Citat Ursprungligen postat av Sjöan
Hej

Har haft problem med slirande kopplingar på min gamla 9-3 SS Aero 2,0T ett antal ggr så har beslutat mig för att försöka reda ut detta på bästa sätt. Hade 290 hk och 460 nm i min SS.

Som Ronny skrivit tidigare kan man använda sig av o.g. 9-5 Aero tryckplatta om man byter stiften. Om jag inte missminner mig så drog jag ur stiften i 9-3 SS:ens svänghjul och slog i stift som var 6 mm i ena ändan och 8 mm i andra ändan.

Eftersom det finns olika lameller beroende på om man har 5 vxl låda (14 splines lamell) eller 6 vxl låda (23 splines lamell). Så har jag inte kört med 9-5:ans lamelll då jag har en 6 vxl låda. Köpte då en TIBUC lamell för att slippa sinter, tyvärr blev inte klämkraften rätt första gången då denna lamellen var lite för tjock (kommer inte ihåg måttet nu men har lamellen liggandes). Vi mätte då upp vart tryckplattan hade som mest klämkraft och kom fram till att vi behövde shimsa (kommer inte ihåg måttet nu men har shimsen liggande).
Detta fungerade ett tag men efter några månader började kopplingen slira igen.

Blev då ganska trött på livet och bestämde mig för att montera dit en stabil tryckplatta. Valde då att montera en Sachs performance tryckplatta (part nr. 883082999793). Problemet med denna tryckplattan är att den är väldigt trögtrampad och att jag fick lägga en aluminium bit på någon mm mellan pedalen och kolvstången inne i kupén för att kopplingen skulle frikoppla riktigt.

Efter ytterliggare några månader fick jag nys om att man kan montera 9-3 SS Aero V6 kopplingen. Denna är lättrampad och ska tåla hyfsat med moment.

Så när jag skulle sälja bilen bytte jag till en begagnad 9-3 SS Aero V6 koppling. Men de blev redå ner , kopplingen slirade. Fick då reda på att man måste "nollställa" tryckplattan när den varit demonterad. Detta eftersom tryckplattan ska vara självjusterande för att pedalen alltid ska ta på samma "höjd" och tryckkraften ska vara samma fast att lamellen slits.

Bytte då ytterliggare en gång till en helt ny 9-3 SS Aero V6 koppling och de fungerade klockrent .

Så om jag inte är helt ute och cyklar ska nedanstående kopplingskit fungera bra.
Dessa ska åtminstone stå pall för 450 nm.

Har du en 9-3 SS med 5 vxl låda montera följande: Sachs part nr. 3000 951 018 samt byt styrstiften i svänghjulet.

Har du en 9-3 SS med 6 vxl låda montera följande: Sachs part nr. 3000 951 199.
Du verkar ju ha bytt koppling ett par gånger på ng9-3 nu Har du bytt på en 9-5'a någon gång? Undrar nämligen hur pass bökigt det är att byta koppling på en ng9-3 jämfört med t.ex. en 9-5'a



Även jag undrar om det är massivt eller dubbelmassesvänghjul på en 9-3 Aero -05

MVh Marcus