Som sagt - du verkar ha hur mycket tid som helst över för bilarna - avis!
Nu vill vi se mer!!
Som sagt - du verkar ha hur mycket tid som helst över för bilarna - avis!
Nu vill vi se mer!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
1. Kolla trycket från pumpen i tanken. Ska vara ganska högt. Kolla i WIS. Tror det va runt 4 bar. Kolla även så det flödar bra.
2. Byt bränslefilter.
3. Byt högtryckspump. Har själv bytt ett par pumpar på bilar med samma felkod. Dessa blev bra efter det.
Lycka till och hoppas det löser sig snart.
/Daniel
Okej, även om jag tycker det var väl klent med kommentarer så kör vi väl en till då.
Ni tycker jag har mycket tid till att mixtra, ja, det är nog sant, då jag är singel med schäfer och huset jag bor i hyr jag, så många kvällar efter jobbet så stannar jag kvar och pysslar på med mina egna projekt. Men kom nu ihåg att hittills är det saker som ackumulerats sedan februari
Jo, jag tyckte jag blev lite sysslolös på kvällarna nu då 9-5an var klar (2,0t -01 alltså) och helt plötsligt dök det upp en annons på blocket om en 900 2,1 -93. Dålig bild, ingen info mer än att huvudkopplingscylindern skulle vara kass. 1000papp.
sagt å gjort, släp lånades och hängdes bakom taxin och nosen pekades mot Överkalix. första intrycket var väll "sådär" men, tänkte jag, är den för dålig så kan jag ju hinka i motorn i sniken (900-utan-bokstäver) så affär gjordes upp och bilen lastades.
hemresan blev ett kapitel för sig med många limp-home på 9-5an, åtgärdas genom att peta i N, vrida av motorn, starta igen å i med D och kör vidare. detta fick göras typ 8-10ggr. extremt irriterande, framförallt när det inträffar i backar (gärna då det är enfiligt och man har en långtradare i häcken...) och vid omkörningar. skitbil...
Vad är det då jag har köpt? jo: en Carrarravit 5-dörrars 900 2,1, tagen i trafil 7/12 -93, utrustad med lyxplysch, läderklädd ratt och växelspaksknopp samt damask, ABS samt Airbag och C-lås. That's it.
Innertak utan häng!
Den extremt sexiga Airbagen... NOT.
Dessutom har klåparskaftet till tidigare ägare börjat riva isär instrumentbrädan för att komma åt huvudkopplingscylindern.
Före och efter motortvätt.
hmmm... verkar ju finnas potential under all skit...
Sedärja, Första ägaren förklarar nog de högteknologiska formlämningarna i form av de fasta delarna av en Nokia NMT450 installation som finns i bilen.
Bland det första jag noterade var att SRS-lampan inte tändes när man vred om nyckeln.
Jag TROR jag vet varför den inte tändes....
I med en ny lampa, med resultatet att SRS.lampan blinkar konstant, föga förvånande.
Då jag numera är ägare till en TechII så tyckte jag att jag borde ha möjligheterna att läsa felkoderna, det visade sig ju dock att man måste ha en adapter för att kunna läsaur med TechII. Så internet blev min vän och tillslut fann jag vad jag sökte, bilder på en adapter så att jag skulle kunna tillverka en egen (og900 har en separat diagnoskontakt för SRS)
Så blev adaptern.
Felkoderna visade sig vara indikeringslampa, avbrott/kortslutning konstant. Samt indikeringslampa avbrott/kortslutning intermittent. Så jag raderade felkoderna och sen dess har inga nya fel uppkommit.
Dåligt lagad P-skada.
Jag hittade ju användning för navkåporna jag köpt från Saabparts utförsäljning.
Det är fint med norrlandsbilar, ingen gravrost på oken trots 21år och 28800mil
Nu är det ju en og900, och inte ens i Norrbotten klarar dom sig från länkarmsinfästningsröta. DOCK är rötan mycket lindrigare här uppe kontra söderut.
byggde en ny bit i botten.
Klart för färg.
När svetsen ändå var framme så svetsades en spricka i förardörrens rutram.
Lite Carrarravit påpenslat så syns det knappt
Avgassystemet var kaputt, och eftersom 2,1 har samma katalysator som turbo så kunde jag inte låta bli att montera ett turbo-avgas
Ett pirat som inte har den bedrövligt taffliga hopklämningen på slutet!
Nytt vs. Gammalt.
Ljudet blev klart mysigt! ett öppet filter, lite vassare kammar och ett bränslechip så tror jag den kan bli otroligt rolig! bara avgaset gjorde märkbar skillnad på responsen i maskin!
Det var ju dehär med kopplingen, jag tog loss huvudcylindern och gick igenom den, fann inga fel, återmonterade, luftade systemet och provkörde. kopplingen tog tok-högt upp, och tryckplattan fick så långt tillbaka att slavcylindern bottnade, och pga detta läkte bromsvätska i riklig mängd. boven hittad.
In för operation.
Passar på att bli av med det förskräckliga extraljusen.
Dom är inte snygga...
Borta! (fästena rök strax efter)
Denhär helgen multitaskade jag, vänster bakdörr kändes konstig att stänga, typ som att gångjärnet var jätteglappt. det var det inte...
gåtan fick sin lösning :'(
Somsynes gav jag mig på hundbenet i samma veva...
Ny koppling.
renslipat.
Hagmans epoxiprimer.
Lamellen var "Ganska" dålig. typ, skitdålig.
Ny vs. gammal, den nya är dessutom större diameter på!
Passade på att tvätta ordentligt.
översiktsbild.
Det tar sig! nytt urtrampningslager och nya tätningar i slavcylindern böev det också
Inpassning av infästning....
lite svetsfog senare...
Passade på att slipa ur lite stenskott och P-skador.
...to be continued.....
//Konrad S.
- - - Uppdaterad - - -
Hej!
Verkstan säger att dom mätt upp tryck och flöde från matarpumpen. filtret är nytt. jag tror dom kommer vrida sina blickar mot högtryckspumpen. tack för tipsen, ska vidarebefodra dom till verkstan
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
O vad jag önskade att jag bodde närmare dig - gissar att du finns en bit upp i norr...
Då skulle du få ta tag i min bruksbil och den rost som finns. Det ser så jäkla enkelt ut när du gör det! :-)
Själv vet jag knappt var jag ska börja...
Jo - är man singel så finns det tid.
Fru, 3 ungar, vovve, villa tar sin tid av kvalitetstiden i garaget!
Vad jobbar du med till vardags?
Väntar spänt på nästa uppdatering
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Alltid trevligt med dina uppdateringar Konrad.
Jag fattar inte hur du har sinnesnärvaro att fotografera allting hela tiden också.
Jag själv orkar inte slita av mig handskarna för att ta bilder när jag mekar. Har man tur blir det en bild på det färdiga resultatet.
Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Du får köpa en pannbandskamera http://www.sportscam.se/se/art/contour-pannband.php
Haha, ja det är sån Konrad har antar jag.
Alternativt skulle man kunna ta någon billig vanligt kompakt digitalkamera och ha liggandes i garaget som man kunde ta bilder med utan att plocka av sig handskarna.
Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Konrad har sin trusty mobilkamera till allting.
är lite smidigare än när man som jag har en fet systemkamera.
@ johan H: Han är flygtekniker på F21
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Du hittar då alltid nått spännande att skruva i
Jag är borta tisdag/onsdag denna vecka bara så du vet om du hade tänkt komma förbi nån av dom dagarna
Dåskavise...
blir bara svar ikväll
JohanH: Jag är Officer och flygtekniker på F21 i Luleå, så jag jobbar med Saabar även på arbetstid, men dessa har volvomotorer och dålig downforce :P
Cactuz: Som Mattias skrev så har jag min mobilkamera, den är kass, den är sliten, MEN den är alltid med.
Xor: Fan, jag som ska in till stan imorrn ><, aja, ska in på fredag EM också om planerna går i lås.
Jag passar på att promota en annons jag har på saabklubben: http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=15&t=38684 Nått för dig Xor?
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
En jäkla massa att läsa här de senaste dagarna. Trevligt!
Synd att man inte har plats och resurser för CD Aeron, annars hade det varit kul att renovera upp en sådan, fanns ju nära och bra också.
Har tyvärr inte pengar och tid för en till Saab just nu men sugen är man men om du vill så kan du ju gå in på verkstan däcken står vid min plats
Härligt att se dina projekt! Mycket bilder är riktigt trevligt. Blir imponerad av din energi. Keep up the good work!!
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Nu snodde jag lite tid från familjelivet, och läste de fem sista sidorna.
Du är helt makalös Konrad. Makalös sa jag!
Hoppas att jag får bjuda på lite te snart
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Härligt att se att du är igång igen! : ) : ) Lika spännande som mitt favoritprogram Wheeler Dealers (fast utan köp/sälj-momentet då)
9-5 2,3t vector - 02
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Uppdatera gärna Konrad Nån som håller med? Lägg en rad - tror Konrad gillar sånt
Mvh
9-5 2,3t vector - 02