Sidan 4 av 17 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 321

Ämne: 9-3 goes budget racecar "Vinter pyssel"

  1. #61
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...handtag-71202/

    ser ut att vara den kraftigaste som biltema har får nog pröva med en sån..är ju i svart stål vilket brukar betyda krafthylsa.
    Ta ett t-handtag istället! De där du länkat till drar man av förr eller senare. Finns säkert på biltema, jag köpte mitt på jula men det är ju same-same antagligen. Mitt är T-ändan i svartstål på och rörbiten/handtaget i vanligt eller rostfritt stål. Ser jävligt biffigt ut. Tror det är den här: http://www.jula.se/t-handtag-med-fyrkantsfaste-180228
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Jag har alltid varit allergisk mot ledhandtag. Tycker dom verkar vara för klena i själva leden.

  3. #63

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Jag tror inte att det är leden som är svagaste punkten..utan där 3/4" anslutningen möter hylsan.. där den gick av på mina tidigare ledhantag.

    Testar schollins t-hantag ala jula först den va billigast

    Fabbe

  4. #64

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Success !! (bara andra sidan kvar)

    Julas t-hantag tillsamans med nyinförskaffat mutterknackare gjorde susen.
    http://www.jula.se/t-handtag-med-fyrkantsfaste-180228

    Men sen blev det gängpaj på styrstaget så blev en nödlösning för att kunna ta sig hemåt, INTE att rekommendera (muttern är iaf på några varv som safe)

    styrstag

    Krafthylsan till 32mm hjulaxelbulten fick slipas ner för att rymmas innan för bromskivan o fälgkanten. Sen körde jag ett 2m långt järnrör på t-hantaget samt en domkraft i änden på förlängaren så den inte skulle böjas o lossna.

    t-hantag

    //Fabbe

  5. #65
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Success !! (bara andra sidan kvar)

    Julas t-hantag tillsamans med nyinförskaffat mutterknackare gjorde susen.
    http://www.jula.se/t-handtag-med-fyrkantsfaste-180228

    Men sen blev det gängpaj på styrstaget så blev en nödlösning för att kunna ta sig hemåt, INTE att rekommendera (muttern är iaf på några varv som safe)

    styrstag

    Krafthylsan till 32mm hjulaxelbulten fick slipas ner för att rymmas innan för bromskivan o fälgkanten. Sen körde jag ett 2m långt järnrör på t-hantaget samt en domkraft i änden på förlängaren så den inte skulle böjas o lossna.

    t-hantag

    //Fabbe
    10dagars fördröjning på mecket här skönt att du lyckades tillslut. Men det där spännbandet på styrstaget var värre fullösningar än jag gjort t.o.m.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #66

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Hehe jo jag kan skylla på tid och ehmm verktyg !

    Biltemas mutterknackare skulle dra 800NM men vette faaan.. tror jag lämnar tillbaka skiten.

    Det va ett jäkla meck att lossa fjäderbenet så himla mkt att lossa 100ggr enklare på ng9-3. Men Planotoff (om ja stava rätt) guiden e gryyym) dock lite missvisande då den va för ng900 och är till 95% identisk med og9-3.

  7. #67
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Hehe jo jag kan skylla på tid och ehmm verktyg !

    Biltemas mutterknackare skulle dra 800NM men vette faaan.. tror jag lämnar tillbaka skiten.

    Det va ett jäkla meck att lossa fjäderbenet så himla mkt att lossa 100ggr enklare på ng9-3. Men Planotoff (om ja stava rätt) guiden e gryyym) dock lite missvisande då den va för ng900 och är till 95% identisk med og9-3.
    Ok ja jag kör alltid med Platonoff guiderna när det finns. Tycker dom är sjukt bra.

    Vad är nästa på agendan? Förutom en ny styrled. Är du race-ready?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #68

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    De är dom verkligen.. jag lyckas däremot aldrig komma ihåg hur man stavar..planotof .. planoff..

    Näst på agendan blir stötdämparen på andra sidan samt styrled.

    Sen blir det montera delerin bussning i bakvagn.

    Sen svetsa fast stag i bakvagnen mellan stötdämpartornen typ.

    Sen blir det förmodligen 16+ bromsar i höst med vassa belägg troligen PerformanceFriction.

    Men ska försöka hinna med nått race bara ja får ordning på dämparen o styrningen.

  9. #69

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Då har man fått hem lite mera GODIS att montera på bilen

    Väntar nu bara på styrstaget så jag slipper riskera att hjulet vrider sig 90grader

  10. #70

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi uppdat*

    Kvällens meck bilder ! Stötdämpare på förar sidan är nu bytt, styrstaget på höger sidan är bytt samt nya delerin bussningar monterades i bakvagnen.


    Delerin bussning vs old crap (bakvagnsbussning)


    Ut med den gamla och in med den nya




    Ser det inte sportigt ut ?


    129:- på biltema får anses som billigt

  11. #71
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Hur funkar GE-chassit?
    Har funderat på ett sådant själv men är lite skeptisk till billiga grejer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Kul projekt detta!

    Dessa Delrin bussningar har jag själv sneglat lite på senaste tiden. Hur pass hårda är dom igentligen? Har fått för mig att dom är typ "sten" hårda!


    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  13. #73

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Hur funkar GE-chassit?
    Har funderat på ett sådant själv men är lite skeptisk till billiga grejer.

    Kul projekt detta!

    Dessa Delrin bussningar har jag själv sneglat lite på senaste tiden. Hur pass hårda är dom igentligen? Har fått för mig att dom är typ "sten" hårda!


    MVH Christian A
    Tack ! Jag har bara kört GE nån mil hem från verkstan och inte hunnit utvärdera de så mycket ännu.. den sänkte lite för lite bak tycker jag men det är nog bara för jag har lättat den så mycket där. Återkommer med en utvärdering, kommer nog köra lite bana om en vecka.

    Ja dom bussningarna är verkligen stenhårda det finns inget som ger med sig så det blir verkligen stumt monterat. Har inte märkt nån komfort skillnad men det märks nog mer om man sätter dessa i framvagnen.

    //Fabbe

  14. #74
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hur funkar GE-chassit?
    Har funderat på ett sådant själv men är lite skeptisk till billiga grejer.
    Heter det GE eller G&M? Verkar som de blandas friskt på sajter och av innehavare. Jag har samma kitt som fabbe fast på min 9-5:a och haft det 1år. Mycket nöjd! Kunde gärna få vara hårdare men bra kompromiss för vardagskörning.

    Blir säkert bra på en lättad 9-3og
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Jag tänkte isf montera även dessa fram då jag inte tänker på komforten så mycket i min 9-3a så får se till vintern om det dycker upp några på posten. Har samma problem med hög i baken även med sänkfjädrar när man lättat lite där bak vilket står med på listan över saker som ska ordnas framöver.
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  16. #76

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hur funkar GE-chassit?
    Har funderat på ett sådant själv men är lite skeptisk till billiga grejer.
    Heter det GE eller G&M? Verkar som de blandas friskt på sajter och av innehavare. Jag har samma kitt som fabbe fast på min 9-5:a och haft det 1år. Mycket nöjd! Kunde gärna få vara hårdare men bra kompromiss för vardagskörning.

    Blir säkert bra på en lättad 9-3og
    Jag har hört bägge hehe, chassIT.se säljer ju dom men jag har köpt genom speedparts.
    Riktigt hård och stum ! hade kittet för flera år sedan på min ng900 men då var dämparna för mjuka och fjädrarna för hårda vilket gjorde att jag fick retur stutsar. Nu verkar det problemet vara löst iaf.

    Har du dom gula ? för de är ju sportigare o hårdare

  17. #77

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Jag tänkte isf montera även dessa fram då jag inte tänker på komforten så mycket i min 9-3a så får se till vintern om det dycker upp några på posten. Har samma problem med hög i baken även med sänkfjädrar när man lättat lite där bak vilket står med på listan över saker som ska ordnas framöver.
    Ok, vad har du för dämpare bak eftersom du bara ska byta fram ?

    Hur hade du tänkt att sänka den där bak, jag lurar ju lite på om man vågar kapa fjädern lite.

    Körde första banpasset i måndags kväll vid sviestad och bilen gick riktigt fint, skulle behöva en hjulinställining och bromsuppgradering bara. Tarox beläggen blev för varma efter 5-7varv och bettade sämre... höll nästan på åka av efter långa rakan där Schollin har barkat av en gång hahah

    //Fabbe

  18. #78
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Jag tänkte isf montera även dessa fram då jag inte tänker på komforten så mycket i min 9-3a så får se till vintern om det dycker upp några på posten. Har samma problem med hög i baken även med sänkfjädrar när man lättat lite där bak vilket står med på listan över saker som ska ordnas framöver.
    Ok, vad har du för dämpare bak eftersom du bara ska byta fram ?

    Hur hade du tänkt att sänka den där bak, jag lurar ju lite på om man vågar kapa fjädern lite.

    Körde första banpasset i måndags kväll vid sviestad och bilen gick riktigt fint, skulle behöva en hjulinställining och bromsuppgradering bara. Tarox beläggen blev för varma efter 5-7varv och bettade sämre... höll nästan på åka av efter långa rakan där Schollin har barkat av en gång hahah

    //Fabbe
    vill du inte vara med i gräsklippar-klubben? Man får en tröja

    Har du bytt bromsvätska? Annars tror jag nog mer på den än bromsklotsarna. Bara några år gammal vätska har vatten i sig så det börjar koka snabbt och bromskraften försvinner. Blir beläggen för varma så slits dom väl bara snabbare...bettar väl inte direkt sämre?

    EDIT: jag körde dom med 308mm skivor och då räckte dom gott till vid bankörning, storleken påverkar nog lite också.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #79

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av fabbe

    Ok, vad har du för dämpare bak eftersom du bara ska byta fram ?

    Hur hade du tänkt att sänka den där bak, jag lurar ju lite på om man vågar kapa fjädern lite.

    Körde första banpasset i måndags kväll vid sviestad och bilen gick riktigt fint, skulle behöva en hjulinställining och bromsuppgradering bara. Tarox beläggen blev för varma efter 5-7varv och bettade sämre... höll nästan på åka av efter långa rakan där Schollin har barkat av en gång hahah

    //Fabbe
    vill du inte vara med i gräsklippar-klubben? Man får en tröja

    Har du bytt bromsvätska? Annars tror jag nog mer på den än bromsklotsarna. Bara några år gammal vätska har vatten i sig så det börjar koka snabbt och bromskraften försvinner. Blir beläggen för varma så slits dom väl bara snabbare...bettar väl inte direkt sämre?

    EDIT: jag körde dom med 308mm skivor och då räckte dom gott till vid bankörning, storleken påverkar nog lite också.
    I get a free t-shirt :O ??? in that case..!!

    vätskan va några timmar gammal bara haha..ate super blue racing tror ja den heter.

    beläggen har väl ett operating temp range, där dom trivs i..överstiger man tempen börjar dom väl att fade'a ??

    kan ha o göra me min körstil oxå då jag låg och mesbromsade före den lååånga högerböjen som e så jäkla svår..precis innan långa rakan. Där byggde ja säkert upp massa onödig värme

  20. #80
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 goes budget racecar *chassi done*

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    vill du inte vara med i gräsklippar-klubben? Man får en tröja

    Har du bytt bromsvätska? Annars tror jag nog mer på den än bromsklotsarna. Bara några år gammal vätska har vatten i sig så det börjar koka snabbt och bromskraften försvinner. Blir beläggen för varma så slits dom väl bara snabbare...bettar väl inte direkt sämre?

    EDIT: jag körde dom med 308mm skivor och då räckte dom gott till vid bankörning, storleken påverkar nog lite också.
    I get a free t-shirt :O ??? in that case..!!

    vätskan va några timmar gammal bara haha..ate super blue racing tror ja den heter.

    beläggen har väl ett operating temp range, där dom trivs i..överstiger man tempen börjar dom väl att fade'a ??

    kan ha o göra me min körstil oxå då jag låg och mesbromsade före den lååånga högerböjen som e så jäkla svår..precis innan långa rakan. Där byggde ja säkert upp massa onödig värme
    Sant! Sluta mesbromsa! Så jag hamnade i gräset. Vänta till in i det sista och sen stå allt vad som går på bromsen och sen tvär sväng thats the shit. Enkelt att säga, läskigt i verkligheten
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. 19" budget däck
    Av DIFRobban i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:57
  2. ng900 "viggen budget" f28 monterad 12/12
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 22:56
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:14
  4. Hur "bra" är budget däck?
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •