #96

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Har jag inte redan gjort det? Gratis spridare och bra deal på bärarmar och trevligt sällskap osv
    Hmm jo okey då, vi är kvitt

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Bara du inte glömmer betala Royalties !
    Till Bagarn och mig då? Vi har faktiskt diskuterat det förut

    Angående bärarmarna så rekommenderar EXD själv följande mått:
    Yttre 9,1
    Främre 11,6
    Bakre 3,8

    Siffrorna är mätta mellan muttern och där gängorna slutar och ger:
    Camber: -1.5grader
    Caster: ca 2.5grader
    enligt EXDs minne.

    Lite toe out vill man väl ha också?
    Ni kanske diskuterade de innan mig, men jag har ju copyrighten va

    Ska kolla upp och justera nu efter dessa mått, men jag lär lämna in bilen på måndag endå så får dom lasra och ha sig så får vi se om de stämmer

    Hur beter sig bilen med caster vinkel ?

    Toe-out? vill man inte ha toe-in för bättre styrkänsla ? eller ja kanske blandar ihop dom

  17. #97

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Hmm hur är det dära med måtten.. jag kan lokalisera det bakre på 3,8cm fast som jag tycker borde heta yttre ?
    Men de främre och yttre är inte ens i närheten..


  18. #98
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Du har koll på det där med vinklarna på bältet va?

    Sitter dom bältesbitarna som går över axlarna på dig monterade för långt ner bakom dig så kommer dom skada dig mer än dom räddar dig om det smäller.. Tanken är ju att dom där ska fästas i en bur en bit ovanför golvet..

    Bilden nedanför är tagen från nå rally-reglemente men jag gissar att dom har rätt mycket tanke bakom dom där max-vinklarna som beskrivs.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #99
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Finns en bra guide med förklaringar om hjulvinklar på rejsa.nu

    Så som jag uppfattade det ang toe:
    Toe-in: Gör bilen mer stabil rakt fram, tenderar att spåra mindre. Sämre instyrning.
    Toe-out: Mindre stabil rakt fram. Bättre instyrning i kurvor.

    Caster har också med hur bilen styr in att göra tror jag. Ökad caster gör att vid krängning typ i en sväng så får man en ökad negativ cambereffekt på ytterhjulet och positiv på innerhjulet så att båda hjul får bättre kontakt med marken. Typ tror jag

  20. #100

    Re: 9-3 goes budget racecar *nya bilder*

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Du har koll på det där med vinklarna på bältet va?

    Sitter dom bältesbitarna som går över axlarna på dig monterade för långt ner bakom dig så kommer dom skada dig mer än dom räddar dig om det smäller.. Tanken är ju att dom där ska fästas i en bur en bit ovanför golvet..

    Bilden nedanför är tagen från nå rally-reglemente men jag gissar att dom har rätt mycket tanke bakom dom där max-vinklarna som beskrivs.
    Har du nån länk till vart bilden kommer ifrån ??

    Satte rygg bältet runt bakvagns staget vilket ger en snällare vinkel där iaf.

    Midjebältet och mellanbenenbältet får ja kika på om jag måste ändra vinklar där me.. isf måste jag borra genom golvet och köra nån genomgående fet bult och förstärka runt med stålplattor osv.

Liknande ämnen

  1. 19" budget däck
    Av DIFRobban i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:57
  2. ng900 "viggen budget" f28 monterad 12/12
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 22:56
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:14
  4. Hur "bra" är budget däck?
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •